2014-12-21, 16:20
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Skaffa jobb i Stockholm, fixa ett enkelt andrahandsboende och sök till universitet till hösten.
|
Har faktiskt funderat på just detta. Stockholm vore som perfekt i en situation som denna då jag är singel och knappast har något som håller mig tillbaka där jag är.
Problemet är boende, av vad jag förstått är det jävligt svårt att få tag något i storstaden, finns det några rekommenderade sidor där folk annonserar ut andrahandsboenden?
Jag har också haft funderingar på att plugga igen - Denna gång med något som jag faktiskt känner motivation inför. Problemet är då att jag redan haft CSN lån/bidrag när jag pluggade förra gången - Samlade bara ihop 70-75 högskolepoäng av 120, vilket i sin tur innebär att jag tydligen inte kan få lån/bidrag igen, om jag förstått rätt?
|
|
|
2014-12-21, 16:22
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Dina teoretiska pick-up skills och kunskaper om hur kvinnor är pga. evolutionen föreslår jag att du spolar ner i avloppet någonstans.
Utöver det så skaffa dig en utbildning. Du verkar inte vara dum i huvudet så sök något stimulerande på vettig högskola och flytta till studentkorridor.
|
Av vad jag observerat, sammanfogat med den lilla erfarenhet jag har, så stämmer teorierna helt glasklart med verkligheten. Nu är denna tråd dock ej om detta så tänker inte lägga någon tid på diskussion om just det.
Utbildning har jag funderat på ja, men som sagt tidigare, förra gången jag pluggade samlade jag av ren lathet bara ihop 70 poäng av 120, således får jag inte ta lån igen om jag uppfattat saken korrekt.
|
|
|
2014-12-21, 16:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Folk som suttit i fängelse och narkomaner som varit riktigt illa på det kan ta sig i kragen och vända sitt liv. Så varför skulle du som aldrig ens haft några riktiga bekymmer inte klara det? Det gäller bara att ha ambitioner och mål. Väx upp och skärp dig.
|
|
|
2014-12-21, 16:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Resurrected
Folk som suttit i fängelse och narkomaner som varit riktigt illa på det kan ta sig i kragen och vända sitt liv. Så varför skulle du som aldrig ens haft några riktiga bekymmer inte klara det? Det gäller bara att ha ambitioner och mål. Väx upp och skärp dig.
|
Behöver inte vara svårare än så här.
|
2014-12-21, 16:29
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Resurrected
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994
Behöver inte vara svårare än så här.
|
Ok, mitt bidrag var långt ifrån lysande, men ni kan ju ta och kamma er.
|
|
|
|
2014-12-21, 16:30
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kimslicer
Har faktiskt funderat på just detta. Stockholm vore som perfekt i en situation som denna då jag är singel och knappast har något som håller mig tillbaka där jag är.
Problemet är boende, av vad jag förstått är det jävligt svårt att få tag något i storstaden, finns det några rekommenderade sidor där folk annonserar ut andrahandsboenden?
Jag har också haft funderingar på att plugga igen - Denna gång med något som jag faktiskt känner motivation inför. Problemet är då att jag redan haft CSN lån/bidrag när jag pluggade förra gången - Samlade bara ihop 70-75 högskolepoäng av 120, vilket i sin tur innebär att jag tydligen inte kan få lån/bidrag igen, om jag förstått rätt?
|
Andrahandskontrakt går att fixa. Det finns säkert någon som har tips på bra sidor.
Avsluta kurserna du ligger efter med eller jobba ihop en buffert så du har råd att plugga. Annars får du jobba och plugga samtidigt.
Oavsett vad så är inte att bo hos mamma ett alternativ. Du behöver ett jobb så du kan stå på egna ben. Flest jobb hittar du i Stockholm. Det finns också mycket människor och nya kontakter att knyta.
Där har du en bra början. Hur du fixar resten kan du räkna ut längs vägen.
|
|
|
2014-12-21, 16:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Ok, mitt bidrag var långt ifrån lysande, men ni kan ju ta och kamma er.
|
rakat huvud så kamm mej blir svårt. Ditt inlägg var kasst helt enkelt. Ibland måste man ta sig i kragen, det verkar vara svårt för den "förlorade generationen"...tyvärr.
|
2014-12-21, 16:33
|
|
|
Now You See Me
Reg.datum: May 2003
|
Man kan alltid prova skriva ett brev till CSN annars.
