Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-17, 09:33   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
100 dagars överätning - "Twelve pairs of male MZ twins ate a 4.18 MJ/d energy surplus, 6 d a week, during a period of 100 d".

Citat:
The mean body mass gain for the 24 subjects in the 100-d overfeeding experiment was 8.1 kg, of which 5.4 kg was fat mass increase and 2.7 kg was fat-free mass increase.
http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/127/5/943S.pdf

Siffrorna tar hänsyn till normalt liv, inte påverkan av ev belastningsträning. Sådan skulle uppreglera mängden fettfri massa som ökar. Hur mycket större den fettfria delen skulle utgöra beror på utgångsläget, men den skulle bli större jämfört med avsaknad av belastningsträning.

Citat:
Ten pairs of normal men were overfed by 5 MJ/d for 21 d with either a carbohydrate-rich or a fat-rich diet (C- and F-group). The two subjects in each pair were requested to follow each other throughout the day to ensure similar physical activity and were otherwise allowed to maintain normal daily life. The increase in body weight, fat free mass and fat mass showed great variation, the mean increases being 1·5 kg, 0·6 kg and 0·9 kg respectively. No significant differences between the C- and F-group were observed.
http://www.ingentaconnect.com/conten...4?crawler=true

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 09:46   #17
Danny Devito
Registered User

Danny Devitos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Intressant

I den första studien gav alltså ett kaloriöverskott på 980 kcal/dag i 100 dagar 2.7 kg muskelmassa - utan träning. Ballt. En tredjedel av viktökningen var ren muskelmassa.
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 09:47   #18
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Men vad innebär fettfri massa? Kan det inte lika gärna vara starkare skelett, vatten, glykogen?
Gammal 2007-08-17, 10:55   #19
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Men vad innebär fettfri massa? Kan det inte lika gärna vara starkare skelett, vatten, glykogen?
Jo.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 10:58   #20
Corpze
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
så eftersom jag har gått ner 33kg från 120kg och därefter tränat upp mig till 95kg kommer jag nu i min bulk gå upp till 120kg i fett lättare fast därefter gå upp i mer muskler eller finns alltid antalet fettceller som jag hade när jag var som fetast att finnas kvar så jag kanske sticker iväg ännu mer i fett?
Corpze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 11:06   #21
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Antalet fettceller du har är konstanta och försvinner inte annat än under kosmetisk operation. Ja din kropp kommer att ha lättare att lägga på sig fett tills du når din gamla fettnivå igen. Den nivån behöver inte vara exakt vid 120kg eftersom du kommer att lägga på dig muskler också. När du nått den punkt där kroppen har varit vid förut i form av fettprocent så har du nått status quo och då gäller de vanliga förutsättningarna för fett och muskelmassa.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 22:13   #22
Kung Bruno
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Ja.

Om jag inte minns fel, från en studie jag tittade på, ligger siffrorna på mellan 25-50% muskelmassa vid viktuppgång, varav det högre intervallet representerar extremfall. Det finns en stor individuell variation i det här och det styrs uteslutande av genetiska/hormonella, eventuellt kostmässiga, faktorer hos en icke-tränande population.

Betänk att testosteron supplementation leder till att människor lägger på sig muskelmassa och förlorar fett, utan träning och utan några som helst förändringar i livsstilen. Att det då kan finnas en del lyckligt lottade individer, som t ex lägger på sig 50% muskler vid viktuppgång, är därför inte så svårt att tänka sig då de förmodligen har en mycket hög endogen produktion av detta hormon.
Upp till hur stora överskott gäller det?
Kung Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 22:15   #23
Kung Bruno
Banned

Citat:
Intressant
Jovisst, och det låter otroligt.

Men, men, kanske man fick en förklaring till varför fetton oftast är mycket starkare än folk med lägre BF%.
Gammal 2007-08-20, 09:27   #24
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Bruno Visa inlägg
Jovisst, och det låter otroligt.

Men, men, kanske man fick en förklaring till varför fetton oftast är mycket starkare än folk med lägre BF%.
word
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 09:55   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Upp till hur stora överskott gäller det?
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...9&postcount=20

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/70/6/1025

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-08-20, 10:03   #26
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Antalet fettceller du har är konstanta och försvinner inte annat än under kosmetisk operation. Ja din kropp kommer att ha lättare att lägga på sig fett tills du når din gamla fettnivå igen. Den nivån behöver inte vara exakt vid 120kg eftersom du kommer att lägga på dig muskler också. När du nått den punkt där kroppen har varit vid förut i form av fettprocent så har du nått status quo och då gäller de vanliga förutsättningarna för fett och muskelmassa.
Det här var intressant!

Jag har legat på ungefär samma bf% i hela mitt liv, och har inte förändrats så mycket vare sig genom deff eller bulk. Skulle anta att den ligger på 18-20%, så säg att jag går ner till 13% och bulkar därifrån. Som jag förstått så bygger man mer muskler/mindre fett då än vid högre bf% men du menar att man lättare lagrar fett på nivåer under sin "standard", har jag förstått dig rätt nu?
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 10:05   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Har man främst förlorat fett vid en viktminskning, är det främst fett man lägger på sig vid en påföljande överätning.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-08-20, 10:09   #28
Kung Bruno
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Har man främst förlorat fett vid en viktminskning, är det främst fett man lägger på sig vid en påföljande överätning
Kan detta påverkas genom riktigt hård styrketräning samt ett modifierat, lågt överskott? Du har ju själv varit överviktig när du var i min ålder, och du verkar ju inte ha några problem alls överhuvud taget?

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...9&postcount=20

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/70/6/1025
Jovarss. Man tackar för ett väldigt interessant svar ... men för oss som inte är lika begåvade som du, skulle du kanske kunna skriva "250 kcal" istället?

Eller så kanske man helt enkelt får ta och studera lite engelska
Gammal 2007-08-20, 10:11   #29
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Du har ju själv varit överviktig när du var i min ålder, och du verkar ju inte ha några problem alls överhuvud taget?
Jag överäter inte och lägger därför inte på mig fett. Inte mycket muskler heller, men det är en annan sak.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-08-20, 10:14   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Kan detta påverkas genom riktigt hård styrketräning samt ett modifierat, lågt överskott?
Det verkar vara frågan om minskad termogenes och förändrad partitionering av energiinlagringen; något som inte återställs förrän status quo nås.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:06.