2023-05-30, 09:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av kolozzzen
Hej,
Hur har det gått?
Jag har också knäproblematik och har blivit erbjuden mikrofrakturering av en ortoped. Skulle verkligen uppskatta en uppföljning.
Tack!
|
Det har gått bra. Jag opererade mig 8/5 och idag passerade jag halva tiden på kryckor. Efter sex veckor på kryckor blir jag kallad till kliniken för uppföljning.
Smärtan efter operationen är i princip obefintlig idag, kastade värktabletterna dag två eller tre. Det kan komma lite värk i korta intervaller, men det är inte mycket. Försöker anpassa min rehab efter svullnaden i knät, som går upp och ned varje dag. Jobbar mycket med rörelseträning och att försöka bevara så mycket muskelmassa som möjligt på den opererade sidan, dock helt utan belastning. Tränar dessutom tung styrketräning på det andra benet i den utsträckning det går. Träffar fysioterapeut en gång/veckan för uppföljning och ligger bra till i rehaben.
De säger att jag får räkna med sex månader innan man kan börja märka av resultatet av ingreppet, därmed är det för tidigt att uttala sig om det än.
Har bara gått att säga om Magnus Ödquist och hans kollegor, är glad att jag till sist hamnade där.
|
|
|
2023-05-30, 10:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Gick på kryckor i typ 3 veckor, sen började jag gå till och från bilen utan, men en del haltande. Inte pga smärta, utan för att det inte gick ta ut steget 
Den värsta svullnaden la sig rätt fort, men det kommer att vara svullet i minst några veckor.
Började jobba efter 4 veckor.
Jag var på gymmet 4 dagar efter OP och körde överkropp, första böjen gjorde jag i samförstånd med fysio efter runt 8 veckor. Det var lite läskigt.
|
Grattis till 260 i böj och roligt att det fortsatt verkar som en riktigt lyckad op!
Att du delvis skickade kryckorna efter tre veckor, var det i samförstånd med fysio också? Man är ju bra sugen... Har mer smärta i händerna av kryckorna, än jag har i knät av operationen. Samt hur kändes det att när du slutade använda kryckor för gott? Jag ska på tio dagars fiskeresa tio dagar efter att jag slängt kryckorna, det ska bli riktigt spännande att se hur det fungerar. Fisket bedrivs mestadels från båt, blir mao inte mycket vandring men däremot en hel del stå, tio-tolv timmar om dagen ungefär.
Är glad att man kan hoppa ned till gymmet och köra överkropp utan några större hinder. Var också där redan efter tre-fyra dagar, har fungerat riktigt bra.
|
|
|
2023-05-30, 10:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av xolea
Det har gått bra. Jag opererade mig 8/5 och idag passerade jag halva tiden på kryckor. Efter sex veckor på kryckor blir jag kallad till kliniken för uppföljning.
Smärtan efter operationen är i princip obefintlig idag, kastade värktabletterna dag två eller tre. Det kan komma lite värk i korta intervaller, men det är inte mycket. Försöker anpassa min rehab efter svullnaden i knät, som går upp och ned varje dag. Jobbar mycket med rörelseträning och att försöka bevara så mycket muskelmassa som möjligt på den opererade sidan, dock helt utan belastning. Tränar dessutom tung styrketräning på det andra benet i den utsträckning det går. Träffar fysioterapeut en gång/veckan för uppföljning och ligger bra till i rehaben.
De säger att jag får räkna med sex månader innan man kan börja märka av resultatet av ingreppet, därmed är det för tidigt att uttala sig om det än.
Har bara gått att säga om Magnus Ödquist och hans kollegor, är glad att jag till sist hamnade där.
|
Kul att det går bra!
Om du vill försöka bibehålla muskelmassa utan att belasta knäleden så mycket så kolla upp ocklusionsträning, då kan man få större metabol stress på muskelcellerna utan att man behöver ha lika mycket tyngd eller volym, vilket skulle kunna leda till att man bevarar musklerna bättre.
