Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-07, 12:36   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Det skulle väl ta halva dagen att skriva det här inlägget om jag skulle räkna upp ALLT jag finner artigt respektive oartigt. Men det finns en grej angående artighet som är något av en hjärtefråga för mig, som är väldigt vanligt och som jag vill ta upp: Jag tycker det är fruktansvärt oartigt när man hälsar på någon som sedan bara ignorerar en.

Fenomenet händer ofta på mitt jobb och är starkt överrepresenterat bland snygga tjejer. Nog för att man kanske inte vill koncentrera sig på att hälsa om man för den specifika stunden är strängt upptagen med något annat som kräver all uppmärksamhet... Men när jag går förbi en person i en korridor, säger ett tydligt "Hej!" när vi är ungefär en meter från varandra, och personen bara låtsas som att jag inte existerar... För mig är det likvärdigt med att säga "fuck you, jag hatar dig".

Jag fattar inte ens hur man kan göra så. Om någon jag mötte i en korridor hade sagt "Hej!" till mig hade jag nog hälsat tillbaka av en ren reflex, även om jag egentligen inte hade velat.
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-07, 12:41   #17
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
När man är ute och går och skall korsa vägen, om inte trafiken gör det omöjligt, så springer jag över vägen eller går raskt när jag försäkrat mig om att detta inte kommer innebära någon risk för mig eller att trafiken behöver stannas upp. Jag ser det varje dag, både som bilist, passagerare och fotgängare att folk går ut som älgar framför bilarna/bussarna så att 1.5-7 ton ekipage måste bromsa för dem.

Lagen borde ändras så att bilisterna endast måste stanna för pensionärer eller folk med barnvagn, övriga kan fanimej se sig för, tajma och springa eller gå raskt. Helt idiotiskt på 95% av landets övergångsställen. Och de 5% där det behövs att fotgängare ska ha företräde kan de lösa det med nåt trafikljus eller en skylt med lämna företräde.

Miljöförstörelse, bilister/busschaufförer som blir på dåligt humör, missuppfattningar i trafiken, slitage av däck, bromsar och psyke är bara början på negativa effekter av denna idiotiska lagen. Detta kommer från en som oftast befinner sig i trafiken som fotgängare, f ö.
Jag gör samma. Personer som nonchalant sölar sig över är samma typ av människa som tvärvänder och gör en oväntad oannonserad 90 gradersvändning och helt sonikt börjar gå rakt över vägen helt förväntandes att bilisten ska panikbromsa.

Även folk som går rakt ut från affärer och smäller upp dörrar uta att se ifall nån finn gå gatan utanför.

Här är en intressant. Hur är követt vid öppning av en ny kassa? Vissa blir ju helt kogalna och rusar mot den som om det vore en tävling.

Och låter ni folk med mindre varor gå före er? Jag gör det om jag är en eller två pers från kassan och de bara har en ellet två småsaker.

Senast redigerad av timoat den 2016-07-07 klockan 12:43.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-07, 12:44   #18
Sohlsken
Boldly running where many have run before

Sohlskens avatar

Reg.datum: Feb 2014
Om du har bjudit hem en bekant eller kompis så varken äter eller dricker du utan att erbjuda personen någonting, om ni inte redan har kommit överens om annat. Då erbjuder du ändå någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Hehe, föräldrar i ett nötskal. Det ska göras DIREKT. Släpp allt and do as I say. Det är klart att de uppfostrar en väl, finns alltid en baktanke.

Det där låter helt uppåt väggarna!!
Ja, verkligen föräldrar i ett nötskal! Mina föräldrar gillar inte heller att kramas så ofta, och jag kan räkna på hand hur många gånger de har sagt att de älskar mig. Det är så set funkar med dem. De är inte bekväma med att uttrycka det så ofta. Vi kramas på födelsedagar, julafton, när någon är ledsen, när vi inte har setts på länge eller när vi inte ska ses på länge.

