Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-07, 11:06   #16
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Att vidhålla bra muskelkontakt och högt proteinintag är ju inget som omöjliggörs för att jag tränar mindre, tyngre och har ett ätfönster på 8h.
Det har ingen påstått. Men dina svar är kryptiska. Allt jag undrat var hur den cykliska dieten ser ut mer i detalj och om du äter enligt IF numera. Det sistnämnda fick jag svar på. Tack för det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 11:06   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Money1 Visa inlägg
Berkhan påstår ju att det är optimalt även under bulk, inte bara deff. Har han fel?
Jag kan inte minnas att han överhuvudtaget har påstått att hans koncept är "optimalt" för alla individer oavsett gener, mål, preferenser eller liknande.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 11:13   #18
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Jag har väldigt högt energibehov och inte särskilt bra aptit. Jag kan absolut inte äta få mål mat och ändå få i mig mina kalorier. Jag äter gärna sju gånger per dygn även under deff.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 11:18   #19
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Vad menar du med " för volym antagligen ganska dåligt"?
Ska man bygga muskelvolym är det nog högre volym som är nödvändigt. Alla lågvolymare ser ut som räkor, om dom inte bara är rejält feta.

Citat:
Berkhan påstår ju att det är optimalt även under bulk, inte bara deff. Har han fel?
Klart han påstår. Det är ju det paketet han drar in pengar på. Lågvolymsträning har aldrig varit optimalt för nåt annat än tidsoptimering. 8 timmars ätfönstret tror jag inte man får några fördelar av alls.

Citat:
Vi tänker rätt lika tror jag. Ekonomisk satsning...
Exakt. Jag tränar ca två timmar i veckan och kan ändå räknas "vältränad" bland iaf tonårspojkar. Ser ingen mening med att träna fem timmar i veckan när jag kan få 75% av resultaten genom att träna 50% av tiden. Maximal utdelning på minimal insats.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 13:02   #20
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Reg.datum: Jan 2011
Har precis legat sjuk i influensan. Denna sits gör alltid att jag tänker i ekonomiska banor gällandes träningen. Då känns det som ett måste som jag missar. När jag sedan blir frisk längtar jag till gymmet typ dagligen...

Varit ett galet halvår, aldrig varit sjuk så mycket. Gillar att diskutera här på kolozzeum också med jämna mellanrum.

Jag har ofta, senaste 10 åren hoppat över frukost och ibland även lunch, detta blir då ett ätfönster motsvarande det MB pratar om, så detta är inget nytt för mig. Jag ställer mig dock mycket tveksam till att man kan uppnå maxvolym på kroppen med så pass låg volym som pratas om vanligtvis gällandes denna "metod".

Vi kan se det som att jag tänker högt i dessa trådar, inget är hugget i sten utan jag knepar och knåpar i brist på träning.

En form av abstinens som gör sig gällande!
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 13:24   #21
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Har precis legat sjuk i influensan. Denna sits gör alltid att jag tänker i ekonomiska banor gällandes träningen. Då känns det som ett måste som jag missar. När jag sedan blir frisk längtar jag till gymmet typ dagligen...

Varit ett galet halvår, aldrig varit sjuk så mycket. Gillar att diskutera här på kolozzeum också med jämna mellanrum.

Jag har ofta, senaste 10 åren hoppat över frukost och ibland även lunch, detta blir då ett ätfönster motsvarande det MB pratar om, så detta är inget nytt för mig. Jag ställer mig dock mycket tveksam till att man kan uppnå maxvolym på kroppen med så pass låg volym som pratas om vanligtvis gällandes denna "metod".

Vi kan se det som att jag tänker högt i dessa trådar, inget är hugget i sten utan jag knepar och knåpar i brist på träning.

En form av abstinens som gör sig gällande!
Tack för det. Trist att du har såna problem med sjukdomar Robban. Jag led med dig i höstas/vintras. Men nog med off topic.
Gammal 2012-04-07, 13:41   #22
Surgency
Registered User

Surgencys avatar

Reg.datum: Oct 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Träningsmässigt, ur tidseffektiv synvinkel antagligen mycket bra. För volym antagligen ganska dåligt.

Periodisk fasta har ingen ännu lyckats ge en vettig förklaring till varför man skulle syssla med.
• Greater insulin sensitivity, which allows your body to make better use of carbohydrates
• A wide variety of potential health benefits, ranging from cardiovascular health and life
extension to neuroprotective mechanisms that may protect against brain diseases such
as Alzheimers.
• Mental alertness, boost in metabolism and improved energy levels due to increased
levels of norepinephrine.
• Higher levels of growth hormone during the fast, which shifts fuel metabolism to fat
burning and spares muscle protein.
• Appetite suppression. Contrary to what people seem to believe, fasting will not make
you ravenous. It has a hunger blunting effect, which is invaluable during cutting.
• Practical. Gone are the days of having to carry around protein shakes or Tupperware
boxes of food everywhere you go.
• Large, satisfying meals – you can eat big and still remain lean. No more foo-foo meals
that merely act like appetizers and leave you with cravings. This one rings especially true
for me; I would always break down on a high meal frequency approach just because the
small meals always left me feeling unsatisfied and hungry for more. Using intermittent
fasting, I stay 6% body fat year round without much effort.

http://doubleyourgains.com/musclebui...oach_Final.pdf
Gammal 2012-04-07, 13:51   #23
nyahamd
Banned User

Reg.datum: Mar 2012
Hur är det med blodsockret med div. leangains IF och sådan skit?
nyahamd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 14:00   #24
Masterpan
Registered User

Masterpans avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av nyahamd Visa inlägg
Hur är det med blodsockret med div. leangains IF och sådan skit?
Färre blodsockertoppar vilket skulle leda till bättre insulinkänslighet
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 14:01   #25
Spinkis
Disce aut discede

