2025-06-27, 11:18
|
|
Silver lifter
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J
Jag skulle säga tvärtom, det mesta som kommit fram senaste åren visar på att mer omtalad variation är negativt, bättre att nöta på med ett fåtal övningar och försöka bli starkare. Kontakt, förvirra muskeln, TUT etc. är väl sedan länge avfärdat som myter?
|
Njae, alltså det är ju om det är taget ur sin kontext.
En muskel har en optimal vinkel och belastningskurva, allt utanför den är sämre - rent krast.
Men över tid finns fler värden än maximal belastning, tes skaderisk och synergister mm.
Som över tid kommer ge ner massa och styrka.
|
2025-06-27, 12:01
|
|
Göteborg är världens bästa stad!
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kralligare
Om man bara är ute efter hypertrofi, vad aktiverar bröstmusklerna bäst?
|
Båda är bra alternativ, kör det som känns bäst för dig.
|
|
|
2025-06-30, 06:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm
Njae, alltså det är ju om det är taget ur sin kontext.
En muskel har en optimal vinkel och belastningskurva, allt utanför den är sämre - rent krast.
Men över tid finns fler värden än maximal belastning, tes skaderisk och synergister mm.
Som över tid kommer ge ner massa och styrka.
|
Plus att kroppen vänjer sig vid övningarna och stagnerar/stumnar på en viss nivå och utvecklingen går långsamt.
Changes in exercises are more effective than in loading schemes to improve muscle strength
Citat:
Nä, det är fortfarande mest bröst. Även om det blir lite mer f.delta iom lutningen. Inte särskilt mycket triceps. Det blir det inte i en press med stång.
|
Håller inte med dig i det påståendet. Det är väldigt få personer som får bröstutveckling med skivstång om de inte manipulerar med utförandet.
Senast redigerad av Anders The Peak den 2025-06-30 klockan 06:56.
|
|
|
2025-07-01, 11:58
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
|
För mig är vanlig bänkpress med stång överlägsen alla andra övningar för bröstutveckling. Och samtidigt, de perioder då jag undviker bänkpress till förmån för andra bröstövningar blir jag svagare i bänkpress. Slutsatsen för mig är att variation inte är nödvändig för just styrkeutveckling och hypertrofi, men kan vara nödvändig för att inte slita ut sig. De mest effektiva övningarna är också de mest slitsamma enligt min erfarenhet och oftast de man kan hantera mest vikt/belastning i. Att konstant pusha sina gränser med högsta belastning är dömt att sluta i skada. Visst kan man variera sig med volym och intensitet också, men av erfarenhet så blir en begynnande överbelastning/skadainte direkt bättre av att man nöter på med en lägre vikt och högre reps.
Känslan av att en övning är bättre än andra är subjektiv, men baseras på hur jag upplever muskelns tonus och hur det ser ut i spegeln utanför träningspassen. Samt typ generell styrkeutveckling.
|
|
|
2025-07-01, 17:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
För mig är vanlig bänkpress med stång överlägsen alla andra övningar för bröstutveckling. Och samtidigt, de perioder då jag undviker bänkpress till förmån för andra bröstövningar blir jag svagare i bänkpress. Slutsatsen för mig är att variation inte är nödvändig för just styrkeutveckling och hypertrofi, men kan vara nödvändig för att inte slita ut sig. De mest effektiva övningarna är också de mest slitsamma enligt min erfarenhet och oftast de man kan hantera mest vikt/belastning i. Att konstant pusha sina gränser med högsta belastning är dömt att sluta i skada. Visst kan man variera sig med volym och intensitet också, men av erfarenhet så blir en begynnande överbelastning/skadainte direkt bättre av att man nöter på med en lägre vikt och högre reps.
Känslan av att en övning är bättre än andra är subjektiv, men baseras på hur jag upplever muskelns tonus och hur det ser ut i spegeln utanför träningspassen. Samt typ generell styrkeutveckling.
|
Mycket subjektivt och missade helt min kommentar till Ett Orm - Det är väldigt få personer som får bröstutveckling med skivstång, om de inte manipulerar med utförandet.
Hur vet du att du har lyckats mest optimalt med dina träningsupplägg?
Citat:
blir jag svagare i bänkpress
|
Spelar det någon roll över tid, eller är det en ego-mätare för dig
Toppstyrka brukar ordnas med toppningar över tid.
|
|
2025-07-01, 17:49
|
|
Silver lifter
|
Citat:
Mycket subjektivt och missade helt min kommentar till Ett Orm - Det är väldigt få personer som får bröstutveckling med skivstång, om de inte manipulerar med utförandet.
|
1. Hur stor % får bra bröstutveckling?
2. Varför är det så?
3. Utveckla " manilpulerar utförandet". Är det typ göra rätt?
4. Hur vet någon att man har det optimala upplägget över tid? Vet du? Vet du att det du gör nu skulle varit lika bra för 50 år sedan? Eller 30? 10?
5 . Smit inte i en månad nu som du brukar och hoppas det blåst över. Ja du har gjort det onormalt mycket. Det är vekt. Sluta vara vek.
|
2025-07-01, 20:09
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
|
Jag är rätt säker på att jag inte lyckats optimalt med något gällande träning.
