Om du har bjudit hem en bekant eller kompis så varken äter eller dricker du utan att erbjuda personen någonting, om ni inte redan har kommit överens om annat. Då erbjuder du ändå någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
Hehe, föräldrar i ett nötskal. Det ska göras DIREKT. Släpp allt and do as I say. Det är klart att de uppfostrar en väl, finns alltid en baktanke.
Det där låter helt uppåt väggarna!!
|
Ja, verkligen föräldrar i ett nötskal! Mina föräldrar gillar inte heller att kramas så ofta, och jag kan räkna på hand hur många gånger de har sagt att de älskar mig. Det är så set funkar med dem. De är inte bekväma med att uttrycka det så ofta. Vi kramas på födelsedagar, julafton, när någon är ledsen, när vi inte har setts på länge eller när vi inte ska ses på länge.
Angående skillnader mellan kvinnor och män och att hälsa på folk. Jag har sedan 2011 lärt mig glädjen i att le mot folk, möta deras blickar och säga hej, god morgon eller önska dem en god dag.
Jag insåg dock att jag inte hälsar på alla på samma sätt. Jag hälsar helst på folk som ser ut att vara uppväxta i samma kultur som jag, och som går ensamma. Jag har iakttagit följande beteenden hos mig själv:
1. Jag hälsar alltid på ensamma kvinnor oavsett ålder. Hälsar även på mänskliga hondjur om de går med vänner av samma kön.
2. Jag hälsar på de flesta ensamgående unga män (17 och yngre).
3. Jag hälsar nästan aldrig på unga mänskliga handjur om de går i grupp. Det finns undantag om jag känner någon i gruppen.
4. Jag hälsar på mänskliga handjur som ser ut att vara 18 till 35 om de går ensamma, om jag har vanliga kläder på mig. Ej om jag går i träningskläder.
5. Jag hälsar på mänskliga handjur 35 till 60 om de går ensamma och är ljushyade, om de inte ser arga ut.
6. Jag hälsar på alla över 60.
7. Jag hälsar inte på främmande män som är berusade.
Detta har väl knappast att göra med artighet, och mer att göra med säkerhet. Det känns uppenbart att jag har en inbyggd uppfattning om vem som är det största hotet mot min säkerhet. Av samma anledning berättar jag sällan att jag styrketränar och har tränat kampsport.
Dock känner jag mig oartig gällande de jag inte hälsar på. Och lite lätt rasistisk eller i alla fall fördomsfull.