Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-25, 18:57   #16
Jacksatan
Registered User

Jacksatans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Jr Visa inlägg
Det var tufft av dig att sätta emot vad King Grub hade att säga .
Jag sätter mig inte emot vad King Grub säger. Jag sätter mig emot sättet han säger det på.
Gammal 2007-04-25, 19:02   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan Visa inlägg
Det är bara det att folk hela tiden missuppfattar Grubs förklaringar och tolkar det som att man inte förbränner mer fett efter aktiviteten, vilket man gör. Du har ju en höjd energiförbrukning även efter att du sprungit mot vad du skulle haft om du legat på soffan och latat dig.
Det Grub säger är att om du springer och sen äter exakt så mkt som du förbrukat så kommer du inte gå ner i vikt, vilket är så fruktansvärt självklart att folk istället missuppfattar vad han menar.
Det "folk" inte i allmänhet förstår, är att fettförbränningen över dygnet är inte större om man är ute och springer än om man ligger i soffan och äter motsvarande mängd mindre som löpningen förbrukar. Varför tror du frågan dyker upp dagligen - vilket förbränner mest fett, den eller den aktiviteten, den eller den tidpunkten?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 19:06   #18
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Link85 Visa inlägg
Taget från Aftonbladet :
Jag slutade läsa efter de första tre orden, de som jag citerat ovan...
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 19:15   #19
Clabus
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det "folk" inte i allmänhet förstår, är att fettförbränningen över dygnet är inte större om man är ute och springer än om man ligger i soffan och äter motsvarande mängd mindre som löpningen förbrukar. Varför tror du frågan dyker upp dagligen - vilket förbränner mest fett, den eller den aktiviteten, den eller den tidpunkten?
Fan nu förstår inte jag längre.

Hur kan jag förbränna lika mycket fett när jag ligger i soffan som när jag springer en tur i skogen??
Clabus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 19:17   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

"och äter motsvarande mängd mindre som löpningen förbrukar".

Vid en viss kaloribalans.

Fettförbränningen över dygnet är lika stor om du hamnar på ett energiunderskott på t ex -500 kcal, oavsett om du åstadkommer det genom att spendera dagen i tv-soffan och äta mindre eller att vara ute och springa i skogen och äta mer.

Person 1 gillar att äta. Han väljer att äta 3000 kcal. Utan konditionsträning förbrukar hans normala liv 2500 kcal. Eftersom han vill gå ned i vikt springer han dock en timme om dagen och förbrukar 1000 kcal. Totalt förbrukar han 3500 kcal över dygnet och slutar på ett underskott på 500 kcal.

Person 2 gillar inte att träna. Hans normala liv förbrukar också 2500 kcal, men eftersom han inte vill träna, men ändå vill gå ned lika mycket i vikt, äter han 2000 kcal i stället. Han slutar också på ett underskott på 500 kcal vid dagens slut.

Båda personernas fettförbränning är lika stor (förutsatt att det är två teoretiska personer med identiska förutsättningar i övrigt i exemplet) och båda personerna går ner lika mycket. Mer eller mindre fett förbränt under aktiviteten är ointressant. Det är energibalansen som avgör över dygnet, och där är träning "energi ut", varken mer eller mindre. Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet, jämfört med en dag i soffan med energiintaget matchat till energiförbrukningen.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-04-25, 19:24   #21
Bell@
Ulla Bella.

Bell@s avatar

Reg.datum: Apr 2007
Men om man springer och får muskler så förbränner väl musklerna fett mer i slutändan?
Bell@ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 19:28   #22
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
1kg muskler förbrukar ungefär 13kcal per dygn, och fettföbränningen blir fortfarande inte högre om du inte ligger på underskott.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 19:30   #23
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Bell@ Visa inlägg
Men om man springer och får muskler så förbränner väl musklerna fett mer i slutändan?
1 kg muskler bränner 13 kcal mer per dag. (självklart kan man med större muskler, förbränna mer energi under aktivitet)
Så för att åstadkomma 130 extra kcal förbrännt per dag måste du först bygga upp dig i några år innan du kan börja dieta med dina extra 130 bonuskalorier. Denna uppbyggning komemr även göra att du förmodligen lägger på dig mer fett.
Dessutom åstadkommer inte löpning sådan muskeltillväxt.

