2024-01-02, 13:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2020
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket
Ja, ibland känns det som att det är många heliga kor man slaktar (typ ”muskler behöver 48 h vila”).
Jag tänker lite på de som tränar väldigt grenspecifikt. De kör ju väldigt ofta, och även med samma schema. De brukar ofta ha väldigt välutvecklade muskler för sina respektive idrotter.
Sen är det praktiska ett problem. Tidsåtgång och viss känsla av slitning…
|
Jag tror inte man ska stirra sig blind eller optinojja kring "det som brukar sägas" eller "det studier visar". Studier visar t ex att det är bättre att träna varje muskel 2-3 ggr per vecka, men över 3 ser man ingen vinning. Dock har det heller inte gjorts tillräckligt mycket studier på 4+ ggr per vecka för att man ska kunna säga något slutgiltligt.
Det finns även funderingar kring hur studierna görs och vem som ingår i studien. Är man otränad som jag kanske 2-3ggr per vecka är perfekt, men har man tränat 10 år så kanske något annat upplägg är bättre.
Förr sa man att 10-20 set per vecka var optimalt. En ny studie visar att desto högre volym desto bättre och jag har för mig att dem säger att de som körde 32 (eller var det 52??) set per muskelgrupp per vecka som fick bäst resultat. Men dem säger också att det finns en gräns för vad din kropp, t ex leder klarar av och vad man faktiskt hinner med om man lever ett normalt liv.
Jag har ingen aning, är ingen expert så lyssna inte på mig hahaha.
Jag tänker i alla fall att frekvens är mest ett sett att fördela volymen på. Jag älskar att köra över/under eller P/P/L 2 gånger per vecka. Känns bäst och får till hyffsad volym. Men jag skulle kunna få in samma volym på en klassisk bro split och kanske t.o.m bättre resultat, men gillar inte att träna så. Och i slutändan är det som känns bäst och som man kan köra långsiktigt bäst (förutsatt att man kan öka vikterna osv). Det är i alla fall min tanke.
Men jag hade personligen inte pallat ett upplägg som tar 2.5h och gör ont i lederna. Dels för att jag har jobb och småbarn så tiden finns inte till och jag är som sagt närmare 40 bast, har massa skador som redan gör ont så mer smärta är inte aktuellt för min del.
Senast redigerad av Carlzzon85 den 2024-01-02 klockan 13:35.
|
|
|
2024-01-02, 13:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85
Jag tror inte man ska stirra sig blind eller optinojja kring "det som brukar sägas" eller "det studier visar"...
|
Amen!
Håller helt med - I takt med att jag blivit mer erfaren, lärt mig känna min kropp och ödmjuk inför allas vår olikhet så har forskningen kommit att ta allt mindre av min uppmärksamhet. Dock är det också kul att pröva experiment på sig själv, teoretisera och utvärdera, gärna med hjälp av kunnigt folk som finns här emellanåt.
Jag är över 40 nu. Jobbar heltid, men har inga barn eller sådant, så mitt livspussel är nog lite mer tillåtande. Dock snuddar jag nog lite mot det extrema. Sammanlagt blir det nog 3 - 4 timmar om dagen om jag även räknar in mina cykelintervaller…
|
|
|
2024-03-02, 13:35
|
|
Wall of text
Reg.datum: Dec 2008
|
|
|
|
2024-03-02, 15:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
[YThd]
|
Utan att ens klicka på länken så visste jag att den skulle vara ny eftersom det har varit en trend nu nyligen med att lågfrekvent träning är det bästa.
Såhär har fitnessindustrin fungerat i årtionden nu. Dom MÅSTE posta nya saker hela tiden för att fortsätta driva runt kanalerna och tyvärr finns det inte tillräckligt att säga om träningen utan att börja upprepa sig eller köra allt i cykler.
Ge det några år och sen kommer folk börja prata om Mike Mentzer och HIT igen.
Senast redigerad av skyffelmördarn den 2024-03-02 klockan 15:06.
|
|
|
2024-03-02, 15:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Jeff Nippard är king på det här, tror han byter varje kvartal mellan minimalistisk träning och helkroppsträning.
Clowner hela bunten styrda av girighet och pengar.
|
|
|
2024-03-02, 21:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn
Jeff Nippard är king på det här, tror han byter varje kvartal mellan minimalistisk träning och helkroppsträning.
Clowner hela bunten styrda av girighet och pengar.
|
Amen
|
|
2024-03-03, 19:15
|
|
Registered User
|
Kul att se denna tråd igen. Själv är jag inne på månad 8 med helkroppspass. Fortfarande jäkligt tidskrävande, men upplever att jag ändå är hårdare och starkare på min kroppsvikt än tidigare.
Gissningsvis bara en upplevelse dock. Svårt att tänka att man skulle utvecklas med tanke på alla år av träning…
|
|
|
2024-03-09, 19:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Jag har provat massvis med olika upplägg, volym och frekvens. Det som funkar allra bäst är ett upplägg som gör att jag lyckas hålla regelbundenhet i träning, sömnen funkar, känner mig relativt fräsch till nästa pass etc. För mig är det morgonträning som gäller för att få det att funka. Kör rullande PPL 6 dagar/vecka och det är det som helt klart har givit bäst resultat. Dock handlar det nog mer om att jag faktiskt håller i träningen över längre tid, än exakt hur själva passen är upplagda. Kan inte köra blytunga knäböj eller marklyft så tidigt på dagen trots mycket uppvärmning. Större delen av passen fokuserar jag på excentrisk träning, 12-15 rep, djup stretch och full kontroll.
