Citat:
Ursprungligen postat av O.W.
Okej du kan nöja dig med 436 kilo för Europa rekord. Inte tror jag du är i så dåligt slag att du inte slår mig med en 400 kg böj. Ryktena går dessutom heta att du bara mörkar formen i bänkpress och egentligen ligger på 270-280 nivån.
Det är ju bra att du tänker så, så att jag får möjlighet att få revansch på dig. När jag kanske har lärt mig bänkpress.
Jag är också nöjd ifall du bara når upp till min ingång 
|
Jag ska vara helt ärlig Olof. Formen var bättre tidigare i programmet, och vart enda set jag skrivit i min träningsdagbok är absolut sanningsenligt. Jag har inte mörkat något, försökt framstå som bättre eller sämre än vad jag verkligen är, utan bara redovisat passen exakt så som de har framskridit.
Jag blev ganska trött och nedtränad mot slutet av programmet vilket gjorde att jag inte fick till några bra tunga knäböjar. Ganska tidigt i programmet gjorde jag en tvåa på 375kg och en singel på 400kg med viss mersmak, och trodde då att det skulle bära av mot ca 420kg innan SM. Mot slutet har det dock gått klart tyngre och helt klart beror det på en kombination av stor total träningsvolym och tyngre träningsvikter i de tyngsta seten. Man ska inte heller sätta för stor tilltro till formen i knäböj eftersom jag faktiskt inte var djup i min 400kg böj som ligger ute på nätet. Det saknades en eller några cm till fullt djup och det är viss skillnad mot att göra det till godkänt djup. Jag är dessutom en väldigt osäker lyftare eftersom jag haft så stora besvär med att lära mig lyfta med den nya tävlingsutrustningen.
Med den gamla Marathondräkten som fanns när jag senast tävlade på elitnivå var det faktiskt så enkelt att man bara ökade hastigheten på nedvägen så blev lyftet i sig klart djupare. Så har jag inte upplevt det med dagens utrustning. När jag ökat hastigheten med 30% så blir det bara någon millimeter djupare eftersom dräkterna är så stumma och hårda i tyget. Det har helt ärligt varit klart svårare att lära sig lyfta igen än vad jag initialt trodde. Jag är därför inte helt säker på att jag får med mig några extrema vikter i böj även om jag har turen att vara i form för 400+ vikter.
Vad gäller bänkpressen så skulle ingen vara gladare än mig om jag var i form för 270-280kg, men jag kan helt ärligt säga att så är inte fallet. Jag är helt säkert brutalt övertränad i just bänkpress och har funderat en del över vad som gick fel där. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att en av faktorerna som bidrog till överträningen var att jag tränade tung excentrisk bänkpress dagen före SM-kvalet, och på tävlingsdagen drog jag på mig min absolut sämsta tröja och var dum nog att göra tre lyft för att kunna spara mig i marklyft.
Då jag redan flera veckor före programmets början var ganska sliten i just bänkpress så blev resultatet av denna dumma grej en enorm överträning. Jag tappade helt ärligt ca 50kg i raw-bänk efter detta och vet fortfarande inte om något annat döljer sig bakom det stora tappet än bara överträning. Bla så släpar vänster arm efter i precis varje lyft, även på ca 100kg och det känns som att mina triceps är helt satta ur spel, ffa vänster triceps. Jag upplever det dock inte som en skada och vet att jag inte gjort illa mig så jag hoppas att det bara är någon form av världsrekord i överträning. En teori jag har här, förutsatt att det inte är någon neurologisk skada, är att tröjdragningarna som Patrik och LAK-grabbarna använder sig av skiljer sig väldigt mycket från den typ av tröjdragning som jag är van. Pga denna började jag pressa i en något annorlunda vinkel än jag är van vid och då stressade jag helt andra muskler som inte var vana att arbeta, samtidigt som belastningen på triceps blev större än vanligt. Detta kan möjligen förklara den enorma överträning som det handlar om och jag har verkligen inte återhämtat mig ännu. Min ålder kanske kan förklara varför jag inte återhämtar mig från överträning lika snabbt som när jag var yngre. Hur som helst, jag kan lova dig att jag inte är i någon 280kg form i bänkpress. Jag skulle bli väldigt glad om jag kan närma mig mitt gamla pers på 255kg, men även detta känns för mig helt orealistiskt. Jag är nöjd för dagen om jag gör 240, väldigt lycklig om jag fixar 250, och nära till tårarna om jag mot all förmodan, som genom ett under, har återhämtat mig så pass att jag kan göra 255kg eller slå pers.
Jag ska inte sticka under stolen med att min plan för detta SM var att göra ca 1000kg sammanlagt i klass 125kg, men det är helt omöjligt med den bänkpressform jag nu besitter. Om jag har tur och klarar 400kg i böj (vilket det absolut inte är säkert att jag gör), och om jag har lyckats pricka in formen även i marklyft och kan göra 330kg där, så kan det i bästa fall bli ca 980kg sammanlagt. Kan du överträffa det resultatet så kan jag garantera dig att du vinner Olof, för mer än så kan jag inte göra i dagsläget.
Det krävs lite tur för att jag ska nå dit med tanke på den brist på tävlingsrutin som jag har. Det kan bli mycket mindre än så också och även om jag bara gör 930-940kg så är jag nöjd eftersom det är svårt att göra comeback efter tio års uppehåll.
Jag ser detta SM som en del i en större planering. Jag ska använda tävlingen till att under kontrollerade former ta reda på vad mina brister är så att jag kan utvecklas i framtiden. Nästa SM är jag förhoppningsvis bättre, även om jag inte blivit så mycket starkare. Då kanske jag har 5-6 tävlingar i kroppen och har hunnit träna bort mina svagheter och tekniska brister. Om allt går som jag önskar kommer du att tvingas lyfta mer än 1000kg för att vinna nästa år, men nu är sannolikheten stor för att du inte ens behöver nå ditt nuvarande pers sammanlagt på detta SM. Vore jag du så skulle jag sova gott Olof. Och även om jag mot all förmodan har turen att överträffa mig själv på precis alla sätt som möjligt är, och vinna årets SM, så siktar jag inte på någon landslagslyftning i framtiden. Det händer för mycket i mitt liv just nu vad gäller arbete/eventuell veckopendling, och jag har därför ingen aning om hur mina träningsmöjligheter kommer att se ut under resten av året. Troligtvis blir det så att jag måste träna flera av veckans pass helt själv. Det innebär ju att jag inte kan träna med utrusning utan bara grundträna. Pga detta kanske jag inte kommer att kunna utvecklas som jag önskar. Jag hoppas komma runt det på något smart sätt, men det kanske inte ens är möjligt?