Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-22, 12:18   #16
fluffy_ferret
Banned

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Det är viktigt att inte blanda ihop viktminskningsstudier och olika dieter och generella rekommendationer till friska viktstabila. De flesta riskfaktorer för hjärt kärlsjukdom blir bättre om man går ner i vikt, oavsett diet. Resultaten blir annorlunda om man är viktstabil eller går upp i vikt.

Varför inte läsa NNR 2004 för att få en lite bättre inblick i vilka data som ligger till grund för de nuvarande rekommendationerna.

http://www.bokus.com/b/9789289310628...=search_result
Det är tvärtom. Det är viktigt att blanda ihop viktminskningsstudier och olika dieter med generella rekommendationer till friska viktstabila. Det är nämligen så att det som är bra för viktminskning också är bra för friska viktstabila.

NNR 2004 är propaganda och lögner för det mesta. Rössner har själv erkänt att det finns ingen särskild studie som man kan peka på som står som grund för rekommendationerna utan det är bara nåt som har arbetats fram med tiden, eller liknande. Otaliga människor har skrivit till Livsmedelsverket men ingen har lyckats få fram den vetenskapliga grund som står som bas för rekommendationerna. Det säger tillräckligt, tycker jag.
fluffy_ferret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 12:20   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Här är referenserna bakom Livsmedelsverkets sammanfattning jag länkade till i första inlägget:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 12:21   #18
fluffy_ferret
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det är det. Det här är inte rätt ställe för att dissekera vetenskapliga studier och meta analyser särskilt eftersom ingen av oss (antagligen) har rätta kvalifikationerna för det, utan jag hänvisar som sagt till Uffe Ravnskov.
Gammal 2007-03-22, 12:22   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Både Ola och jag har i alla fall högskoleutbildningar inom näringsfysiologi.

Citat:
Ursprungligen postat av fluffy_ferret Visa inlägg
Ja, det är det
Jag kollade hur lång tid det tog innan du svarade på inlägget jag skrev med länken, innan du förkastade det som stod i den som lögner... Hur hann du läsa ens sammanfattningen av artikeln på dom sekunderna? Än mindre detaljbeskrivningarna av fettsyrornas effekt på parametrarna som diskuteras i tråden.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-03-22, 12:25   #20
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ja, det är det. Det här är inte rätt ställe för att dissekera vetenskapliga studier och meta analyser särskilt eftersom ingen av oss (antagligen) har rätta kvalifikationerna för det, utan jag hänvisar som sagt till Uffe Ravnskov.
Grub och Ola är väl högst kvalificerade för den uppgiften.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 12:26   #21
fluffy_ferret
Banned

Citat:
Här är referenserna bakom Livsmedelsverkets sammanfattning jag länkade till i första inlägget:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV
Du kan radda upp hur mycket du vill det spelar ingen roll om studierna inte har relevans eller evidens för ämnet.
Oberoende läkare och kunniga har redan gått igenom deras referenser och sågat varenda en så jag tänker inte kommentera det här mer än så.

DET FINNS INGET VETENSKAPLIGT STÖD.
Gammal 2007-03-22, 12:27   #22
fluffy_ferret
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
Grub och Ola är väl högst kvalificerade för den uppgiften.
Då kan de väl diskutera det hela med Uffe Ravnskov?
Gammal 2007-03-22, 12:30   #23
fluffy_ferret
Banned

Citat:
Både Ola och jag har i alla fall högskoleutbildningar inom näringsfysiologi.

