Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Medlemsbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-06, 05:07   #31966
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det är just bra teknik som skyddar en just när det är hela livet man räknar. Tricket är att tänka belastning och inte vikt, KG är inte alls bara KG. Men ska man envisas med att köra riktigt tungt så ökar riskerna och tekniken blir ännu viktigare.
Ja det klart att det är bättre att använda god teknik än inte, såklart att de spelar roll. Jag är teknik-nörd och mer än det. Jag menade mera att övertron ligger i att vissa tänker att bara jag gör rätt så är jag säker men med åldern tar även vikten ut sin rätt oavsett. Inta alla men det är inte så ovanligt.

Nu är det dock så att filmjölks tidigare poäng gör mina inlägg lite senila iom att vi som äldre eller i alla fall jag börjar sätta in allt i dessa tankebanor och man kan ju börja låta som gammal gaggig stofil som varnar för allting fast det egentligen bara gäller bara en själv. Åldersblind, typ. Eller skadeblind. Slutblind.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-06, 14:59   #31967
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Säker är man inte, det gäller ju att minska risker.
Sedan bör man jämföra det med något också, annan träningsform eller att inte träna alls tex.
Då är styrketräning med bra och anpassad teknik relativt säkert.
Att bli äldre kan vi inte göra något åt, men hur vi tränar kan man gör väldigt mycket åt.
Gammal 2022-01-07, 09:34   #31968
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Jag ser inget fel i Ceejays mark alls. Han lyfter med snygg teknik och väldigt tungt. Hade han haft dålig teknik hade han lyft mindre vikt.

"Problemet" om det ens finns något, är i så fall den höga vikten. Nära 300kg är väldigt mycket att lyfta och han är kanske ca 50kg för stark mot vad som nog är optimalt hälsomässigt helt enkelt
Gammal 2022-01-08, 14:32   #31969
chidde
Projektledare

chiddes avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Var rädd om knäna det är otroligt lätt att förstöra knäleden när du kommer upp i vikterna i modellen som du kör. Nu kanske du inte behöver byta ut lederna på en gång men det kommer ofta efter 45 år.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ta kolla runt lite med rutinerade styrkelyftare som har koll på sina gamla landslagspolare etcetera. Men du vet vi är stålmän som är osårbara tills det händer något
Har ocksa hort liknande under mina fa aktiva ar (las: manader) som SL-lyftare att manga faktiskt far problem med knan och/eller leder. Pa den tiden forstod man inget i tidig 20-arsalder, men den listade man ut ganska snabbt... i god tid tack och lov

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ja fast jag tycker att det finns en övertro på bra teknik när man tränar genom hela livet. Av 500 reps tillsammans kommer inte alla att vara perfekta och vikt är vikt, det blir också ofta en tyngdpunkt som är mindre än själva diskens eller hela ledens yta någonstans i banan. Tränar man för en tävlingskarriär, som kan vara ett antal år kan man satsa allt då men sen börjar många träna lite säkrare. En arm kan man vila men benen går man på hela tiden.

Åter, jag själv säger inte att ceejay bör sluta med något. Jag kan själv inte ett skit om SL men har måst sluta med de stora vikterna. En gång kan jag ösa på med massage, special stretching och stöd men skulle jag starta ett böj-markprogram kraschar jag snart...
+1

I borjan hade man ju Arnold och strandform i siktet, det skulle vara tungt pa gymmet och varje set skulle garna ga till failure med ett par forced reps. For manga atleter (kanske forutom Zlatan?) ar ju den aktiva karriaren ganska kort, kanske 10 ar ge och ta, man glommer bort att det bara ar en brakdel av sitt liv. Vet man sen med sig att man inte har talangen for att pensionera sig som toppidrottare sa vill man ju helst inte satta sin halsa pa risk for att man vill impa pa grabbarna pa gymmet och/eller leva ett frasigt instagram och kolo-liv

Citat:
Det är just bra teknik som skyddar en just när det är hela livet man räknar. Tricket är att tänka belastning och inte vikt, KG är inte alls bara KG. Men ska man envisas med att köra riktigt tungt så ökar riskerna och tekniken blir ännu viktigare.

