Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-03, 19:44   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Det var dock inget litet program, varken på hårddisken eller sett till resursanvändning.
Många processer, vad, men dom flesta är väl rätt små vad gäller minnesutnyttjandet?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 19:49   #17
Clyde
Registered User

Clydes avatar

Reg.datum: Apr 2004
Tack för tipset Grub. Jag har bara ett gammalt norton 2005 tror jag det är, inte uppdaterat det på över ett år... Norton är rätt så värdelöst va?
Clyde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 19:53   #18
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Många processer, vad, men dom flesta är väl rätt små vad gäller minnesutnyttjandet?
Ja, alla är just nu mellan 0,5 och 6 MB, förutom fssm32.exe som tar ca 28 MB. Totalt blir det ändå ca 45 MB om jag lite snabbt slår ihop dem i huvudet, i väl högsta laget tycker då jag iallafall.

Edit: Fast som sagt, det är min mors dator, och hon kan skriva i word ändå. På min egen föredrar jag KAV.
Gammal 2006-08-03, 19:53   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clyde
Tack för tipset Grub. Jag har bara ett gammalt norton 2005 tror jag det är, inte uppdaterat det på över ett år... Norton är rätt så värdelöst va?
Värdelöst kanske är att ta i, men dom är inte snabba med att hänga med när det kommer nya trojaner. Det största problemet med Norton är dock att det nästlar sig så djupt in i operativsystemet att det nästan agerar som ett virus själv, och det tar väl nära en kvarts gigabyte utrymme för att göra ett sämre jobb än vad Kaspersky eller Nod32 gör på runt 20 MB - dåligt programmerat, helt enkelt. Svårt att bli av med också - "Once installed, always installed", som dom säger.

Kaspersky rekommenderar den här metoden för att få bort Norton:

Citat:
Removing Norton (even when it is already uninstalled via add/remove programs)

Norton remnants is often a source of problems when installing Kaspersky, these problems can vary from small and perhaps unnoticed by the user trying Kaspersky for the first time and therefore thinking that it is normal for Kaspersky to be a little heavy because this is what he/she reads on some forums, to very severe slowdowns prompting the user to perhaps either contact support or post here at the forum.

Well, the good news is that Norton makes some very good removal-tools and if you follow the suggestions below, even if they may seem overkill to you, then a better experience with Kaspersky can almost be guaranteed and with better overall system performance to follow in most cases too!

The "bad" news is that you have to uinstall not only Norton AV, also SystemWorks, firewall and antispam if you use any of these (these can be installed again when everything is done, just not Norton AV of course!), however your patience and hardwork will be rewarded with a much better systemperformance.

What you will need depend on the the Norton version, if you had 2004-2006 installed you will need symNRT, if you had 2003 or earlier installed you then need to use Rnav2003, they don't take a lot of time to run anyway, so don't despair. You download the tools from Norton 2004-2006 and here (Norton 2003 or earlier).

You are also encouraged to use a general registry cleaner like RegSupreme, this will find and remove a lot of things so don't be alarmed if the number of problems found after the scan is several hundreds, this normal, most of them is harmless, but there will also be some which is from old installations uninstalled long ago, just let it fix everything, it will ask if you want to backup and you want this, just in case. Download a fresh copy of Microsoft Windows Script, Norton sometimes messes with this during an uninstall, so you may as well update this too.

1. Now you uninstall Norton via add/remove programs in the controlpanel and for the highest successrate (& cleanest uninstall) you can do this in safemode (instructions on safemode at the bottom), then reboot into normalmode after the uninstall is finished.

2. Next you delete the folder most likely left behind after the uninstall, use explorer to open "Program files" and delete the folder of your previous AV, if you get a "In use by other persons or programs" then try to use a program called Unlocker (Free), simply rightclick on the folder and choose "Unlocker" for your options to appear. Very useful tool for difficult files/folders btw. You may find folders from programs you have deleted long ago, you might as well delete them while you are in there anyway.

3. Now you run the Norton removal-tools in this order: symNRT, Rnav2003.exe etc, if you need them all.

4. Run RegSupreme (use normalmode only, not aggressive) and fix what it finds. (rightclick after scan is finished and select "All", then click "Fix" at the bottom or rightclick again & select "Fix")

5. Reinstall Microsoft Windows Script and reboot.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-08-03, 19:58   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Ja, alla är just nu mellan 0,5 och 6 MB, förutom fssm32.exe som tar ca 28 MB. Totalt blir det ändå ca 45 MB om jag lite snabbt slår ihop dem i huvudet, i väl högsta laget tycker då jag iallafall.
Går inte upp mot Normans kommande (beta just nu)!

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-08-03, 20:07   #21
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Går inte upp mot Normans kommande (beta just nu)!
Haha, Det var det jävligaste!

Skönt se att allt minne som folk har nuförtiden kommer till användning.
Gammal 2006-08-03, 20:57   #22
sgtbarnes
Registered User

sgtbarness avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
...för den som behöver.

Den tyska tidningen Chip ger bort licenser till F-Secure Antivirus 2006, och licensen varar tydligen till juli 2007. Licensen är inte begränsad till en tyskspråkig version.

http://www.f-secure.de/chip

Bara att ladda hem trialversionen av programmet och applicera licenskoden.

http://esd.element5.com/demoreg.html...0&languageid=1

F-Secure är ett av dom bästa antivirusprogrammen, om än inte det minst resurskrävande.
Fick ni som testat detta mailen fort eller? Verkar inte funka för mig, mailen kommer inte.
sgtbarnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 20:58   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Svaret var ögonblickligt.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-08-03, 20:59   #24
Kaew
Drop Dead Gorgeous

Kaews avatar

Reg.datum: Aug 2005
Fick mitt direkt !
Kaew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 21:19   #25
michael
Custom User Title

michaels avatar

Reg.datum: Aug 2002
*Är sen ett tag tillbaka stolt innehavare av Kaspersky , på råd av vår käre kung käk såklart*
michael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 21:20   #26
sgtbarnes
Registered User

sgtbarness avatar

yes, nu fick jag ett av mailen, efter ca 1h.
Gammal 2006-08-03, 21:22   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av michael
vår käre kung käk såklart*
"Grub" i King Grub betyder larv, som i fjärilslarv.

King Grub:

http://files.upl.silentwhisper.net/u...ash4600129.jpg

...och har alltså inget med mat att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av michael
*Är sen ett tag tillbaka stolt innehavare av Kaspersky
Senaste versionen, 6.0.0.303 släpptes i förrgår:

ftp://dnl-eu5.kaspersky-labs.com/pro....0.0.303en.msi

Tidigare versionen måste avinstalleras först, om du vill uppdatera dig.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-08-04, 09:30   #28
zam
Proper

zams avatar

Reg.datum: Aug 2004
Man tackar för tipset!Gillar F-secure,särskilt om det är gratis..
zam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 00:23   #29
sgtbarnes
Registered User

sgtbarness avatar

Tackar King Grub för tipset.

har nu en mkt välfungerde dator igen..
Gammal 2006-08-08, 00:31   #30
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Har f-secure.
Stör mig på vissa saker, som kontrolleringen av program som försöker komma åt internet. Några dataspel har buggat totalt, då rutan för att bekräfta inte dycker upp utan låser hela datorn (den ligger väl i bakgrunden men allt låst som sagt).
Man får påminna sig om att ställa in beviljelsen direkt efter installationen helt enkelt.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.