Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-07, 15:46   #16
JaggedAxe
Registered User

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av J-man
Koffein går det redan åt en 300mg om dan

Kryddstark mat? Har jag inte hört talas om... på vilket sätt skulle det hjälpa?
Duger det med vilken krydda som helst, jag menar öser man på med pepparkaret så blir det ju starkt efter ett tag
Utmärkt! Men där är några speciella saker i´exempelvis grönt thé som höjer ämnesomsättningen om jag inte minns helt fel.

Vad gäller kryddstark mat så (nu är jag förvisso ingen expert men vet på ett ungefär) att saker som exempelvis ingefära (finns malen eller färks att blanda ner i maten) curry, chili och vitlök höjer termogenesen (kroppens förmåga att höja kroppstemperaturen) som i sin tur höjer förbränningen.

Ett annat alternativ är att dricka mycket isvatten, då kroppen måste återgå till normal kroppstemperatur så drar det en del kcal

Good luck!
JaggedAxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 15:53   #17
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
En av mina trådar på BODY: Går man inte ner i fett av lågkaloridieter?

Kör på 1300 -1500 kcal om du vill det, säger jag!
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 16:29   #18
J-man
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nina L
En av mina trådar på BODY: Går man inte ner i fett av lågkaloridieter?

Kör på 1300 -1500 kcal om du vill det, säger jag!
Super intresant tråd...tack!

Citat:
Ursprungligen postat av JaggedAxe
Vad gäller kryddstark mat så (nu är jag förvisso ingen expert men vet på ett ungefär) att saker som exempelvis ingefära (finns malen eller färks att blanda ner i maten) curry, chili och vitlök höjer termogenesen (kroppens förmåga att höja kroppstemperaturen) som i sin tur höjer förbränningen.
Där ser man... jag som trode jag hade läst på allt
Tack för info =)
J-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 22:35   #19
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av JaggedAxe
Ett annat alternativ är att dricka mycket isvatten, då kroppen måste återgå till normal kroppstemperatur så drar det en del kcal.
Snälla, säg att du driver med grabben.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 22:46   #20
JaggedAxe
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Snälla, säg att du driver med grabben.
Har för mig jag läst det i Body... men kan ha varit Slitz
JaggedAxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 12:51   #21
muffe85
Registered User

muffe85s avatar

om du väger 106kg, kille, o tränar hårt, torde ditt Kaloribehov ligga på runt 3500(minst) om dagen. mitt ligger på 4000 men jag tränar mycket badminton oxå)... men iaf.
Om du har ett kaloribehov på 3500 o ska stoppar i dig 1300 så har du ett underskott på 2200Kcal
Om du skulle stoppa i dig 1800 har du ett underskott på 1700Kcal

Nu kan ditt dagliga kaloribehov ligga på lägre eller högre än 3500, det är en gissning, men en gissning jag tror stämmer rätt så bra.

Men hur som helst, hur hade du tänkt ha några som helst muskler kvar efter säg 2 månader om du ligger på ett underskott på 2200Kcal om dagen? :P
bara en tanke....
Jag väger 106kg, 20 år, 185cm lång, och jag trycker i mig 3200Kcal om dagen och ändå går jag ned knappt ett kilo i veckan ---> fett.

Vad ger det att tappa 15kg på 2 månader om 8kg är muskler?
det är väl bättre att tappa 15kg på 4-5 månader och tappa något kilo muskler istället..? lätt värt.
muskler tar ju åratal att bygga. fett går fort att få bort, även om man deffar långsamt.
muffe85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 16:44   #22
mattek
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
jag väger nu 102 kg och har nu kollat i 23 dagar hur mycket jag äter och jag har legat på ett snittintag av 1984 kalorier om dagen
kör styrketräning 3 dagar i veckan och 3 dagar i veckan kör jag ca 90 min på motionscykel
min startvikt för 23 dagar sen var 103,5 så på 23 dagar har jag gått ner bara 1,5 kg fast jag äter under 2000 kalorier, vad gör jag för fel och hur ska jag kunna öka fettförbränningen
mattek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 16:47   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Du underskattar antagligen ditt intag eller överskattar din förbrukning, eller båda sakerna. Det finns inte en chans att du kan räkna ut ditt intag till exakt 1984 kcal.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 16:53   #24
mattek
Registered User