Som sagt så tål kroppen oerhört mycket av vissa saker och betydligt mindre av andra. Belastning rakt igenom leden är något kroppen för det mesta tål.

Ryggen skulle ju garanterat vara helt mos efter bara något år om man som tex ceejay kör på närmare 300 i både böj och mark och säkert tungt i massa andra övningar också om den inte tålde hög belastning.
Skulle han däremot böja och rotera ryggen samtidigt han gör ett sådant lyft är chansen stor att det är över med tunga och massa annat på väldigt länge.
Vart att tillagga ar att en skada aldrig kommer sakta men sakert, den uppstar oftast nar man minst anar det en mandag eftermiddag, pang-boom-bang!

Citat:
Säker är man inte, det gäller ju att minska risker.
Sedan bör man jämföra det med något också, annan träningsform eller att inte träna alls tex.
Då är styrketräning med bra och anpassad teknik relativt säkert.
Att bli äldre kan vi inte göra något åt, men hur vi tränar kan man gör väldigt mycket åt.
Precis det ovan ar min traningsfilosofi numera och har varit det sen jag flyttade till London, rorlighet, styrka, kontroll och flexibilitet. Mycket av det ar inspirerat av RassK har pa forumet (@optiholm pa instagram)
Använder mycket kroppen som motstand och ar vikter inblandat (ffa i knaboj och marklyft) sa ar kontroll och utforande viktigare an kg pa kakorna

Ni som foljer honom vet att han hanterar tunga vikter emellanat ocksa, men det sker alltid i kontrollerade och strikta former utan kompromisser

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag ser inget fel i Ceejays mark alls. Han lyfter med snygg teknik och väldigt tungt. Hade han haft dålig teknik hade han lyft mindre vikt.

"Problemet" om det ens finns något, är i så fall den höga vikten. Nära 300kg är väldigt mycket att lyfta och han är kanske ca 50kg för stark mot vad som nog är optimalt hälsomässigt helt enkelt
Om inte annat ar det harlig underhallning for oss, alltid kul att se nar nagon far upp en tung vikt. Vi hejar pa fran sidlinjen
Fragan ar ju bara hur manga av oss som kommer underhalla ceejay dagen han bestammer sig for att sluta posta, if you know what I mean

Forlat om jag later gammal, trakig och bitter
Ni behover inte halla med om nat utav det ovan, kom och hata, ser bra ut kor hart

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-08, 16:10   #31970
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg

I grund och botten är det oftast styrkan styrkan som ger överbelastningar som leder till kroniska skador. Precis som jag sagt tidigare så bör man inte använda dragremmar eftersom det gör att personen ofta kan lyfta ofantligt mycket mer. Nu menar jag typ i marklyft i huvudsak.

Men var och en gör precis som de själva vill och så länge allt flyter på så är personen helt immun för råd typ det som jag lade fram. Men tyvärr när skadan är framme så finns det ofta inte någon väg tillbaks till normalläge.

Men Ceejays raka marklyft ser jag som direkt kunna leda till ordentlig knäskada eller kraftigt artros drivande. Därför tycker jag personligen inte att det är en lämplig övning att lägga på de vikter som han gör.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-08, 16:41   #31971
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Ja vikten på stången spelar ju roll helt klart. Får ta en period med lite lugnare vikter men utmana mig muskulärt istället. Man har väl ett visst antal tunga lyft i sig under sin livstid liksom.
Gammal 2022-01-08, 17:06   #31972
Vickan96
Registered User

Reg.datum: Nov 2017
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Vart att tillagga ar att en skada aldrig kommer sakta men sakert, den uppstar oftast nar man minst anar det en mandag eftermiddag, pang-boom-bang!
Är du riktigt säker på det? För datan som såvitt jag vet finns på detta tyder på motsatsen, gradvisa överbelastningsskador är vanligare än akuta skador bland styrkelyftare.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pm...5967118771016/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pm...es/PMC5954586/
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-08, 20:03   #31973
bighulken
Live my Dream

bighulkens avatar

Reg.datum: Dec 2011
Styrkelyft/träning.....