Och ja, det är subjektivt, en känsla. Som jag skrivit förr, man kan känna sig supernöjd med ett pass som man känner sig missnöjd med nästa vecka - det kan kännas helt bortkastat trots att allt är identiskt med förra veckans, och trots att man fick en hel del bra arbete gjort. Handlar jättemycket om hur mycket dopamin man lyckas utsöndra under träningen - och detta har förstås inget med resultaten att göra. Men med det sagt, nog har man fått ett visst hum om när träningen ger resultat, hur det känns i kroppen när man träffar rätt och överbelastat tillräckligt för att tvinga kroppen till anpassning. Under träningen och de kommande dagarna.
Om styrkeökning inte är en indikation på progression/hypertrofi efter 25 års träning vet jag inte vad man ska gå på faktiskt. Man kommer knappast kunna mäta resultaten på något annat sätt i alla fall. Likaså bör minskad styrka vara en indikation på motsatsen.
Detta betyder inte att bänkpress är den bästa bröstövningen för alla eller ens att den är lämplig för alla.
Du tog förresten upp hantelpress som ett bättre alternativ. Om djupet är ett problem så anser jag att bänkpress med cambered bar är bättre än hantelpress - För mig, jag kommer djupare med mycket bättre stretch i bröstmusklerna, kan hantera mer vikt och upplever att belastningen får en mer koncentrerad riktning med sådan stång än med hantlar.
|
|
|
2025-07-02, 13:24
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Personligen gillar jag bänkpress, men jag kör ingen övning för att försöka isolera bröstet, utan tänker mig bröst, axlar och triceps som en enhet, eftersom jag tränar de tillsammans.
Men jag gillar inte att köra bänkpress först, det blir då för mig för mycket prestige i övningen. Går bänken dåligt= passrt dåligt. Jag får bort det genom att lägga den senare, efter tex axelpress och snedbänk i någon variant.
Jag anser att bänkpress först gör att vikterna i andra övnimgar går ner mer än vikterna i bänkpress går ner av övningar före.
Ett pushpass börjar jag oftast med axelpress i någon form, sedan snedbänk i någon form, sedan bänkpress eller "platt" press i någon annan form, sedan något för triceps och eventuellt sidolyft (baksida axlar körs med rygg/biceps)
Totalt runt 15 arbetsset på c:a 90% s kapacitet. Tidigare körde jag 20 men det blir för mastigt med vad jag misstänker är postcovid.
|
2025-07-02, 22:22
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Kör man bänkpress korrekt (för bröstutveckling) så är den svårslagen. Här är det viktigt att man tittar på alla vansinnigheter som diverse ”gurus” och PT-are lär ut på nätet. Därefter gör man tvärtom! Mao stången skall vara hyfsat nära mitthöjd på bröstmusklerna och överarmarna parallella med stången för maximalt stretch i bottenläget.
|
2025-07-02, 23:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kralligare
Om man bara är ute efter hypertrofi, vad aktiverar bröstmusklerna bäst?
|
vilja mål dedikation kontraktion men bara en idiot skulle vara ute efter aktivering eller enbart hypertrofi utan något som helst syfte
|
|
|
2025-07-03, 06:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jmk
vilja mål dedikation kontraktion men bara en idiot skulle vara ute efter aktivering eller enbart hypertrofi utan något som helst syfte
|
Utan syfte
Oftast är målet ett par snygga bröstmuskler, räknas det inte som mål och syfte?
Senast redigerad av Anders The Peak den 2025-07-03 klockan 06:43.
|
|
|
2025-07-03, 06:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Kör man bänkpress korrekt (för bröstutveckling) så är den svårslagen. Här är det viktigt att man tittar på alla vansinnigheter som diverse ”gurus” och PT-are lär ut på nätet. Därefter gör man tvärtom! Mao stången skall vara hyfsat nära mitthöjd på bröstmusklerna och överarmarna parallella med stången för maximalt stretch i bottenläget.
|
Det kallar jag att manipulera utförandet för att få maximal träff som jag nämnde tidigare i tråden. Men det är oftast helt mot vad tränande idag gör. Man ska vara stark i bänk det är manligt
|
|
2025-07-03, 16:46
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Citat:
Det kallar jag att manipulera utförandet för att få maximal träff som jag nämnde tidigare i tråden. Men det är oftast helt mot vad tränande idag gör. Man ska vara stark i bänk det är manligt
|
Det är ju viktig att lyssna och följa alla ”experter” mm som poppar upp, som flugor runt en sockerbit, på Reels och TikTok o.dyl…
|
2025-07-04, 05:29
|
|
Silver lifter
|
Citat:
|
Helt mot?
Vad gör tränade idag som är helt mot detta?
Sälrodd?
|
2025-07-04, 09:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Helt mot?
Vad gör tränade idag som är helt mot detta?
Sälrodd?
|
Han menar väl att man kör på för att fläska upp så mycket vikt som möjligt även om huvudmålet är att bygga massa.
Snabb negativ fas där man försöker minimera utröttning av musklerna och sedan använd så jävla mycket stretchreflex det går och explodera upp skiten bara. Efter passet är man slut i leder och ligament men inte så mycket i musklerna
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.
|

|