Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-12, 13:36   #16
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
EsaPro blev genast en mycket intressantare produkt.....

Fast det det här var ganska väntat om man har följt forskningsresultaten över tid.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 14:07   #17
Luddee
Registered User

Reg.datum: May 2006
Men hur kommer det sig då att det inte tagits fram mer pulver med långsamma kolhydrater? För för min del har proteinintaget aldrig varit svårt (iofs väger jag inte så mkt). Däremot fett samt kolhydratsintaget har jag alltid haft problem med. (Bör väl tillägga att jag kommer upp i 2g protein/ kg utan proteinpulver.)
Gammal 2007-01-12, 14:11   #18
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Luddee Visa inlägg
Men hur kommer det sig då att det inte tagits fram mer pulver med långsamma kolhydrater? För för min del har proteinintaget aldrig varit svårt (iofs väger jag inte så mkt). Däremot fett samt kolhydratsintaget har jag alltid haft problem med. (Bör väl tillägga att jag kommer upp i 2g protein/ kg utan proteinpulver.)
För att pulver är så finfördelat att det inte kan tas upp långsamt? Det skulle väl va med massa fibrer i då.

Men kolhydrater ska väl inte va några problem att få i sig? Tycker det e aslätt att få i sig mängder av pasta, ris o bröd personligen.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 14:15   #19
HerrArne
Grand Dreadlord Extraordinaire

HerrArnes avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Men hur kommer det sig då att det inte tagits fram mer pulver med långsamma kolhydrater?
Egentligen borde jag kanske hålla tyst i den här tråden efter min tidigare lapsus, men...

Det finns väl massor av pulver med långsamma kolhydrater (kolla mjölhyllan på närmsta ICA ), eller snarare -- enkla sätt att få i sig kolhydrater (med i stort sett valfri snabbhet) finns det gott om.

Många av dessa är både snabba att ta till samt portabla. Till skillnad mot goda proteinkällor där pulver (och bars) underlättar handhavandet (och minskar tiden man lägger på matlagning, på gott och ont).

Marknaden för ett långsamt kolhydratspulver kanske inte så stor?
Gammal 2007-01-12, 14:20   #20
Luddee
Registered User

Reg.datum: May 2006
Hmm kanske ska slå till på en påse mjöl nästa gång jag handlar då :P

Nee men grjer är ju den att 2 köttbitar e ju så mycket godare än 2 porttioner pasta, så valet blir ju lätt 2 köttbitar å 1 portpasta tex. samt att ris, pasta potatis, havregryn fyller så jäääkla dant, har alltid haft svårt att äta stora mängder av det. Sen räcker inte min tid till mer än 4 ordenliga mål om dagen. Vilket brukar innebära. 3 port havregrynsgröt, 2 port av ris/pasta/potatis, några brödskivor, 200-400gram kött, 1-1,5 lite mjölk. och för att försöka få i mig mer kolhydrater hetsäta havregryn och mjölk (blir en rätt trevlig gegga om man blandar de).
Gammal 2007-01-12, 16:52   #21
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
man borde ju nästan klara sig med vanlig mat i stora portioner för at komma upp i 1,3g/kg.
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 17:50   #22
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Hmm kanske ska slå till på en påse mjöl nästa gång jag handlar då :P

Nee men grjer är ju den att 2 köttbitar e ju så mycket godare än 2 porttioner pasta, så valet blir ju lätt 2 köttbitar å 1 portpasta tex. samt att ris, pasta potatis, havregryn fyller så jäääkla dant, har alltid haft svårt att äta stora mängder av det. Sen räcker inte min tid till mer än 4 ordenliga mål om dagen. Vilket brukar innebära. 3 port havregrynsgröt, 2 port av ris/pasta/potatis, några brödskivor, 200-400gram kött, 1-1,5 lite mjölk. och för att försöka få i mig mer kolhydrater hetsäta havregryn och mjölk (blir en rätt trevlig gegga om man blandar de).
Köp maltodextrin, supersnabba kolhydrater men det ger absolut NOLL mättnad, smakar ingenting heller. Sen spelar d inte så stor roll om du äter massa kött istället för pasta, blir ju bara dyrare energi helt enkelt. Personligen är jag mer en kolhydratsperson o princip tvingar i mig mängder av protein för att jag deffar.

Om det är viktuppgång du vill ha så kan du ju lika gärna lägga till en snickers eller liknande i din kost om du äter som du skriver. Ska ju inte spela ngn praktisk roll(i muskelökningssyfte) om du nu inte ägnar dig till riktigt krävande sporter som maratonlöpning eller liknande.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 21:33   #23
YTS
Registered User

YTSs avatar

Reg.datum: Sep 2002
"Du menar om dina, säg, 200 gram protein per dag skulle byggas in som muskelprotein? 200 x 365 = 730 kilo muskler på 10 år." King Grub

Har funderat över detta citat ett tag och känt att jag vill rätta till det.

Muskler innehåller ju bara runt 20 viktprocent protein, så det blir ju i själva verket 5 ggr så mycket muskler. 5 x 730 = 3650 kilo muskler på 10 år.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 21:41   #24
beffen
Registered User

beffens avatar

Reg.datum: Jul 2006
Luddee. Hur många kcal blir det under en dag ?
beffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 21:52   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
"Du menar om dina, säg, 200 gram protein per dag skulle byggas in som muskelprotein? 200 x 365 = 730 kilo muskler på 10 år." King Grub

Har funderat över detta citat ett tag och känt att jag vill rätta till det.

Muskler innehåller ju bara runt 20 viktprocent protein, så det blir ju i själva verket 5 ggr så mycket muskler. 5 x 730 = 3650 kilo muskler på 10 år.
Läs inlägg 17 och 18:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...+muskelprotein

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 11:19   #26
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Siffrorna gäller alltså allt protein, sånt från bröd/pasta/ris också? Inte bara fullvärdigt protein?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 11:55   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Totalt intag.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 00:24   #28
Medvind
Registered User

Medvinds avatar

Reg.datum: Mar 2007
Betyder det här att man kan eller kanske till och med borde(gas) sluta med proteindrinken efter träning? Eller har jag missuppfattat någonting?
Gammal 2007-03-23, 00:48   #29
emmak
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Medvind Visa inlägg
Betyder det här att man kan eller kanske till och med borde(gas) sluta med proteindrinken efter träning? Eller har jag missuppfattat någonting?
Det är inte negativt att ligga på ett högre proteinintag än vad som rekommenderas, det är bara att det inte behövs mer än de rekommenderade mängderna som du ser i denna tråd.

Så du kan nog fortsätta med din proteindrink med gott samvete
emmak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 02:19   #30
fluffy_ferret
Banned

Reg.datum: Mar 2007
Den här artikeln är alltså inget som kommer pryda hemsidorna hos producenterna av proteintillskott
fluffy_ferret är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.