Senast redigerad av LunaSpice den 2024-03-09 klockan 20:01.
|
|
|
2024-03-10, 23:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2016
|
Jag testade köra chins varje dag ett tag. Jag gjorde mycket bra ökningar. Men upplevde att jag blev sliten också. Nu är jag lite äldre har har mindre ork och tid. Känns inte värt det pga skaderisken. Men kanske mest för att jag inte orkar.
|
|
|
2024-07-18, 08:04
|
|
Registered User
|
Nu när man har lite semester kan man passa på att uppdatera gamla trådar man startat!
Nu i dagarna är det precis ett år jag kört helkroppspass. Fortfarande ganska ambitiösa pass, som tar mycket tid. Sammanlagt, inklusive konditionsträning på cykel blir det 3 timmar per dag. Har nog hållit minst 4 och som mest 6 pass per vecka.
Ändå positivt överraskad. Känner mig starkare på min KV och faktiskt fått en del kommentarer av personer som tränar på samma gym. Sen är jag väl konstant sliten, men hitintills har det funkat.
Lite kul ändå att man (kanske felaktigt) kan känna att man utvecklas trots 20 år av regelbunden träning.
|
|
|
2024-07-19, 09:04
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Nu när man har lite semester kan man passa på att uppdatera gamla trådar man startat!
Nu i dagarna är det precis ett år jag kört helkroppspass. Fortfarande ganska ambitiösa pass, som tar mycket tid. Sammanlagt, inklusive konditionsträning på cykel blir det 3 timmar per dag. Har nog hållit minst 4 och som mest 6 pass per vecka.
Ändå positivt överraskad. Känner mig starkare på min KV och faktiskt fått en del kommentarer av personer som tränar på samma gym. Sen är jag väl konstant sliten, men hitintills har det funkat.
Lite kul ändå att man (kanske felaktigt) kan känna att man utvecklas trots 20 år av regelbunden träning.
|
Intressant! Några frågor:
- Det här med att du känner dig konstant sliten, tror du det har att göra med att du inte återhämtar dig ordentligt, eller att det är slitage som bara kommer bli värre, eller något annat?
Hur är din intensitet under passen / över veckan?
Slutligen - Tycker du att det du får är värt det (helt subjektivt)?
|
|
|
2024-07-19, 10:11
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Jag tror att när man är lite äldre så behöver man känna sig sliten och träna mer (kanske inte hårdare utan kvantitet) än vad man är bekväm med för att förbättra sig.
|
2024-07-19, 14:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Intressant! Några frågor:
- Det här med att du känner dig konstant sliten, tror du det har att göra med att du inte återhämtar dig ordentligt, eller att det är slitage som bara kommer bli värre, eller något annat?
Hur är din intensitet under passen / över veckan?
Slutligen - Tycker du att det du får är värt det (helt subjektivt)?
|
Svårt att säga. Har nog inte haft mer än typ 5 dagars frånvaro från träningen denna tid. Skulle nog tro att det är en kombination av bägge. Vissa smärtor kan jag dock känna är direkt träningsrelaterade. Har t.ex. rätt ont i en armbåge, som blir värre allt eftersom jag tränar i sträck, och bättre den dag jag inte tränar.
Intensiteten varierar jag rätt mycket, men volymen är konstant ganska stor; kör 13 set / muskelgrupp, men kan variera mellan typ 45-kilos hantlar till 30 kilos. Är det lättare låter jag så klart antalet repetitioner öka.
Om det är värt det - Pja, känner väl inte att jag försakar något annat. Längre tid på gymmet tar bara tid från soffan tänker jag. I förlängningen vet jag inte. Tanken har varit att prova hur hårt det går att köra.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Jag tror att när man är lite äldre så behöver man känna sig sliten och träna mer (kanske inte hårdare utan kvantitet) än vad man är bekväm med för att förbättra sig.
|
Ja detta har varit min arbetsteori; Att det krävs mer och mer belastning för att utvecklas. Inspiration kom från de idrottare som tränar grenspecifikt, och kopiöst mycket.
|
|
|
2024-07-19, 15:32
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Svårt att säga. Har nog inte haft mer än typ 5 dagars frånvaro från träningen denna tid. Skulle nog tro att det är en kombination av bägge. Vissa smärtor kan jag dock känna är direkt träningsrelaterade. Har t.ex. rätt ont i en armbåge, som blir värre allt eftersom jag tränar i sträck, och bättre den dag jag inte tränar.
|
Ja, sådana förslitningsskador var det jag tänkte på mest. Kör du någon anpassning för det eller tuffar du bara på?
Citat:
Intensiteten varierar jag rätt mycket, men volymen är konstant ganska stor; kör 13 set / muskelgrupp, men kan variera mellan typ 45-kilos hantlar till 30 kilos. Är det lättare låter jag så klart antalet repetitioner öka.
|
Har du ett exempel på hur ett sådant pass ser ut? Mest nyfiken på hur du lagt upp det.
Citat:
Om det är värt det - Pja, känner väl inte att jag försakar något annat. Längre tid på gymmet tar bara tid från soffan tänker jag. I förlängningen vet jag inte. Tanken har varit att prova hur hårt det går att köra.
|
Din träning är typ motsatsen till min där jag snarare tränar för att både ha mindre ont och mer tid/möjlighet över till resten av livet
|
|
|
2024-07-19, 18:00
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
*känner* dig starkare? ÄR du starkare? Du måste väl ha koll på dina vikter i något åtminstone? Har du ökat eller inte?
|
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.
|

|