Kommentar: SL 2:an avklarad och debuten med bänktröja och markdräkt är tagen. Till SL 3:an i september (om 18-19 veckor) ska jag även börja med böjdräkt och lindor.
Knäböjen gick bra idag, och var väl aldrig något orosmoment kring. Sista böjen snålade jag tydligen på djupet med, den kändes djup men fick bara en vit flagg av tre.
Bänkpress var desto värre, för första lyftet blev en rejäl felträff och jag råkade dumpa den rakt mot ansiktet. Tack och lov har man safety racks och ingen skada skedd, även om axlarna grinade illa av min negativa rotatorträning. Andra lyftet var mycket bättre, bra träff och upp relativt lätt. Sista lyftet var också bra, faktiskt det bästa, men det slarvade jag bort genom att ha fötterna mot ställningen, blä!
Marklyftet var det som riktigt räddade tävlingen, för ingången var redan det tangerat PB, och det satt säkert. Sen blev det 10kgs höjningar och även om det var både tungt och blytungt så satt andra och tredje lyftet säkert i handen. Kul att man kan få ut så mycket av dräkt.
Sammanfattningsvis blev det en bra tävling, och jag bättrade på både min total och satte några fina personbästa i marklyft. Tack till alla som hjälpte mig, LI för filmning och peppning, Luttis för musik och mapa och Rambo. Ett extra stort tack går till Johan__86 som drog tröjan på mig och taggade till mig i marken. Film kommer senare ikväll.
Uppdatering: Efter att ha studerat filmerna så är jag ytterst tveksam till domarnas beslut angående böj och bänk nr3. Skillnaden i djup mellan andra och tredje böjen är inte stor, och 150 fick jag godkänd. Det känns som att jag lika gärna kunde fått båda underkända eller godkända.
Vad gäller bänk 3 så är det en mindre skandal eftersom jag fick bänken bortdömd med motiveringen att jag skulle ha haft fötterna mot ställningen, men filmen visar klart och tydligt att så inte är fallet. Ska klippa ihop filmen nu och lägga upp för allmän beskådning.
Grattis till en grym tävling och en massa pers!
Men du får fasen lova att aldrig mer göra som det blev i första bänken, hjärtinfarkten var inte långt borta!
Sedan så är det ju så att alla dina lyft på tävlingen var PB.
Det är tävlingslyft som räknas. PB på tävling sedan kan man ha PB på träning men det är inte samma sak.
Ska bli riktigt spännande att se nästa tävling
__________________ TEAM ÖKK "I have come here to chew bubble gum and kick ass... and I'm all out of bubble gum."
4x5x240kg Marklyft Discobyggarens journal
Bänkpress
4 x 115kg - Blixtrade till i vänster axel, avbröt efter fjärde repset
- massa rehabövningar och stretching -
Teknik & "Mjuk"bänk
8 x 40kg
8 x 40kg
8 x 40kg
5 x 50kg
5 x 50kg
5 x 50kg
5 x 50kg
Kommentar: Vänster axel protesterade tidigt i passet idag, och det gick helt enkelt inte att fortsätta. Tanken var att börja ett fyra veckors 5x5, med start på 115kg, men det gick helt enkelt inte. Jag är fortfarande sliten i axeln, och jag ska gå till min käre vän osteopaten och få lite klämt och separerat i axelmuskulaturen.
Överlag kommer denna månad bli knepig med träningen. Jobbet kommer kräva mycket tid fram till Europaparlamentsvalet den 7 juni, så jag får se vilka pass som går att köra. Kommer senare ikväll att slänga upp ett ungefärligt upplägg fram till slutet av juni, men vi får som sagt se hur det blir i slutändan.
Stångrodd
8 x 80kg
6 x 90kg
6 x 100kg
6 x 90kg
8 x 80kg
Marklyft (frontgrepp)
10 x 100kg
10 x 100kg
Kommentar: Fortfarande ett "mjukpass", tänker göra igång med upplägg nästa vecka. Mitt reps-PB i chins ligger på 20st, så lite irriterande att jag inte tog det. När jag gjorde 20st chins vägde jag visserligen ca 85kg, så det är väl PB på kroppsvikt.