Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-11, 21:26   #3136
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Knäböj och marklyft

Onsdag 20090311: Smala marklyft: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5, 200kg/5.

Smala marklyft med bälte: 220kg/5.

Djup olympisk knäböj med bälte: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5, 200kg/5, 220kg/3, 250kg/1.

Hemska tider vilken träningsvärk jag har efter måndagspasset. Kunde nästan inte gå när jag steg upp i morse och det var inte lätt att börja träna pga smärtan i framsida lår och adduktorer. Värmde försiktigt och långsamt började det gå lite bättre.

Jag upptäckte att jag är svag som ett barn i smala marklyft, vilket inte kommer som en överaskning. Tror att en femma på 240-250kg hade varit riktigt tung, för att inte säga max. Trots allt gick det lite bättre än förra onsdagen och får jag en månad på mig så kanske det börjar betala sig när jag drar sumo med dräkt. Sämre kan då rakt inte marklyftet bli

Knäböjen känns lite bättre, även om träningsvärken plågade mig värre där. Gjorde alla lyft relativt lätt, utom singeln på 250kg där jag fick ta i lite. Fanns kanske 20kg till i det lyftet men inte mer. Får kanske sätta som mål att göra en OL-böj på 300kg under våren? 270-280kg borde komma ganska snart när jag blir van att träna igen och undslipper träningsvärken. Det enda som oroar mig lite är att höger knä gör lite ont.

Jag känner ganska tydligt av den gamla knäskadan när jag tränar utan knälindor och hoppas bara att det inte blir lika dåligt igen som innan jag började satsa mot SM. Har också insett att knät kanske aldrig mer blir helt bra, men det bryr jag mig inte om. Så länge det inte stör träningen för mycket och jag kan hantera tunga vikter utan att bli rädd så får det gärna vara såhär. Känner aldrig av det i vardagliga aktiviteter och om det bara smärtar när jag belastar med 200kg eller mer så är det helt okay. Jag börjar bli gammal helt enkelt
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 22:22   #3137
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
OL-böj på 250 bananer är fina grejer. Värken har du förtjänat!
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 20:30   #3138
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
OL-böj på 250 bananer är fina grejer. Värken har du förtjänat!
Ja jag kan ju inte skylla den på någon annan
Gammal 2009-03-13, 20:37   #3139
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Marklyft, knäböj och bänkpress

Fredag 20090313: Sumomarklyft: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 170kg/5.

Sumomarklyft med bälte: 190kg/5, 210kg/5, 230kg/5.

Djup olympisk knäböj med bälte: 50kg/3*5, 100kg/5, 150kg/5, 160kg/5, 170kg/5.

Smal bänkpress med adducerat grepp: 60kg/3*5, 100kg/3*5.

Smal bänkpress med abducerat grepp: 100kg/2*5, 130kg/3.

Nu börjar formen låååångsamt komma tillbaka efter tävlingen. Kände mig lite seg i marklyft under uppvärmningen och det var egentligen endast 230kg i sista setet som gick riktigt lätt. Körde sedan lite lätt knäböj för att försöka vänja kroppen vid träning igen. Min förhoppning är att slippa träningsvärk efter måndagspasset.

I bänkpress börjar det kännas lite bättre igen, men kanske är det lite för tidigt att börja hoppas? Min triceps fungerade bra genom hela passet och jag vågade därför gå på 130kg i sista setet. Det gick hur bra som helst även om formen absolut inte är bra, och bäst av allt var att vänster arm inte släpade på uppvägen. Kanske kan jag börja träna bänkpress lite försiktigt igen nästa vecka
Gammal 2009-03-13, 20:48   #3140
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Ungdomarna gjorde sista tunga marklyftspasset inför SM idag, och det gick hur bra som helst.

Erik Degerman drog 277,5kg relativt lätt trots en tung träningsvecka.

Viktor Renberg fixade 282,5kg i ett småsegt lyft med lite dålig teknik.

Martin Morin drog personligt rekord när han klarade 270kg. Det var inte ett tekniskt perfekt lyft och han fick en liten sänkning när han passerade knäna. Att han trots detta drog klart vikten utan stora problem tyder på att det kan bli riktigt bra på SM. Nu har de bara lätta marklyft kvar på schemat och går det som planerat så kommer formen att vara klart bättre på U-SM.

Film på lyften kommer någon gång nästa vecka.
Gammal 2009-03-16, 22:01   #3141
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Knäböj och bänkpress

Måndag 20090316: Djup styrkelyftsböj: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 170kg/5.

Djup styrkelyftsböj med bälte: 200kg/5, 220kg/5, 240kg/5.

Benpress: 250kg/5, 350kg/5, 360kg/5, 370kg/5.

Medelbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 110kg/5, 120kg/5, 130kg/5.

Styrkan utan utrustning kommer ganska snabbt tillbaka, men tyvärr gör mitt högra knä mig lite feg på tyngre vikter och djupet blir därför inte perfekt. Har känt av knät ändå sedan förra veckans böjar och vågade därför inte släppa på och bryta parallellt.

Var precis parra på alla böjar i alla set utom femman på 240kg där jag låg en cm ovanför på alla böjar utom sista som var precis parallell. Vikten känns dock lätt att trycka upp tycker jag och om jag inte fegar ur så tror jag mig vara tillbaka på ungefär en femma 260kg om man bara tittar till styrkan. Kände av knät lite direkt efter passet men innan jag kom hem var alla symtom borta igen.