Jag kollade hur lång tid det tog innan du svarade på inlägget jag skrev med länken, innan du förkastade det som stod i den som lögner... Hur hann du läsa ens sammanfattningen av artikeln på dom sekunderna? Än mindre detaljbeskrivningarna av fettsyrornas effekt på parametrarna som diskuteras i tråden.
Jag har redan sagt att jag hänvisar till Uffe Ravnskov angående fettets påverkan på blodvärdena så jag behöver inte läsa en enda studie som du länkar. Du är välkommen att kommentera hans slutsatser.
Gammal 2007-03-22, 12:32   #24
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Du låter mer som en hängiven sektmedlem än kunnig inom näringsfysiologi.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 12:35   #25
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Du kan radda upp hur mycket du vill det spelar ingen roll om studierna inte har relevans eller evidens för ämnet.
Oberoende läkare och kunniga har redan gått igenom deras referenser och sågat varenda en så jag tänker inte kommentera det här mer än så.

DET FINNS INGET VETENSKAPLIGT STÖD.
Halleluja!
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 12:37   #26
fluffy_ferret
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
Du låter mer som en hängiven sektmedlem än kunnig inom näringsfysiologi.
Jag är inte särskilt kunnig i näringsfysiologi. Jag har en kunskap som överstiger genomsnittssvensken men inte mycket mer än så. Jag anser mig förespråka en evolutionsbaserad kost och då är all denna näringsfysiologi oviktig.

Fanatikerna på det här forumet är helt klart inte jag, utan personerna som inte ifrågasätter utan blint väljer att tro på vad som skrivs (läs: livsmedelsverket). Jag är en skeptiker.
Gammal 2007-03-22, 12:46   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
jag behöver inte läsa en enda studie som du länkar.
Det är helt okej om du tycker det, men hur kan du kalla något lögn utan att ha läst det? Jag kunde lika gärna länkat till en sida om tapirers parningsbeteende http://en.wikipedia.org/wiki/Tapir#Lifecycle alltså? Eftersom du inte ens kollade, men tvärsäkert påstod att ja, det är lögn?

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-03-22, 12:52   #28
fluffy_ferret
Banned

Citat:
Det är helt okej om du tycker det, men hur kan du kalla något lögn utan att ha läst det? Jag kunde lika gärna länkat till en sida om tapirers parningsbeteende http://en.wikipedia.org/wiki/Tapir#Lifecycle alltså? Eftersom du inte ens kollade, men tvärsäkert påstod att ja, det är lögn?
För att Uffe Ravnskov säger att det är en stor fet lögn. Att döma av hans hemsida så har han täckt alla baser och då kan jag per automatik säga att det är en stor fet lögn. Jag hänvisar till honom som sagt.

Dessutom är jag inte kvalificerad att diskutera så pass avancerad fysiologi. Därför finns det inget värde i att personligen analysera och kommentera olika studier rörande den här frågan.
Gammal 2007-03-22, 13:06   #29
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
För att Uffe Ravnskov säger att det är en stor fet lögn. Att döma av hans hemsida så har han täckt alla baser och då kan jag per automatik säga att det är en stor fet lögn. Jag hänvisar till honom som sagt.

Dessutom är jag inte kvalificerad att diskutera så pass avancerad fysiologi. Därför finns det inget värde i att personligen analysera och kommentera olika studier rörande den här frågan.
Det är intressant att du väljer att lita nästan blint på Uffe Ravnskov fastän du egentligen inte kan avgöra vem som har rätt eller fel. Det finns inte bara rätt eller fel inom forskning och vetenskap, det är ofta en tolkningsfråga. Lite ödmjukehet kan vara lämpligt eftersomdet sällan är absoluta sanningar det handlar om.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 13:17   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:

Okej, då nöjer vi väl oss med att konstatera att du inte är kvalificerad att delta i diskussionen - enligt egen utsago. Men... hur kan du då anse dig vara kvalificerad att bedöma vad som är "rätt" eller "fel" - eller sanning eller stora feta lögner för att använda dina ord - i källorna du hämtar dina åsikter från? Kom ihår att det inte finns några absoluta sanningar för alla individer; att kalla befolkningsrekommendationer för stora feta lögner baserade uteslutande på ekomiska intressen utan hänsyn till folkhälsan låter lite magstarkt för att komma från någon som inte själv anser sig kvalificerad att ens delta i diskussionen, tycker jag.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.