Angående skillnader mellan kvinnor och män och att hälsa på folk. Jag har sedan 2011 lärt mig glädjen i att le mot folk, möta deras blickar och säga hej, god morgon eller önska dem en god dag.

Jag insåg dock att jag inte hälsar på alla på samma sätt. Jag hälsar helst på folk som ser ut att vara uppväxta i samma kultur som jag, och som går ensamma. Jag har iakttagit följande beteenden hos mig själv:
1. Jag hälsar alltid på ensamma kvinnor oavsett ålder. Hälsar även på mänskliga hondjur om de går med vänner av samma kön.
2. Jag hälsar på de flesta ensamgående unga män (17 och yngre).
3. Jag hälsar nästan aldrig på unga mänskliga handjur om de går i grupp. Det finns undantag om jag känner någon i gruppen.
4. Jag hälsar på mänskliga handjur som ser ut att vara 18 till 35 om de går ensamma, om jag har vanliga kläder på mig. Ej om jag går i träningskläder.
5. Jag hälsar på mänskliga handjur 35 till 60 om de går ensamma och är ljushyade, om de inte ser arga ut.
6. Jag hälsar på alla över 60.
7. Jag hälsar inte på främmande män som är berusade.

Detta har väl knappast att göra med artighet, och mer att göra med säkerhet. Det känns uppenbart att jag har en inbyggd uppfattning om vem som är det största hotet mot min säkerhet. Av samma anledning berättar jag sällan att jag styrketränar och har tränat kampsport.

Dock känner jag mig oartig gällande de jag inte hälsar på. Och lite lätt rasistisk eller i alla fall fördomsfull.
Gammal 2016-07-07, 14:40   #19
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Om man är bortbjuden på parmiddag så väntar man 2-3 bjudningar innan man börjar fråga om de vill swinga

Om kvinnan vill dricka vin måste hon kolla med mannen att han är nykter nog att ta hand om barnen, eller öht vill.

Om du ser en feminist eller vänsterpartist så erhåller denna alltid en örfil

Om en tant ramlar så är det ok för barnen att skratta. Annars får de inte skratta, undantaget om de ser torsk på tallin

