Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-22, 19:57   #16
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
flera svar som säger att ni sover mindre än de 8 vanliga, men bara Mats J har svarat vad jag frågade efter. En ungefärlig ålder då ni började sova mindre. What the hell
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-22, 20:04   #17
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Innan våren 2020 (ålder 31) när jag balanserade på gränsen till utmattningssyndrom så hade jag inga som helst sömnproblem och fick 7-9 timmar varje natt, vilket jag behöver för att inte må skräp. Nu för tiden så ligger jag oftast runt 6-7, men kvalitén på dem är inte alls vad de brukade vara och jag vaknar ofta. 2-3 dagar i veckan så får jag ta en Stilnoct när jag vaknar mitt i natten och inte kan somna om.

Senast redigerad av Kev88 den 2023-01-22 klockan 20:07.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-22, 20:05   #18
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
flera svar som säger att ni sover mindre än de 8 vanliga, men bara Mats J har svarat vad jag frågade efter. En ungefärlig ålder då ni började sova mindre. What the hell

Det smög sig på. Runt 40 började jag vakna tidigare, av mig själv.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-22, 22:30   #19
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Det smög sig på. Runt 40 började jag vakna tidigare, av mig själv.
Ok, tack för återkopplingen.

Fyfan Kev, vad var det som utlöste ditt utmattningssyndrom? Har läst en del av vad du skrivit på brädan och du verkar åtminstone stundtals ha en riktigt jobbig sits. Hoppas det går framåt på något sätt iallafall.
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-22, 23:34   #20
Wilshere
Registered User

Reg.datum: Apr 2013
29 år, skulle väl säga att jag snittar runt 5-6 timmar. Var väl fram till jag blev 25-26 jag sov iaf 8 timmar och ofta slocknade direkt men sen har det blivit värre och värre. Framförallt när jag tränar och är på underskott blir det enormt svårt för mig att somna.
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 00:35   #21
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Citat:
Jag är snart 35 och sover fortfarande 8-9 timmar om jag inte ställer klockan. Kanske ska säga att det är ganska vanligt att jag vaknar efter 7 timmar (Mest för att jag behöver pissa tror jag) och sen somnar om i ytterligare 2 timmar.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 07:41   #22
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Det märkliga är att jag känner mig lika pigg som en mört efter 6h nu jämfört med +8h innan. Jag tror att kroppen vänjer sig till slut genom att öka djuosömnen som få får kroppen att återhämta sig tillräckligt mycket under de få timmarna. Har normala testo nivåer, orkar ge allt på gymmet och tar inga tupplurer (mer än 15 min slumrande).
Gammal 2023-01-23, 08:27   #23
dluddeckens
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Innan våren 2020 (ålder 31) när jag balanserade på gränsen till utmattningssyndrom så hade jag inga som helst sömnproblem och fick 7-9 timmar varje natt, vilket jag behöver för att inte må skräp. Nu för tiden så ligger jag oftast runt 6-7, men kvalitén på dem är inte alls vad de brukade vara och jag vaknar ofta. 2-3 dagar i veckan så får jag ta en Stilnoct när jag vaknar mitt i natten och inte kan somna om.

Okej då, sovit mindre sen barnen kom, då var jag 29.

Idag är jag 39.

Sedan, som Joe är inne på, det är skillnad på sömn och sömn också. Kan man lägga sig regelbundet, och man inte dricker alkohol, eller annat som påverkar sömnen negativt (främst djupsömn och REM), så klarar man sig på färre timmar.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 09:33   #24
Stuffer
Registered User

Reg.datum: Feb 2016
Här länge legat på 6-7 timmar om natten på vardagar men det känns inte riktigt rätt för mig. Ofta trött och slö på veckorna och när helgen kommer så sover jag "ikapp" och det känns då som att jag sover bort halva helgen.

Tänkte testa ett tag nu att gå och lägga mig tidigare och sikta på 8h. De där sista timmarna sitter man ändå bara och slötittar på tv:n
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 09:39   #25
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
8 timmar är för mycket, 6 timmar kontinuerligt är för lite

7 timmar kvalitativt i ett tyst mörkt KALLT rum är viktigt.

