2012-08-27, 11:26
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Stoltz, nu går jag OT i min egen tråd, men iaf. Du är heterosexuell men rör dig i homosexuella kretsar. Inte helt otroligt att du isf. rätt ofta fattar tycke för någon tjej som är lesbisk. Det måste väl ha hänt både en och två gånger?
Hur hanterar du det? Måste ju vara skitjobbigt och frustrerande.
|
I min värld blir det väl lättare att hantera? Jag blir ju hällre ratad av att en tjej är lebba än att hon bara jag tycker jag är ful/otrevlig/tråkig?
Jag sklle säga att det är mindre frustrerande än en vanlig nobb
2012-08-27, 11:29
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Det andra sjukt viktiga du tar upp är skammen. Det finns ett GIGANTISKT skamgrepp hos många som avviker från bisexualiteten
|
Där ska det stå "heterosexualiteten" så klart. Inte "Bisexualiteten".
Citat:
Stoltz, nu går jag OT i min egen tråd, men iaf. Du är heterosexuell men rör dig i homosexuella kretsar. Inte helt otroligt att du isf. rätt ofta fattar tycke för någon tjej som är lesbisk. Det måste väl ha hänt både en och två gånger?
Hur hanterar du det? Måste ju vara skitjobbigt och frustrerande.
|
Jag är ganska duktig på att förskjuta alla sådana tankar. Man får minnas just den biten om att de inte faller för någon som mig (man). Att försöka "konvertera" någon är helt uteslutet.
Det har hänt en gång dock. Men den går jag inte in på detaljer på, det var en mycket komplicerad historia där.
|
|
|
2012-08-27, 11:39
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
När du även själv pekar på detta undrar jag hur du tänkte när du i ditt första inlägg beskriv homosexuella med en problematiskt relation till sig själva och sin sexualitet som om detta skulle vara något som genereras av deras homosexualitet i sig enbart? Om vi bortser från att du kände för att provocera lite, i vanlig ordning. Lever homosexuella i ett socialt vakuum, så att hela deras utvecklig och allt som händer dem kan förklaras utifrån den medfödda egenskapen homosexualitet, och miljön är helt utan betydelse?
Edit: Såg nu Stoltz lysande inlägg. Och det kändes ju ganska ... skall vi säga signifikativt att TS väljer att respondera med typ "öh, Stoltz, har du aldrig av misstag raggat på någon lesbisk och vad hände då?"
|
Klart att miljön har betydelse. Men är det bögmiljön eller homofobin som är boven till självdestruktiviteten och promiskuösiteten? Eller båda?
Min fråga till Stoltz var ett sidospår, att du tycker det är signifikant till min övriga frågeställning är intressant.
|
|
|
2012-08-27, 11:40
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Jag tror nog att bögar letar upp farligare sex än lesbiska. Framförallt unga bögar och hormonnivåer spelar nog in märkbart i valet av sexuell erfarenhet.
|
|
|
2012-08-27, 11:41
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Klart att miljön har betydelse. Men är det bögmiljön eller homofobin som är boven till självdestruktiviteten och promiskuösiteten? Eller båda?
Min fråga till Stoltz var ett sidospår, att du tycker det är signifikant till min övriga frågeställning är intressant.
|
"bögmiljön" formas ju av samhällets synd på bögar, och hur de behandlas. Bögmiljön är ju inte fristående. På samma sätt som invandrarförortsmiljön även den påverkas av faktorer utanför.
2012-08-27, 11:44
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
"bögmiljön" formas ju av samhällets synd på bögar, och hur de behandlas. Bögmiljön är ju inte fristående. På samma sätt som invandrarförortsmiljön även den påverkas av faktorer utanför.
|
Jo, men "bögmiljön" verkar ju vilja (velat?) ställa sig vid sidan av samhället. Fristående från samhället med andra normer. Invandrarförortsmiljön även den, delvis väljer att ställa sig vid sidan av samhället och behålla och förstärka sin egen kultur.
|
|
|
2012-08-27, 11:45
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Jo, men "bögmiljön" verkar ju vilja (velat?) ställa sig vid sidan av samhället. Fristående från samhället med andra normer. Invandrarförortsmiljön även den, delvis väljer att ställa sig vid sidan av samhället och behålla och förstärka sin egen kultur.
|
Förklara vad du menar med att "vilja ställa sig vid sidan av samhället"? Jag är inte säker på om jag förstår.
|
|
|
2012-08-27, 11:48
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
|
Nej, homosexuella stöttes ut, de "valde" inte att ställa sig vid sidan av. Enligt min syn på det hela då.
