Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-19, 08:16   #316
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Reg.datum: Dec 2009
Datum: 2013-02-18
Tid: 16:25 - 17:20
Plats: SAK
Morgonvikt: 95,3 kg (fetto)

Knäböj

5x52,5
5x67,5
3x80
5x87,5
5x100
6x112,5 ( 134,8 kg )
10x67,5
10x67,5
10x67,5
10x67,5

Under de första setten då jag stretchar i bottenläget så hittade jag en ny stram punkt. Vet inte om det beror på att jag slappat ihop eller om jag blivit så mjuk i övrigt att jag helt enkelt kommer åt nya ställen. Men det var dagens insikt, sen var det mest dagens grislyft. Det fanns verkligen ingen känsla eller explosivitet att tala om. Jag fick till och med strunta i sista tian eftersom jag började känna mig slut i ländryggen.

Raka marklyft
10x75
10x75
10x75
10x75
10x75

Hade en taskigt stång så den största kampen låg i att behålla greppet. annars så flöät det på ganska bra. Smolket i glädjebägaren var att jag inte riktigt fick med baksidan i lyften utan mest ryggen. Fast det var kanske mest en fråga om att det var där det kändes mest då jag redan var trött.

Situps
20
20
20
20
20_
100

Ett litet steg framåt då första två setten var enligt FM FySS instruktioner. Så om tempot stämmer så har jag i alla fall 20 situps jag kan tillgodoräkna mig nästa gång.

Kommentarer
Det är de bra träningpassen som bygger styrka, men de dåliga som bygger karaktär. Nu ska jag inte påstå att det gick dåligt, det bara kändes dåligt. Det är lite ironiskt med tanke på hur kroppsvikten utvecklade sig under helgen. Jag trodde inte jag åt så mycket men vågen gav en helt annan bild. Dock så reagerar kroppen som om jag jag varit snål med maten. Fast med tnake på vilken genomkörare jag hade på lördag så kanske jag fortfarande dras med lite baksmäll. Om inte annat så har haft en rejäl träningsvärk i trapetzius.

Jag tror i och för sig att en stor del av förklaring en ligger i att jag har en deadlimne för att få klart min artikel som ligger på tisdag. Deet är inte så mycket arbete som ska göras men en hel del mentala ansträngningar inblandade. Det är min första artikel och allt känns lite extra kritiskt. Man vill ju göra ett gott intryck på handledarna och sedan på journalen. Det är lite som att bli av med oskulden akadmeiskt sett. Sen så finns det en del annat som gnager i bakhuvudet men som för hoppningsvis släpper tids nog.

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 08:08   #317
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-02-20
Tid: 18:30 - 20:00
Plats: Lärarhögskolan
Morgonvikt: 94,0 kg

Kommentarer

Åter igen ett litet steg framåt. Det mest extrema pendlingarna i hur min kendo ser ut verkar ha bedarrat, men då når jag inte lika högt upp heller. Det var ganska lite folk när träningen började men allt fler drällde in allt eftersom. Det var som vanligt ganska blandade övningar men med viss fokus på liten do. Själv så nötte jag vidare i samma gamla spår med fokus på att jobba med underkroppen och slappna av i överkroppen. Det gick OK utom när vi skulle göra liten do. Jag vet vad jag ska göra, tänka liten kote, men ändå blir det oftast allt för yvigt. Dock så håller jag inte med Hasse i hans analys av hur hugget skall genomföras. Ska man kunna göra en men-nuki-do så måste den antingen göras med debana-känsla eller om man är på efterhand med ett litet steg åt sidan. Annars blir det på tok för nära och svårt att komma förbi. Det blir ju inte bättre när motodachi dessutom kryper in ännu närmare. Men det tvingar å andra sidan mig att jobba mer med fötterna och verkligen tänka på hur långa steg jag måste ta.

Keikon började med Imamura vilket jag kände mig lite kluven till. Han verkade dock bli lite irriterad av att jag satte några fulhugg och gick över till tsuki. Sen hade jag en bra keiko med fint utbyte och ganska jämt skägg. Mot Hasse så började det bra men sen sprang vi ihop och jag skar upp min tå. Så där tog det stopp och de sista tio minutrarna fick jag sitta på sidan.

