Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-01, 17:51   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av rhotkiw
Det konstiga är att jag är inte mager.. Snarare större än många andra som väger lite mer..
Ett klart tecken på snedvriden kroppsuppfattning och ätstörningar. Jag skulle i all välmening rekommendera att du pratar med någon professionell som kan hjälpa dig, t ex på din skola hos kurator eller liknande.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-01, 18:10   #17
rhotkiw
Registered User

rhotkiws avatar

Reg.datum: Aug 2006
Eller i underkroppen ( från nedre magen och ner) är jag väldigt smal och det har jag varit hela livet.. Men min överkropp är rätt bred måste jag säga.. Stora bröstmuskulaturer, iaf till min lilla vikt.
rhotkiw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-01, 18:21   #18
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Som 15-åring kan du inte tillförlitligt räkna med de tabellers som finns då du både växer och utvecklas på andra sätt, du förbrukar mer energi än någon som passerat puberteten med samma vikt och längd! Genom att ligga underskott i kalorier gör dessutom att du kan gå miste om en hel del av det du får "gratis" under denna tid, och eventuellt om det går för långt kan din utveckling fördröjas.

Tycker du ska rikta om din energi på att läsa lite om hur kroppen fungerar istället för att räkna kalorier. Slit inte ut din kropp, du har bara en och den vet rätt bra själv vad den behöver för att må bra. Ät så mycket du känner för och när du känner för det, om du så bara rör på dig ett fåtal gånger i veckan och inte livnär dig på kolanappar kommer du må prima och lägga en god grund för fortsatt träning framöver.
SWETiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-01, 18:26   #19
rhotkiw
Registered User

rhotkiws avatar

Ska strax in i mina gamla rutiner igen. På måndag med andra ord. Då blir det.

Badminton 1-2 gånger i veckan. Oftast 1 men vet inte det kan bli 2.
Skolidrott 1 gång i veckan.

Vet inte om jag kommer orka mer än så i början men. Jag åker skateboard vissa veckor varje dag, vissa veckor ett par gånger i veckan. Gud, jag har så oregelbunden motion. Jag skulle aldrig kunna bli kroppsbyggare för jag har ingen motivation till att träna regelbundet. När jag väl tränar blir det mycket, men det blir långa mellanrum oftast.

Skulle kunna skaffa lite hemmagym grejer, men det är så tråkigt att träna när man inte tycker det är kul. Man gör det liksom bara för att se vältränad ut och jag vill få någonting som motiverar mig, mer sällskap osv.. Mina kompisar är inte intresserade av sådant för 5 öre.. Lite tråkigt, dock.
Gammal 2006-09-01, 20:33   #20
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
rhotkiw!

Snälla lyssna på vad kloka människor, t.ex allas vår kostguru Grub, försöker säga till dig.
Du är INTE större än andra i din ålder, om de inte just kom med flyg från svältens Sudan. Med den vikten till den längden finns det INTE EN CHANS I VÄRLDEN att du ser "stor" eller "överviktig" ut; det vore mot alla naturlagar försåvitt du inte är en ballong och uppblåst med tryckluft. Hur du tycker att det ser ut i spegeln behöver inte ha något som helst att göra med hur det faktiskt ser ut - med ledning av vad du har skrivit hittills verkar det mer än troligt att det faktiskt är precis så det är. Det är inte din kropp det är fel på (annat än att den just nu inte verkar få den näring den behöver), det är din syn på den.

Fundera på det här: Om din bästa kompis eller din lillasyster gjorde med sin kropp det du nu gör med din (snackade skit om den, missunnade den all näring den behöver för att växa och utveckla normala kroppsfunktioner, plågade den med "träning" - ja, jag sätter citationstecken för det du håller på med är på sätt och vis inte alls träning - deni nte orkade med etc.), vad skulle du tycka om det? Skulle du vilja att din bästa vän hade det som du har det nu? Vad skulle du göra om din bästa vän hade det som du hade det nu?

Nä, jag trodde väl det. Och ja, jag trodde väl det. Försök då behandla dig själv som du skulle behandla din bästa vän - din kropp ÄR din bästa vän, ni skall kompa ihop tills du dör; kanske femtio-sextio år till. Fortsätter du så här kommer du snart att ha den kropp du annars skulle ha om femtio-sextio år NU.

