Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-08-11, 15:14   #16
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Jag körde ett spinningpass igår. Tyckte det var urjobbigt och svettades som en gris. Sen sprang jag imorse och svettades inte alls lika mycket och tyckte inte det var lika jobbigt heller. Pulsen när jag springer är mellan 10-15 slag högre per minut och jag förbränner fler kalorier enligt pulsklockan.

Vad jag försöker säga är att man inte alltid ska lita på hur det känns för hjärnan spelar oss ganska många spratt.

Jag tycker dock fortfarande att cykla är bra träning.
Små temperaturskillnader kan ge stor skillnad i hur mycket man svettas. Spinningsalar med människor runt omkring ger ofta hög luftfuktiget och sätter igång svettningen rejält. Sen att du har högre puls under löpningen är ju inte så konstigt eftersom du utnyttjar och anstränger mer muskelmassa; vilket leder till högre puls. Men eftersom belastningen fördelas över hela kroppen jämfört mot spinning så upplevs ofta löpningen lättare även om pulsen är en aning högre.

Eftersom jag själv är en cykeldåre och har rejält genomtränade cykellår så är det faktiskt lite tvärtom för mig. Löpningen tycker jag är mer ansträngande även om jag har samma puls som om jag cyklar.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-11, 19:09   #17
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson
<140 är ju rena söndagscyklingen Spinning är ju kort och intensivt, tycker jag ialla fall. När jag cyklar kortpass på 40-45 min som spinningen brukar ta, så ligger jag på 175-180 i snittpuls. Menade inte att du va slö eller så, bara reflektera på det hela
jag svettas men jag är inte anfådd. Jag antar att jag inte har fattat helt hur jag ska köra för jag tycker jag får upp pulsen mer på vanliga motionscyklar.

Det retar mig också att jag inte ser hur tungt och långt jag kör så jag kan jämföra mellan passen.

MC sant.
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-11, 23:18   #18
jean-wim
Registered User

jean-wims avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
jag svettas men jag är inte anfådd. Jag antar att jag inte har fattat helt hur jag ska köra för jag tycker jag får upp pulsen mer på vanliga motionscyklar. Det retar mig också att jag inte ser hur tungt och långt jag kör så jag kan jämföra mellan passen.
Är det när du kör ett pass med instruktör som du inte blir ens anfådd? Vrid på motsåndet ordenligt så kommer det nog ska du se. Försök spänna fast dig ordentligt med fötterna och dra upp såväl som tryck ner pedalerna så aktiverar du betydligt fler muskler. Och variera från stående till sittande med olika positioner. Även inbitna tävlingscyklister kan få rejäl träning av ett spinningpass (de drar bara på motståndet).

Och skaffa en pulsklocka så kan du jämföra olika cardioövningar med varandra. Polar har en ny snygg dammodell som inte är så dyr.
jean-wim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-13, 17:13   #19
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Är det när du kör ett pass med instruktör som du inte blir ens anfådd? Vrid på motsåndet ordenligt så kommer det nog ska du se. Försök spänna fast dig ordentligt med fötterna och dra upp såväl som tryck ner pedalerna så aktiverar du betydligt fler muskler. Och variera från stående till sittande med olika positioner. Även inbitna tävlingscyklister kan få rejäl träning av ett spinningpass (de drar bara på motståndet).

Och skaffa en pulsklocka så kan du jämföra olika cardioövningar med varandra. Polar har en ny snygg dammodell som inte är så dyr.
jag har en pulsklocka. Det var då jag märkte den stora skillnaden.

jag tror jag har kommit på varför jag inte ligger på hög puls konstant när jag spinnar. Det är att dom kör en låt och då kan jag köra på och sist kom jag upp i 150 sen är låten slut då saktar man ner och kan dricka och så. Vips är min puls nere i 120 igen. Sen ska man börja cykla igen och det tar ett tag för mig att få upp pulsen. Men jag får ta det som det är och försöka förbättra mig och se det som ok träning ändå. Bra variation.

Visst är det så med motståndet men bäst är det när jag får cykla på i högre tempo men då följer jag inte instruktören. Problemet med stort motstånd är att det tar så mycket på benmusklerna och om jag som idag ska springa och har spinnat igår är jag rädd för att musklerna inte ska palla med båda. Men det får jag väl ta med tiden. Jag ser det som en lärningsperiod helt enkelt där jag förbränner åtminstånde ngt under tiden.
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:39.