Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-07, 08:16   #16
zirak
Registered User

ziraks avatar

Reg.datum: Nov 2004
Det mest nyttiga är ändå att äta så varierat som möjligt. Att dag efter dag leva på en handfull livsmedel bara för att dom är nyttigast är ju inget som gör att man håller motivationen eller livskraften uppe år efter år.
zirak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 09:21   #17
haiduc
Peace & Love.

haiducs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Bra råvaror
Vår kostexpert Anna Skipper rekommenderar följande råvaror:

Grönsaker
Aubergine, avokado, bambuskott, broccoli, brysselkål, endivesallad, gräslök, grönkål, gurka, haricots verts, jams, jordärtskockor, kronärtskockor, kål - röd, vit, grön, kålrabbi, lök, mangold, morötter, oliver, paprika, persilja, potatis, purjolök, rödbetor, sallad - alla sorter, selleri, sparris, spenat, squash, svartrot, sötpotatis, tomater, vattenkrasse, vitkål, vitlök

Fågel och ägg

Anka, kalkon, kyckling, vildfågel, ägg

Fisk/Skaldjur

Alaska pollock, havslax, hoki, hälleflundra, kattfisk, kolja, makrill, marulk, rödspätta, sej, sill, skaldjur – alla, sjötunga, tonfisk, torsk

Kött

Lamm, vilt

Veg. Proteinkällor

Tempeh, tofu, quorn, sojaprotein

Vatten och drycker

Källvatten, mineralvatten, smaksatt vatten, örtthe, amé-drycker, färskpressade juicer, grönt the

Bröd

Surdegsbröd, fullkornsbröd, groddat bröd, majs-sprödbröd, ryvita, pumpernickelbröd, riskakor, Saltå kvarns bröd, Labans bröd (dinkelbröd)

Fett till bröd

Bregott, smör blandad med olivolja, sesampasta, mandelsmör

Oljor

Kokosolja - ohärdad (stekning), linfröolja kallpressad, mandelolja, olivolja stekning/sallad, pumpakärnolja, rapsolja kallpressad (stekning), sesamolja kallpressad (stekning), valnötsolja

Mejerivaror

A-fil, fårost, färskost, getost, gräddfil, hälsofil, kesella, keso, smör, yougurt - naturell

Vegetabilisk mjölk

Havremjölk, havreyougurt, kokosmjölk, mandelmjölk, rismjölk, sojamjölk, yougurt, sojaost

Nötter och frön

Amaranth, cashewnötter, jordnötter (naturella), linfrön, mandel, pecannötter, pinjenötter, pumpakärnor, quinoa, sesamfrön, solrosfrön, valnötter

Alger

Dulse, hiziki, kombu, Misosoppa, nori, wakame

Sädesprodukter / Baljväxter

Basmatiris, bovete, bönor alla slag, havregryn, hirs, kikärtor, korn, linser - gröna, röda, bruna, mungbönor, müsli osötad, nudlar: ris-, pasta: dinkel-, fullkorns-, bovete-, majs-, ris-, polenta, råris, ärtor - gula, gröna

Frukt och bär

Ananas, apelsiner, aprikoser, bananer, björnbär, blåbär, fikon, grapefrukt, hallon, jordgubbar, körsbär, mandariner, melon: honungs-, vatten-, nektariner, papaya, persikor, plommon, päron, vinbär, vindruvor, äpple

Sötningsmedel

Honung, lönnsirap, malt, stevia

Övrigt
Citron/limekoncentrat, hälsogodis, mörk choklad, frukt och grönsaksbarer, kryddor, miso, tamari – sojasås, balsamvinäger

I värsta fall……
Konserverad mat

Bambuskott, barnmat ( ekologisk), bönor, hummus, hästkastanj, kronärtskocka, makrill, mjölksyrade grönsaker, mungböngrodddar, oliver, rödbetor, sardiner, sparris, tomatsås/kross, tonfisk i vatten, vattenkastanj, vindolmar

Från frysdisken

Fisk, kyckling, skaldjur, kryddor och örter, osockrade bär, wokgrönsaker
Gammal 2006-05-07, 14:30   #18
miks
Registered User

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Ursäkta mig, men har du någon som helst aning om vad du pratar om? Förmodligen inte då du antagligen är hjärntvättad av LC-propaganda.
Tack för den... väldigt vad aggressiv man kan bli. Ville bara tipsa om vad som funkar för mig.... keep calm plz.

Eftersom folk här antagligen är intresserade av kost är det väl inte konstigt att även en "LC-propaganda" dyker upp!
miks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 14:52   #19
Niclaaas
Banned

Niclaaass avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av miks
Tack för den... väldigt vad aggressiv man kan bli. Ville bara tipsa om vad som funkar för mig.... keep calm plz.