Som du skriver, du skulle aldrig kunna bli kroppsbyggare, för det du sysslar med gör ingenting för att bygga upp eller förbättra kroppen; det enda det gör är bryter ned den. Om du tar upp en krukväxt ur jorden och istället sätter den i sand, och glömmer att vattna - blir du då förvånad om den torkar bort och dör?

Ta tag i det här nu - du vill inte ha det så här, om du tänker efter, tror jag, och det kommer inte att bli bättre av sig själv i något obestämt "sedan" där du uppnått det du (tror att du) vill uppnå. Och tyvärr är det så att ju längre du väntar med att ta tag i det, desto längre tid kommer det att ta att lyckas få rätsida på det igen, och desto jävligare kommer det att vara under tiden.
Sök hjälp! Nu!

Du tror att jag inte vet vad jag pratar om - men det gör jag.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 09:53   #21
Ulf A Big
Registered User

Ulf A Bigs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Om man inte är speciellt aktiv i sitt dagliga (skolelev,kontorsarbete mfl) liv och kanske tränar fyra ggr per vecka ca 1 timme per gång har man inte alls speciellt stort behov av kolhydrater om man jämför med en elitidrottare som har fysisk aktivitet flera timmar dagligen. Jag tror inte att det är omöjligt att räkna ut sitt behov kolhydrater utifrån de aktiviteter som man har för sig.
Gammal 2006-09-02, 11:57   #22
mazze
Registered User

mazzes avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mirrranda
Inget är godare än kolisar på kvällen...mums mjukt bröd
ugnsbakade baguetter FTW
mazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 12:03   #23
Nithian
Registered User

Nithians avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Det konstiga är att jag är inte mager.. Snarare större än många andra som väger lite mer..Så man kan börja undra var min vikt kommer ifrån.

Your mind is playing tricks on you.
Nithian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 05:40   #24
YTS
Registered User

YTSs avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Det konstiga är att jag är inte mager.. Snarare större än många andra som väger lite mer..Så man kan börja undra var min vikt kommer ifrån.
Med mager, menar du lite fett eller lite muskler?

Om du har lite fett på kroppen, så har du ju mer vikt kvar till muskelmassa. Och då kan du se grövre ut än en fet person, som kanske väger 5 kg mer än dig.

YNGVE
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 13:20   #25
rhotkiw
Registered User

rhotkiws avatar

Jag ser mager ut på vissa ställen och grövre ut på vissa ställen.. Mina lår är breda men ändå smala, min mage är normal liksom, på sidorna syns revbenen kraftigt. Jag har väldigt smala armar, men min rygg är ganska grov i stommen. Har ganska kraftiga vader. Så min kropp är la lite mysko..

Min hypernyttiga lunch idag ( nästan )

Stor jävla sallad.
2 stycken pizzabullar.
En chokladbit.

Kompensera med 1h 50 minuters promenad
Gammal 2006-09-03, 13:27   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Kompensera med 1h 50 minuters promenad
ÄTSTÖRNING! Ett tvång att "kompensera" det man äter med manisk motion är ett klart tecken på ätstörningar och ytterligare ett tecken på att du bör uppsöka hjälp hos psykolog eller kurator.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 13:30   #27
Papi
Registered User

Papis avatar

Reg.datum: Aug 2004
Läs detta rhotkiw:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...2&postcount=21
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 13:32   #28
rhotkiw
Registered User

rhotkiws avatar

Kan jag hjälpa att det tar 1,25 timme att gå från restaurangen och hem och sen så gick jag ut med hunden i 25 min typ?
Gammal 2006-09-03, 13:33   #29
Papi
Registered User

Papis avatar

Reg.datum: Aug 2004
Du skrev själv "kompensera". Det tyder på ett osunt förhållande till mat.
Du ska inte behöva kompensera för att du äter.
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 13:34   #30
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Kan jag hjälpa att det tar 1,25 timme att gå från restaurangen och hem och sen så gick jag ut med hunden i 25 min typ?
handlar väl mer om syftet till att man tränar och kompenserar...det är en ond cirkel det där. Jag lider själv en del av det...balansgång är så svårt.

Sök hjälp, det har jag gjort.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:55.