Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-09, 22:37   #16
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
Är lite inne på VW Golf 1.6 (bensin), årsmodell 98 och framåt nu då jag har dålig koll på japsarmodellerna. Kommentarer på det valet?
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 22:40   #17
gratefuldead
Registered User

gratefuldeads avatar

Reg.datum: Feb 2012
Med en Golf blir du nöjd, garanterat. Det är ett bra val. En välbeprövad konstruktion. Såklart finns det även dåliga exemplar av en sådan med, men rent generellt en mycket bra gedigen bil.

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 15:24   #18
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Letat mig fördärvad efter bilar som inte har diverse saker som får en att dra öronen åt sig, utan att lyckas.

Har blivit erbjuden en VW Jetta från 1991 av en person som det känns som att man kan lita på. Nyskattad och besiktigad, drar 0.5 (diesel), kamrem bytt för 2k mil sedan. Personen vill dock ha 10k för den, kan inte avgöra om det är lite väl dyrt för en så gammal bil eller om man ska acceptera det för att bara ha nåt som funkar på kort sikt?
Gammal 2012-12-10, 17:22   #19
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Hur mycket har den gått?
Vad är skatten? Skatten får du väl fortfarande med i köpet (?) och en diesel kan vara ganska så dyr att skatta.
Är det bra däck?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 20:27   #20
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Letat mig fördärvad efter bilar som inte har diverse saker som får en att dra öronen åt sig, utan att lyckas.

Har blivit erbjuden en VW Jetta från 1991 av en person som det känns som att man kan lita på. Nyskattad och besiktigad, drar 0.5 (diesel), kamrem bytt för 2k mil sedan. Personen vill dock ha 10k för den, kan inte avgöra om det är lite väl dyrt för en så gammal bil eller om man ska acceptera det för att bara ha nåt som funkar på kort sikt?
Du kan ju leta efter en Vento också, de är lite nyare
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 20:29   #21
ArnoldOnLehmä
Registered User

Förlåt om jag kapar tråden men en bensinsnål, pålitlig vinterbil som man kommer av gården med fast det kommit 2 dm blötsnö. Får kosta 20-40k. Gärna lätt att meka med själv. Kan ni knäcka denna nöten tack.

nya journalen
http://<br /> http://www.kolozzeum....ad.php?t=86344
ArnoldOnLehmä är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 20:31   #22
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av arnoldonlehmä Visa inlägg
förlåt om jag kapar tråden men en bensinsnål, pålitlig vinterbil som man kommer av gården med fast det kommit 2 dm blötsnö. Får kosta 20-40k. Gärna lätt att meka med själv. Kan ni knäcka denna nöten tack.
740.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 21:29   #23
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Hur mycket har den gått?
Vad är skatten? Skatten får du väl fortfarande med i köpet (?) och en diesel kan vara ganska så dyr att skatta.
Är det bra däck?
31k mil, dock diesel som sagt så dom ska väl vara goda för mer. Skatten är 3.9k, men då han har skattat den nyligen kommer jag inte behöva göra det själv på ett år om jag uppfattat saken rätt? Det är vinter+sommardäck men kvalitet vet jag ej än.
Gammal 2012-12-10, 21:46   #24
Trashcan
Registered User

Trashcans avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoldOnLehmä Visa inlägg
Förlåt om jag kapar tråden men en bensinsnål, pålitlig vinterbil som man kommer av gården med fast det kommit 2 dm blötsnö. Får kosta 20-40k. Gärna lätt att meka med själv. Kan ni knäcka denna nöten tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
740.
HAHA LOL. 740 är väl helt jävla sämst om det har kommit massa snö. Bakhjulsdrift och ingen vikt på bakhjulen = kass.