Detta är det viktigaste jag kommer på
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-07, 14:40   #20
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
det mesta som görs i folks närhet som påverkar negativt eller som någon har något emot är oartigt.
är man ensam, fine, då har man bara sig själv att ta hänsyn till och uppföra sig hur svinigt man än vill, men befinner man sig bland folk, så har man även de att ta hänsyn till. idioter fattar inte detta utan agerar precis som att världen kretsade kring dem och att andra människor är noll värda.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-07, 14:45   #21
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Jag tycker det är högst oartigt om man är bjuden på middag eller fest att inte meddela i förväg om eventuella allergier, dieter, veganism eller religiösa påbud som förhindrar intag av olika sorters föda. Det gäller även alkoholism. Jag kan givetvis avstå från att servera eller själv konsumera alkohol om du är nykter alkoholist, men har jag ingen aning om det så kan det bli fel.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-07, 14:49   #22
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tycker det är högst oartigt om man är bjuden på middag eller fest att inte meddela i förväg om eventuella allergier, dieter, veganism eller religiösa påbud som förhindrar intag av olika sorters föda. Det gäller även alkoholism. Jag kan givetvis avstå från att servera eller själv konsumera alkohol om du är nykter alkoholist, men har jag ingen aning om det så kan det bli fel.
Som helnykterist vill jag protestera lite; det är väl ingen fara att säga att man är nykterist på plats? Det enda som händer är att värden får mer sprit över. Ge mig ett glas vatten så är jag glad.
Min bantning just nu!
Gammal 2016-07-07, 14:57   #23
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Som helnykterist vill jag protestera lite; det är väl ingen fara att säga att man är nykterist på plats? Det enda som händer är att värden får mer sprit över. Ge mig ett glas vatten så är jag glad.
Är du helnykterist pga. alkoholism så känner jag mig obekväm för att jag är halvfull och du blir alkoholsugen.
Gammal 2016-07-07, 14:59   #24
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Är du helnykterist pga. alkoholism så känner jag mig obekväm för att jag är halvfull och du blir alkoholsugen.
Ööh, så vi helnykterister ska vara portförbjudna från alla tillställningar där det bjuds alkohol? För din obekvämhet där hjälps ju inte av att jag i förväg annonserar att jag inte dricker.
Min bantning just nu!
Gammal 2016-07-07, 15:15   #25
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Citat:
Ööh, så vi helnykterister ska vara portförbjudna från alla tillställningar där det bjuds alkohol? För din obekvämhet där hjälps ju inte av att jag i förväg annonserar att jag inte dricker.
Nej. Jag vet inte vad du läser för något och inte heller vad du svarar på. Har jag bjudit dig på middag, och du är nykter alkoholist och blir obekväm/sugen av att se mig konsumera alkohol eller av att jag är halvpackad, så hade det vart bra med en heads up innan. Då serverar jag givetvis alkoholfritt och är nykter själv.
Gammal 2016-07-07, 15:19   #26
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Nej. Jag vet inte vad du läser för något och inte heller vad du svarar på. Har jag bjudit dig på middag, och du är nykter alkoholist och blir obekväm/sugen av att se mig konsumera alkohol eller av att jag är halvpackad, så hade det vart bra med en heads up innan. Då serverar jag givetvis alkoholfritt och är nykter själv.
Men du behöver väl inte vara nykter bara för att det är en nykterist där? Jag bryr mig inte ett jota om folket i min närhet är fulla. Hur blir det om du har en nära vän som vill gå på alla dina fester och som är nykterist, är du för evigt dömd att vara nykter på alla dina fester då? Och som sagt så nöjer jag mig med att dricka vatten.

Vem vill ha dödskolhydrater i form av sockrad läsk ändå..
Min bantning just nu!
Gammal 2016-07-07, 15:21   #27
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ditt svar får mig att tvivla på att du är nykterist. Jag vill nog påstå att du till och med var full när du skrev det.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-07, 15:22   #28
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Men du behöver väl inte vara nykter bara för att det är en nykterist där? Jag bryr mig inte ett jota om folket i min närhet är fulla. Hur blir det om du har en nära vän som vill gå på alla dina fester och som är nykterist, är du för evigt dömd att vara nykter på alla dina fester då? Och som sagt så nöjer jag mig med att dricka vatten.

Vem vill ha dödskolhydrater i form av sockrad läsk ändå..
Men

Han vill visa hänsyn till tidigare alkolister som slutat dricka!
Gammal 2016-07-07, 15:24   #29
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Ditt svar får mig att tvivla på att du är nykterist. Jag vill nog påstå att du till och med var full när du skrev det.
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Men

Han vill visa hänsyn till tidigare alkolister som slutat dricka!
Jag fattar fortfarande inte.

Om man vet med sig att man är nykterist och
1) inte har något emot att personer i ens närhet är fulla, kalasfulla till och med, och
2) inte vill ha något alkoholfritt att dricka utöver kranvatten,

varför måste man då ge en heads up?
Min bantning just nu!
Gammal 2016-07-07, 15:26   #30
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Jag fattar fortfarande inte.

Om man vet med sig att man är nykterist och
1) inte har något emot att personer i ens närhet är fulla, kalasfulla till och med, och
2) inte vill ha något alkoholfritt att dricka utöver kranvatten,

varför måste man då ge en heads up?
Det är skillnad på en nykterist och en som nyss lämnat ett missbruk. Det är ju artigt att inte hela sällskapet super skallen av sig inför alkolisten som försöker sluta dricka. Det var det enda trädgårdsmöbel försökte säga.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:21.