Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-26, 11:57   #16
Jesüs
Registered User

Jesüss avatar

Reg.datum: Apr 2007
Kom på att du bara indirekt frågade en sån fråga mitt svar kan besvara: "Jag spelar fotboll på div5-nivå och vill utveckla min kondition.... Jag tränar ju för att i första hand utveckla fotbollsspecifik kondis."

Hoppas nån fotbollspelare har nytta av mitt svar i alla fall.
Jesüs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 14:09   #17
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jesüs Visa inlägg
On Topic: För fotbollskondition rekommenderar jag att du bygger upp en förmåga att springa 90 min i lungt tempo först.
Varför?? 90min är en otroligt lång tid att jogga. I snitt springer man ungefär 1mil på 105min i en fotbollsmatch (troligen kortare i div 5). Det är en väldigt kort sträcka på den tiden (6,5km/h). En motivering till ditt förslag hade varit intressant.
Gammal 2007-04-26, 15:21   #18
Skablistor
Veteran Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Mycket bra skriver Majoren och Guddi
Skablistor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 17:20   #19
Jesüs
Registered User

Jesüss avatar

Reg.datum: Apr 2007
Under pausvilan springer man sällan någonstans, men den räcker inte till fullständig återhämtning heller. En defensiv mittfältare springer omkring 6km/per halvlek beroende på uppgift. (Visserligen på elitnivå, men jag spelar inte längre på elitnivå och kommer ändå ibland upp över milen på en match.) Mitt förslag baserar sig på ett av programmen för juniorlandslagen, men i avsevärt mildare variant. Det är en ganska vanligt förekommande rekommendation att vänta med intervallträning - av t.ex. löptekniska skäl - tills man har en god aerob grund, och 90 minuter i typ 6-6.5min/km är normalt ganska no problem. 90min (el. 105min) lätt jogg är för många mycket lättare än en fotbollsmatch. Personligen har jag inga större problem med 180min i drygt 5min/km, medan en hård fotbollsmatch verkligen kan trötta ut mig. Det är en betydande skillnad på den löpning du utför under en fotbollsmatch och vanlig löptur. Aber. Det första steget är bara för att bygga upp en tillräcklig aerob bas innan man tränar den grenspecifika konditionen - sedan må det vara så att de flesta div. 5-spelare redan fixar en lätt jogg i 90 min - men att direkt ge sig på en intervallträning (som ska ge snababre resultat än vanliga fotbollsträningar) är kanske lika effektivt om man räknar bort skaderisk, löptekniska nackdelar, aeroba fördelar o.s.v.

btw: 90min jogg var inte direkt relaterat till 90 matchtid. Då hade jag skrivit 90 + ev. tilläggstid.

Senast redigerad av Jesüs den 2007-04-26 klockan 17:22. Anledning: stavfel
Jesüs är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:52.