2017-04-01, 22:19
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Jag har aldrig gjort ett seriöst IQ-test.
Är inte de också tidsbegränsade?
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2017-04-01, 22:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage
Jag har aldrig gjort ett seriöst IQ-test.
Är inte de också tidsbegränsade?
|
Jo, Mensatestet är det i varje fall.
|
2017-04-01, 22:29
|
|
Kärvt maskulin
|
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl
Jo, Mensatestet är det i varje fall.
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
IQ behöver inte ha något med hur snabb man är att göra.
|
Då vill jag dementera detta ;P
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2017-04-01, 22:33
|
|
cool bispes kung
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Högskoleprovet känns som ett prov i streetsmart och kvicktänkthet.
IQ behöver inte ha något med hur snabb man är att göra.
Liknande sak i skolan. Den mest blonda och puckade bruden i klassen kunde få mvg i allt men inte komma över 0,5 i HP.
|
Streetsmart känns som rejält fel ordval. De som får 2.0 verkar sällan gatusmarta. Väldigt boksmarta snarare. Provet handlar väldigt mycket om läsvana.
|
|
2017-04-01, 23:49
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av baktung
Streetsmart känns som rejält fel ordval. De som får 2.0 verkar sällan gatusmarta. Väldigt boksmarta snarare. Provet handlar väldigt mycket om läsvana.
|
Jag tror snarare att HP passar ypperligt för oss som är lite äldre och inte har pluggat på många år. Och det är väl även syftet från början?
Mitt eget resultat är i varje fall klart bättre nu än första gången jag skrev, för runt 15 år sedan. Sen har provet för all del förändrats, men ändå.
Jag tycker för egen del den typen av problem bara blivit lättare genom åren. Även om jag exempelvis inte alls är lika vass på matte som jag var på gymnasiet så har jag lättare att lösa såna problem enligt min gamle fysiklärares devis; "Om Pythagoras kunde räkna ut det här för över 2000 år sedan ska väl jag också kunna det".
|
|
|
2017-04-02, 00:16
|
|
Lägg in nått kul
Reg.datum: Nov 2016
|
Det jag inte gillar med HP är att man kan ha en dålig dag och så går det åt helvete. HP verkar dock kunna pluggas upp en hel del, har en polare som gick från 1 till 1.9. Sjukt oklart endå, jag presterar lika bra som mina klasskamrater nu på högskolan som hade typ 1.6-1.7 på HP, och då pluggar jag inte mer heller..
|
|
|
2017-04-02, 06:28
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Har inte den klassiska ont mitt i halsen när jag sväljer, utan snarare mellan ena näsgången och högt uppe till vänster på en liten fläck i halsen (svårt att förklara), ungefär som att det har varit väldigt torrt under natten. Törs man träna med detta?
När jag har vanlig halsont så brukar ju hela halsen vara riktigt risig och man vill inte äta/dricka något.
|
Senast redigerad av StarkaUlf den 2017-04-02 klockan 06:30.
|
|
|
2017-04-02, 07:34
|
|
?
|
Fast intelligenstester är ju bara löjliga.
Jag har som bäst skrivit strax över medel på HP.
Provade precis att göra mensas onlinetest och fick "126, eller mer", vilket tydligen är maxresultatet.
Proven/testerna är ju extremt olika. Mensas test var bara att se mönster i olika figurer som ändras, HP lite förenklat är ju kunskap och förståelse inom svenska, engelska och matematik. HP känns mer som ett lämplighetstest för studier i just dem ämnena och Mensa känns som ett bajsnödigt påhitt med ryggdunksmentalitet för påstådda "högintelligenta" individer..
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
Senast redigerad av Bob90 den 2017-04-02 klockan 07:37.
|
|
|
2017-04-02, 07:54
|
|
Kärvt maskulin
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Fast intelligenstester är ju bara löjliga.
Jag har som bäst skrivit strax över medel på HP.
Provade precis att göra mensas onlinetest och fick "126, eller mer", vilket tydligen är maxresultatet.
Proven/testerna är ju extremt olika. Mensas test var bara att se mönster i olika figurer som ändras, HP lite förenklat är ju kunskap och förståelse inom svenska, engelska och matematik. HP känns mer som ett lämplighetstest för studier i just dem ämnena och Mensa känns som ett bajsnödigt påhitt med ryggdunksmentalitet för påstådda "högintelligenta" individer..
|
Vad är intelligens? Hur skulle du definiera det, och vilja mäta det?
Förmåga att lära sig saker och nyttja den kunskapen kan sägas vara intelligens, det kan man säga att HP mäter i någon mån, tycker jag.
IQ-tester är väl mer mönsterigenkänning och logiskt tänkande. Också en form av intelligens.
Jag tycker det finns så många områden och saker man kan vara intelligent på att det blir väldigt svårt att mäta hela någons intelligens, det blir mer lämplighet för högre studier som du säger t.ex.
Jag skrev ett bra HP första gången jag skrev det men är inte en särskilt duktig student. Men visst kan det nog på stora populationer mäta lämplighet i någon mån.
