2023-01-29, 13:09
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Notorious P
Nu när våldet har spårat ur helt i landet och gängkriminaliteten är på en absurd hög nivå där gärningsmännen är unga och i vissa fall barn - hur löser vi det?
|
Vi? Merparten bryr sig inte mer än till att gnälla om saken. Vill man engagera sig kan man hänga på och nattvandra i utsatta områden. Kyrkan brukar ordna bra aktiviteter. Man kan ställa upp som stödboende/stödfamilj. Stötta en lokal idrottsklubb eller förening eller liknande i något utsatt område. Utmaningen ligger i att fånga ungarna innan gängen gör det. Men när man börjar prata om att konkret aktivt göra en insats börjar folk skruva på sig.
2023-01-29, 13:13
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Men när man börjar prata om att konkret aktivt göra en insats börjar folk skruva på sig.
|
När jag hörde mig för med nattvandring så fick jag inte ens svar på min e-mail. Så intresset verkar lågt bland de som anordnar nattvandring.
|
|
2023-01-29, 13:15
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N
Så allt skrik och skrän om att demokratin är hotad, fascismen är här etc. Det kommer inte på skam när demokratin och skyddet tvärtemot stärks ?
|
Och, skall tilläggas. Skall man "kuppa" in grundlagsändringar håller man käft om det i början av mandatperioden. Röstar igenom ändringen så nära valet det går, ser till att vinna valet och omgående hålla den andra omröstningen som bekräftar grundlagsändringen. Så ev brunhögerändringar är ett par år bort i tiden, om de ens tänker försöka
2023-01-29, 13:16
|
|
|
Nytt från WEF:
Citat:
We’re on the brink of a ‘polycrisis’ – how worried should we be?
The world is facing connected risks that threaten a polycrisis.
The cost-of-living crisis is the most immediate and severe global risk.
Climate-related risks are the biggest future threat facing the world.
A polycrisis could have catastrophic consequences including armed conflict.
The cascading and connected crises we find ourselves in at the beginning of 2023 demand a new descriptor to define the scale of the problems the world is facing.
The war in Ukraine sent energy and food prices soaring. The resulting inflationary pressures ignited a global cost-of-living crisis which has led to social unrest. On top of all that, carbon emissions continued to rise as economies reopened after the pandemic.
The collective vocabularies stored in the world’s great dictionaries didn’t appear to hold a single world to sum up all this strife. So here’s a new one: Polycrisis.
The World Economic Forum’s Global Risks Report 2023 uses the term, to explain how, “present and future risks can also interact with each other to form a ‘polycrisis’ – a cluster of related global risks with compounding effects, such that the overall impact exceeds the sum of each part”.
|
Från
https://www.weforum.org/agenda/2023/...ost-of-living/
|
|
2023-01-29, 13:21
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
När jag hörde mig för med nattvandring så fick jag inte ens svar på min e-mail. Så intresset verkar lågt bland de som anordnar nattvandring.
|
Här var det bara att gå med i Facebookgruppen och komma till utsatt tid och plats. Var är det du vill nattvandra?
2023-01-29, 13:27
|
|
|
Citat:
Här var det bara att gå med i Facebookgruppen och komma till utsatt tid och plats. Var är det du vill nattvandra?
|
Jag har inte varit på Facebook sedan 2015, så kan ha med det att göra.
Men det var en tid efter det som jag och frugan visade intresse. Nu är jag inte lika pigg på det.
Edit: Nu är min fru handikappad så det blir inte en göra en bra sak tillsammans-grej längre. Då får det bli helt andra aktiviteter vi får göra tillsammans.
Senast redigerad av stridis den 2023-01-29 klockan 13:31.
|
|
|
2023-01-29, 14:43
|
|
Skånsk
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Och, skall tilläggas. Skall man "kuppa" in grundlagsändringar håller man käft om det i början av mandatperioden. Röstar igenom ändringen så nära valet det går, ser till att vinna valet och omgående hålla den andra omröstningen som bekräftar grundlagsändringen. Så ev brunhögerändringar är ett par år bort i tiden, om de ens tänker försöka
|
Absolut är det så man gör. Tur att då förhoppningsvis våran brunhöger vill försvåra detta.
|
|
|
2023-01-29, 14:57
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Absolut är det så man gör. Tur att då förhoppningsvis våran brunhöger vill försvåra detta.
|
Jag sitter med spänning och kikar efter tecken på när nya Auschwitz börjar byggas. Var kommer det ligga tro? Jag skulle gissa på Boden. Bara mitt intryck av stället.