Gammal 2013-02-22, 08:52   #318
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-02-21
Tid: 15:35 - 16:55
Morgonvikt: 93,3 kg

Bänkpress

5x30
5x37,5
3x42,5
5x47,5
5x55
7x62,5 ( 76,9 kg )
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5

Har varit lite stel och öm i axlarna sedan kendoträningen i onsdags så jag kände mig lite försiktigt i mitt bänkande. Men det kändes stabilt och några av lyften främst på 55 kg var riktigt snygga. Ingen studs i botten och inget vingel på vägen upp. Den känslan ska jag försöka ta med mig. Toppsete gick lite tungt mot slutet men kunde göras utan att knäcka mig helt. Det innebär dessutom att jag tagnerar mitt bästa skattade 1RM. Så nästa veckan får jag försöka sätta ett nytt rekord.

Stångrodd
10x65
10x65
10x65
10x65
10x65

Då jag började känna miog lite väl bekväm mend 60 kg så var det dags att smyga på en femma. Det gick över förväntningarna måste jag erkänna. De första två seten var omärkbart könligare än på 60 kg. Men sen när tröttheten började göra sig påmind så blev det lite sämre. Men allt låg väl inom anständighetens gränser.

Hantelpress
10x20
10x20
6x20
6x20
6x20

Jag har fortfarande samma tendens till att dö efter de två första seten. Men det har mycket med balansen att göra. När jag blir trött försvinner den och då kan ett lätt lyft bli maxtungt. Men så länge som alla jag lyckas med är djupa och fina så är jag nöjd.

Stångcurl
10x20
10x20
10x20
10x20
10x20

Börjar nopg bli dags att höja lite. Det känns som att jag står mest och slentriancurlar.

Kommentarer
Jag hade inget att göra på jobbet och efter att ha slösurfat ett antal timmar så insåg jag att det var lika bra att sticka och träna istället. Det var det bästa beslutet jag gjorde den dagen. Då fick jag hålla på med mina discoaktiviteter lite mer otsört och kunde känna lugnet. Men det var ju så klart folk där så man fick ändå den lilla sporrningen att göra bra ifrån sig.

Nu väntar lite drygt en vecka av oregebundenheter. Först ska det festas i dagarna två. Vilket är välbehövligt för psyket men kanske sämre för träningen. Sen så kommer min mamma på besök vilket brukar innebära en ökad mat konsumption. Så det blir till att laga en storlöaddning soppa och snåla på intaget under veckodagarna. Soppa och protein-shakes, kanske den nya trenddieten? Det påminner mig om att jag måste lägga en beställning från webshoppen när jag får lön.

Gammal 2013-02-23, 17:00   #319
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-02-23
Tid: 11:20 - 13:10

Marklyft

5x65
5x82,5
3x97,5
5x107,5
5x122,5
8x140,0 ( 177,0 kg )
10x82,5
10x82,5
10x82,5
10x82,5
10x82,5

Lite varierade dagsform, många förstalyft vägde papper för att sedan surna ihop helt. men toppsetet var förvånansvärt lätt. Jag var för seg för att förstå mitt eget bästa.

Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x32,5
5x35
5x40
5x47,5 ( 55,3 kg )
10x32,5
10x32,5
10x32,5
10x32,5
10x32,5

Stabilt men inte explosivt från början till slut. Toppsetet innebar ett tangerat PB vilket inte är illa pinkat.

Latsdrag
10x60
10x60
10x60

Några pliktskyldiga drag men det var tungt som vara den och det blev rest-pause mot slutet

Kommentarer
Det är ju inte så bra träna bakfull. Men ska man träna så ska man, så då tränar man. Men jag kan ju inte påstå att jag var särskilt entusiastisk träning. Att jag ändå lyckades prestera hade nog mest att göra med att jag vilade mest hela tid. Göran pekade på mig som SL-expert så jag fick coacha en kille i knäböj. Han ganska stark men lite grund så vi fokuserade på att töja och böja lite så att han skulle komma ner. Vi hittade tillslut ett tävlingsdjup som såg bra ut. Det handlade nog mest han var lite feg för att han inte var säker på att komma upp. Men när han kom ner så blev det en antydan till buttwink. Det var en oväntad utveckling och vila det gav var välbehövlig. Så nu börjar man alltså bli en respektabel lyftare.

