Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-15, 09:23   #16
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Fast är inte det väldigt vanligt sagt att det är låga utgifter som gör dig rik inte höga intäkter? Iofs kan det vara så att man säger det i förhållande till sin inkomst och då är det ju intetsägande. Med andra ord: "För att få pengarna att växa behöver du ha pengar kvar efter att du betalat alla dina räkningar" - No shit.
Det som avgör storleken på kontot är såklart skillnaden mellan inkomst/utgifter såklart, som du skriver. Men det jag vill komma till är att hålla på att jaga småkronor där och där inte gör så enorm skillnad som man vill tro. Jämfört med att lägga någon timme extra på jobbet och få ut mer lön. Att tänka på öka intäkterna tror jag på sikt ger mer än tänka på småutgifterna (inom rimliga gränser).
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 09:25   #17
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sotala Visa inlägg
Precis. Högre inkomster genererar oftast större utgifter. Så en stor del hänger just på sparandet.
Högre inkomster utgör dock en större möjlighet till större sparande .
Gammal 2015-05-15, 09:27   #18
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W Visa inlägg
Det som avgör storleken på kontot är såklart skillnaden mellan inkomst/utgifter såklart, som du skriver. Men det jag vill komma till är att hålla på att jaga småkronor där och där inte gör så enorm skillnad som man vill tro. Jämfört med att lägga någon timme extra på jobbet och få ut mer lön. Att tänka på öka intäkterna tror jag på sikt ger mer än tänka på småutgifterna (inom rimliga gränser).
Jag håller delvis med dig om att jaga småkronor inte är värt det.

Jag tror man mår bättre av att iaf långsiktigt inte försöka spara och snåla på allt, såvida man inte mår extra bra av att snåla. Jag tänker att man medvetet väljer något kvalitétsmässigt eller smakmässigt sämre för att man sparar några få kr.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 09:51   #19
sotala
Registered User

sotalas avatar

Reg.datum: Oct 2013
Citat:
Högre inkomster utgör dock en större möjlighet till större sparande .
Javisst men oftast så blir det att man istället ökar sina utgifter. Men har man lite disciplin så är det jättebra givetvis
Gammal 2015-05-15, 10:02   #20
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Jobbar jag någon timme extra per vecka så blir det några tusen extra i månaden, istället för att lägga tid på att jaga någon krona billigare pasta som kan bli någon hundralapp i minskade utgifter. Självklart skulle det bästa vara att göra bägge delarna men känner att jobbar jag lite extra så kan jag unna mig att inte behöva tänka på de små kronorna men ändå gå större i plus varje månad.
För att inte tala på vilken usel timlön det är att leta, kanske t.o.m. åka runt, efter billigare varor för att spara några hundra kronor.
Gammal 2015-05-15, 10:34   #21
sotala
Registered User

sotalas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
För att inte tala på vilken usel timlön det är att leta, kanske t.o.m. åka runt, efter billigare varor för att spara några hundra kronor.
Du kan inte jämföra ditt privatliv som något slags jobb.
Du har helt enkelt inte timlön på fritiden.
Det är däremot inte ekonomiskt att pjks runt och köpa rabatterade varor om drt inte ör en sentlig skillnad/mängd man inhandlar.
Gammal 2015-05-15, 10:45   #22
sotala
Registered User

sotalas avatar

Citat:
Jag håller delvis med dig om att jaga småkronor inte är värt det.

Jag tror man mår bättre av att iaf långsiktigt inte försöka spara och snåla på allt, såvida man inte mår extra bra av att snåla. Jag tänker att man medvetet väljer något kvalitétsmässigt eller smakmässigt sämre för att man sparar några få kr.
Varje krona är en vinstkrona.! ^^) Många gamla människor är medvetna om detta varpå de idag ofta har en smärre förmögenhet undanstoppat. Om du ex likt många gamla tar med en egen påse till affären i 50 år, 1 påse kostar i snitt 2 kr, 2 gg i veckan=16 kr/mån, så sparar man väldigt mkt pengar. Resultatet är baserat på 10% i avk årligen.

Resultat: På 50 år kommer du att ha sparat ihop 87 678 kr!

Tillämpa då denna teknik på mkt annat i vardagen så blir det nog en förmögenhet som heter duga.