Någon som observerat några tecken på nazismens återtåg ännu?
|
|
|
2023-01-29, 15:16
|
|
Ljuset i mörkret
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter
Jag sitter med spänning och kikar efter tecken på när nya Auschwitz börjar byggas. Var kommer det ligga tro? Jag skulle gissa på Boden. Bara mitt intryck av stället.
Någon som observerat några tecken på nazismens återtåg ännu?
|
Tidningarna nämnde något om ökad anti-semitism i skolorna häromdagen...
|
2023-01-29, 16:03
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Tidningarna nämnde något om ökad anti-semitism i skolorna häromdagen...
|
Kanske dags att bygga lite fritidsgårdar.
|
|
|
2023-01-29, 17:27
|
|
Aspirerande apa
Reg.datum: Nov 2015
|
Citat:
Så allt skrik och skrän om att demokratin är hotad, fascismen är här etc. Det kommer inte på skam när demokratin och skyddet tvärtemot stärks ?
|
Citat:
|
Det som framförallt pekats på (av det jag uppfattat i min mediekonsumtion) så är det bristen på armlängds avstånd till kultur- och rättspolitiken samt media som man har pekat på, framförallt då från SDs håll. Principen om armlängds avstånd är inte grundlagsskyddad, utan just som det heter en princip, en fråga om praxis. När nu en arbetsgrupp som inte är tillsatt av eller representerar regeringsunderlaget specifikt föreslår en förändring för att göra grundlagarna tryggare så är det mycket riktigt att jag tycker att ovan nämnda kritik inte kommer på skam (delar av den kommer dock på skam av andra skäl än detta). Det handlar om något mycket enkelt, att förstå att demokrati inte bara är det som i nuläget omfattas av grundlagsstiftningen. En sån här förändring skulle exempelvis kunna försvåra ett inskrivande av armlängds avstånd i grundlagen. Beroende på vad som kan komma att ändras och vad som inte kan komma att ändras, så kan en sådan här förändring vara skadlig för den svenska demokratin.
Oavsett hur man tolkar förslaget så är det inte heller brunhögerns egna förslag, så att föra fram det som att det är tecken på att just brunhögern värnar demokratin är inkorrekt på samtliga tänkbara nivåer. Med det inte sagt att de inte värnar demokratin, den insynen har inte någon av oss.
Citat:
Ursprungligen postat av Notorious P
Nu när våldet har spårat ur helt i landet och gängkriminaliteten är på en absurd hög nivå där gärningsmännen är unga och i vissa fall barn - hur löser vi det?
|
Mitt mycket radikala förslag är att spruta vatten på det som brinner istället för på lågorna.
|
|
|
2023-01-29, 17:36
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Ser fram mot nästa inspirerande tal från X politiker som minsann ska "ta i med krafttag" och "lösa gängbrottsligheten" utan att komma med något konkret, toppat med att politiska motståndare är dåliga för de har inte gjort rätt.
Nu är jag neggig i rätt vanlig ordning, men poängen är att jag tror inte det kommer hända något. Möjligt att det kommer fler väpnade vakter till Rosenbad samtidigt som vapenlagar skärps för vanligt folk.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2023-01-29, 18:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage
Ser fram mot nästa inspirerande tal från X politiker som minsann ska "ta i med krafttag" och "lösa gängbrottsligheten" utan att komma med något konkret, toppat med att politiska motståndare är dåliga för de har inte gjort rätt.
Nu är jag neggig i rätt vanlig ordning, men poängen är att jag tror inte det kommer hända något. Möjligt att det kommer fler väpnade vakter till Rosenbad samtidigt som vapenlagar skärps för vanligt folk.
|
Många lagar och ändringar tar ju flera år innan man ser effekterna av det och det tycker jag den här regeringar har varit tydliga med att påpeka. Kärnkraften är långsiktig, migrationen och integrationen är långsiktig.
4 år är en ganska kort period.
|
|
|
2023-01-29, 20:04
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Senaste wokenytt från Storbritannien är att en kvinna som våldtagit två kvinnor placeras i fängelse för män. Implikationerna av detta är många. Kommer män som utsatt andra män för sex och våldsbrott placeras i kvinnofängelse? Kommer kvinnliga brottslingar som har andra kvinnor som offer numera som regel placeras i mansfängelse av säkerhetsskäl?
|
2023-01-29, 20:06
|
|
Ljuset i mörkret
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter
Kanske dags att bygga lite fritidsgårdar.
|
De brinner ju bara ned
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:22.
|

|