Har ofta hört att gravida får en gulaktig hudfärg när de dricker litervis med morotsjuice. Men i juicen är ju cellväggarna hos morötterna verkligen söndertrasade
Varför dricker gravida morotsjuice? Är det något särskilt de behöver?
Jag har för mig att man tror att det beror på brist på järn, zink eller ibland kalk (s.k. picasyndrom). Med beteckningen "picasyndrom" menade man från början mest ett begär efter att äta sådant som helt klart inte var mat (typ murbruk och lera) men man har numera töjt ut det till att gälla oförklarliga begär efter diverse. Dock är det väl tveksamt om ALLA former av konstiga matpreferenser hos gravida kan spåras till järnbrist, även om en del faktiskt kan försvinna med mineraltillskott.
Har ofta hört att gravida får en gulaktig hudfärg när de dricker litervis med morotsjuice. Men i juicen är ju cellväggarna hos morötterna verkligen söndertrasade
Jag tycker jag är lite "småbrun" året om nuförtiden, fortfarande blek, men mindre än förr
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Laktris, citroner, murbruk, ostbågar, precis allt som inte finns hemma.
Varför ? Jag tror inte ens att de vet det själva
fast säg inte det. Under några veckor av min syrras graviditet så var hon helt galen i ost. Ville ha det hela tiden. Senare läste hon att just under den perioden hon hade haft det behovet utvecklade barnet naglar. Så det fanns kanske en logik i att eftersträva ost just då?
vad jag menar är att kroppen kanske är ännu smartara än vad vi redan tror.