Det som uppfyller Arnolds krav är en WV golf. Min golf II 1.3 som jag hade för tre bilar sen var helt sjukt bra i snö. Det gick verkligen inte att köra fast, även om man var helt idiotisk och gav sig ut i 3 dm geggsnö.
Dessutom väldigt lättmekad. Begagnade delar finns i överflöd och det mesta är bara att plocka bort och sätta dit igen på ett väldigt trevligt sätt. I princip kan man ställa sig i motorrummet tillsammans med motorn eftersom den är så liten. =)

Nu är det lite under din budget, men det är i alla fall nåt att fundera på.
Trashcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 21:55   #25
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
740.
Faller nog på bensinsnål och det faktum att vikten ligger i fronten.
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 00:08   #26
ArnoldOnLehmä
Registered User

Länge funderat på en golf faktiskt och om den går bra i snö också så är ju saken klar i princip. Tack!

nya journalen
http://<br /> http://www.kolozzeum....ad.php?t=86344
ArnoldOnLehmä är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 04:15   #27
LizaK
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Du kommer att bli nöjd med en Golf.
De är förutom billiga, roliga att köra. Pigga, oavsätt väder. Lätta att hitta reservdelar till för en bra peng.

Koreanska bilar tycker jag är lite som Twix. Fina på utsidan men alltid fulla med kex (ej nyare modeller..än?!)
Gammal 2012-12-11, 10:56   #28
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Hur mycket har den gått?
Är det bra däck?
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
31k mil, dock diesel som sagt så dom ska väl vara goda för mer. Skatten är 3.9k, men då han har skattat den nyligen kommer jag inte behöva göra det själv på ett år om jag uppfattat saken rätt? Det är vinter+sommardäck men kvalitet vet jag ej än.
Han angav att både vinter- och sommardäcken ligger på "ca 50%" i kvalitet.
Gammal 2012-12-11, 16:44   #29
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Man måste alltid göra en budget innan bilköp så att man inte lurar sig själv. I fallet med billiga bilar så finns det så gott som alltid dolda utgifter i forma av reparationer som ligger och lurar. kan vara bra att känna till. Kolla därför gärna med föregående ägare om hur läget är. Har de ägt bilen en längre tid och de känns reko samtidigt som det finns gott om dokumentation så är det ju positivt. På en bil i klassen 10K så är ju dessa dolda kostnader ännu större andel av totalkostanden. Sedan har vi ju de verkliga faktiska kostnaderna för driften, skatt försäkring och slitage på däck/besiktning kostar ju nästan på ett år lika mycket som hela bilen är värd så värdeminskningen är det lilla.

Om du skall ha bilen såpass kort tid så försök komma undan så billigt som möjligt. Idealfallet är att du bara behöver tanka den under din ägo och sedan sälja för samma pris eller högre som du köpte då det faktiskt är lättare att sälja en bil på våren.

Senast redigerad av Minimjölk den 2012-12-11 klockan 16:46.
Minimjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 17:15   #30
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk Visa inlägg
Man måste alltid göra en budget innan bilköp så att man inte lurar sig själv. I fallet med billiga bilar så finns det så gott som alltid dolda utgifter i forma av reparationer som ligger och lurar. kan vara bra att känna till. Kolla därför gärna med föregående ägare om hur läget är. Har de ägt bilen en längre tid och de känns reko samtidigt som det finns gott om dokumentation så är det ju positivt. På en bil i klassen 10K så är ju dessa dolda kostnader ännu större andel av totalkostanden. Sedan har vi ju de verkliga faktiska kostnaderna för driften, skatt försäkring och slitage på däck/besiktning kostar ju nästan på ett år lika mycket som hela bilen är värd så värdeminskningen är det lilla.

Om du skall ha bilen såpass kort tid så försök komma undan så billigt som möjligt. Idealfallet är att du bara behöver tanka den under din ägo och sedan sälja för samma pris eller högre som du köpte då det faktiskt är lättare att sälja en bil på våren.
Nackdelen skulle väl vara ifall det är svårt att få sålt en bil som har en skatt på nästan 4 papp om året :o
D.v.s om 10k är ett grovt överpris och man nu inte får tillbaka pengarna.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.