Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-01, 22:19   #31066
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Jag har aldrig gjort ett seriöst IQ-test.
Är inte de också tidsbegränsade?
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 22:24   #31067
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag har aldrig gjort ett seriöst IQ-test.
Är inte de också tidsbegränsade?
Jo, Mensatestet är det i varje fall.
Gammal 2017-04-01, 22:29   #31068
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Jo, Mensatestet är det i varje fall.
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
IQ behöver inte ha något med hur snabb man är att göra.
Då vill jag dementera detta ;P
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
Gammal 2017-04-01, 22:33   #31069
baktung
cool bispes kung

baktungs avatar

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Högskoleprovet känns som ett prov i streetsmart och kvicktänkthet.
IQ behöver inte ha något med hur snabb man är att göra.

Liknande sak i skolan. Den mest blonda och puckade bruden i klassen kunde få mvg i allt men inte komma över 0,5 i HP.
Streetsmart känns som rejält fel ordval. De som får 2.0 verkar sällan gatusmarta. Väldigt boksmarta snarare. Provet handlar väldigt mycket om läsvana.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 23:49   #31070
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Streetsmart känns som rejält fel ordval. De som får 2.0 verkar sällan gatusmarta. Väldigt boksmarta snarare. Provet handlar väldigt mycket om läsvana.
Jag tror snarare att HP passar ypperligt för oss som är lite äldre och inte har pluggat på många år. Och det är väl även syftet från början?
Mitt eget resultat är i varje fall klart bättre nu än första gången jag skrev, för runt 15 år sedan. Sen har provet för all del förändrats, men ändå.

Jag tycker för egen del den typen av problem bara blivit lättare genom åren. Även om jag exempelvis inte alls är lika vass på matte som jag var på gymnasiet så har jag lättare att lösa såna problem enligt min gamle fysiklärares devis; "Om Pythagoras kunde räkna ut det här för över 2000 år sedan ska väl jag också kunna det".
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 00:16   #31071
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Det jag inte gillar med HP är att man kan ha en dålig dag och så går det åt helvete. HP verkar dock kunna pluggas upp en hel del, har en polare som gick från 1 till 1.9. Sjukt oklart endå, jag presterar lika bra som mina klasskamrater nu på högskolan som hade typ 1.6-1.7 på HP, och då pluggar jag inte mer heller..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 06:28   #31072
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Har inte den klassiska ont mitt i halsen när jag sväljer, utan snarare mellan ena näsgången och högt uppe till vänster på en liten fläck i halsen (svårt att förklara), ungefär som att det har varit väldigt torrt under natten. Törs man träna med detta?

När jag har vanlig halsont så brukar ju hela halsen vara riktigt risig och man vill inte äta/dricka något.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2017-04-02 klockan 06:30.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 07:34   #31073
Bob90
?

Bob90s avatar

Fast intelligenstester är ju bara löjliga.
Jag har som bäst skrivit strax över medel på HP.
Provade precis att göra mensas onlinetest och fick "126, eller mer", vilket tydligen är maxresultatet.

Proven/testerna är ju extremt olika. Mensas test var bara att se mönster i olika figurer som ändras, HP lite förenklat är ju kunskap och förståelse inom svenska, engelska och matematik. HP känns mer som ett lämplighetstest för studier i just dem ämnena och Mensa känns som ett bajsnödigt påhitt med ryggdunksmentalitet för påstådda "högintelligenta" individer..
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-04-02 klockan 07:37.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 07:54   #31074
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Fast intelligenstester är ju bara löjliga.
Jag har som bäst skrivit strax över medel på HP.
Provade precis att göra mensas onlinetest och fick "126, eller mer", vilket tydligen är maxresultatet.

Proven/testerna är ju extremt olika. Mensas test var bara att se mönster i olika figurer som ändras, HP lite förenklat är ju kunskap och förståelse inom svenska, engelska och matematik. HP känns mer som ett lämplighetstest för studier i just dem ämnena och Mensa känns som ett bajsnödigt påhitt med ryggdunksmentalitet för påstådda "högintelligenta" individer..
Vad är intelligens? Hur skulle du definiera det, och vilja mäta det?

Förmåga att lära sig saker och nyttja den kunskapen kan sägas vara intelligens, det kan man säga att HP mäter i någon mån, tycker jag.
IQ-tester är väl mer mönsterigenkänning och logiskt tänkande. Också en form av intelligens.
Jag tycker det finns så många områden och saker man kan vara intelligent på att det blir väldigt svårt att mäta hela någons intelligens, det blir mer lämplighet för högre studier som du säger t.ex.

Jag skrev ett bra HP första gången jag skrev det men är inte en särskilt duktig student. Men visst kan det nog på stora populationer mäta lämplighet i någon mån.

Personligen ser jag förmågan att ifrågasätta sanningar och tänka utanför lådan med egna resonemang som intelligens, men jag är inte säker på att det är en förmåga som MENSA-eliten är sådär jätteinne på, får lite aspievibes och fyrkantig vanemänniska av hela grejen.

