Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-09, 21:56   #16
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Gissningsvis kommer denna vidriga aktivitet, att hinka i dig äggvita resultera i noll märkbara resultat jämfört med att äta vettiga proteinkällor som smakar gott. Men om du blir magsjuk så får du ju iaf en deff på köpet.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 22:35   #17
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Gissningsvis kommer denna vidriga aktivitet, att hinka i dig äggvita resultera i noll märkbara resultat jämfört med att äta vettiga proteinkällor som smakar gott. Men om du blir magsjuk så får du ju iaf en deff på köpet.
Haha, det är roligt för att det är sant.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 03:30   #18
1911
Registered User

1911s avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Nu är jag ju dock tydlig med att äggvitan som efterfrågades ska vara nedbrytbar, och en pastöriserad äggvita som den på dunk torde vara lika säker som alla andra livsmedel. Tanken är ju att den ska intas tillagad (då det i tråden framkommit att flytande äggvita inte kan tillgodogöras på samma sätt som en som uppnåt >74°).

Vad är en bättre proteinkälla som kan intas i en fruktdrink? Kvarg etc borträknat, det tänkte jag variera med. Proteinpulver av långsammare sort skulle ju dock kunna brukas. Brukar dock vara ganska dyrt jmf med vassle.
1911 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 05:18   #19
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Jag har fragat Sverker om det, Kolozzeums egna livsmedelsguru, men han visste inte. Han skulle aterkomma med svar men det blev aldrig av, om jag nu inte missade det.

edit: kolla pa forpackningen om den ar pastoriserad.
Det beror på att jag inte fått fram några vettiga uppgifter på när trypsininhibitorerna denatureras. Vi vet att inhibitionerna denatureras när ägget är kokt.
Vill man använda pastöriserad äggvita på dunk bör man nog använda den i matlagningen. Att dricka slemmet verkar, för mig, vidrigt. Då är man säker.

Sedan har jag bara gamla siffror på vid vilken temperatur äggvitan pastöriseras. Temperaturen verkar ligga kring 62 - 65 grader C i flera minuter för att äggvitan ska vara säker m a p salmonella.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 07:28   #20
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av 1911 Visa inlägg
Man vill såvitt jag vet att nedbrytningen ska vara så låg som möjligt och uppbyggnaden så hög som möjligt. Långsamt protein utesluter ju inte att man även intar snabbare proteinsorter eller fullständiga måltider.
Mitt förslag utifrån det jag läst här är att inte tänka så mycket på nedbrytningen och fokusera på uppbyggnad istället. Kasein efter pass som exempel, där stimuleras proteinsyntesen om det inte ändrats och du får minskad muskelnedbrytning.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 07:43   #21
Aliaas
Powered by Grynkorv

Aliaass avatar

Reg.datum: May 2013
Citat:
För att jag vill ha en långsam proteinkälla som tas upp under en längre tid, speciellt dagar då fastan annars blir lång p.ga. vardagslivet och jag samtidigt är i en nedbrytningsfas p.ga. för många pass i följd (då återhämtningen tidsmässigt är för kort).

Kasein hade säkert varit ungefär lika bra, men det är något speciellt med ägg.
Citat:
Man vill såvitt jag vet att nedbrytningen ska vara så låg som möjligt och uppbyggnaden så hög som möjligt. Långsamt protein utesluter ju inte att man även intar snabbare proteinsorter eller fullständiga måltider.
men sluta med fastan då?
Aliaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 09:44   #22
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Trevligt att veta att pastöriseringen sker innan stelningen iallafall. Nu känner jag mig lite mindre orolig över att äta löskokta ägg.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 12:32   #23
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Nu är jag ju dock tydlig med att äggvitan som efterfrågades ska vara nedbrytbar, och en pastöriserad äggvita som den på dunk torde vara lika säker som alla andra livsmedel. Tanken är ju att den ska intas tillagad (då det i tråden framkommit att flytande äggvita inte kan tillgodogöras på samma sätt som en som uppnåt >74°).

Vad är en bättre proteinkälla som kan intas i en fruktdrink? Kvarg etc borträknat, det tänkte jag variera med. Proteinpulver av långsammare sort skulle ju dock kunna brukas. Brukar dock vara ganska dyrt jmf med vassle.
Ät några kokta eller stekta ägg vid sidan av din drink? Jag tycker pastöriserad äggvita på dunk smakar gräsligt, även tillagat. Smakar inte likadant som äggvita direkt från ägg.
Gammal 2015-10-10, 13:52   #24
1911
Registered User

1911s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ät några kokta eller stekta ägg vid sidan av din drink? Jag tycker pastöriserad äggvita på dunk smakar gräsligt, även tillagat. Smakar inte likadant som äggvita direkt från ägg.
Jag har väl för helvete varit tydlig i trådstarten om att problemet är att det inte är så trevligt att äta ägg flera dagar i rad, man tröttnar helt enkelt på smaken. Annars vore det ju en rejält enkel lösning. Frågan är ju hur man ska få i sig äggen utan att behöva äta just kokta eller stekta ägg "som de är".
Gammal 2015-10-10, 14:35   #25
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Jag har väl för helvete varit tydlig i trådstarten om att problemet är att det inte är så trevligt att äta ägg flera dagar i rad, man tröttnar helt enkelt på smaken. Annars vore det ju en rejält enkel lösning. Frågan är ju hur man ska få i sig äggen utan att behöva äta just kokta eller stekta ägg "som de är".
Då kan man ju undra varför ska ha med ägg överhuvudtaget, om det är så "jobbigt" eller smakar så tråkigt att du lessnar efter några dagar. Det är inget magiskt med äggprotein. Du har fått svar att äggvita på dunk inte är någon bra idé att inta otillagat.

Kasein är nog det bästa alternativet i så fall. Annars kan även snabbare protein få ett något långsammare upptag om det intas som del av en en komplett måltid.
Gammal 2015-10-10, 18:32   #26
1911
Registered User

1911s avatar

Ägg har en magisk effekt på återhämtningen helt enkelt. Det är något speciellt med ägg, ovala kreationer fyllda med protein. Värpta av hönor som är till ca 90% uppbyggda av rent opti protein. Dessutom är ju fåglar en form av dinosaurier rent biologiskt (nästan). Att äta dinosaurieprotein måste ha en positiv effekt på speciellt benmusklerna (dinosaurier hade ju generellt rätt klena armar). Kaseinpulvret är skapat av mjölk, från kor. Det känns inte lika coolt. Kor är försiktiga fega djur. Om tjurarna hade skapat mjölken hade jag varit mer inne på det. Nu ser jag det mer som ett komplement till dinosaurieproteinet.
Gammal 2015-10-10, 18:35   #27
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Jag tycker att du ska dricka din äggvita. Kör hårt manneeeen!
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 18:36   #28
1911
Registered User

1911s avatar

Citat:
Jag tycker att du ska dricka din äggvita. Kör hårt manneeeen!

Det är sådana här svar jag ville ha. Inte ifrågasättanden om vettigheten i att dricka slem på dunk...

https://instagram.com/p/8bBkzAAnLw/?...to_decapitator

Här har du ju använt ägg (dinoprotein), hur tillagades detta?

Senast redigerad av 1911 den 2015-10-10 klockan 18:38.
Gammal 2015-10-11, 19:44   #29
Luca Brasi
Banned User

Det finns äggproteinpulver att köpa.
Det är inte gott eller jättebilligt,men det smakar bättre än dyrt äägviteslem på dunk som smakar plast och halvpastoriserad äggvita.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.