Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-12, 07:00   #16
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Jag kollar på ration protein/kolhydrater. Vill gärna att det är lite frön och grejer i, eftersom det generellt betyder mer näring. 10g protein/40g kolhydrater per 100 är rätt schysst. Fett får bli som det blir, det är ju bröd, spela roll.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 07:14   #17
StNicholaus
Registered User

StNicholauss avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Jag kollar på ration protein/kolhydrater. Vill gärna att det är lite frön och grejer i, eftersom det generellt betyder mer näring. 10g protein/40g kolhydrater per 100 är rätt schysst. Fett får bli som det blir, det är ju bröd, spela roll.
Kikar också på motsvarande makrofördelning. Även om jag inte är så noga med frön och dyl. Med det inte sagt att det inte blir ett och annat bröd innehållandes frön, för det blir det onekligen
StNicholaus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 07:33   #18
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
text
Ja, men man kan vara frisk och hålla på att utveckla hyperinsulemia/diabetes vilket är anledningen till att jag inte tycker att man ska säga rakt ut att folk kan strunta i GI.

Det är ju faktumet att vissa faktiskt äter långsammare kolhydrater som kan vara avgörande för hur om utvecklingen blir till det sämre eller bättre.

Man kallar ju inte en överviktig person för sjuk för att den är överviktig. Den personen kanske exempelvis inte tränar och behöver på så vis ett råd om hur den ska sköta kosten till det bättre.

Vi vet ingenting om TS (i alla fall inte jag) så att kasta ur sig saker som att GI är irrelevant över ett internet forum vilket många gör utan att veta något om personen är fel i mina ögon.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 07:36   #19
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
Ja, men man kan vara frisk och hålla på att utveckla hyperinsulemia/diabetes vilket är anledningen till att jag inte tycker att man ska säga rakt ut att folk kan strunta i GI.

Det är ju faktumet att vissa faktiskt äter långsammare kolhydrater som kan vara avgörande för hur om utvecklingen blir till det sämre eller bättre.

Man kallar ju inte en överviktig person för sjuk för att den är överviktig. Den personen kanske exempelvis inte tränar och behöver på så vis ett råd om hur den ska sköta kosten till det bättre.

Vi vet ingenting om TS (i alla fall inte jag) så att kasta ur sig saker som att GI är irrelevant över ett internet forum vilket många gör utan att veta något om personen är fel i mina ögon.
Inte det faktum att kolhydraterna är långsammare utan i så fall hur ätbeteendet i stort ser ut. Påstår du att kolhydraternas GI påverkar diabetesutveckling får jag lov att kräva en källa.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 07:53   #20
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Inte det faktum att kolhydraterna är långsammare utan i så fall hur ätbeteendet i stort ser ut. Påstår du att kolhydraternas GI påverkar diabetesutveckling får jag lov att kräva en källa.
Men faktumet att mer insulin utsöndras av snabbare kolhydrater än långsammare kolhydrater är ett faktum. Äter du en pizza så kan insulin finnas i 9 timmar i kroppen exempelvis. Det kan leda till att insulinkänsligheten kommer att påverkas i längden av det. Vilket i sin tur kan leda till hyperinsulemia, vilket i sin tur kan ledas till diabetes.

Det kan dock motverkas av exempelvis motion då det förbättrar GLUT4 receptorerna och på så vis kommer glukos att tas upp effektivare från blodet in till cellerna = mindre insulin behöver utsöndras för att uppnå samma uppgift.

Det är därför jag säger att det är helt olika från person till person. Man kan inte dra slutsatser till någon utan att veta hur deras övriga liv ser ut. Precis på samma sätt som om person A inte kan fråga om den ska äta mer gröt på morgonen då det helt beror på vad målet är.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 08:06   #21
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
GI är inte alls ointressant.

Sen får du gärna definiera "friska" personer? Är det personer utan diabetes du menar?
Jo, jag är av den åsikten.

Inte sagt att folk ska äta "skräp" men hurvida personen kommer utveckla diabetes eller andra åkommor ligger med största sannolikhet inte i ifall personen äter ett bröd med lågt GI eller högt vid normalkonsumtion.

