Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-05, 14:18   #16
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
I den här studien var fettförbräningen ca 1g/min då de inte orkade mer efter 3h. Vid det tillfället stod fettförbränningen för ca 60% av energiförbrukningen resten från kolhydrater eller andra källor.

http://jap.physiology.org/content/61/1/165.long
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:44   #17
Sagolikt
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Det jag ursprungligen menade var att när fettet förbränns i maximal fart, glykogenet är "slut" så borde väl kroppen bryta ner fettfri massa för att få tag i energi?

I så fall borde man under vissa timmar kunna gå back i muskelmassa på grund av saknaden på energi, när man under andra timmar tillsätter mer energi som behövs under resterande tiden på dygnet.

Om man då baserar hela sin uträkning på en 24h så kan man dra slutsatsen att man bara bränt fett, när man i själva verket på förmiddagen bränt mest fett och lite muskelmassa och senare på kvällen lagt på sig fett pågrund av outnyttjad energi.

Jag märker att om man inte besitter rätt termer kan det vara svårt att förmedla vad man egentligen menar Men jag tror AronP var med på vad jag menade.

Så även om exkta siffror är trevligt i sammanhanget så vill jag främst veta om min teori stämmer i verkligheten
Sagolikt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 10:48   #18
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Helt död är kanske att ta i, visst kan du kanske gå eller till och med stappla framåt ett tag efter väggen om du har psyke för det men du kan glömma allt vad tempo heter.

Jag vidhåller att när glykogenet tar slut, tar du slut. Du förpassas till en aktivitetsnivå som kan försörjas av fettförbränningen. Vilket för mig och jag skulle vilja påstå för de flesta andra inte räcker till för löpning.

Om någon har en bättre förklaring till vad som händer när konditionsidrottare går in väggen får den gärna dela med sig.

Kanske är det så att den som vant sig vid fettförbränning genom lågkolhydratkost kan klara sig på det som frigörs från kroppsfettet?

Edit: Om man räknar som Ola på att kroppen kan frigöra ca 320kcal från fett per timme ser man rätt tydligt att det blir ett rejält glapp mellan tillgänglig energi och vad som krävs för att springa en timme...Just saying...
Jag tänker inte ge mig på att förklara varför man går in i väggen då det verkligen inte är mitt kunskapsområde men jag tvivlar starkt på att en kropp som kört slut på sina glykogennivåer (på svält t.ex) inte kan högprestera genom förbränning av fett och muskler.

Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
Inga här som tränar uthållighetsträning märker jag
Verkligen inte Jag springer till bussen. Men tack för utvecklande som till vis del stöder mitt påstående och som framförallt tar bort fokus på det där med 70kcal/kg fett.

Citat:
Ursprungligen postat av Sagolikt Visa inlägg

Så även om exkta siffror är trevligt i sammanhanget så vill jag främst veta om min teori stämmer i verkligheten
Jag håller absolut med dig. Kroppen borde förbränna muskelmassa och kroppen borde inte klara av att bygga upp allt detta igen om nu maximal proteinuppbyggnad är begränsad enligt vad många säger.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.