Gammal 2013-02-26, 08:16   #320
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-02-25
Tid: 16:15 - 17:20
Morgonvikt: 94,7 kg

Knäböj

5x52,5
5x67,5
3x80
3x92,5
3x107,5
4x120 ( 135,8 kg )
10x67,5
10x67,5
10x67,5
10x67,5
10x67,5

Allt började bra men snart så tog det emot på riktigt. Det var inte vikten som var problemet utan tekniken. Så fort jag började toppsetet så slutade min teknik att funka. Det var omväxland ryggfällning, dåliga vändningar och balansproblem. Jag vet inte riktigt vad det berodde på men det gick inte särskilt tungt. Det kan väl eventuellt vara något straff för helgens aktiviteter. Tog det lite försiktigt i tiorna då jag tror att det varit mina vändningar som strulat.

Raka marklyft
10x75
10x75
10x75
10x75
10x75

Fortsatt bra, men greppet vill inte vara med riktigt. Det känns fåning med magnesium men vad ska man göra. En bit in så känns under armarna som stockar och vill verkligen inte lyfta mer.

Kommentarer
Har haft lite känningar i magen under veckan så därför skippade jag situps. Framför allt när jag sitter ner så känds det som att något hamnar i kläm kring naveln. Men lyftande påverkas inte alls. Just då märks det inte av allas. Det är klart att man blir lite paranoid men troligtvis är det bara att jag sträckt mig eller något likanande. Kommer däremot ta det lite lugnt med magen framöver. Sakta men säkert får vra min melodi. Det finns en massa saker som jag ska kunna prestera till inom en snar framtid och skador är inte bra. Dock så verkar det inte bli några fystester på nästa övnning så jag kan hålla inne med grenträningen.

Gammal 2013-02-28, 08:50   #321
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-02-27
Morgonvikt: 93,0 kg

Kommentarer

Till skillnad från den senaste veckorna så hade jag ett ärligt behov av att träna. Slutet på dagen hade handlat om att fösöka boka en resa till Kiruna med boende. Det borde ju vara enkelt när KTH har en egen resebyrå, men så var inte fallet. Visst fick jag en resa efter viss svordomar och felaktigt ifyllda dokument, men trots att det fanns lediga hotelrum i Kiruna så kunde jag inte boka. Det var tydligen hotel som inte fanns i deras system vilket gjorde att en bokning skulle kosta extra. Så det blir att sova på Joans soffa.

Nå men träningen då? Den var lite oortodox rent ut sagt. Uppvärmningen var som vanligt men sen så skippade vi vanlig uchi-komi. Det blev diverse former av oikomi-geiko med trevändor på två mottgare där det var en ny typ av teknik varje gång. Sen så gled vi in på hiki-waza genom att börja med att träna på korrekt tai-atari. nu blev det väldigt mystiskt med en massa allmän omständiga hiki-varianter. T.ex. kote-men-hiki-men, men-debana-kote med zanshin förbi, direkt in i men-hiki-do, ai-kote-men. halva utmaningen var att minnas vad man skulle göra.

Keikon var lite halvdan rent ut sagt. Jag var ganska trött och saknade det riktigt drivet. Försökte att jobba mer med fötterna men det gick inte jättebra. Ett av problemen är att jag har så svårt att kontra. Dels för att jag suger på deet men också eftersom hela FSKA verkar stå och vänta halva sin keiko. Man pressar och hotar och jobbar för att locka fram något. Men när min skamgräns för hur länge jag kan stå still är nådd så anfaller jag och får en kontring som tack. Det är ju precis så man ska göra om man vill kontra men det kan ju inte ge så bra träning. Fick i alla fall redigt med pisk av Hasse och Ren samt en kort dust med Göran så då var dagen räddad.

Gammal 2013-03-01, 08:41   #322
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-02-28
Tid: 15:45 - 17:00
Morgonvikt: 91,6 kg

Bänkpress

5x30
5x37,5
3x42,5
3x50
3x57,5
6x65 ( 77,9 kg PB )
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5

Förra våren så var bänkpressen verkligen hit or miss. Vissa dagar så gick det helt enkelt inte. Det har jag börjat komma bort från och nu så har jag ett annat flyt, och uppenbarligen en annan styrka. Även toppsetet var kontrollerat om än ganska segt mot slutet. Jag börjar bli bekväm med övningen efter nästan två år.

Stångrodd
10x65
10x65
10x65
10x65
10x65

Ett litet steg framåt från förra veckan. Bättre träffar på brösten istället för mangen och mindre problem med hållningen. Dock så fick jag vila lite mellan vissa reps. Fast utförda reps är utförda reps.