Personligen ser jag förmågan att ifrågasätta sanningar och tänka utanför lådan med egna resonemang som intelligens, men jag är inte säker på att det är en förmåga som MENSA-eliten är sådär jätteinne på, får lite aspievibes och fyrkantig vanemänniska av hela grejen.
Ett "riktigt" intelligenstest skulle imo mäta personers förmåga att tillgodogöra och använda sig av vad som för dem är helt ny kunskap. Men lycka till att standardisera ett sådant test, blir en konflikt mellan att testet bör vara standardiserat, kontra att varje deltagare behöver ett skräddarsytt test där de möter något okänt.
Detta och mycket annat kan man ju däremot märka vid umgänge med folk, och då "mäter" man ju i någon mån intelligens, som en mängd samlade intryck. Jag bildar mig iaf en uppfattning om folk är dumma eller smarta, men det är svårt att svara utförligt på varför jag tycker någon är smart eller dum.
|
Senast redigerad av BelowAverage den 2017-04-02 klockan 07:57.
|
|
|
2017-04-02, 08:26
|
|
?
|
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage
Vad är intelligens? Hur skulle du definiera det, och vilja mäta det?
Förmåga att lära sig saker och nyttja den kunskapen kan sägas vara intelligens, det kan man säga att HP mäter i någon mån, tycker jag.
IQ-tester är väl mer mönsterigenkänning och logiskt tänkande. Också en form av intelligens.
Jag tycker det finns så många områden och saker man kan vara intelligent på att det blir väldigt svårt att mäta hela någons intelligens, det blir mer lämplighet för högre studier som du säger t.ex.
Jag skrev ett bra HP första gången jag skrev det men är inte en särskilt duktig student. Men visst kan det nog på stora populationer mäta lämplighet i någon mån.
Personligen ser jag förmågan att ifrågasätta sanningar och tänka utanför lådan med egna resonemang som intelligens, men jag är inte säker på att det är en förmåga som MENSA-eliten är sådär jätteinne på, får lite aspievibes och fyrkantig vanemänniska av hela grejen.
Ett "riktigt" intelligenstest skulle imo mäta personers förmåga att tillgodogöra och använda sig av vad som för dem är helt ny kunskap. Men lycka till att standardisera ett sådant test, blir en konflikt mellan att testet bör vara standardiserat, kontra att varje deltagare behöver ett skräddarsytt test där de möter något okänt.
Detta och mycket annat kan man ju däremot märka vid umgänge med folk, och då "mäter" man ju i någon mån intelligens, som en mängd samlade intryck. Jag bildar mig iaf en uppfattning om folk är dumma eller smarta, men det är svårt att svara utförligt på varför jag tycker någon är smart eller dum.
|
Precis, intelligens är så mycket mer än att se ett mönster i små krumelurer, på ett papper eller en datorskärm. Tror det är knepigt att göra ett bra intelligenstest.
Och det är klart att vissa kan ha anlag för att att "vara intelligent" på samma sätt som vissa är naturliga ledare, idrottare, lärare etc.
Men är övertygad om att man kan öka sin "IQ" med träning eller stimulans, likaväl som att man kan minska den med brist på dito.
Har jobbat flera år som vaktmästare, vissa av kollegorna där är helt galet smarta och har en oerhörd problemlösningsförmåga. Inga problem att förstå abstrakta koncept som hur styrsystem, motorer och konstiga mekaniska och elektriska apparater fungerar. Men är inte särskilt bra på svenska, matte eller "logiska" gåtor osv.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2017-04-02, 08:49
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an
Vad behövdes för att göra telegrafi provet?
|
Jag minns inte men jag fick göra det, det var jag inte bra på.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2017-04-02, 09:12
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av baktung
Har du gjort Mensas antagningstest? Eller hur har du fått veta din IQ?
|
Ja, jag fick 125 i IQ.
Alltså inte Mensas provtest på internet, där typ alla får högsta betyg. Mensa har uppenbarligen riggat det så för att folk ska gå och göra det riktiga provet, så de får pengar. De smarta jävlarna.
|
|
|
2017-04-02, 09:28
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Ja, jag fick 125 i IQ.
Alltså inte Mensas provtest på internet, där typ alla får högsta betyg. Mensa har uppenbarligen riggat det så för att folk ska gå och göra det riktiga provet, så de får pengar. De smarta jävlarna.
|
Menar du detta? http://test.mensa.no/
Det har jag själv 125 på. Borde vara en kombination av egenskaper eller djupa test för specifika förmågor.
|
|
|
2017-04-02, 10:36
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter
Menar du detta? http://test.mensa.no/
Det har jag själv 125 på. Borde vara en kombination av egenskaper eller djupa test för specifika förmågor.
|
Tror det. Minns inte riktigt hur det såg ut.
|
|
|
2017-04-02, 10:48
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Tror det. Minns inte riktigt hur det såg ut.
|
Som du tidigare nämnde om Mensa så drar de in en del pengar på sina tester. Det man ska vara medveten om när man gör test hos Mensa är att det inte är "kompletta" IQ test. Mensa testar ganska snävt. Matematiskt och abstrakt logiskt tänkande. Det finns inga verbala delar eller liknande.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.
|

|