Jag har också för mig att Bojan Kostevski gav sina bästa tips i detta avsnitt;
https://traningssnack.libsyn.com/avs...ojan-kostevski
Det var dock efter en pectoralisruptur om jag kommer ihåg rätt och allt går inte att överföra på din skada/operation, men kanske lite.
Senast redigerad av CoKEmaN den 2023-05-30 klockan 10:55.
|
|
|
2023-05-30, 12:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN
Kul att det går bra!
Om du vill försöka bibehålla muskelmassa utan att belasta knäleden så mycket så kolla upp ocklusionsträning, då kan man få större metabol stress på muskelcellerna utan att man behöver ha lika mycket tyngd eller volym, vilket skulle kunna leda till att man bevarar musklerna bättre.
Jag har också för mig att Bojan Kostevski gav sina bästa tips i detta avsnitt;
https://traningssnack.libsyn.com/avs...ojan-kostevski
Det var dock efter en pectoralisruptur om jag kommer ihåg rätt och allt går inte att överföra på din skada/operation, men kanske lite.
|
Väldigt ringa erfarenhet av ocklusionsträning sedan tidigare, ska definitivt kolla upp det, tack för tipset!
Sedan ett par dagar tillbaka är den nu en ganska stor visuell skillnad mellan höger (opererade) och vänster be, vore därför skönt att inom kort få grönt ljus från fysio att börja belasta lite.
|
|
|
2023-05-30, 15:41
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Grattis till 260 i böj och roligt att det fortsatt verkar som en riktigt lyckad op!
Att du delvis skickade kryckorna efter tre veckor, var det i samförstånd med fysio också? Man är ju bra sugen... Har mer smärta i händerna av kryckorna, än jag har i knät av operationen. Samt hur kändes det att när du slutade använda kryckor för gott? Jag ska på tio dagars fiskeresa tio dagar efter att jag slängt kryckorna, det ska bli riktigt spännande att se hur det fungerar. Fisket bedrivs mestadels från båt, blir mao inte mycket vandring men däremot en hel del stå, tio-tolv timmar om dagen ungefär.
Är glad att man kan hoppa ned till gymmet och köra överkropp utan några större hinder. Var också där redan efter tre-fyra dagar, har fungerat riktigt bra.
|
Jag hoppade kryckorna när jag kände att smärtan var försumbar(Vilket den i stort sett var sedan operation då jag inte hade ont alls efteråt). Som sagt, jag la bort kryckorna och körde utan efter typ 3 veckor helt och hållet. Det var weird i och med att knäleden fortfarande var svullen, men det gjorde inte ont. Fysio tyckte att allt under 2/10 i smärta var lugnt.
Gällande träning för det opererade benet så stretchade jag och spände quadsen så gott det gick varje dag så fort det var möjligt.
Senast redigerad av ceejay den 2023-05-30 klockan 15:42.
|
|
|
2023-05-30, 21:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Väldigt ringa erfarenhet av ocklusionsträning sedan tidigare, ska definitivt kolla upp det, tack för tipset!
Sedan ett par dagar tillbaka är den nu en ganska stor visuell skillnad mellan höger (opererade) och vänster be, vore därför skönt att inom kort få grönt ljus från fysio att börja belasta lite.
|
jag har inte heller så mycket erfarenhet av det, men de studier jag läst för ett par år sedan var i alla fall ganska lovande då, vet dock inte om forskningsläget förändrats.
|
2023-12-11, 08:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kolozzzen
Hej,
Hur har det gått?
Jag har också knäproblematik och har blivit erbjuden mikrofrakturering av en ortoped. Skulle verkligen uppskatta en uppföljning.
Tack!
|
Har du genomfört operationen?
Det är nu sju månader sedan jag opererade mig och går ca var tredje vecka hos fysio för att justera rehabprogrammet. Jag upplever att knäsmärtan kopplad till broskskadan är mindre än innan operationen, men har gissningsvis några månader kvar av rehaben innan man kan utvärdera helt. Kan gå på rätt tungt i styrketräningen på gymmet och den enda övning som fortfarande smärtar är leg extentions, där det blir en ganska stor påfrestning på knäleden. Allt över 10 kg gör fortfarande lite för ont. Jag har fortfarande inte testat de aktiviteter som innan operationen inte var möjliga - typ springa, spela fotboll, padel etc.