I bänkpress börjar det äntligen röra på sig på allvar tror jag Idag gjorde jag alla femmor upp till och med 130kg utan några som helst problem, vilket var en härlig känsla. Sista veckorna före SM var ju 150kg en ganska tung vikt, och så är det inte längre. Ska fortsätta träna lite lätt och fokusera på smalbänken med förhoppning att det kan bli ungefär normala vikter på EM.

Men samma resultat i böj och marklyft på EM borde det kunna bli ytterligare ett fint pers sammanlagt, och då vet jag att det fanns mer i böjen redan på SM, och marklyftet förbättras troligtvis av de smala marklyft jag kör nu. 950kg känns absolut inte orealistiskt...
Gammal 2009-03-16, 22:04   #3142
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Ungdomarna tränade sista tunga böjpasset före SM idag och gjorde några riktigt fina lyft.

Viktor bromsade 290kg utan några som helst problem, Martin bromsade tungt men bra på 322,5kg och Erik fixade treor på 332,5kg, tungt men med bra broms på nedvägen. Film på dessa lyft och fredagens marklyft kommer senare.
Gammal 2009-03-16, 22:25   #3143
Simon_aeg
Registered User

Simon_aegs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Inga dåliga vikter i den här journalen!
Simon_aeg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-16, 23:35   #3144
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Simon_aeg Visa inlägg
Inga dåliga vikter i den här journalen!
Tack, men just nu är väl vikterna ändå allt annat än bra
Gammal 2009-03-16, 23:56   #3145
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Är "diagnosen" på din triceps fortfarande densamma? (Alltså gravt övertränad) och inte någon form av nervinklämning någonannanstans?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 00:23   #3146
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Är "diagnosen" på din triceps fortfarande densamma? (Alltså gravt övertränad) och inte någon form av nervinklämning någonannanstans?
Jag kan faktiskt inte riktigt bestämma mig. Det mesta tyder på en ordentlig överträning och nu verkar det som att formen långsamt blir bättre igen. Dock är det fortfarande så att vänster arm släpar lite när jag pressar upp stången, men nu är den bara några mm efter och det känns inte som att jag behöver ta i mycket mer med vänster än höger arm för att få upp stången. Vi får se vad som händer när jag lastar på lite till. Börjar den släpa efter igen när jag kommer upp på 150-160kg och ska göra femmor så handlar det ju inte om överträning längre. Då måste jag överväga något neurologiskt.
Gammal 2009-03-17, 22:34   #3147
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Här är filmen från fredagens tunga marklyft, samt måndagens tunga excentriska böjar:

http://www.youtube.com/watch?v=2obI_...e=channel_page
Gammal 2009-03-18, 01:05   #3148
jebu
Registered User

jebus avatar

Reg.datum: Dec 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Här är filmen från fredagens tunga marklyft, samt måndagens tunga excentriska böjar:

http://www.youtube.com/watch?v=2obI_...e=channel_page
Fy bubblan vad det går bra för grabbarna!! Är riktigt roligt att se. Hälsa dem alla från mig.

Kul att din triceps har vaknat till liv igen, hoppas den fortsätter "leva" när det blir tyngre vikter igen. Kommer att läsa Idrottsmedicin G1 15p i sommar så jag kommer inte att vara i Piteå i sommar och träna med er, hoppas dock kunna lära mig nått vettigt istället.

/M
Min journal
Umeå Power
jebu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:29   #3149
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Marklyft och knäböj

Onsdag 20090318: Smala marklyft: 60kg/3*5, 100kg/5, 150kg/5, 190kg/5.

Smala marklyft med bälte: 210kg/5, 235kg/5.

Djup olympisk knäböj med bälte: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5, 200kg/5, 220kg/5.

Nu börjar jag komma igång med smala marklyft igen, och jag känner inte av min ryggskada alls. Det kändes lätt idag fram till och med sista setet, trots att jag lägger av stången mellan varje reps och drar från ett helt dött läge. Det är fortfarande en bra bit till storformen, men idag gissar jag att i alla fall en femma på 250kg hade följt med utan allt för stora problem.

I knäböj var jag däremot ganska trött efter måndagsböjarna. Det kändes lite segt redan på 200kg och jag valde därför att bryta efter femman på 220kg. Hade egentligen tänkt göra en singel på 260kg men valde att hoppa över det så att kroppen får vila. Det känns inte som att jag främst måste träna tunga singlar nu utan tror att kroppen mår bättre av lite reps på lättare vikter. Känner av knät lite precis varje pass, men idag var det lite bättre än i måndags så förhoppningsvis håller det.
Gammal 2009-03-18, 21:31   #3150
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jebu Visa inlägg
Fy bubblan vad det går bra för grabbarna!! Är riktigt roligt att se. Hälsa dem alla från mig.

Kul att din triceps har vaknat till liv igen, hoppas den fortsätter "leva" när det blir tyngre vikter igen. Kommer att läsa Idrottsmedicin G1 15p i sommar så jag kommer inte att vara i Piteå i sommar och träna med er, hoppas dock kunna lära mig nått vettigt istället.

/M
Jag ska hälsa dem! Skoj att du ska läsa lite på idrottsmedicin. De har intressanta kurser kommer du att upptäcka.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.