Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-06, 21:46   #301
mr_ping2
Registered User

mr_ping2s avatar

Reg.datum: Jan 2003
Tja, det lär ju aldrig finnas nån bodybuilder eller styrkelyftare som är vegan den saken e ju säker...
mr_ping2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-06, 21:53   #302
Solle
Registered User

Solles avatar

Reg.datum: Oct 2003
Andreas Cahling

Solle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 07:31   #303
Ludvig
norrbottenspetts

Ludvigs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by mr_ping2
Tja, det lär ju aldrig finnas nån bodybuilder eller styrkelyftare som är vegan den saken e ju säker...

Jooodu ludde det finns det visst.. Har varit uppe nån sån i nån bildtråd om jag inte minns fel.. typ snyggaste fysiken eller nått i den stilen...

edit: solle hann före..
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 10:48   #304
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Originally posted by Solle
Andreas Cahling

Cahling var vegetarian, men inte vegan.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 11:31   #305
TrIff
Banned

TrIffs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag lånar din tråd å jäklas lite en sväng alllii..

Citat:
Originally posted by Ludvig
edit: solle hann före..
Nu kanske du förstår varför alla kallar dig förloraren? The looooooOoooOoser.
TrIff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 14:19   #306
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Yeye, men nu kanske det är så att jag ligger snäppet över alla efterblivna köttätande byggare och cahling. SÅÅÅÅ ägda :D
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 15:37   #307
Solle
Registered User

Solles avatar

Citat:
Originally posted by King Grub

Cahling var vegetarian, men inte vegan.
My bad. Skillnaden är mjölk/ägg-produkter eller?
Gammal 2004-04-07, 15:55   #308
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Originally posted by Solle
My bad. Skillnaden är mjölk/ägg-produkter eller?
Beror på hur man ser det, enligt livsmedelsverket skall en sak som är märkt "vegetarisk" enbart innehålla vegetarier, dvs den FÅR inte innehålla mjölk, ägg och dylikt då det anses vilseledande. Men vem som helst som har kikat i en frysdisk eller varit på en pizzeria vet att så inte är fallet.

Det låter ju även logiskt att vegetariskt betyder vegetabiliskt.

Å andra sidan fanns/finns det en vegetariska föreningen eller något en gång i tiden, och då ingick ägg och mejeriprodukter.

Själv tycker jag inte man bör kalla sig vegetarian om man inte är vegan, äter man ägg bör man lägga på ovo- och äter man mjölk bör man lägga på lakto, dvs det dom flesta kallar vegetarian är en lakto-ovo-vegetarian. På så vis finns det inga som helst oklarheter.

Men skall man ta det funktionellt är det väl som:

Vegetarian - person som inte äter kött, klassifieras i:

Vegan = strikt vegetarian, enbart vegetabilier.
Lakto-vegetarian = som vegan + mejeriprodukter.
Lakto-ovo-vegetarian = som lakto-vegetarian fast även ägg.

Att kalla sig vegetarian när man äter fisk eller fågel är bara efterblivet, sedan när är djur som inte är däggdjur något annat än animalier? Fånigt som sagt.
Äter man inte rött kött äter man inte rött kött, simpelt, man är inte vegetarian för det :)

(Vad gäller Cahling så i artikeln från 92 års b&k verkar det ju som att han var rätt övertygad om att vegetabilier gjorde att han höll en bättre kropp för jämnan, och han verkade ju inte bry sig om proteinet vid en och samma måltid var fullvärdigt så frågan är om han verkligen brydde sig om mejeriprodukter och ägg? Han menade ju även att dom största djuren var vegetarianer, typ elefant och dylikt, och även att våra närmaste apsläktingar var det, gorillan som exempel.
Fast nu var han väl inte vegetarian från början? Vegetarian var väl något han blev när han redan hade börjat träna? Så kosten låg nog inte bakom grunden i hans kropp.
Däremot tror jag bestämt att det är rätt efterblivet att anse att man inte kan bygga på vegetabilier, och att den skulle vara helt förkastligt att basera sin kost på sådana. Vi överlever ju på runt 0.5g protein/kg kroppsvikt, och även om det behövs mer för att få positiv kvävebalans när man tränar så är det ju inga som helst (speciellt med tillskott) problem att komma upp i över 1.5g/kg. Och ju mer protein man äter desto mindre intressant lär ju proteinkvaliten vara, äter jag 3g vegetabiliskt protein/dag så kommer ju det mesta gå till förbränning och inte till kroppsbyggnad, och då kan ju kroppen förbränna dom överskotts aminosyror som inte behövdes till kroppsbyggnad och ändå ha tillräckligt av dom aminosyror som behövdes för att bygga muskler.
I övrigt är väl en mer vegetarisk kost mycket rikare på olika antioxidanter och annat som säkert kan snabba upp återhämtningen och minska slitaget på kroppen. Nu förhindrar ju inget att man som allätare äter mycket frukt och grönt men långt ifrån alla gör det.
Sedan har ju baljväxter ett gi runt 40 för det mesta, och sojabönor nere på 20, så totalt borde det ju ge extremt långsamma kolhydrater tillsammans med de övriga kolhydratskällorna vilket säkert är bra för insulinkänsligheten m.m. Lägg därtill det faktum att vegetabiliska produkter är väldigt fattiga på mättat fett, men rika på nyttigt fett inkl. de vitaminer och antioxidanter kommer tillsammans med detta.)