Har under rehab-tiden tyvärr fått ont i utsidan/baksidan av knät, det upplever jag har hämmat min rehab mer än operationsskadan, vilket känns så där. Har pratat med en naprapat som misstänker korsband, medan fysion misstänker nervinklämning. Jag har på grund av detta, så här sju månader post op, fortfarande problem att genomföra aktiviteter som jag till och med kunde göra innan operationen - t.ex. åka skridskor.
Förhoppningsvis är de problem jag fortfarande har med knät ett resultat av att jag behöver ett par månader till innan jag är tillbaka efter operationen, och de krämpor som uppstått under rehabtiden orsakat av jag inte hunnit bygga upp musklerna runt och i knät tillräckligt. Det är bara fortsätta gnugga på med rehaben i ett par månader till och sedan utvärdera.
|
|
|
2023-12-11, 12:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Har pratat med en naprapat som misstänker korsband, medan fysion misstänker nervinklämning.
|
Fick du höra något under/efter operationen angående skada på korsband? Jag har svårt att tänka mig att man utför mikrofrakturering utan att också inspektera vävnad visuellt i knäleden, och har också svårt att tänka mig att du ska ha varit med om ett trauma som leder till en korsbandsskada under din rehabperiod (speciellt eftersom du inte sagt något om det).
Det finns mycket som kan göra ont kring knäna, hoppas du blir bättre snart.
Håll oss gärna uppdaterade då och då
|
2023-12-11, 12:38
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Under min op så gjordes tester på allt runtomkring också.
|
|
|
2023-12-11, 15:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN
Fick du höra något under/efter operationen angående skada på korsband? Jag har svårt att tänka mig att man utför mikrofrakturering utan att också inspektera vävnad visuellt i knäleden, och har också svårt att tänka mig att du ska ha varit med om ett trauma som leder till en korsbandsskada under din rehabperiod (speciellt eftersom du inte sagt något om det).
Det finns mycket som kan göra ont kring knäna, hoppas du blir bättre snart.
Håll oss gärna uppdaterade då och då 
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Under min op så gjordes tester på allt runtomkring också.
|
Ja, man upptäckte att främre korsband varit nästan helt av, men att det läkt bra mot det bakre korsbandet. Haktest utfördes med bra resultat. Pratade med läkaren om det på mitt första återbesök, men han trodde inte jag skulle ha något problem med korsbandet i framtiden. Jag har berättat det här för min naprapat, det är månne därför han misstänker att det är korsbandet som kan vara orsaken.
Min killgissning är att det finns fler skador i knät, inte nödvändigt stora dock. Jag hade exempelvis hoppats på att den inflammerade knäsenan jag har ovanför knäskålen skulle åtgärdas med mikrofraktureringen, men den känner jag fortfarande av. Förhoppningsvis kan allt detta åtgärdas med bra rehabträning och stärkt muskulatur. Ska bli rejält intressant att så småningom försöka återgå till den typen av aktiviteter jag inte klarade av innan operationen. Men, det känns som sagt som att jag är ett par månader från att kunna göra det och bedöma utfallet av mikrofraktureringen.
Framåt utgår jag och fysion från att jag har en nervinklämning och lägger till nervbehandling till rehaben. Förhoppningsvis är man fit for fight för skidåkning i slutet på januari.
Tack!
|
|
|
2023-12-12, 07:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ja, man upptäckte att främre korsband varit nästan helt av, men att det läkt bra mot det bakre korsbandet. Haktest utfördes med bra resultat. Pratade med läkaren om det på mitt första återbesök, men han trodde inte jag skulle ha något problem med korsbandet i framtiden. Jag har berättat det här för min naprapat, det är månne därför han misstänker att det är korsbandet som kan vara orsaken.