Hantelpress
10x20
10x20
8x20
7x20
7x20

Även här ett steg framåt i form av några extra reps. Jag trodde att tredje set skulle gå vägen men tvär dog på åtta. Innan dess så flöt allting på jag kände mig riktigt pigg. Jag vet inte riktigt vad som hände.

Stångcurl
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25

Så här i efterhand så inser jag att en höjning med 5 kg var i högsta laget, det motsvara 20 %. Mend et gick vägen även om det smakade ganska brunt mot slutet. I princip inget gungande men lite problem med att fixera armbågarna.

Kommentarer
Det börjar ta sig både med styrkan och med kroppsvikten. att jag ätit mycket soppa har säker gjort sitt för att hålla kaloriintagen ner och som kompensation har det blivit mer proteindrinkar. När jag av en ren slump var vrålhungrig så upptöckte jag att havregryn, mjölk och päron/vanilj protein var hur gott som helst. Låter man det stå och svälla i en minut så blir grynen nog mjuka för att det ska vara apptitligt och man får lite mer protein och lite mer mättnad. Viss är det lite mer kalorier men det kan jag leva med all gånger.

Nu så blir det besökshelg med allt vad det innebär i form av mat och förlustleser så det är bra att ha gett siog själv ern viss marginal inför helgen. Får se när jag få tummen ur och tränar, det beror på vad vi hittar på. Men som senast på söndag.

Gammal 2013-03-02, 16:00   #323
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-03-02
Tid: 10:30 - 13:00
Morgonvikt: 91,7 kg

Marklyft

5x65
5x82,5
3x97,5
3x115
3x130
7x147,5 ( 181,6 kg PB )
10x82,5
10x82,5
10x82,5
10x82,5
10x82,5

Det är egentligen konstigt att jämföra med förra veckans bakismarklyft, men vad ska man göra. Det var både bättre och sämre ärligt talat. Illamående var som bortblåst men det var också den mest extrema traktorkänslan. Jag var nog vid medvetande för att förstå att det gick tungt. Jag ska inte säga att det var fula lyft men det var på gränsen för vad som kan anses som säkert. Men då blev det också ett PB.

Militärpress

5x22,5
5x27,5
3x32,5
3x37,5
3x42,5
4x50 ( 56,6 kg PB )
10x32,5
10x32,5
10x32,5
10x32,5
10x32,5

Hade faktiskt inga större förväntningar framför allt på toppsetet. Men jag hittade någon form av känsla som lyckade ta mig till ett segt men stabilt och snyggt PB.

Latsdrag
10x60
10x60
10x60
10x60
10x60

Greppet hängde med rätt bra och den långa vilan berodde mest på att jag var allmänt trött och hade hittat en trevligt tidning med ett reportage om SAK.

Kommentarer
Jag kan ju inte göra annat än att konstatera att det är trevligare att träna när man inte är trollbakis. Att styrka börjar ta sig är trevligt men också lite oväntat. Det är först nu som vikten börjar röra på sig på riktigt och jag kan se en tydlig skillnad. Men tydligen så är det inte längre gånget än att jag kan prestera. jag har i och för sig jobbat en hel del på att hålla protein intaget upp och få i mig nog med kolhydrater i anslutning till träningen. Att jag var lite försiktigt med böjande tror jag också kan vara en bidragande orsak. I alla andra övningar har jag varit upp över mina ingångsvikter. Men i böjen så kommer det inte ske än på en eller två veckor. Nästa gång det är dags för deload så har jag lovat mig själv att faktiskt göra slag i saken. Jag tror att det är ett vinnande koncept.

Gammal 2013-03-05, 08:41   #324
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-03-04
Tid: 16:30 - 17:45
Morgonvikt: 97,2 kg (vem kallar du fet?)

Knäböj

5x52,5
5x67,5
3x80
5x100
3x112,5
3x127,5 ( 140,1 kg PB )
10x67,5
10x67,5
10x67,5
10x67,5
10x67,5

Den mentala delen var det som verkligen var ansträngande idag. Jag var på ett plan säker att jag skulle klar målet, och få ett nytt personbästa, men på ett annat säker på ett spektakulärt msislyckande. Det krävdes därför en hel del mentala förberedelser innan toppsetet. Väl där så gick det faktiskt rätt lätt. Till skillnad från förra veckan då inget funkade så har jag hittat rytmen och tajmingen i mina lyft. Det fanns gott om marginaler och jag hade definitivt kunna lura ur mig en fyra, kanske en femma.