Fysisk aktivitet är viktigt.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-23, 09:43   #26
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
8 timmar är för mycket, 6 timmar kontinuerligt är för lite

Hur kommer du fram till detta? Tittar man på populationsnivå är 8h optimalt men på individnivå kan det skilja mycket.
Jag kan verkligen inte sova mer än 6 - 6 1/2 h hur mycket jag än försöker.
Gammal 2023-01-23, 10:07   #27
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
När började ni sova färre timmar?

Jag ligger på ca 6h per natt nu och har gjort senaste veckorna. Jag fungerar rätt bra på det. Jag hade velat ha en timma till för att känna mig riktigt pigg men i jämförelse med hur det var för ett halvår sen så är det jättebra. Jag är 32 år. När jag var 29 sov jag oftast 8h eller gärna mer. Hur vet jag om detta är en anpassning till nåt nytt eller om jag egentligen fortfarande behöver mer sömn?
Jag började sova mindre när jag var runt 23-24. Klarar mig fint på 6 timmar. Pigg på morgonen, skarp hela dagen och ofta inte trött på kvällen heller. Sover längre på helgerna men då oftast runt 8 timmar, men då känner jag mig generellt mosig hela dagen.
Gammal 2023-01-23, 11:06   #28
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Hur kommer du fram till detta? Tittar man på populationsnivå är 8h optimalt men på individnivå kan det skilja mycket.
Jag kan verkligen inte sova mer än 6 - 6 1/2 h hur mycket jag än försöker.
tittar bara på mig själv och alla i min närhet, för mycket för ofta ger hjärntrötthet.

För lite för länge kompenserar med kaffe, alkohol och vilja. Alla människor kompenserar sömnbristen med lättillgängliga dopaminkickar efter varandra för att klara en vecka till.

De som sover bra får en bättre levnadstandard fort.

Ett annat tips som hjälpt mig oerhört är att hålla samma sömnschema varje dag, jag ändrar min läggning max en timme på helgerna och det har höjt min livskvalitet oerhört.

Jag har iof små barn hemma.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-05, 12:40   #29
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!

CallePs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av armed dingo Visa inlägg
flera svar som säger att ni sover mindre än de 8 vanliga, men bara mats j har svarat vad jag frågade efter. En ungefärlig ålder då ni började sova mindre. What the hell
30-31
Gammal 2023-02-05, 13:54   #30
frys
Registered User

fryss avatar

Reg.datum: Jul 2011
snart 33, sover 7h på arbetsdagar, 8-8,5h på lediga dagar(eller där jag inte har träning på morgonen), 3 dagar i veckan får jag sova ut o vakna av mig själv. kör aldrig 7h sömn mer än två dagar på raken, så en bra sömn dagen innan hjälper också dagen efter. (mån/tis 7h, ons 8+, tor/Fre 7h, lör/sön 8+). så den där veckotröttheten kommer inte heller, kommer ihåg när jag ibland vaknade upp 0500 6 dagar på raken varannan vecka när jag jobbade städ. Det var brutalt. slutade efter ett par månader

kunde sova 10h+ när jag var i gymnasiet, lägger mig ungefär samma tid(2330-0030) varje dag oavsett ifall jag är ledig eller jobbar dagen efter, vaknar 07 på träning+jobbdagar eller 0830-0900 på vilodagar.

första 15-20min av dagen e rätt svåra för mig(blundar medans jag sitter o skiter på muggen xD) men efter det är jag en ostoppbar maskin, hela dagen även på jobbet där jag slutar 2200, sen när jag lägger mig så somnar jag inom 10 minuter.

Ska flytta idag, lite längre ifrån allt, så kmr va tvungen o försöka vakna en timme tidigare varje dag på jobbdagarna, får se hur man påverkas av att behöva köra 6h sömn 4 ggr i veckan istället.

Jag har testat detta förut i perioder när mitt gym stänger 2v varje år o jag behöver åka till andra sidan stan för o träna, men det är ju bara två veckor o inte permament. O det har ju funkat. i värsta fall får man försöka gå ner lite i arbetstid(tex börja 1h senare), att förlora runt 1-1,5k efter skatt är kanske inte världens grej

Man får helt enkelt försöka bli ännu effektivare i sina rutiner. tex offra 30 min soffliggande efter jobbet för o sova 30 min mer
frys är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:12.