Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-04, 19:03   #16
Sokrates696
Im not here to talk.

Sokrates696s avatar

Reg.datum: Nov 2012
Var och gör som de vill med sina pengar.

"High end bars benefit competition Olympic lifts and are not necessary for training."

Om du inte skall köra olympiska lyft eller tex. frivändningar spelar det inte så stor roll hur bra "ändarna" snurrar.
Bänkpress, knäböj o marklyft kommer inte påverkas av en dyr eller billig skivstång.
Skall man inte lyfta mer än 350kg finns heller ingen anledning till att köpa värre bara för att.
Naturligtvis skulle jag också helst köpa ett set med eleikostång och vikter, men lägga 18-20000:- gör jag inte för träningsutrustning till mitt garage som inte kommer göra nån skillnad.

Det är lite som att man måste inta div. proteiner och andra burkar med div. bokstavskombinationer för att det ens skall vara lönt att träna.

Lyft tungt och ofta så blir du stark, om det är eleiko eller 2 spannar med cement på ett järnrör gör detsamma. Same but different.

/Tommy.
Långsiktiga 1RM mål: BP 100, Squat 160, DL 200.
Sokrates696 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 19:06   #17
Rickard
Registered User

Rickards avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sokrates696 Visa inlägg
Var och gör som de vill med sina pengar.

"High end bars benefit competition Olympic lifts and are not necessary for training."

Om du inte skall köra olympiska lyft eller tex. frivändningar spelar det inte så stor roll hur bra "ändarna" snurrar.
Bänkpress, knäböj o marklyft kommer inte påverkas av en dyr eller billig skivstång.
Skall man inte lyfta mer än 350kg finns heller ingen anledning till att köpa värre bara för att.
Naturligtvis skulle jag också helst köpa ett set med eleikostång och vikter, men lägga 18-20000:- gör jag inte för träningsutrustning till mitt garage som inte kommer göra nån skillnad.

Det är lite som att man måste inta div. proteiner och andra burkar med div. bokstavskombinationer för att det ens skall vara lönt att träna.

Lyft tungt och ofta så blir du stark, om det är eleiko eller 2 spannar med cement på ett järnrör gör detsamma. Same but different.

/Tommy.
Men det är ju precis det han skriver i första inlägget att han ska göra.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 19:08   #18
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jag kör mycket olympiska lyft så allt för risig snurr på stången bör det inte vara.
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 19:16   #19
Rickard
Registered User

Rickards avatar

Reg.datum: Feb 2009
De stänger som jag har någon erfarenhet utav är Eleiko och DHS. Och man kan enkelt sammanfatta det med att dom är lika bra.

Vad det gäller bumpers så är favoriten den typen som CrossFit Uppsala säljer. Breda, mycket gummi, bra studs så dom är skonsamma mot underlaget och skramlar inte mycket till skillnad från vikter med mer järn i mitten. Hållbara verkar dom vara också.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 19:18   #20
Sokrates696
Im not here to talk.

Sokrates696s avatar

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Men det är ju precis det han skriver i första inlägget att han ska göra.
Sorry, missade det. >Hookersunited, Då skall du nog satsa på en eleikostång och vikter.

/Tommy.
Långsiktiga 1RM mål: BP 100, Squat 160, DL 200.
Sokrates696 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 19:32   #21
huldz

huldzs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Instämmer med Rickard. CF Uppsalas bumpers är bra, låter mindre än "metalldiskvarianten" sen gäller det ju att använda grejerna smart också. Inte slänga ner en stång med bara 10kg-kakor på allt för ofta t.ex. Ju tunnare bumper desto mindre tål den.
De säljer även skivstänger. Nu har jag bar känt på den oxiderade varianten och den snurrade bra, dock inte som Eleiko, men jag skulle kunna tänka mig att köpa en sådan om jag hade en lite tajtare budget.

http://primalfitness.se/

Btw, hopprepen med de blå handtagen lär man sig göra DU's med hur lätt som helst. Grymt rep!

Senast redigerad av huldz den 2013-01-04 klockan 19:34.
huldz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 19:39   #22
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Har inte deras stänger konstig lättring?
I dagsläget är jag inte bättre än att jag orkar ta ner vikten lugnt och sansat, men måste man av någon anledning dumpa stången är det ju skönt att slippa vara rädd för att saker ska gå sönder.
Gammal 2013-01-04, 19:55   #23
NNIF
Banned User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av huldz Visa inlägg
Instämmer med Rickard. CF Uppsalas bumpers är bra, låter mindre än "metalldiskvarianten" sen gäller det ju att använda grejerna smart också. Inte slänga ner en stång med bara 10kg-kakor på allt för ofta t.ex. Ju tunnare bumper desto mindre tål den.
De säljer även skivstänger. Nu har jag bar känt på den oxiderade varianten och den snurrade bra, dock inte som Eleiko, men jag skulle kunna tänka mig att köpa en sådan om jag hade en lite tajtare budget.

http://primalfitness.se/

Btw, hopprepen med de blå handtagen lär man sig göra DU's med hur lätt som helst. Grymt rep!
jag köpte in dem till gymmet, höll ett halvår! inte så bra, skräp

jordan fitness verkar vara mycket bättre kvalitet, skulle köpt (ska ev köpa) deras stång för 3000 och deras bumpers
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 12:35   #24
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av HookersUnited Visa inlägg
I dagsläget är jag inte bättre än att jag orkar ta ner vikten lugnt och sansat, men måste man av någon anledning dumpa stången är det ju skönt att slippa vara rädd för att saker ska gå sönder.
Svaret blir då precis som i den andra tråden: Köp en bra skivstång och utöka med bra vikter vartefter. Skräpvikter har man alltid någon nytta av t ex funkar de att fylla ut med när de bra vikterna inte räcker till eller för att köra vissa övningar men skräpstänger kan man efter ett tag möjligen ha som grund för greppredskap eller som ankare för båten.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 12:39   #25
NNIF
Banned User

Reg.datum: Sep 2012
ni som hade bumpers från primalfitness, vilka har ni? Kanske det vore värt att fixa 20kg's arna om de håller bättre?
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 20:32   #26
leo1
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Då mitt årsmedlemskap snart tar slut och jag kör bara skivstångsträning så börjar jag bli sugen på egna grejer. Mitt gym kostar 3000:- om året, då kan jag ju lika gärna köpa det här:

http://www.gymleco.se/traning-hemma.php

Dom grejerna finns på mitt gym nu och jag tycker de är riktigt sköna!
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 12:49   #27
Dylan
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Då mitt årsmedlemskap snart tar slut och jag kör bara skivstångsträning så börjar jag bli sugen på egna grejer. Mitt gym kostar 3000:- om året, då kan jag ju lika gärna köpa det här:

http://www.gymleco.se/traning-hemma.php

Dom grejerna finns på mitt gym nu och jag tycker de är riktigt sköna!
Hur gick det? Köpte du detta paketet? Går också i tankarna att ha ett gym i källaren och lutar åt ovanstående just nu.
Dylan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 12:58   #28
Payter
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Kolla med Eleiko om de har någon begagnad.Hittade min internationella träningsstång begagnad hos dom,och är mycket nöjd över det köpet!
Payter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:06   #29
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Payter Visa inlägg
Kolla med Eleiko om de har någon begagnad.Hittade min internationella träningsstång begagnad hos dom,och är mycket nöjd över det köpet!
Vad fick du för pris
Gammal 2013-04-08, 15:16   #30
Payter
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Om jag minns rätt (var några år sedan) runt 3000.
Payter är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.