Raka marklyft
10x75
10x75
10x75
10x75
10x75

Inte min favorit stång då den var lite hal men det hindrade in nämnvärt. gick rätt lätt.

Situps
20
15
15
15
15_
80

Tog det lite lungt eftersom jag haft känningar i magen under föregående veckor. Men den gjorde inget väsen av sig. Så det kanske börjar lossna.

Kommentarer
att en viss fethet skulle ha infunnit sig efter helgens frossande var väntat, precis hur stor fetheten blev var inte lika väntat. 5.5 kg från lördag till måndag är en ansenlig ökning, rakt in i biceps. Men jag vet att det mest kommer släppa på ett par dagar. Med lite återhållsamhet så ska detinte påverka nedgången annat än som en tillfällig pendling. all mat kan nog också vara en anledning till varför det gick så bra i knäböj. Någon brist på energi lär det inte ha funnits.

Resten av veckan tuggar på som vanligt utan några större avvikelser. Deet är bara lördagen som är förknippad med ett visst frågetecken. Vi ska bygga lite grand under dagen så antingen måste jag träna riktigt tidigt, riktigt sent eller skjuta på det till söndag. Det sista alternativt öär förvisso acceptabelt eftersom jag ska ta en vilovecka och kan slå ihop några träningspass.

Gammal 2013-03-07, 08:28   #325
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-02-27

Kommentarer

Det bar mig emot att gå till träningen, inte för att jag inte ville träna utan föra tt jag fick sitta sysslolös på jobbet så länge. Men väl där så tog det sig fort. mats var inte på plats och det var Hase som häll i tränngen. det som också gjorde det hela intressant vara att det bara var folk med ett antal terminer under bältet som var och tränade. Sånt borgar för att man får ut mycket av träningen.

Inledningen var ganska standard och sedan gled vi in på do-hugg. Den första varianten var en do-kiri-kaeshi där vi fick höra att det verkligen skulle vara stora hugg. Det gick inte så bra ärligt talat. Det var stora, snabba och rätt snygga hugg men som saknade klippet i träffen. Det blev inte lättare av att vi sedan gick över till små do-hugg som är sju resor värre. Men så länge som jag verkligen tänkte att jag skulle hugga kote så gick det faktiskt över förväntan. Det stora problemet var som vanligt avståndet. När jag känner att jag kommer för nära så blir huggen konstigt nog yvigare. Jag mpåste verkligen tänka påa tt ta ett kort fumi-komi.

Keikon var ovanligt lång just den här gången. Först så blev det ett helt varav med ippon-shobui. Resulötatmässigt var det ingen höjdare men det var bra känsla och väldigt nyttig övning. Tycker dock att folk är lite väl snåla med sina ipåpon altertivt att de inte har koll på att de själva bedömmer vad som är ippon. Där efter spå blev det vanlig mawari-geiko de sista 20 minuterna. Lite upp och ned men jag kan ta med mig några skaer i alla fall. en snygg kote mote Josef, kote-men mot Ren och en tobikomi-men mot Halla. Mot Hasse var det väl ingen attack så verkiligen satt men en intressant match. Hall blir mer och mer en av miona favorit motståndare. Vi har ungefär samma ma-ai vilket gör att striden om avståndet känns mycket mer givande. Det blir en helt annan laddning i matchen när båda vill anfall inom ett väldigt litet interval.

Gammal 2013-03-08, 08:08   #326
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-03-07
Tid: 15:35 - 16:45
Morgonvikt: 93,1 kg

Bänkpress

5x30
5x37,5
3x42,5
5x55
3x62,5
2x70,0
2x70,0 ( 74,6 kg )
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5

Det var ingeet som stämde i dag. Jag kunde inte hitta rätt höjd på ställningen eller hitta rätt bredd på greppet. Det kan ha varit en annan stång med bredare grepp, fast det känns otrolig. Men i vilket fall så stämde det inte. Resultaten blev också där efter, ganska dåliga. Då jag missade första toppsetet så gav jag mig ett försök till, men det gjorde ingen skillnad. Fast det blev i alla fall ett godkänt om än inte bra resultat.