Min killgissning är att det finns fler skador i knät, inte nödvändigt stora dock. Jag hade exempelvis hoppats på att den inflammerade knäsenan jag har ovanför knäskålen skulle åtgärdas med mikrofraktureringen, men den känner jag fortfarande av. Förhoppningsvis kan allt detta åtgärdas med bra rehabträning och stärkt muskulatur. Ska bli rejält intressant att så småningom försöka återgå till den typen av aktiviteter jag inte klarade av innan operationen. Men, det känns som sagt som att jag är ett par månader från att kunna göra det och bedöma utfallet av mikrofraktureringen.
Framåt utgår jag och fysion från att jag har en nervinklämning och lägger till nervbehandling till rehaben. Förhoppningsvis är man fit for fight för skidåkning i slutet på januari.
Tack!
|
Ja ok, så det finns en känd skada på korsbandet. Svårt att säga vad som ger besvären då, men om de tycker att det läkt fint så hade jag nog försökt tänka i andra banor i alla fall.
Knäsenan blir nog bättre med belastningen sen så småningom.
|
2023-12-12, 08:29
|
|
Registered User
|
Tack, jag hoppas det. Ska försöka uppdatera här med jämna mellanrum, så får vi se vart det tar vägen.
|
|
|
2023-12-12, 13:26
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag har totalt missat den här tråden.
Baserat på det du skriver verkar det, initialt, ha varit knäsenan som faktiskt var det stora problemet. Inga besvär direkt i vila, ont efter träning som över tid successivt kommer tidigare och gör ont. Besvär med att det känns stelt.
Nu vet jag inte exakt vad det var för ingrepp de gjorde, men hoppas att det ändå fungerar bra och att de hittade något de faktiskt åtgärdade i knät. Jag tror att många som blir bättre av operationen blir bättre p.g.a avlastningen och fokuset på den stegrade belastningen, än själva operationen, tyvärr.
|
|
2023-12-15, 09:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Jag har totalt missat den här tråden.
Baserat på det du skriver verkar det, initialt, ha varit knäsenan som faktiskt var det stora problemet. Inga besvär direkt i vila, ont efter träning som över tid successivt kommer tidigare och gör ont. Besvär med att det känns stelt.
Nu vet jag inte exakt vad det var för ingrepp de gjorde, men hoppas att det ändå fungerar bra och att de hittade något de faktiskt åtgärdade i knät. Jag tror att många som blir bättre av operationen blir bättre p.g.a avlastningen och fokuset på den stegrade belastningen, än själva operationen, tyvärr.
|
Ja, jag känner successivt av den ömma knäsenan mer och mer vecka för vecka, antagligen i takt med att jag ökar belastningen. Hoppas som sagt att även det blir bättre med tiden de kommande månaderna, men jag börjar bli lite orolig att man står där i vår och knät mer eller mindre känns som innan operationen. Nu hade jag visserligen besvär med broskskadan så operationen var sannolikt inte förgäves, men det är klart man hoppas bli smärtfri när man gör ett ingrepp och sedan lägger bort ett år på rehab.
Ska höra med min fysio nästa vecka vad jag kan göra åt det här med knäsenan, om jag kan anpassa min rehab redan nu.
|
|
|
2023-12-15, 11:23
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Nu vet jag inte om du fått några särskilda restriktioner från operationen, men det bästa sättet att bli av med bråkiga knäsenor är att börja belasta med successivt tyngre vikter i "snälla" vinklar där det inte kan ske så mycket lateralförskjutning av senan.
Det skulle kunna vara benspark (med fokus på excentrisk fas), enbensbenpress och liknande. När man väl börjar klara av det utan att det gör särskilt ont, ingen uppsvullnad efteråt osv, kan man försöka börja introducera lite knee-over-toes-träning på olika sätt. Det skulle kunna vara att man gör step-ups på successivt högre pall/box, där man samtidigt försöker jobba fram med knäna för att öka dragkraften över sena och led.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.
|

|