2012-08-27, 11:56
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Förklara vad du menar med att "vilja ställa sig vid sidan av samhället"? Jag är inte säker på om jag förstår.
|
"Samhället" har en heteronorm med trohet, familj och tvåsamhet. "Homovärlden" vill enligt min uppfattning skapa en annan norm, som i boken (läs den!) när bögarna firar jul, kallar varandra sin familj och umgås nästan exklusivt med andra homosexuella. Då ställer man sig vid sidan av.
Då är man helt plötsligt inte bara homosexuell, utan medlem av en grupp homosexuella. Speciella mötesplatser, egna pubar, nattklubbar, tom. ideer på egna dagis.
Det måste ju vara skitjobbigt som bög, då homovärlden verkar pådyvla dem ett slags bögpaket där deras ungar inte skall gå på vanligt dagis, där de inte skall gå ut på krogen med sina heteropolare, där de skall acceptera att deras partner är otrogen etc etc. bara för att bögnormen säger att du skall vara sådan om du är bög.
|
|
|
2012-08-27, 12:03
|
|
Banned User
|
Citat:
Nej, homosexuella stöttes ut, de "valde" inte att ställa sig vid sidan av. Enligt min syn på det hela då.
|
Jo du har nog en poäng där, men jag tror även att kraven kommer ifrån "sidan av".
Kanske därför det finns/fanns så många garderobsbögar? De trivs med heteronormativitet, pallar inte med hela "gaypaketet" utan vill ha barn, familj etc. men vill ändå sätta på snygga unga män emellanåt.
|
|
|
2012-08-27, 12:06
|
|
Ölkonnässör
|
Fast om det inte finns plats för en i den rådande normen, är det då så märkligt att man skapar sin egen tillhörighet?
2012-08-27, 12:07
|
|
Banned User
|
Citat:
Fast om det inte finns plats för en i den rådande normen, är det då så märkligt att man skapar sin egen tillhörighet?
|
Absolut inte, men varför är det en så destruktiv tillhörighet med bastuklubbar, anonymsex, mm?
|
|
|
2012-08-27, 12:09
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Som tråden utvecklas tycker jag att den glider mer och mer mot nivån "åh, det måste ha varit skitjobbigt att vara jude under nazitiden när normen var att bo i ghetton och inte ha vanliga jobb" eller "åh, det måste ha varit skitjobbigt att vara svart i Sydafrika under apartheid när den svarta normen var att ta avstånd från det vita samhället". Lite förvånande, för jag har för mig att TS brukar kunna angripa (det bourgerliga) samhället en hel del ur andra (egna) underifrånperspektiv. Men för all del, jag kan minnas fel.
|
|
|
2012-08-27, 12:10
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Absolut inte, men varför är det en så destruktiv tillhörighet med bastuklubbar, anonymsex, mm?
|
Jag tror att det bara är en alternativ grupp, som bara får mer uppmärksamhet för att den är så extrem.
2012-08-27, 12:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
+1 mental #32. Dom som sticker ut mest och skriker högst syns.
Nu har jag inte kanske inte samma erfarenhet som stoltz i ämnet. Men dom homosexuella (etc) jag träffa har varit "vanliga män som råkar gilla andra män istället för tjejer" (gäller även tjejer). Dom äldre jag träffat har varit helt "vanliga" villa och vovve människor. Dom yngre skulle jag säga har varit aningen mer stillsamma och pryda än heterofolk. Och det har absolut inte varit några: "De är vilsna, tragiska, deprimerade, självföraktande grubblande män och pojkar...". Utan människor med ett relativt sunt och framförallt normalt förhållande till sex (fast sen kan det ju diskuteras hur sunt förhållande dom flesta heteromänniskor har till sex). Från mitt perspektiv då.
Men så rör jag mig sällan i öppet självdestruktiva kretsar. Eller några subkulturer för specialsexuella för den delen heller fast jag är bi.
För att gå lite OT har jag delat syn på texter med Gardells budskap. Självklart bra att det uppmärksammas. Men eftersom det inte stämmer alls med min bild utav specialsexuella så blir det lite fel. Tycker inte om texter med stilen "dom flesta gay killar är blabla". Skapar mest en "vi och dom" indelning och späder på fördomar. Tillsammans med pride-veckan, gayklubbar etc. Visst jag förstår att man som homosexuell vill kunna gå på klubb och ragga vilket knappt går på vanlig klubb. Men det skapar distans tyvärr. Jag tror bästa sättet att avdramatisera något är att visa upp det utan laddning, i vardagliga situationer. Inte springa runt utklädda i något festtåg för visa upp sig för heterosexuella. Blir mer en: vi här i tåget och sen ni som står och kollar på. Istället för ett gemensamt vi. Känner mig absolut inte speciell på nått sätt för att jag är bi och ser ingen anledning att visa upp det.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.
|

|