Senast redigerad av aliquis den 2004-04-07 klockan 21:10.
Gammal 2004-04-07, 19:05   #309
Solle
Registered User

Solles avatar

Vilket svar!
Gammal 2004-04-07, 20:12   #310
mr_ping2
Registered User

mr_ping2s avatar

Reg.datum: Jan 2003
Var e bilden på dig då
mr_ping2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 21:09   #311
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Originally posted by mr_ping2
Var e bilden på dig då
Jadu, om du var smartare än två tallkottar hade du förslagsvis kunnat kika på föregående sida och funnit dem. Observera dock att jag inte har påståt att jag är större än allätarna. Förövrigt blir man inte mindre efterbliven ju större man är, faktum är att många av de lite större har tvingats bli så p.g.a. att ingen gillar efterblivna och då var de tvugna att hitta något sätt att hävda sig genom.

Om nu alla jävla idioter som håller på och bryr sig om min kost, vikt, kropp och liv kunde ge fan i det och sköta sig själva istället för att bara sitta och kritisera så vore det bra. Jag har redan sagt upp mitt medlemskap på kolozzeum en gång för att jag tröttnade på alla störda människor som inte kan sköta sig själva och skulle vara tacksam om jag slapp göra det igen.

Eller för att ta det på IRC-språk, plz stfu k thx.

Ta det inte alltför personligt, det gäller flertalet människor.
Gammal 2004-04-07, 21:22   #312
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

HST, 15 reppare pass 6, trodde jag

Marklyft, 15x75, 15x80
Benspark, 15x118, 11+1x118
Bencurl, 15x50, 12x50
Chins, 14x-27, 7x-27
45gradig vadpress, 15x146, 15x146
Bänkpress, 12x50, 8x50

Och där sket sig alltsammans och jag blev ledsen och drog hem
Gick upp kl 08.15 idag för att hinna till skolan och fixa ett login så jag kunde ladda ner en laborationsuppgift i analogteknik men läraren har av någon anledning bestämt sig för att det vore ju hemskt om vem som helst kunde ladda ner laborationsuppgifter så login krävs, och eftersom jag inte går ner på skolan har jag inget... Skulle göra gröt lite snabbt men råkade vänta för länge så den blev nog lite väl varm, så jag gjorde en ny omgång men så satt jag och kikade kameror efteråt och tiden gick och jag skulle klippa mig kl 11:00 så jag vågade inte chansa.
Efter att jag hade klippt mig kikade jag kameror på stan och drog hem och käkade för jag var hungrig, ville inte iväg och träna direkt så det blev efter nästa mål vilket resulterade i att klockan blev drygt 20:00 innan jag kom iväg, jag var lite halvtrött men ville få det överstökat. Men kombinationen halvtrött och att jag "stressar" mig själv genom att sitta och läsa reviews hela tiden, aldrig fixar skolgrejerna, har tider att passa som jag inte passar, inte gör något om dagarna och misslyckas med det mesta gjorde väl att allting gick åt helsike .
Tanken var ju att nå failure på detta pass men marklyften var alldeles för lätta, och 80kg var inga problem det heller. Bensparken och bencurlen kändes bra men efter dessa känner man sig så sliten i benen och har inte alls någon lust att hänga sig i dips-/chinräcke med hjälp och köra.
Övervägde om jag skulle köra dips eller bänk först då jag tycker dips är svårare att göra efter en bröstövning men ville köra bänk först. Hur som helst valde jag bänk som synes och körde 50kg istället för 47.5 eftersom jag inte hade gjort dips innan, men det gick skit. Gick in i väggen totalt.
Gick ut och var less på toan och sedan drog jag på mig en långärmad tröja och jacka och cyklade hem. Första bilen jag mötte var naturligtvis en snutbil och dom uppskattade säkert att jag cyklade utan lyse (hittade det inte) och tyckte nog inte alls det var konstigt att jag hade jacka, vantar och korta shorts kl 21:30 på kvällen. Hur som helst vände stannade dom inte ;D
Orkade nämligen inte byta om och greja, ville bara hem. Väl hemma käkade jag en tekaka med marmelad och lite sojaprotein, men jag hade ju ätit en del innan för att träna så jag kände mig bara kass o tjock o äcklig. Blir nog tidig sänggång idag och så gör jag väl kanske klart passet imorrn, men då lär det ju inte bli något login fixat då heller (för expeditionen har bara öppet kl 10:00-12:30)... Men det är ju inte särskilt ovanligt att saker och ting inte blir gjorda så.
Gammal 2004-04-07, 21:26   #313
Karl_alfred
*Mysplutten*

Karl_alfreds avatar

Reg.datum: Dec 2002
finfina marklyft aliquis

Anna säger:
j känner bara thailändare
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
Karl_alfred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 21:54   #314
X-Change
Registered User

X-Changes avatar

Reg.datum: Jun 2003
Tycker det såg mycket bra ut, men som sagt var så vet du ju vilken nivå du kan hålla dig på och inte jag..
Bensparkarna var grymma, tror inte ens att bensparks-maskinen på vårt gym har så mycket vikt!

Stay Gold!
Gammal 2004-04-07, 22:24   #315
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Nu är ju det där en nautilusmaskin så den kanske är extremt snäll. Går nog inte så bra att jämföra olika maskiner med varandra.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.