Under pausvilan springer man sällan någonstans, men den räcker inte till fullständig återhämtning heller. En defensiv mittfältare springer omkring 6km/per halvlek beroende på uppgift. (Visserligen på elitnivå, men jag spelar inte längre på elitnivå och kommer ändå ibland upp över milen på en match.) Mitt förslag baserar sig på ett av programmen för juniorlandslagen, men i avsevärt mildare variant. Det är en ganska vanligt förekommande rekommendation att vänta med intervallträning - av t.ex. löptekniska skäl - tills man har en god aerob grund, och 90 minuter i typ 6-6.5min/km är normalt ganska
no problem. 90min (el. 105min) lätt jogg är för många mycket lättare än en fotbollsmatch. Personligen har jag inga större problem med 180min i drygt 5min/km, medan en hård fotbollsmatch verkligen kan trötta ut mig. Det är en betydande skillnad på den löpning du utför under en fotbollsmatch och vanlig löptur. Aber. Det första steget är bara för att bygga upp en tillräcklig aerob bas innan man tränar den grenspecifika konditionen - sedan må det vara så att de flesta div. 5-spelare redan fixar en lätt jogg i 90 min - men att direkt ge sig på en intervallträning (som ska ge snababre resultat än vanliga fotbollsträningar) är kanske
lika effektivt om man räknar bort skaderisk, löptekniska nackdelar, aeroba fördelar o.s.v.
btw: 90min jogg var inte direkt relaterat till 90 matchtid. Då hade jag skrivit 90 + ev. tilläggstid.