Eftersom folk här antagligen är intresserade av kost är det väl inte konstigt att även en "LC-propaganda" dyker upp!
men varför är potatis enligt dig det värsta man kan äta?
Niclaaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 16:08   #20
Max
Registered User

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Potatis. Sen jag bytte pasta mot potatis har mitt liv blivit bättre.
Vad har blivit bättre? Psykiskt, piggare eller annat?
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 17:23   #21
miks
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Niclaaas
men varför är potatis enligt dig det värsta man kan äta?
Potatis innehåller enormt mycket stärkelse/socker som går snabbare ut i blodet än vanligt socker vilket ger högt blodsocker. Högt blodsocker ger högt insulinpåslag vilket i det långa loppet är skadligt (diabetes mm.). Jag skulle äta någon mer långsam kolhydrat typ fullkornsris, fullkornspasta, fullkornsbröd om jag skulle intensivträna. Inte för träningens skull alltså utan för hälsans. Potatis är borta ur mitt liv iaf.
Gammal 2006-05-07, 17:43   #22
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Mina aggressioner beror naturligtvis på alla kolhydrater jag äter.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 17:45   #23
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Potatis innehåller enormt mycket stärkelse/socker som går snabbare ut i blodet än vanligt socker vilket ger högt blodsocker. Högt blodsocker ger högt insulinpåslag vilket i det långa loppet är skadligt (diabetes mm.). Jag skulle äta någon mer långsam kolhydrat typ fullkornsris, fullkornspasta, fullkornsbröd om jag skulle intensivträna. Inte för träningens skull alltså utan för hälsans. Potatis är borta ur mitt liv iaf.
Det faktum att du måste äta rejält mycket mer potatis än t.ex pasta och ris för att komma upp i samma kolhydratmängder har du missat helt?
Gammal 2006-05-07, 18:01   #24
miks
Registered User

Citat:
Det faktum att du måste äta rejält mycket mer potatis än t.ex pasta och ris för att komma upp i samma kolhydratmängder har du missat helt?
Ne.. jag vet att potatis innehåller mindre kolhydrater än pasta/ris men det var inte min poäng. Jag skrev om det snabba sockret i potatisen.
Gammal 2006-05-07, 18:03   #25
miks
Registered User

Citat:
Mina aggressioner beror naturligtvis på alla kolhydrater jag äter.
I see
Gammal 2006-05-07, 18:08   #26
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ne.. jag vet att potatis innehåller mindre kolhydrater än pasta/ris men det var inte min poäng. Jag skrev om det snabba sockret i potatisen.
Snabbt socker i potatis?
Gammal 2006-05-07, 18:13   #27
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Snabbt socker i potatis?
+1.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 19:11   #28
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Ok, kan alla ignorera Haiducs inlägg som citerar Anna Skipper, hon är ju mer psyko än ja..jag vet inte vad. Säkert bra saker hon listar, men hon utesluter ju delar som är minst lika bra utan någon riktig anledning.

Sedan att vara rätt för att....potatis ger diabetes känns rätt lustigt. Nu är jag verkligen ingen expert, för att vara mer exakt så är jag en besserwisser enbart. Men jag vill se siffror, jag vill se saker att luta sig på och inte bara rykten och chansningar. Fan, min farsas ortoped(tror jag) sade att farsan borde absolut sluta äta potatis för att det enormt höga GI var det som orsakade farsans...höga blodtryck. Jaja, säg var du får informationen ifrån och jag är nöjd.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 19:15   #29
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Sedan att vara rätt för att....potatis ger diabetes känns rätt lustigt. Nu är jag verkligen ingen expert, för att vara mer exakt så är jag en besserwisser enbart. Men jag vill se siffror, jag vill se saker att luta sig på och inte bara rykten och chansningar. Fan, min farsas ortoped(tror jag) sade att farsan borde absolut sluta äta potatis för att det enormt höga GI var det som orsakade farsans...höga blodtryck. Jaja, säg var du får informationen ifrån och jag är nöjd.
Att fråga en lowcarb-fanatiker som rekommenderar pasta och ris före potatis för att potatis har för mycket snabbt socker (?) känns rätt lönlöst va?
Gammal 2006-05-07, 19:31   #30
miks
Registered User

Citat:
Snabbt socker i potatis?
http://www.kostcoachen.se hittade jag detta t.ex. :
---
Stärkelse större problem än rent socker
Stärkelse kan faktiskt ses som ett större problem än sockret. Vete och potatis, för att nämna några exempel, består enbart av stärkelse och stärkelse är en pylomer som till 100 procent består av rent glukos (blodsocker). Vanligt strösocker består bara till 50 procent av glukos, resten är fruktsocker. Dessutom äter vi betydligt mer stärkelse än socker. All stärkelse omvandlas till druvsocker och allt druvsocker går direkt in i blodet. En dl pasta eller potatis motsvarar m.a.o. 1 dl druvsocker!
---
och då googlade jag bara...

Det finns massor av info om potatisen för den som vill. Och för all del.. pasta är också ganska duktig blodsockerhöjare

Men missförstå mig rätt. Om man extremtränar och vill ha snabb energi som man vet att man gör av med kan det vara befogat (enligt mina ideér) att stoppa i sig snabba kolhydrater. Problemet är att det är svårt att avgöra hur mycke som man gör av med + tiden från måltid till träning kan variera. Jag anser att om man vill vara frisk längre bör man dra ner på kolhydraterna generellt men om man ska köra 1 hårdpass kan man plusa på lite. Vid uthållighetsträning (löpning mm.) funkar det bäst för mig att enbart köra på fett och proteiner... har märkt att uthålligheten är bättre än vid en kolhydratskost innan. Trots alla rekommendationer att äta pasta innan löpning.
Well.. så funkar det för mig... testa gärna men sluta att betrakta mig som knäpp... pleaze. Jag har tänkt

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.