2017-02-10, 18:39
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia
Tror många är för nolltolerans och således reaktionen.
|
Jag är också för nolltolerans. Men jag tycker att det är de som faktist bevisligen dopat sig på riktigt som det inte ska finnas nån tolerans för.
Dvs hade Johaug tryckt i sig så mycket kräm att hon fått betydande prestationsförbättring som även håller i sig tiotalet år efter man slutat ta steroiderna, så tycker jag de kunnat få stänga av henne för gott. I princip oberoende av om hon fått i sig medelt av misstag. Eftersom hon ju då har en orättvis fördel mot alla andra som förmodas vara rena.
|
|
|
2017-02-10, 19:30
|
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII
Jag har inte följt detta men varför vill folk ha hårdare straff? 13 månader för något som inte har haft prestationshöjande effekt känns hårt nog.
|
Det är just det som är hela grejjen; "Ska jag verkligen köra en kur så här nära tävling?" "Ja för fan, syns det i testerna säger vi att du råkat använda en kräm som innehåller samma ingrediens." "Okej, ge hit sprutan."
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2017-02-10, 20:14
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Det är just det som är hela grejjen; "Ska jag verkligen köra en kur så här nära tävling?" "Ja för fan, syns det i testerna säger vi att du råkat använda en kräm som innehåller samma ingrediens." "Okej, ge hit sprutan."
|
Ifall man på allvar hävdar att det gick till ungefär sådär, så bör man nog också kunna förklara hur det kom sig att läkaren faktiskt var på apoteket och köpte den där krämen innan man visste nåt om när det skulle testas.
Är det så att de alltid köper nån alibikräm i anslutning till då de tänker kura? De måste isåfall ha köpt en jävla massa krämer i onödan under åren...
Är det så att de fick reda på att det skulle komma ett test (efter att de gjort kuren) och panikköpte en tub alibikräm och hittade på en dålig förklaring? Hur fick de isåfall reda på att det skulle bli ett oanonserat test? Tyder på rätt avancerad konspiration...
Jag säger inte att det är omöjligt. Men så länge man inte har bevis för att det gick till på nåt av dessa sätt (eller nåt annat) så förstår jag inte hur man kan tycka hon ska bli dömd för nåt bara är spekulationer.
|
|
|
2017-02-10, 20:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII
Jag har inte följt detta men varför vill folk ha hårdare straff? 13 månader för något som inte har haft prestationshöjande effekt känns hårt nog.
|
Till att börja med är det många som inte tror på historien om läppsalvan då den är tämligen märklig. Det är Johaug som skall troliggöra att det gått till på det sätt som hon hävdar, och det har hon i mina och många andras ögon inte gjort.
Vidare gäller det att det lägsta tänkbara straffet för att åka dit med clostebol i kroppen är två år (såvitt jag har förstått det, det var några månader sedan jag läste i stadgarna). Men lägre än så skall man inte kunna få enligt det gällande regelverket.
Den principen är också vettig för att inte alla som åker fast skall kunna komma med någon hejkompejkomhistoria kring hur det hela gått till. Kosttillskott, spanskt kött, kysst en tjej på en klubb etc. ( http://www.espn.com/sports/tennis/news/story?id=4329491  )
Nu försöker Norge kringgå detta, och det känns ju lite sådär. Särskilt eftersom själva läppsalveförklaringen är minst sagt tveksam.
|
|
|
2017-02-10, 21:01
|
|
|
BÄNKPRESSARE
|
Det enda som egentligen talar till hennes fördel är att hon är söt och man tycker verkligen synd om henne när man ser klippet där hon gråter ut sin oskuld. Det stör mig, hade det varit en muskulös ryss, eller säg en snabb jamaicansk löpare hade folk hoppat jämfota; "Läppsalva, vad är det för djävla skitsnack?"
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2017-02-10, 21:43
|
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
http://www.marca.com/en/football/spa...9098b45ca.html
Endast 3 utav 1000 fotbollsspelare i Spanien testas för doping.
Citat:
|
A whole 452 first and second division matches have been played in Spain so far this season, but just 57 anti-doping tests have taken place.
|
|
2017-02-11, 01:31
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lyset
Till att börja med är det många som inte tror på historien om läppsalvan då den är tämligen märklig. Det är Johaug som skall troliggöra att det gått till på det sätt som hon hävdar, och det har hon i mina och många andras ögon inte gjort.
Vidare gäller det att det lägsta tänkbara straffet för att åka dit med clostebol i kroppen är två år (såvitt jag har förstått det, det var några månader sedan jag läste i stadgarna). Men lägre än så skall man inte kunna få enligt det gällande regelverket.
Den principen är också vettig för att inte alla som åker fast skall kunna komma med någon hejkompejkomhistoria kring hur det hela gått till. Kosttillskott, spanskt kött, kysst en tjej på en klubb etc. ( http://www.espn.com/sports/tennis/news/story?id=4329491  )
Nu försöker Norge kringgå detta, och det känns ju lite sådär. Särskilt eftersom själva läppsalveförklaringen är minst sagt tveksam.
|
Enligt nedanstående artikel, som är ovanligt nyanserad och vettig för att vara aftonbladet, så är straffskalan mellan 12 och 24 månader för misstagsdopning av steroider. För att få fyra års avstängning så krävs att man blir fälld för att faktiskt ha tagit seroiderna medvetet och i prestationshöjande syfte.
http://www.aftonbladet.se/sportblade...misstag-johaug
|
|
|
2017-02-11, 01:37
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia
|
Jag läste nån liten notis om det där häromdagen också. Snacka om att WADA och UEFA/FIFA tappat bollen rejält.