Är man någotlunda långsiktig så sparar man oerhört mkt pengar på att dra in på små utgifter. Man får helt enkelt anpassa sig till vad man själv värderar högt just då. För det är egentligen en värderingsfråga. Min generella uppfattning är att ju yngre man är desto mer bör man spara.
Gammal 2015-05-15, 10:56   #23
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Du kan inte jämföra ditt privatliv som något slags jobb.
Du har helt enkelt inte timlön på fritiden.
Det är däremot inte ekonomiskt att pjks runt och köpa rabatterade varor om drt inte ör en sentlig skillnad/mängd man inhandlar.
Klart jag kan göra det. Jag vill inte spendera min "fritid" med att aktivt leta efter billigast möjliga vara/tjänst. Jag skulle därför inte se det som fritid utan extraarbete i syfte att spara pengar. Då kan jag likväl ta ett extrajobb eller jobba extra och tjäna mer.
Gammal 2015-05-15, 11:27   #24
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Citat:
Javisst men oftast så blir det att man istället ökar sina utgifter. Men har man lite disciplin så är det jättebra givetvis
Vilket är helt naturligt, har man ett bättre betalt jobb och stor inkomst så tycker jag det är inget konstigt att man väljer att belöna sig med tex en nyare bil, finare hus, fler resor osv. Men en högre inkomst gör det betydligt lättare att spara in pengar om man sedan skulle vilja göra det.
Gammal 2015-05-15, 11:35   #25
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Varje krona är en vinstkrona.! ^^) Många gamla människor är medvetna om detta varpå de idag ofta har en smärre förmögenhet undanstoppat. Om du ex likt många gamla tar med en egen påse till affären i 50 år, 1 påse kostar i snitt 2 kr, 2 gg i veckan=16 kr/mån, så sparar man väldigt mkt pengar. Resultatet är baserat på 10% i avk årligen.

Resultat: På 50 år kommer du att ha sparat ihop 87 678 kr!

Tillämpa då denna teknik på mkt annat i vardagen så blir det nog en förmögenhet som heter duga.

Är man någotlunda långsiktig så sparar man oerhört mkt pengar på att dra in på små utgifter. Man får helt enkelt anpassa sig till vad man själv värderar högt just då. För det är egentligen en värderingsfråga. Min generella uppfattning är att ju yngre man är desto mer bör man spara.
Tar du med dig en plastkasse eller egen påse av annat slag till affären får du istället köpa påsar att slänga sopor i. Och en årlig avkastning på 10% är bra mycket och inte fullt rimligt.

Ja, man får anpassa sig. Jag kommer inte ha problem när jag blir pensionär om jag fortsätter som jag gör. Att tumma på livskvalitén genom att ta med egna påsar till ICA, duscha på gymmet(inte för smidighet utan för att spara pengar) och på andra sätt justera vardagen för att spara småpengar är iaf för mig inte ett alternativ.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 11:50   #26
Kallsone
100%

Kallsones avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg
Majoriteten har väl ändå inte möjlighet att jobba någon timme extra? Jag känner åtminstone inte många som på eget initiativ kan välja att jobba över och få betalt för det. Alla kan å andra sidan minska sina utgifter.
Jag skulle säga att majoriteten har möjlighet att jobba någon timme extra. Men det kräver kanske att man får söka ett extrajobb? Köra taxi på helgerna t.ex. Jobba över semestern kan man också göra, det har jag gjort. Vill man ha pengar får man jobba för det, så enkelt är det.

Jag tycker också det är dumt att bara ha en inkomst att förlita sig på.

Jag har också märkt att det är dyrt att vara ledig, för då ska man hitta på saker och allting kostar. När jag jobbar gör jag inte av med en krona förutom maten jag äter.
Kallsone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 12:00   #27
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Tar du med dig en plastkasse eller egen påse av annat slag till affären får du istället köpa påsar att slänga sopor i. Och en årlig avkastning på 10% är bra mycket och inte fullt rimligt.

Ja, man får anpassa sig. Jag kommer inte ha problem när jag blir pensionär om jag fortsätter som jag gör. Att tumma på livskvalitén genom att ta med egna påsar till ICA, duscha på gymmet(inte för smidighet utan för att spara pengar) och på andra sätt justera vardagen för att spara småpengar är iaf för mig inte ett alternativ.
Lol, det måste vara det sämsta exemplet någonsin på att "tumma på livskvalité".

Mer on topic så kan jag bara se poängen med att spara (läs snåla) på sättet som sotala tipsar om, om man samtidigt har det som som hobby eller verkligen måste vända på varje liten ynka krona.

Riskerna är ju dock enorma. Man glömmer bort att "leva", allteftersom man inpräntar ett kostnadsbias. Detta leder till en ovilja att testa nya saker och du blir tråkig. Du missar saker.

För att inte tala om när du sitter där efter 50 år, förmodligen bitter ända ut i fingerspetsarna, hur ska du då kunna börja spendera dina insparade pengar? Du vet ju bara hur man snålar och sparar.

Spara med ett tydligt mål och/eller begränsa spontana, kostsamma, excesser som förmodligen skulle ge högre ROI om dessa pengar tillfälligt läggs på hög. Skulle jag säga.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 12:01   #28
sotala
Registered User

sotalas avatar

Citat:

Man kan köpa en rulle med ca 100 påsar för några kr vet du va? Det var endast ett exempel f.ö. 10 % är rimligt om man förvaltat sima pengar litegrann. Men 7 är fullt acceptabelt iaf. Oavsett så är det för att sätta perspektiv på situationen
Gammal 2015-05-15, 12:03   #29
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Köper Knox istället för General
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 12:09   #30
KalleBalik
Drill Sergeant

KalleBaliks avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Köper Knox istället för General
Samma här, på god väg mot första miljonen.
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.