Stångrodd
10x65
10x65
10x65
10x65
10x65

Nu började det ta sig. Styrkan och uthålligheten var rätt bra även om tekniken inte riktigt stämmde. Det var lite låga träffar men inte allt för illa.

Hantelpress
10x20
10x20
10x20
6x20
7x20

Ett litet steg framåt men än är det inte vikter jag kan bolla med.

Stångcurl
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25

Nu hade all styrka försvunnit men det gick att grisa fram de repetitionerna som skulle göras.

Kommentarer
Det börjar ta emot igen, fast efter två och en halv månad med deff och en svajig sista vecka så är det inte så konstigt. Därför är det skönt att det blir deload nästa veckan, det behöver jag. Dock så måste jag jobba mer med att hålla ner vikten förra helgens grisande sabbade i princip hela veckans deffande. Det blir med andra ord att gå tillbaka till att späka sig lite under helgen och vara försiktig när jag är på konferensen. Jag har ju uppenbarligen vikter under 92 kg "i kroppen" med tanke på att jag varit där ner förut. Fast det ska ju inte ske genom att bara tappa all glykogenlager.

Senast redigerad av LoveMachine den 2013-03-08 klockan 08:10.
Gammal 2013-03-11, 00:23   #327
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

WOD - Urd

Datum: 2013-03-10
Tid: 09:47 - 10:30

Frivändningar

5x30
5x30
5x40
5x40
5x45
3x50

Varit sugen på frivändningar ett tag och idag var det tomt på folk så jag passade på när ingen behövde lida och jag inte behövde skämmas. Gick riktigt bra ram till 45 kg då jag började tappa. Men innan så var det fint klipp och jag träffade rätt på låret väldigt ofta. Sen så började jag märka av att det var svårt att ta det nog lugnt för att börja slutdraget i rätt lägen men ändå få till rätt klipp. Men andra repet på 50 kg var snyggt.

Marklyft
5x65
5x82,5
3x97,5
5x122,5
3x140
6x155 ( 185,7 kg PB )
10x82,5
10x82,5
10x82,5
10x82,5

Fullt ös medvetslös redan från starten och rätt lite vila, mest aktiv sådan. Toppsetet var nog mer pannben är hjärna. Det var verkligen grisigt och kanske lite överilat om jag ska vara ärlig. Men det gav ingen baksmälla i ryggen. dock så kändes det att ryggen kom farligt nära att inte hänga med. Det hade dock mer med antalet repetitioner att gör än med vikten.

Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x32,5
5x40
3x47,5
3x52,5 ( 57,7 kg PB )
10x32,5
10x32,5
10x32,5
10x32,5

God fart även om jag var ganska andfådd och trött vid det här laget. Problemen ligger fortfarande i bottenläget men jag behöver inte alls komma lika högt innan styrkan återfinner sig. Det var extra tydligt på 52,5 kg. efter att ha fått grisa för varje millimeter så blev det vid en viss punkt jätte lätt. Men sista repetitionen tog emot mer än lovligt.

Kommentarer
Då jag skulle till Uppsala för att spela Trudvang, ett rätt så vikingainfluerat rollspel så hade jag bråttom. Det vi skulle spela var influerat av Amon Amarths album Twilight of the Thunder God varför detta album fick bli träningsmusiken. Därför så supersetade jag frivändningarna med marklyften. Det var bara toppsetet som inte var supersetat.där krävdes det mer vila. Efter toppsetet så gick jag över till att köra militärpress. När det var klart så supersettade jag tiorna i marklyft och militärpress.

Det slumpade sig som så att jag han klart med det fjärde setet militärpress när albumets sista låt tonade ut. Då var det bara att ta det som ett tecken och ge sig för dagen, tiden började ta slut. Så dagen träningspass blev i det närmaste crossfit (usch). Därför så döper jag dagens träningspass till Urd, efter nornan som klipper våra ödestrådar, vilket leder till en för tidig död. Det var nämligen lite så det kände när jag var klar.

Gammal 2013-03-15, 20:18   #328
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-03-15
Tid: 16:40 - 17:40

Knäböj

5x52,5
5x65
3x77,5
3x97,5
3x110
3x122,5

Struntade helt i bältet vilket gjorde att det blev lite småfult mot slutet. Det känns som att gränsen för var det verkligen behövs bälte ligger mellan 110 och 155 kg. De långa pausböjarna var inte att kela med.