Klart man får sina skador, emellanåt....I ligament/senor/muskelfästen osv...
Men det brukar kunna läka.......Även brosket i knäleden......Men!!!, det blir aldrig mkt bättre, än när det var nytt, när man var ung typ.....

Själv så har jag Artros i ena knäet, varpå jag för några år sedan började vila, ang böj och Marklyft....Och sedan började jag halta osv.....
Tills jag fick läsa Artros-skolan, på nätet.

Då började jag träna/mörsa på igen, och vips, så var haltandet borta, och även Artrosen......Men men, den ligger där och lurar, så man måste tänka till, minst 2ggr, innan ,man kör för tungt, i vissa övningar, typ Bencurl/Benspark-Benpress,Knäböj och marklyft......

Så gäller i princip allt i styrkelyft/ och träning......

Men!!!......Knäet skadade jag i Knockdown-karaten, i ung ålder, Kyokushin-karate........

Så att löpträna eller annat, skulle, för mig, resultera i operation på direkten.....Pga dessa stötar i knäleden, och min kroppsvikt=+150kg.....Visserligen på 190cm i strumplästen.....

Gäller att planera träningen/tävlandet och annat, nuförtiden.........
När man är gammal, som jag är,......

Men håller på att ladda nu, för 2022!!........
Tänker börja tävla nu igen, efter 2 års uppehåll, om bara den där dj.....la.....coronan, ville lägga utav...........

Sista tävlingen var September 2019, på DM, där vart det Guld.
Men sedan tänkte jag bara, ta ett sabbattsår 2020, men sen kom den DJ.....la coronan, och ställde till det, phuuuuu.........

Mitt råd är: Träna med strikta vikter, och fuska inte i tekniken, dvs, gör bra böj, på vikter du klarar utav.......även i allt annat i träningen......
Och gärna tunga övningar, men kör med fler reps då!!.....Typ 12:or eller dylikt, då orkar man inte fuska lika mkt.....och kör kanske?....lite striktare.........
Samt, underhåll stretchingen också, så att allt kan glida så bra som möjligt=friktionsfritt, utan en massa skrapande och sånt, ang brosket i knäet osv......Kanske.......

mvh/.......Bighulken, styrkelyftare........

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....

Senast redigerad av bighulken den 2022-01-08 klockan 20:10.
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-08, 22:59   #31974
chidde
Projektledare

chiddes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vickan96 Visa inlägg
Är du riktigt säker på det? För datan som såvitt jag vet finns på detta tyder på motsatsen, gradvisa överbelastningsskador är vanligare än akuta skador bland styrkelyftare.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pm...5967118771016/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pm...es/PMC5954586/
Sorry tldr

Ga in pa tuben och sok pa typ, ja vad kan man soka pa, "weightlifting accident"? Dar lar det poppa upp en del "plotsliga" skador dar folk hanterar tunga vikter

Precis som AtP redan namnt, alla gor som de sjalva vill och alla har en plan tills de far pa kaften (Mike Tyson)
Sjalv hade jag inte kort pa samma vis, for det ar som sagt sent att spola tillbaka nar skadan ar skedd

Jag tranar for kropp och halsa, hade jag hamnat i en situation dar jag maste dra mig upp eller springa ifatt/ifran nagon eller nagot sa vet jag att jag klarar det utan problem, hur mycket jag kan ta i bankpress och dra i marklyft, samt hur manga medaljer jag har i SL kanns irrelevant i det laget

Dock vill jag poangtera att alla tranar av sina egna anledningar, jag delar bara med mig av min och vad jag sjalv hade gjort och inte gjort

Gammal 2022-01-08, 23:48   #31975
Vickan96
Registered User

Reg.datum: Nov 2017
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Sorry tldr

Ga in pa tuben och sok pa typ, ja vad kan man soka pa, "weightlifting accident"? Dar lar det poppa upp en del "plotsliga" skador dar folk hanterar tunga vikter

Precis som AtP redan namnt, alla gor som de sjalva vill och alla har en plan tills de far pa kaften (Mike Tyson)
Sjalv hade jag inte kort pa samma vis, for det ar som sagt sent att spola tillbaka nar skadan ar skedd