Som jag fattade det lär detta fortsätta ytterligare ett år (eller mer) eftersom massa strul med spanska regeringen eller nåt har gjort att de spanska antidopingorganisationerna fortfarande inte ska få utföra några tester för WADA. Sicken soppa!
|
|
|
2017-02-11, 08:29
|
|
|
Grov som en bofink!
|
Det bör inte finnas någon gråskala, något rum för tolkning eller funderingar.
Påträffas förbjuda ämnen i din kropp ska det vara 4 års avstängning direkt.
Punkt.
Idrottaren har ett ansvar, det yttersta ansvaret. Att både hon och hennes läkare kan missa att salvan är dopingklassad när det står en stor fet symbol på förpackningen?
Den förklaringen är helt enkelt inte trovärdig.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2017-02-11, 12:28
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Enligt nedanstående artikel, som är ovanligt nyanserad och vettig för att vara aftonbladet, så är straffskalan mellan 12 och 24 månader för misstagsdopning av steroider. För att få fyra års avstängning så krävs att man blir fälld för att faktiskt ha tagit seroiderna medvetet och i prestationshöjande syfte.
|
Så, man måste erkänna för att få fully straff? :-P
Skrivet slarvigt med telefonen
|
|
|
2017-02-11, 12:33
|
|
|
Need
Reg.datum: May 2016
|
Misstagsdoping på elitnivå, yeeeeeaahhhh..... 
|
|
|
2017-02-11, 15:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
|
Kollade nu igen och jag kan inte se att det finns något utrymme i regelverket för mindre än två år här.
10.2.1.1 säger fyra år, såvida man inte kan visa att det hela var "not intentional".
Och 10.5.2 säger sedan att om man lyckas visa att bruket var "not intentional" så kan man få sänkt straff, dock inte mindre än hälften av den annars gällande perioden.
http://www.fis-ski.com/mm/Document/d...al_English.pdf
|
|
|
2017-02-11, 15:55
|
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Givetvis dopar sig inte svenskar eller norrbaggar. Den mest logiska förklaringen är givetvis att vi är übermensch, vi är bättre än andra.
Ryssar däremot dopar sig givetvis systematiskt, men så är de inte som vi, de är inte så bra att de når toppen utan doping.
Hö hö. Alltid kul att höra resonemang kring doping i Sverige. Alltid en objektiv och frisk fläkt. Brukar låta ungefär som ovan.
Omvänd bevisbörda kan man visserligen inte köra med. Men att säga att någon dopat sig ifall de har spår av en dopingklassad substans i sig är väl rimligt. Hur ska man annars gå till väga? Och ansvaret att inte få i sig sånt borde rimligtvis ligga på atleten. Vem annars sitter på det ultimata ansvaret för vad de trycker i sig eller inte? Tycker man att atleter inte är mogna noga att ta ett sånt ansvar kan man ju propagera för "adoptera en skidåkare". I annat fall får de väl stå sitt kast som alla andra.
Klart det går att förklara med en massa ursäkter, men till syverne och sist borde inte dopingklassade substanser påträffas öht i en atlet. Och ursäkten "jag har inte injicierat AAS, bara använt läppsalva" borde inte få förekomma, kanske därför man gör ett exempel av Johaug.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2017-02-11, 17:20
|
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage
Klart det går att förklara med en massa ursäkter, men till syverne och sist borde inte dopingklassade substanser påträffas öht i en atlet. Och ursäkten "jag har inte injicierat AAS, bara använt läppsalva" borde inte få förekomma, kanske därför man gör ett exempel av Johaug.
|
Vem gör ett exempel av vad? Hon har nu blivit dömd till 11 månader mindre än minimistraffet. Exemplet är alltså att man kommer undan billigt med snyfthistorier om det egna landet får dömma? Får hoppas att det verkligen görs ett exempel och överklagas.
|
|
|
2017-02-11, 18:07
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk
Det bör inte finnas någon gråskala, något rum för tolkning eller funderingar.
Påträffas förbjuda ämnen i din kropp ska det vara 4 års avstängning direkt.
Punkt.
Idrottaren har ett ansvar, det yttersta ansvaret. Att både hon och hennes läkare kan missa att salvan är dopingklassad när det står en stor fet symbol på förpackningen?
Den förklaringen är helt enkelt inte trovärdig.
|
Att det måste finnas nån form av gråskala känns ju självklart för att få nån form av rättssäkerhet kring detta.
Att Johaugs förklaring är väldigt långsökt håller jag också med om. Men nu verkar det ju som om de som tagit del av alla fakta ändå tycker det verkar vara den rimligaste förklaringen. Men möjligheter till överklagan finns ju ifall antidopingorganisationerna tycker domen är ett skämt.
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey
Så, man måste erkänna för att få fully straff? :-P
Skrivet slarvigt med telefonen
|
Det hoppas jag verkligen inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Tree Fiddy
Misstagsdoping på elitnivå, yeeeeeaahhhh.....  
|
Nej, för elitidrottare har såklart järnkoll på exakt allt och är immuna mot misstag. Det är helt enkelt omöjligt för dem att göra misstag... 
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:09.
|

|