Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan
Men vad trist! Men jag fattar inte riktigt- har du inte redan dispens för insulin?Eller behöver man inte det för att få tävla på SM? Är det andra krav på dispens i landslagssammanhang? Hoppas dte löser sig!
|
Det finns tre olika typer av dispenser. Om man inte tillhör 40-listan så omfattas man av en generell dispens, vilket innebär att man i efterhand kan ordna ett läkarintyg om man blir dopingtestad.
Tillhör man 40-listan men inte är landslagsaktuell så ska man ha dispens från RF. Då är det en speciell blankett som kan laddas ner på RF:s hemsida som ska fyllas i av utövaren och dennes läkare. Fram till helt nyligen har denna dispens kunnat användas även internationellt eftersom blanketten innehåller precis all information som krävs för ett godkännande.
Nytt för i år (tror jag?) är dock att man måste ladda ner en blankett från IPF:s hemsida om man är landslagsaktuell. Denna blankett innehåller precis samma frågor som den som RF tillhandahåller, men när den är ifylld av utövaren och behandlande läkare ska den skickas till ordföranden i IPF:s medicinska kommitte för bedömning. Om den information jag har fått är korrekt ska den också skickas in minst 65 dagar före den internationella tävling som utövaren planerar deltaga på. Detta visste jag inte om, och även om jag vetat om det hade jag inte kunnat göra något åt den segdragna processen.
Innan SM kunde jag inte veta att jag skulle bli landslagsaktuell och uttagen till EM, och när jag fick veta detta var det ganska exakt 65 dagar kvar till tävlingen. Att med så kort tidsfrist få min behandlande läkare, som förövrigt också är överläkare på Piteå Älvdals Sjukhus och en synnerligen upptagen man, att ta sig tid att fylla i blanketten och sedan hinna skicka den till USA är faktiskt helt omöjligt utan att använda magi. Mot bakgrund av detta verkar det i dagsläget som att jag inte kommer att få min dispensansökan behandlad före EM, och då vågar jag inte heller tävla eftersom jag riskerar att bli avstängd om jag blir testad.
SSF har lovat hjälpa mig och framföra logiska argument för en snabb behandling, men jag vågar inte hoppas att det ska lösa sig.