Har du inga nuvarande skulder till dom finns det en chans att du kan få bidrag ändå.
|
|
|
2014-12-21, 16:36
|
|
|
Banned User
|
Min första plan tänkte jag skulle vara att ta ett körkort nu efter årsskiftet. Har för nuvarande totalt 17000 på kontot, en månad till å jag kommer troligtvis ha runt 30. Betalar mat här hemma, eller ja, jag försöker i alla fall men morsan handlar ofta för egna pengar och säger att hon inte vill ta emot några av mig.
Så jag spar väldigt mycket varje månad, går väl nån tusenlapp till proteinpulver, alkohol någon gång och pizzor/godis på helgerna, inte mycket mer än så.
Tar körkort i februari i alla fall, tänkte jag.
|
|
|
2014-12-21, 16:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Ditt problem verkar vara att du ser dig själv som något slags offer, och spenderar uppenbarligen mer tid på att tycka synd om dig själv än att göra något åt situationen.
Som några redan poängterat - Sluta vara en sådan syltrygg och ta tag i det. 26 är ingen ålder.
|
|
|
2014-12-21, 16:44
|
|
|
Mr.KlopFis
Reg.datum: Jan 2007
|
Hehe, känner igen mig lite i det du skriver. Därför jag bara ena dagen sa upp mig på jobbet där jag varit 5år samt lägenheten för att bara packa en väska och dra. Norge är ett perfekt land att göra detta då många just kommer dit för att jobba och träffa folk. Lätt att fixa kollektiv och på så sätt träffar du människor utan att behöva gå ut.
Man får helt enkelt bara testa något annat än det man gör idag.
|
|
|
|
2014-12-21, 16:47
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994
rakat huvud så kamm mej blir svårt. Ditt inlägg var kasst helt enkelt. Ibland måste man ta sig i kragen, det verkar vara svårt för den "förlorade generationen"...tyvärr.
|
Jag kan ta mig i kragen, bokstavligen, men vad hjälper det? Fattar du verkligen inte att det är ett icke-tips, eftersom det innehåller precis noll förslag på en faktisk åtgärd och vad mer som måste göras för att faktiskt lyckas genomföra åtgärden?
Problem - Hur Du Löser Ditt Problem
Jag är tjock - Ät mindre
Jag är deprimerad - Gaska upp dig, tänk positivt
Jag har inga pengar - Skaffa ett jobb och ät havregrynsgröt
|
|
|
|
2014-12-21, 17:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Jag tror att om du hittar något du verkligen vill plugga, och börjar plugga i förslagsvis uppsala eller lund, så kommer allting lösa sig automagiskt
|
2014-12-21, 17:22
|
|
|
.
Reg.datum: Jun 2007
|
Till alla de som "AH men asså bara ändra dig serru o tänk positivt"... passar möjligen beteckningen iq fiskmås på er?
Mitt tips till dig TS är att börja med något litet som gör dig glad i vardagen. Sedan kan du bygga på med mer mål när du känner dig bekväm. Av egen erfarenhet är det de små förändringarna som verkligen gör skillnad. Att försöka ta sig an allt på en gång har ofta resulterat i "Nej fan detta klarar jag aldrig, kommer aldrig kunna förändra mig" och så vips, är man tillbaks på ruta ett.
Senast redigerad av C h r i s den 2014-12-21 klockan 17:25.
|
|
|
2014-12-21, 17:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Jag kan ta mig i kragen, bokstavligen, men vad hjälper det? Fattar du verkligen inte att det är ett icke-tips, eftersom det innehåller precis noll förslag på en faktisk åtgärd och vad mer som måste göras för att faktiskt lyckas genomföra åtgärden?
Problem - Hur Du Löser Ditt Problem
Jag är tjock - Ät mindre
Jag är deprimerad - Gaska upp dig, tänk positivt
Jag har inga pengar - Skaffa ett jobb och ät havregrynsgröt
|
Jag är döende - sluta vara döende.
Jag är missbildad - sluta vara missbildad.
Jag är extremt blyg och har problem i sociala situationer och jag stammar och kissar på mig - sluta vara blyg, bli en stand up komiker och sluta stamma och kissa ner dig.
Att "gaska" upp sig ur en depression är nog ett av de enskilt sämsta råden jag hört. Man ska visserligen vara försiktig med att klä på sig offerkoftan för ofta, men alla problem har inte lätta lösningar.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.
|

|