Citat:
Ursprungligen postat av steelrich
Efter att ha pluggat klart samhällsvetenskaps programmet i gymnasiet är det dags att röra sig vidare.
Men jag är väldigt nerövs och förvirrad angående vidare studier.
Har valt att söka in på Olika ekonomiprogram just för att arbetet verkar soft och man kan få en hyffsad lön.
Har försökt läsa på om vad olika utbildningar leder till, men alla säger olika.
Det jag egentligen tänkte fråga är : Hur pass mycket svårare är Ekonomi/högskola studier VS gymnasiet?
Vilken del utav ekonomi bör man satsa på för att kunna få jobb efter med en bra lön?
Tack på förhand.
|
Beror på hur pass duktig du är. Det som vi läste under 3 år på gymnasiet (ett antal år sedan) gick man genom under de två första veckorna..
Däremot, väljer du att plugga att ekonomi så kan du glida genom hela utbildningen, var dock beredd på att det blir tufft att söka jobb. Har du inte kontakter eller betyg som gör att du står ut så blir det svårt, nästintill alla universitet och högskolor erbjuder ekonomistudier så det är inte direkt ett "unikt" ämne som bara vissa läser.
Likväl, vill du få en soft lön som ekonom så vill jag nog rekommendera dig att du studerar hårt från dag 1. Annars blir det ingen soft lön någonsin..