Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-16, 20:37   #16
R Scarpa27
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
vafan kom ihåg skandalen han som sålde något på blocket (minnes ej vad)...

och håvade in riktigt stora pengar...
han beskrev hela produkten och att han skulle skicka det på posten...

!!! men... längst ner på hela blocket annonsen stog det klart och tydligt Det jag säljer är produkten tryck på papper i bildformat och ingen riktig pryl...

läste alla det?? nej... texten var så lång och folk läste hälften och betalade :P

så killen gjorde inget olagligt men fick in en jaekla stor kassa..

dock fel att luras på det sättet, men endå inga fel...
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 20:55   #17
Cooks
Budget Axon

Reg.datum: Nov 2014
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg

!!! men... längst ner på hela blocket annonsen stog det klart och tydligt Det jag säljer är produkten tryck på papper i bildformat och ingen riktig pryl...

läste alla det?? nej... texten var så lång och folk läste hälften och betalade :P

så killen gjorde inget olagligt men fick in en jaekla stor kassa..

dock fel att luras på det sättet, men endå inga fel...

Förresten, vad händer med alla pengar? Verkar vara en gemensam nämnare för offren, ingen får tillbaka sina pengar när gärningsmannen/kvinnan döms. OK att personen redan är hos kronofogden och är skyldig dem 100k, kan man inte dryga ut det till 150k och betala tillbaka det han snott? :S
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 21:38   #18
olle lindblad
Disco Inferno

olle lindblads avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag trodde inte att någon längre betalade i förskott på dessa sidor när det finns fungerande betallösningar. Där ser man.
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 21:56   #19
Cooks
Budget Axon

Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad Visa inlägg
Jag trodde inte att någon längre betalade i förskott på dessa sidor när det finns fungerande betallösningar. Där ser man.
Hah! Finns gott om såna som har oändligt många, dumma, anledningar till varför de inte vill köra på de säkra betalmetoderna

Ett till tips, acceptera ALDRIG pengar som betalas till dig via Paypal om du säljer något. När de mottagit sina(dina) prylar kommer de bara dra tillbaka sina pengar.
Gammal 2014-11-16, 22:33   #20
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg

På E-bay är tydligen den senaste scamming-trenden att man lägger upp en auktion för en produkt. Mycket bilder och specifikationer, men sedan på raden längst ner så står det att det man betalar för är en donation, så att annonsören (inte den som vinner auktionen) får råd att köpa produkten. Så du får betala för att någon annan skall ha en PS4 eller XboxOne...
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 22:48   #21
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad Visa inlägg
Vilka lösningar då? Min erfarenhet är att det är förskottsbetalning som gäller om nåt ska skickas.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 23:23   #22
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Om du vet vem personen är och har fört över pengar till dennes konto, hur kommer det sig att du gett upp hoppet om att få dina pengar tillbaka? Det är ju goda förutsättningar så länge personen inte sitter i Malaysia eller motsvarande.
+1

Åk och knacka på dörren?

Citat:
Vilka lösningar då? Min erfarenhet är att det är förskottsbetalning som gäller om nåt ska skickas.
Payson Secure. Fungerar som en mellanhand. Finns säkert 100 andra liknande tjänster.

Senast redigerad av cero den 2014-11-16 klockan 23:24.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 09:46   #23
Cooks
Budget Axon

Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
+1

Åk och knacka på dörren?

Payson Secure. Fungerar som en mellanhand. Finns säkert 100 andra liknande tjänster.
Också nyfiken på detta, varför är det ingen som gjort/gör det?
Gammal 2014-11-17, 10:15   #24
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Det gör mig riktigt irriterad att polisen verkar vara otrolig trög på såna här ärenden, fast de har email, kontonummer och namn så gör de i princip ingenting.
Det är ju bara att åka och hämta personen, direkt mer eller mindre, det skulle ju säkert förhindra att samma person hinner gör många fler bedrägerier innan polisen ingriper.
Gammal 2014-11-17, 10:23   #25
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Krävs ju en del för att säkerställa att brott begåtts av den personen.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 10:24   #26
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Också nyfiken på detta, varför är det ingen som gjort/gör det?
Oftast är det svårt att hitta dörren, alternativt få tag i personen bakom

Citat:
Ursprungligen postat av kaer Visa inlägg
Det gör mig riktigt irriterad att polisen verkar vara otrolig trög på såna här ärenden, fast de har email, kontonummer och namn så gör de i princip ingenting.
Det är ju bara att åka och hämta personen, direkt mer eller mindre, det skulle ju säkert förhindra att samma person hinner gör många fler bedrägerier innan polisen ingriper.
Jag blev av med byggnadsställning för 200 papp. Hittade den några veckor senare på ett bygge 5km från solna polisstation.

