Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Jag har inget minne av att ha sett siffran 12% för sackaros i någon litteratur. Om det är så enkelt som att det är dubbelbindningen som ger dubbelt så hög koncentration så skulle maltodextrin kunna ätas rent och eftersom en sämre (mindre molekyler) maltodextrin hamnar runt 10% för isoton lösning och de som allra högst molekylvikt hamnar runt 16-18% (Osäker på exakt var man hamnar, det är ett tag sedan jag läste om det här). Det borde däremot gå ganska så snabbt att få fram en exakt siffra för sackaros om man letar lite.
Nu spelar det iofs ingen större roll om en lösning är hyper-, iso- eller hypoton så länge man klarar av att dricka den utan magbesvär.
|
Vad är det som egentligen styr hur hög koncentration man kan ha då? Är det ändå molekylvikten? Börjar bli mer och mer förvirrande detta...
Om du hittar en siffra för sackaros så skriv den gärna, jag har inte lyckats hitta det i alla fall. Men jag har å andra sidan inte tillgång till nån typ av litteratur på området. Bara google.
Om jag klarar av att dricka 12%-ig lösning under min löptur (även ifall det skulle vara högre än den teoretiska/rekomenderade koncentrationen), utan att få kramp i magen, och utan att tycka det skvalpar obehagligt mycket så är det bar att säga grattis och fortsätta med det? Jag tjänar inget (eller inte mycket i alla fall) på att sänka koncentrationen till de rekomenderade 6% (eller vad som nu rekomenderas)? Mao ifall jag skulle ha för hög koncentration och därför få långsammare upptag så skulle jag ha magen full med skvalp och nästan garanterat uppleva obehag. Tolkar jag dig ungefär rätt då?
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Du får satsa på maltodextrin istället för glukos till att börja med. Hitta ett bra maltodextrin som inte är så sött men samtidigt inte blir för tjockt att dricka.
Jag har för mig att det räcker med ca ett halvt kryddmått salt till en liter vatten för bästa magsäckstömning.
Natrium, dvs koksalt, är inte nödvändigt för upptaget av glukos i tarmen. Tolvfingertarmen vräker ut bikarbonat för att neutralisera den sura magsaften. Det finns stort överskott av natrium i tarmen för allt upptag.
|
Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en säck malto och köra på det framöver. Men nu har jag en massa druvsocker som jag gärna använder först, och vill gärna veta hurpass stark jag kan blanda sackaros och dextros. Dock klarade jag mig rätt bra på 200kcal vid 3h löpning sist, så det är inte hela världen ifall jag för nöja mig med 5%-ig lösning heller.
Om det är så att det egentligen inte finns en någorlunda fast gräns, utan det mer är individuellt hurpass man klarar stark koncentration så är det inte värre än att jag testar hur stark dryck just jag kan ha. Men finns det nån slags biologisk/kemisk gräns så ka ju detta hjälpa mig slippa famla i mörkret.
Känner du igen det där jag citerade ovan, där det ser ut som om du menade att 12%-ig lösning med sackaros kunde vara funkis?
Okej, då kan jag ta det lite piano med saltet. Ett knappt kryddmått tycker jag smakar gott på en liter när det är massa sött i så jag fortsätter nog med det, med tanke på att jag inte kommer dricka flera liter åt gången ändå.