Bänkpress
5x30
5x37,5
5x42,5
3x47,5
3x55
3x62,5
3x62,5

Lätt och smidigt, nästan så bra att det skulle kunna kallas ett styrkebesked. Så jag bjöd mig själv på en extra trea.

Marklyft
5x62,5
5x80
3x95
3x102,5
3x120
3x135

Här blev det fel cykel, men vem bryr sig. Inga problem upp till 135 kg då greppet började tryta. Lite fokuserat magnesium applicerande så gick det att avsluta. Men utan att övertyga särskilt.

Militärpress
5x22,5
5x27,5
3x32,5
3x35
3x40
3x47,5

Ingen explosivitet men bra traktorkänsla gjorde att det gick utan problem. Även här en viss känsla av styrka, men det är nog en illusion.

Kommentarer
ska man ha deload så ska man. Det kände lika bra att slänga in alla övningar på samma dag. Del så hade det blivit så fånigt annars och del föra tt jag kallt räknade med att få klart min artikel idag. Min erfarenhet säger mig att den ångesten och lättnaden det innebär hanteras bäst hantera på gymmet. Sen bastar man, köper en single malt och lyssnat på Beethoven. Sedan jag började med den ritualen så har jag inte missat en enda tenta och det funkar säkert på forskning också. Nästa cykel kommer bli intressant men jag för försiktigt hoppfull. det ska nog gå att lyckas lura fram ett PB eller två. men framför allt så handlar det om att få upp vikterna även om det kräver en lägre volym.

Gammal 2013-03-19, 08:06   #329
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-03-19
Tid: 16:?? - 17:40

Knäböj

5x55
5x70
3x82,5
5x90
5x105
6x117,5 ( 140,8 kg )
10x70
10x70
10x70
10x70
10x70

Uppvärmningen började lite lustigt, det har börjat kännas i helt andra delar av kroppen. Tidigare så har insida lår varit den delen som gjord mest mostånd under pausböjarna men nu börjar det kännas i rumpan. Det känns dessutom som att jag hittat ett nytt bättre djup och en mer upprät stil. Allt detta gör att jag har lite svårt att bedömma mina böjar, jag vet helt enkelt inte om det är fel eller bara anmnorlunda. Men den lustiga kämnsla till trotts så gick det bra. 90 kändes lätt, 105 var som en fjäder på ryggen men kändes mer i benen. Jag hade faktiskt nojjat lite över topåpsetet men det stabilar böjarna gav mig lite självförtroende, men bara lite. Det var individuellt sett tunga böjar men när det hela var klart så kände jag att det fanns mer att hämta. Men dagens behållning var ryggen och hållningen, som kände urstark.

Raka marklyft
10x75
10x75
10x75

Ländryggen och framför allt filérna var ganska slut vid det här laget och jag kände efter tredje set att det började blir så tungt att jag snart skulöle tappa hållningen helt. Då var det bara att avbryta innan något gick på röven.

Situps
20
20
20_
60

Lite småsegt så här efter mitt nästan månadslånga uppehåll från magträningen. Första två sett var acceptable men sista handlade bara om att samla på sig rätt antal reps.

Kommentarer
Det var precis det här som krävdes, en bra start. Inte bara med lyftandet men också att kroppsvikten inte dragit iväg under viloveckan. enda smolket i glädjebägaren är att jag nu börjar känna att jag har ont i halsen. Det är ironiskt med tanke på att att jag bara dagen inan nöjt konstaterat att jag inte varit förkyld på länge. Så nu gäller det att hålla tummarna för att det inte blir värre de kommande dagarna. Fast det är ganska vanligt att man presterar bra precis innan man blir sjuk så jag har inga större förhoppningar om att klara mig. Men det får tiden utvisa.

Gammal 2013-03-23, 10:50   #330
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2013-03-23
Tid: 00:00 - 24:00
Plats: Hemma

Kommentarer

Förkylningskänningarna bröt ut i sin fullända prakt på torsdagen. Så sedan dess har jag legat hemma och gjort mest inget alls. Det är skönt att få vara ledig från jobbet men rastlösheten börjar göra sig påmind. Innan jag är tillbaka så lär jag ha startat något nytt projekt bara för att slå ihjäl lite tid. Förhoppningsvis kan jag avsluta 5+ veckan på måndag och tisdag.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.