Jag tranar for kropp och halsa, hade jag hamnat i en situation dar jag maste dra mig upp eller springa ifatt/ifran nagon eller nagot sa vet jag att jag klarar det utan problem, hur mycket jag kan ta i bankpress och dra i marklyft, samt hur manga medaljer jag har i SL kanns irrelevant i det laget

Dock vill jag poangtera att alla tranar av sina egna anledningar, jag delar bara med mig av min och vad jag sjalv hade gjort och inte gjort
Första länken är en tabell. Det är lättare om du kollar själv, gradvisa och akuta skador står allra först. Du får träna precis som du vill, och tycka vad du vill, men far inte med osanning
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-09, 04:16   #31976
chidde
Projektledare

chiddes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vickan96 Visa inlägg
Första länken är en tabell. Det är lättare om du kollar själv, gradvisa och akuta skador står allra först. Du får träna precis som du vill, och tycka vad du vill, men far inte med osanning
Gick igenom lankarna pa datorn nyss, da kolumnerna vart lite har och var med mobiltelefonen. Jag forstar din poang, och poang tagen

Visste faktiskt inte att det fanns statistik pa det (aven om undersokningen gjordes 2014) och talade mest fran egen erfarenhet, da jag vid en handfull tillfallen lastat pa lite mer an jag borde och fatt kanningar. Raknar man pa antalet timmar jag har tranat under en 20-ars period och haft kanningar de fatal gangerna sa vill jag ju pasta att faran for skada ar minimal, men sen har jag alltid slutat sa fort jag fatt kanningar och/eller man vet att man har hamnat snett, lyssnat pa kroppen och latit kroppsdelen vila upp innan man gick pa det igen

Ett par utdrag ur texten, vart att notera

Citat:
Seventy percent (73/104) of participants were currently injured, and 87% (83/95) had experienced an injury within the past 12 months.
Citat:
Injuries are very common in subelite powerlifters. Men and women report similar injury frequencies but different anatomic locations. These injuries do not prevent powerlifters from training and competing, but they may change the content of training sessions. Why powerlifters develop injuries is still unclear; however, it is likely that the management of training loads and optimization of the lifting technique during the squat, bench press, and dead lift are of importance.
Samtidigt lyfte man fram detta

Citat:
A recent systematic review investigating injuries and possible risk factors for an injury in powerlifters showed that injury rates in powerlifting seem relatively low (1.0-4.4 injuries/1000 hours of training), with an injury being defined as an incident causing an interruption in training or competitions.

Gammal 2022-01-10, 07:27   #31977
Bryggare
Registered User

Bryggares avatar

Reg.datum: May 2014
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Då började jag träna/mörsa på igen, och vips, så var haltandet borta, och även Artrosen......
Du kan inte träna bort artros dock så kan träning och rörelse minska besvären. Är det så att ditt brosk byggs upp snabbare än det bryts ner då har du inte artros.
Bryggare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-10, 08:23   #31978
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Jag tror att det också är vanligt med plötsliga skador som egentligen är ackumulerade skador som inte riktigt märks förrän den akuta skadan uppstår.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-11, 13:42   #31979
bighulken
Live my Dream

bighulkens avatar

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggare Visa inlägg
Du kan inte träna bort artros dock så kan träning och rörelse minska besvären. Är det så att ditt brosk byggs upp snabbare än det bryts ner då har du inte artros.
Skulle skrivit: (Smärta), som var borta...........

Och har man, som du skriver, brosk som byggs upp snabbare , än det bryts ned.....
Tjaa, ett jättestort knä, om inte annat.........Byggt på brosk.....lol..

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-11, 20:47   #31980
Bryggare
Registered User

Bryggares avatar

Reg.datum: May 2014
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Skulle skrivit: (Smärta), som var borta...........

Och har man, som du skriver, brosk som byggs upp snabbare , än det bryts ned.....
Tjaa, ett jättestort knä, om inte annat.........Byggt på brosk.....lol..
Haha! Ja om brosket växer i all oändlighet.
Reagerade främst på att många kvällstidningar skriver som du skrev först vilket är bs.
Vet inte varför det de gör det?
Bryggare är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.