Jag gav polisen information om stölden, information om materialet som går att identifiera via serienummer och färgmarkering.

Gav polisen uppställningsplatsen för min ställning, information om företaget som hade ställningen och jobbet, deras lageradress, hemadress till han som driver företaget och hans målvakt

Jag erbjöd mig även följa med patrull ut för att assistera med identifieringen och peka ut serienummer, men de verkar ha tappat bollen eftersom det blev nedlagt mer än fyra gånger under perioden om två månader.

De skickade ut en patrull som konstaterade att en ställning fanns på plats, men ingen identifiering skedde då, men jag har givit polisen bilder med GEO-data som bekräftar att min ställning stod på den platsen vid det datum den firman utförde ett jobb.

När de väl skulle identifiera ställningen tre veckor senare var den borta.

Jag håller på JO anmäla hela händelsen för polisen sköter inte sitt jobb, men tyvärr lär det inte ge någon effekt.

Tyvärr måste man hela tiden ha i åtanke att man får lösa denna typ av problematik själv pga svenska polisväsendet är i dagsläget ett fiasko.

Vem som tappat bollen vet jag inte men det är antagligen regeringen.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 13:19   #27
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Oftast är det svårt att hitta dörren, alternativt få tag i personen bakom
Varför skulle det vara det..?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 13:23   #28
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Blev inte blåst men jag sålde en grej till en tysk för ett tag sen.
Han fick prylen helt enligt beskrivning men blev helt rabiat och inledde en dispyt på paypal.

Hans argument var: "När den kostade så mycket så utgick jag från att den skulle vara i nyskick". Trots att det fanns 10 bilder i annonsen och det inte stod ett ORD om det i annonsen (Att den skulle vara i nyskick). Han ville även ha massa saker tillhörande saker trots att det stod i annonsen exakt vad som ingick.

Till saken hör att Paypal har en historia av att alltid sida med köparen, inte säljaren. Så jag trodde iskallt att jag var körd.

MEN så damp det in ett mail häromdagen där de skriver att jag vann (Hans krav var orimliga).

Då mailar dåren och skriver att jag är skyldig honom pengar. Herregud vilken dåre.
Gammal 2014-11-17, 13:28   #29
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Folk som lurar folk är oftast klyftiga nog att använda kontantkort och fakeuppgifter.

Sedan är det ett jättehopp från att folk pratar om att skippa egen rättvisa till att göra det, för påföljderna kan många gånger vara sämre än belöningen.

Risk/reward
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 13:37   #30
SGW
Banned User

Reg.datum: Aug 2014
Citat:
Men tänk lite. Om du satt och blåste folk på pengar regelbundet på nätet, hade du bott på den adressen som vem som helst hade kunnat googla sig fram till?

Det är ju oftast inte samhällets elit som håller på såhär. Hon som blåste min tjej t.ex. var en 20ish-årig brud som hade 20-talet anmälningar på sig, bodde inte på adressen som internet sa och hade några hundratusentals kronor i skulder hos kronofogden.

Anekdot: en kollega gjorde ett hembesök när hans dotter blev blåst på pengar i samband med ett hundköp. Paret som gjorde det bodde inte på adressen de uppgav men de bor i en by där det är lite alla-känner-alla, så det var inte svårt för honom att ta reda på vart de egentligen var. Han var inte direkt hotfull men mycket tydlig med att "ni SKA betala tillbaka pengarna". Resultatet blev att han blev polisanmäld för olaga hot, förhörd och kraftigt rekommenderad av polis att absolut inte åka dit igen. Fallet nedlagt och paret klarade sig. Även dessa hade kraftiga skulder så några pengar lär ändå inte finnas kvar några dagar efter blåsningen.
SGW är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.