Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Jag har alltid haft mac men nu tänkte jag gå över till PC.
.
.
Jag behöver den bara för att skriva på och surfa, kanske kunna bränna lite skivor.
|
Om du har erfarenhet av bärbar Mac så kommer du att bli besviken på bärbara PC-datorer. De väsnas otroligt mycket. För två år sedan köpte jag en bärbar AMD-bestyckad dator och en kompis köpte en Mac. Hans Mac var helt tyst och han kunde lätt se DVD-film utan att batteriet tog slut. Min lät som en dammsugare och dog innan filmen var klar. Och det var inget udda märke utan en Fujitsu/Siemens och kostade 17000 kr.
Jag är "PC-människa" och skulle kunna ge dig femtielva argument varför du skall välja PC framför Mac men när det gäller bärbara så är det spel mot ett mål.
Om dina behov är så blygsamma som du skriver så klarar du dig med en gammal PIII:a för 1000-1500 kr. För att Windows XP skall funka bra krävs 128 MB RAM och med en hårddisk på 20 GB klarar du dig så länge du inte laddar ner film. Börjar du ladda ner film så fyller du hårddisken på 3 veckor. Oavsett hårddiskens storlek.
Köp sen till en platt skärm och trådlöst tangentbord och trådlös mus. Tänk på att de platta skärmarna kommer att rasa i pris ganska snart (tror jag). De platta TV-apparaterna kostar hälften av vad de gjorde för ett år sedan.
OBS! Spara skärmen, tangentbordet och musen som följer med PIII:an. Då får du lätt tillbaka pengarna om ett år. Det finns alltid en marknad för en bruksdator.