Däremot vad jag tror du vill ha svar på:
Springer man förbränner man energi och behöver därför inte skära ner lika mycket på maten för att åstadkomma underskottet (underskottet som kommer att åstadkomma fettnedgången över samma mätperiod).
Alltså exakt samma sak som Grub precis sade.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 19:38   #24
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Kanske ska lägga till en sak efter att edit-tiden gick ut

Styrketräning under diet minskar ju mängden muskelmassa som bryts ner vilket är positivt då varje kg som försvinner som sagt bidrar med 13 kcal förbränning i viloläge.
I aktivt läge (springa, hoppa/skutta, dansa, styrketräna) kan man ju som tidigare nämnt förbränna mer energi om man har mer muskelmassa och det är där det kan spela roll med större muskelmassa eftersom man kan göra av med mer energi (återigen) under aktiviteten och på så sätt lättare skapa ett underskott över dygnet eller valfri mätperiod.
C4L
Gammal 2007-04-25, 19:45   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det kostar förvisso mer energi att leva och arbeta och träna med en tyngre kropp, men här är det ingen skillnad om det handlar om 2 kilo muskler, 2 kilo fläsk, eller 2 kilo ryggsäck.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-04-25, 20:36   #26
Philippp
real grek

Philippps avatar

Reg.datum: Aug 2005
King grub tog orden ur min mun, sniggel det gör rätt gigantisk skillnad på 10kilo muskler om man bortser från de där 130 kcal :P
Philippp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 21:21   #27
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Philippp Visa inlägg
King grub tog orden ur min mun, sniggel det gör rätt gigantisk skillnad på 10kilo muskler om man bortser från de där 130 kcal :P
Mjo, när man är aktiv (60 kg person med 25 kg muskelmassa eller 70 kg person med 35 kg muskelmassa hoppar grodhopp) :p Vilket jag tog upp i inlägget. Och just det, även att man just väger 10 kilo mer och måste släpa runt kroppen.
Kunde iofs varit tydligare med det.
C4L
Gammal 2007-04-25, 22:24   #28
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!

sissas avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
"och äter motsvarande mängd mindre som löpningen förbrukar".

Vid en viss kaloribalans.

Fettförbränningen över dygnet är lika stor om du hamnar på ett energiunderskott på t ex -500 kcal, oavsett om du åstadkommer det genom att spendera dagen i tv-soffan och äta mindre eller att vara ute och springa i skogen och äta mer.

Person 1 gillar att äta. Han väljer att äta 3000 kcal. Utan konditionsträning förbrukar hans normala liv 2500 kcal. Eftersom han vill gå ned i vikt springer han dock en timme om dagen och förbrukar 1000 kcal. Totalt förbrukar han 3500 kcal över dygnet och slutar på ett underskott på 500 kcal.

Person 2 gillar inte att träna. Hans normala liv förbrukar också 2500 kcal, men eftersom han inte vill träna, men ändå vill gå ned lika mycket i vikt, äter han 2000 kcal i stället. Han slutar också på ett underskott på 500 kcal vid dagens slut.

Båda personernas fettförbränning är lika stor (förutsatt att det är två teoretiska personer med identiska förutsättningar i övrigt i exemplet) och båda personerna går ner lika mycket. Mer eller mindre fett förbränt under aktiviteten är ointressant. Det är energibalansen som avgör över dygnet, och där är träning "energi ut", varken mer eller mindre. Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet, jämfört med en dag i soffan med energiintaget matchat till energiförbrukningen.
Om man jämför två personer ( med identiska förutsättningar) och både ligger på ett visst kaloriminus men den ena har valt att syssla med lågintensiv träning och den andra högintensiv. Ingen skillnad i fettförlust mellan dessa? (Inte under aktiviteten utan på sikt)
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 22:44   #29
Englund
Registered User

Englunds avatar

Reg.datum: Dec 2006
Nej!
Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-25, 23:03   #30
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sissa Visa inlägg
Om man jämför två personer ( med identiska förutsättningar) och både ligger på ett visst kaloriminus men den ena har valt att syssla med lågintensiv träning och den andra högintensiv. Ingen skillnad i fettförlust mellan dessa? (Inte under aktiviteten utan på sikt)
Men för att krångla till det hela har jag för mig jag läst studier som visat på större fettförlust vid HIIT än medelintensiv träning. Dock utan att ha kontroll på hur stort underskott deltagarna hade så...
C4L

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.