Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-09, 14:14   #16
steelrich
Registered User

Reg.datum: Jun 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Ja och nej; det är ingen som kommer att straffa dig när du hoppar av. Däremot är det dumt att kasta bort sina studiemedel på sådant som man inte gör klart; dispensreglerna är inte så generösa numera. Om man är väldigt osäker är det nog bättre att söka en fristående kurs första terminen.

Edit: NB att jag med "inte göra klart" menar ej avslutade kurser.
Vad menas mad dispensreglerna? Och jag kastar väl ändå inte direkt bort pengar? Det är en summa som man får ta som lån för att man studerar. Men det är ju inget som jag själv jobbat ihop... Eller jag förstår inte detta med att slösa på CSN?
steelrich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 14:15   #17
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av steelrich Visa inlägg
Förstår vad du menar, och det låter väldigt smart. vad betyder prokrastinera?
Och förstår inte riktigt detta med CSN, hur "slösar" man på den?
Prokrastinera: från engelskans "procrastinate", sjukta upp. Jag är ärligt talat inte säker på att det verkligen är ett ord, och inte bara en anglicism.

Vad som menas med att slösa med CNS-medlen varierar beroende på vem man frågar, men oftast menas väl att man använder upp dem (de är ju begränsade) innan man vet vad man vill plugga så att man står utan i slutet. Du får alltså inte låna för hur många terminer som helst. Dispensregler: Förr kunde man ansöka om dispens, d.v.s. utökade studiemedel sedan de tagit slut, oftast för att slutföra en utbildning. Idag kan man förmodligen fortfarande göra det, men det är nog inte ofta man får ja.

Senast redigerad av Tolkia den 2013-06-09 klockan 14:17.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 14:16   #18
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Du kan inte ta hur mycket studielån som helst.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 14:18   #19
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag föreslår att du läser på lite t.ex. här: http://studera.nu/
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 14:38   #20
steelrich
Registered User

Reg.datum: Jun 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag föreslår att du läser på lite t.ex. här: http://studera.nu/
Tack för tipset!

Får man fråga vad du har för utbildning?
steelrich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 15:07   #21
Okej
Kolozzeum Immaturity

Okejs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Citat:
vad betyder prokrastinera?
berättar sen
Okej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 15:15   #22
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Har man absolut ingen aning om vad man vill göra så kan man göra sämre saker än att läsa en termin* på högskolan. Det gäller bara att se till att klara av kurserna så att det inte ställer till det i framtiden. Om man sedan i slutet av en längre annan utbildning inte får en termin med studiemedel så har man haft gott om tid innan dess att spara ihop pengarna.

*Om kurserna går att avsluta efter en termin och inte sträcker sig över ett helt år.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 15:54   #23
Åsberg
Töligt

Åsbergs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Okej Visa inlägg
berättar sen
Om jag inte är upptagen med att kolla på serier. Eller fundera på om jag ska kolla på serier.
Gammal 2013-06-09, 16:25   #24
KalleTeodor
Dödgrävarn

KalleTeodors avatar

Reg.datum: Jun 2010
Jadu, jag kan ju säga såhär. jag visste inte vad jag vill studera för två år sen när jag gick ut gymnasiet. så jag tog ett sabbats år, ett sabbats år som sedan blev två och om jag inte hade blivit så påtryckt att plugga till hösten så hade det nog blivit ett ytterligare år. har ju ändå jobb, visserligen ett skitjobb men det duger för mig. har andra mål i livet än karriär. men men blir nog studier iaf nu till hösten även fast jag inte vet vad jag vill läsa men det kanske man aldrig vet?

Det var skönt med sabbatsår iaf.

Senast redigerad av KalleTeodor den 2013-06-09 klockan 16:30.
KalleTeodor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 16:27   #25
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Om man upptäcker att man valt fel utbildning så måste man ju inte alltid hoppa av. Ibland går det byta till en liknande utbildning på samma universitet och ta delar av avklarade studiepoäng med sig.

Jag tycker inte att OP skall stressa upp sig för mycket om att välja helt rätt utbildning direkt. Läs vad som intresserar dig och stirra inte dig för blind på vilken potentiell lön du kanske kommer få i framtiden. De flesta högskoleutbildningar är ju ändå några år och man vet aldrig hur verkligheten ser ut när du väl är klar. Här talar jag av egen erfarenhet, började själv plugga en civilingenjörsutbildning när IT-bubblan började bildas. Alla ingenjörer som kom ut då fick jobb hur lätt som helst och hade man rätt inriktning så kunde man tjäna sjukt mycket pengar. När jag var klar 5 år senare så hade IT-bubblan spruckit. Nästan ingen av mina kursare fick jobb de första åren. Fick själv harva fram på skitjobb i tre år innan jag fick ett ingenjörsjobb. Men jag ångrar ändå inte mitt utbildningsval, eftersom jag läste de jag var intresserad av. Och nu har jag ett toppenjobb som jag aldrig skulle fått utan samma utbildning.

Så mitt råd är att välja något som intresserar dig. Märker du att utbildningen är fel för dig eller för dålig kvalitet så byt då till något som är bättre. Det är inte hela världen. Och skulle du få slut på CSN-terminer så går det faktiskt leva snålt och jobba extra för att kunna göra klart den där sista terminen som kanske fattas.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 16:45   #26
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Efter att ha pluggat klart samhällsvetenskaps programmet i gymnasiet är det dags att röra sig vidare.
Men jag är väldigt nerövs och förvirrad angående vidare studier.
Har valt att söka in på Olika ekonomiprogram just för att arbetet verkar soft och man kan få en hyffsad lön.
Har försökt läsa på om vad olika utbildningar leder till, men alla säger olika.
Det jag egentligen tänkte fråga är : Hur pass mycket svårare är Ekonomi/högskola studier VS gymnasiet?

Vilken del utav ekonomi bör man satsa på för att kunna få jobb efter med en bra lön?

Tack på förhand.
Beror på hur pass duktig du är. Det som vi läste under 3 år på gymnasiet (ett antal år sedan) gick man genom under de två första veckorna..

Däremot, väljer du att plugga att ekonomi så kan du glida genom hela utbildningen, var dock beredd på att det blir tufft att söka jobb. Har du inte kontakter eller betyg som gör att du står ut så blir det svårt, nästintill alla universitet och högskolor erbjuder ekonomistudier så det är inte direkt ett "unikt" ämne som bara vissa läser.

Likväl, vill du få en soft lön som ekonom så vill jag nog rekommendera dig att du studerar hårt från dag 1. Annars blir det ingen soft lön någonsin..
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:42.