Ett "riktigt" intelligenstest skulle imo mäta personers förmåga att tillgodogöra och använda sig av vad som för dem är helt ny kunskap. Men lycka till att standardisera ett sådant test, blir en konflikt mellan att testet bör vara standardiserat, kontra att varje deltagare behöver ett skräddarsytt test där de möter något okänt.
Detta och mycket annat kan man ju däremot märka vid umgänge med folk, och då "mäter" man ju i någon mån intelligens, som en mängd samlade intryck. Jag bildar mig iaf en uppfattning om folk är dumma eller smarta, men det är svårt att svara utförligt på varför jag tycker någon är smart eller dum.

Senast redigerad av BelowAverage den 2017-04-02 klockan 07:57.
Gammal 2017-04-02, 08:26   #31075
Bob90
?

Bob90s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Vad är intelligens? Hur skulle du definiera det, och vilja mäta det?

Förmåga att lära sig saker och nyttja den kunskapen kan sägas vara intelligens, det kan man säga att HP mäter i någon mån, tycker jag.
IQ-tester är väl mer mönsterigenkänning och logiskt tänkande. Också en form av intelligens.
Jag tycker det finns så många områden och saker man kan vara intelligent på att det blir väldigt svårt att mäta hela någons intelligens, det blir mer lämplighet för högre studier som du säger t.ex.

Jag skrev ett bra HP första gången jag skrev det men är inte en särskilt duktig student. Men visst kan det nog på stora populationer mäta lämplighet i någon mån.

Personligen ser jag förmågan att ifrågasätta sanningar och tänka utanför lådan med egna resonemang som intelligens, men jag är inte säker på att det är en förmåga som MENSA-eliten är sådär jätteinne på, får lite aspievibes och fyrkantig vanemänniska av hela grejen.

Ett "riktigt" intelligenstest skulle imo mäta personers förmåga att tillgodogöra och använda sig av vad som för dem är helt ny kunskap. Men lycka till att standardisera ett sådant test, blir en konflikt mellan att testet bör vara standardiserat, kontra att varje deltagare behöver ett skräddarsytt test där de möter något okänt.
Detta och mycket annat kan man ju däremot märka vid umgänge med folk, och då "mäter" man ju i någon mån intelligens, som en mängd samlade intryck. Jag bildar mig iaf en uppfattning om folk är dumma eller smarta, men det är svårt att svara utförligt på varför jag tycker någon är smart eller dum.

Precis, intelligens är så mycket mer än att se ett mönster i små krumelurer, på ett papper eller en datorskärm. Tror det är knepigt att göra ett bra intelligenstest.
Och det är klart att vissa kan ha anlag för att att "vara intelligent" på samma sätt som vissa är naturliga ledare, idrottare, lärare etc.
Men är övertygad om att man kan öka sin "IQ" med träning eller stimulans, likaväl som att man kan minska den med brist på dito.

Har jobbat flera år som vaktmästare, vissa av kollegorna där är helt galet smarta och har en oerhörd problemlösningsförmåga. Inga problem att förstå abstrakta koncept som hur styrsystem, motorer och konstiga mekaniska och elektriska apparater fungerar. Men är inte särskilt bra på svenska, matte eller "logiska" gåtor osv.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 08:49   #31076
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Vad behövdes för att göra telegrafi provet?
Jag minns inte men jag fick göra det, det var jag inte bra på.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 09:12   #31077
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Har du gjort Mensas antagningstest? Eller hur har du fått veta din IQ?
Ja, jag fick 125 i IQ.

Alltså inte Mensas provtest på internet, där typ alla får högsta betyg. Mensa har uppenbarligen riggat det så för att folk ska gå och göra det riktiga provet, så de får pengar. De smarta jävlarna.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 09:28   #31078
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, jag fick 125 i IQ.

Alltså inte Mensas provtest på internet, där typ alla får högsta betyg. Mensa har uppenbarligen riggat det så för att folk ska gå och göra det riktiga provet, så de får pengar. De smarta jävlarna.
Menar du detta? http://test.mensa.no/

Det har jag själv 125 på. Borde vara en kombination av egenskaper eller djupa test för specifika förmågor.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 10:36   #31079
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Menar du detta? http://test.mensa.no/

Det har jag själv 125 på. Borde vara en kombination av egenskaper eller djupa test för specifika förmågor.
Tror det. Minns inte riktigt hur det såg ut.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 10:48   #31080
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror det. Minns inte riktigt hur det såg ut.
Som du tidigare nämnde om Mensa så drar de in en del pengar på sina tester. Det man ska vara medveten om när man gör test hos Mensa är att det inte är "kompletta" IQ test. Mensa testar ganska snävt. Matematiskt och abstrakt logiskt tänkande. Det finns inga verbala delar eller liknande.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.