Friska individer = Individer utan åkommor, eller som tillägg, utan åkommor/tillstånd som påverkas av diskussionsämnet.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 13:51   #22
aldoschadewitz
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Bröd utan tillsatt socker, sirap och även salt är väll att föredra. Själv äter jag inte bröd överhuvudtaget pga kcal.. men det är jag det
aldoschadewitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 17:54   #23
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Men saltet behövs för att få ut glutenproteinerna och ett bröd som jäser bra.
Ett par procent socker eller sirap i degen är ren näring för jästen. Förbrukas under jäsningen.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 20:59   #24
Aping
Ny dag, nya tag.

Apings avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Den senaste artikeln (som iofs är mer av en review) jag hittade vid en snabbsökning på PubMed säger att låg-GI kost är "perhaps modest benefit". Vidare är high protein (orkar inte hitta vad high är) "probably adverse; probably most pronounced with red meat intake", diatary fibre (>14g/1000 kcal and day) "beneficial", soluble fibre (main sources fruit and vegetables) "no effect" och insoluble cereal fibre (main sources cereals, wheat bran and whole grain products) "strong benefit".

Källa: What dietary modification best improves insulin sensitivity and why?

Det betyder som jag tolkar det i praktiken att de bröd som är märkta med lågt GI ofta då skulle vara "bra" när det gäller diabetes men inte pga av låga GI i sig utan för att de ofta innehåller fullkorn.
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 09:17   #25
Byxor
Registered User

Reg.datum: Jun 2012
10 skivor dollarfranska efter träningen är ju ''bra'' :-)
Byxor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 17:40   #26
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Mättnad tycker jag inte man generellt kan baka in i "nyttighet". Mättande mat är inte per automatik nyttigt. Det kan vara precis tvärtom. Vi pratar om allmäna definitioner och isäfall borde man ju prata om vilka egenskaper brödet har som kan upprätthålla hälsa. Fiberinnehåll kan ju vara en sak och ifall det är näringstätt så är det ju iaf "nyttigare" än genomsnittsbrödet.
Men hur mätt man blir är en annan diskussion. Överäter man inte spelar det ingen f-ing roll hur pass kcal-tätt ett livsmedel är.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 19:08   #27
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Beror på vad du är ute efter. Det är inte för mycket för mig.
Är alltså ute efter riktlinjer som hjälper mig hitta ett bröd som är nyttigt. Något som kan klassas som "detta är alltid bra att äta" och inte "du kan äta det då och då" (nej man kan inte enbart basera sin kost på det, och ja "nyttigt" är svårdefinierat, osv osv).
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 20:12   #28
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Är alltså ute efter riktlinjer som hjälper mig hitta ett bröd som är nyttigt. Något som kan klassas som "detta är alltid bra att äta" och inte "du kan äta det då och då" (nej man kan inte enbart basera sin kost på det, och ja "nyttigt" är svårdefinierat, osv osv).
Exempel då på "bra" sorter:
  • Alegrova
  • Solklar
  • Osötat medelhavsbröd
  • Osötat surdegsbröd
  • Kneipp
  • Pågen Energi
  • Pågen Lantbröd
  • Pågen Lantgoda
(Med reservation för att jag minns något namn fel). Dessa har sockerinnehåll från 0,5 till kanske 3,5 g / 100. Sirap och socker, i de fall de ens finns med, är bara som jästnäring. Mjuka/fluggiga färdigskurna sorter eftersom det är så jag vill ha det. Danskt rågbröd etc tittar jag inte ens på.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-06-16 klockan 20:13.
Gammal 2012-06-16, 21:40   #29
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Exempel då på "bra" sorter:
  • Alegrova
  • Solklar
  • Osötat medelhavsbröd
  • Osötat surdegsbröd
  • Kneipp
  • Pågen Energi
  • Pågen Lantbröd
  • Pågen Lantgoda
(Med reservation för att jag minns något namn fel). Dessa har sockerinnehåll från 0,5 till kanske 3,5 g / 100. Sirap och socker, i de fall de ens finns med, är bara som jästnäring. Mjuka/fluggiga färdigskurna sorter eftersom det är så jag vill ha det. Danskt rågbröd etc tittar jag inte ens på.
Tack för tipsen! Tar med som inspiration nästa mathandlingsrunda.

Btw, hur kan Fazers rågform ha nästan 10% socker? Vilken typ är dessa sockerarter av?
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 21:50   #30
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Tack för tipsen! Tar med som inspiration nästa mathandlingsrunda.

Btw, hur kan Fazers rågform ha nästan 10% socker? Vilken typ är dessa sockerarter av?
Det är nästan alltid sackaros (socker, sirap). Har nog aldrig sett ett bröd med malto eller dextro tror jag.

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:36.