jag använder programmet Formfixaren och har räknat ut därifrån så totalt på 23 dagar har jag ätit 45635 kalorier sen delade jag det med 23 och fick 1984 som ett snitt på dom dagarna. och tror inte jag underskattar mitt matintag, väger det mesta för att försöka hålla så bra koll som möjligt på vad jag får i mig och det är möjligt att lördagspasset på motionscykeln har hoppats över någon gång men minst 5 träningspass i veckan blir det
Gammal 2006-03-08, 17:06   #25
Osten80
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mattek
jag använder programmet Formfixaren och har räknat ut därifrån så totalt på 23 dagar har jag ätit 45635 kalorier sen delade jag det med 23 och fick 1984 som ett snitt på dom dagarna. och tror inte jag underskattar mitt matintag, väger det mesta för att försöka hålla så bra koll som möjligt på vad jag får i mig och det är möjligt att lördagspasset på motionscykeln har hoppats över någon gång men minst 5 träningspass i veckan blir det

Kolla så att du ligger på ungefär samma kaloriantal varje dag. Ett snitt är ju just ett snitt som innebär att du ena dagen kan ha legat på 1000 kalorier och dagen efter kan du ha legat på 3000 kalorier och då funkar det inget vidare.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 19:50   #26
muffe85
Registered User

muffe85s avatar

Citat:
"Väger det mesta"....
Hur kan du då veta du ligger på ett snitt på 1984Kcal/dag?
Jag väger precis varje gram jag får i mig.
muffe85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 19:52   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Och även då blir det rena uppskattningar, då värdena i tabellerna bara är genomsnitt och kan variera mycket kraftigt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 19:59   #28
mattek
Registered User

muffe85
vi väger ju ungefär lika mycket och är nästan lika långa (är 186 cm) så även om jag underskattar hur mycket jag äter så säg att jag missar 500 kalorier om dan då skulle jag ligga på 2500 det är fortfarande 700 kalorier mindre än vad du äter, hur kan du gå ner 1 kg i veckan och jag 1,5 på drygt 3 veckor
Gammal 2006-03-08, 21:16   #29
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
muffe85
vi väger ju ungefär lika mycket och är nästan lika långa (är 186 cm) så även om jag underskattar hur mycket jag äter så säg att jag missar 500 kalorier om dan då skulle jag ligga på 2500 det är fortfarande 700 kalorier mindre än vad du äter, hur kan du gå ner 1 kg i veckan och jag 1,5 på drygt 3 veckor
Han rör sig mer än du?
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 10:56   #30
J-man
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av muffe85
om du väger 106kg, kille, o tränar hårt, torde ditt Kaloribehov ligga på runt 3500(minst) om dagen. mitt ligger på 4000 men jag tränar mycket badminton oxå)... men iaf.
Om du har ett kaloribehov på 3500 o ska stoppar i dig 1300 så har du ett underskott på 2200Kcal
Om du skulle stoppa i dig 1800 har du ett underskott på 1700Kcal

Nu kan ditt dagliga kaloribehov ligga på lägre eller högre än 3500, det är en gissning, men en gissning jag tror stämmer rätt så bra.

Men hur som helst, hur hade du tänkt ha några som helst muskler kvar efter säg 2 månader om du ligger på ett underskott på 2200Kcal om dagen? :P
bara en tanke....
Jag väger 106kg, 20 år, 185cm lång, och jag trycker i mig 3200Kcal om dagen och ändå går jag ned knappt ett kilo i veckan ---> fett.

Vad ger det att tappa 15kg på 2 månader om 8kg är muskler?
det är väl bättre att tappa 15kg på 4-5 månader och tappa något kilo muskler istället..? lätt värt.
muskler tar ju åratal att bygga. fett går fort att få bort, även om man deffar långsamt.
Intressant ju.

Vi väger ungefär lika mycket.
Och det skiljer så mycket i energi?

Hur mycket tränar du?

Min vecka ser ut som följande:
Mån: stepup pass 45 min
Tis: 45min jogg .. på kvällen styrke pass rygg, nacke
Ons: 15 min uppvärming 30 min HIIT pass
Tor : Styrketräning armar, axlar 30 min HIIT
Fre: bodypump 45 min
Lör: Vila eventuellt en lång promenad
Sön: 45 min jogg på kvällen styrke pass ben, bröst

Enligt http://www.scientificpsychic.com/fitness/diet.html
Skulle jag ligga på 1998 kcal om dan..
Jag drog av 500 för att det skulle hända något..

Än så länge så har jag inte tappat något i styrka, inte heller har måtten på armar, ben, bröst (där man har lite fett) minskat nämnvärt. Midjan har blivit 8cm mindre dock.

Hur kan det skilja så mycket?
Jag har dock ett stillasittande jobb.
Så mellan passen bränns det snudd på 0 här
J-man är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:41.