Spinkiss avatar

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Surgency Visa inlägg
• Greater insulin sensitivity, which allows your body to make better use of carbohydrates
• A wide variety of potential health benefits, ranging from cardiovascular health and life
extension to neuroprotective mechanisms that may protect against brain diseases such
as Alzheimers.
• Mental alertness, boost in metabolism and improved energy levels due to increased
levels of norepinephrine.
• Higher levels of growth hormone during the fast, which shifts fuel metabolism to fat
burning and spares muscle protein.
• Appetite suppression. Contrary to what people seem to believe, fasting will not make
you ravenous. It has a hunger blunting effect, which is invaluable during cutting.
• Practical. Gone are the days of having to carry around protein shakes or Tupperware
boxes of food everywhere you go.
• Large, satisfying meals – you can eat big and still remain lean. No more foo-foo meals
that merely act like appetizers and leave you with cravings. This one rings especially true
for me; I would always break down on a high meal frequency approach just because the
small meals always left me feeling unsatisfied and hungry for more. Using intermittent
fasting, I stay 6% body fat year round without much effort.

http://doubleyourgains.com/musclebui...oach_Final.pdf
Schysst reklam, men var är bevisen?
Spinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 14:39   #26
Surgency
Registered User

Surgencys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spinkis Visa inlägg
Schysst reklam, men var är bevisen?
Referenslista finns givetvis i PDFen som jag länkade. Känns relativt underförstått då jag skrev det som källa.

Leangains är ingen "kult"; det finns ingen "rekrytering" och således inget behov för reklam. Jag eller någon annan har inget incitament att förklara fördelar med IF/LG. Det finns ingen börda för oss som använder oss av IF/LG att bevisa något alls.

Det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning, läsa på själv om fördelar och nackdelar och varför det stämmer. Eddie har tidigare ställt samma fråga ~(ingen har lyckats förklara fördelen med IF/LG), vilket Slartibartfast sedan upprepade i denna tråden.

IF enligt LG är så väl framfört på leangains.com och i allmänhet av Berkhan att det inte behöver omformuleras och beskrivas på forum vilket är mediet som ni av någon anledning valt som källa till förståelse för konceptet.

Någon grundläggande kunskapsbasis får erhållas från samtliga partner innan diskussionen kan existera.

Och för att svara på din fråga: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/.
Gammal 2012-04-07, 15:25   #27
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Referenslista finns givetvis i PDFen som jag länkade. Känns relativt underförstått då jag skrev det som källa.

Leangains är ingen "kult"; det finns ingen "rekrytering" och således inget behov för reklam. Jag eller någon annan har inget incitament att förklara fördelar med IF/LG. Det finns ingen börda för oss som använder oss av IF/LG att bevisa något alls.

Det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning, läsa på själv om fördelar och nackdelar och varför det stämmer. Eddie har tidigare ställt samma fråga ~(ingen har lyckats förklara fördelen med IF/LG), vilket Slartibartfast sedan upprepade i denna tråden.

IF enligt LG är så väl framfört på leangains.com och i allmänhet av Berkhan att det inte behöver omformuleras och beskrivas på forum vilket är mediet som ni av någon anledning valt som källa till förståelse för konceptet.

Någon grundläggande kunskapsbasis får erhållas från samtliga partner innan diskussionen kan existera.

Och för att svara på din fråga: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/.
Tycker du på fullaste allvar att de där artiklarna i referenslistan är tillräckliga för att dra stora slutsatser? Ärligt alltså?

Jag ifrågasätter inte Berkhans ärlighet, tvärtom. Och han känns oftast mer nyanserad till sitt eget koncept än hans fanboys. Så ingen kritik mot honom eller hans koncept men tycker du verkligen att de där studierna konstaterar särskilt mycket?

IF bygger ju mycket på hypotesen om kalorirestriktion. Och det är ju främst en fråga om hälsoeffekter. Och hälsoeffekter för långt liv brukar knappast gå hand i hand med maximal muskeltillväxt om man säger så. Hursomhelst bygger ju IF (och ännu mer LG) på att man kan både få kakan och äta den så att säga, dvs få ut det bästa av fastans effekt på glukostolerans och innsulinkänslighet samtidigt som man får ut maximalt av anabolism från högt proteinintag och näringstiming. Det är intressant utan tvekan men det du skriver tycker jag mer får dig att framstå som att du tror på det utan att vara särskilt påläst och bara säger till alla andra "läs själv".

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2012-04-07 klockan 15:34.
Gammal 2012-04-07, 15:31   #28
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Gammal 2012-04-07, 16:10   #29
Surgency
Registered User

Surgencys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Tycker du på fullaste allvar att de där artiklarna i referenslistan är tillräckliga för att dra stora slutsatser? Ärligt alltså?

Jag ifrågasätter inte Berkhans ärlighet, tvärtom. Och han känns oftast mer nyanserad till sitt eget koncept än hans fanboys. Så ingen kritik mot honom eller hans koncept men tycker du verkligen att de där studierna konstaterar särskilt mycket?

IF bygger ju mycket på hypotesen om kalorirestriktion. Och det är ju främst en fråga om hälsoeffekter. Och hälsoeffekter för långt liv brukar knappast gå hand i hand med maximal muskeltillväxt om man säger så. Hursomhelst bygger ju IF (och ännu mer LG) på att man kan både få kakan och äta den så att säga, dvs få ut det bästa av fastans effekt på glukostolerans och innsulinkänslighet samtidigt som man får ut maximalt av anabolism från högt proteinintag och näringstiming. Det är intressant utan tvekan men det du skriver tycker jag mer får dig att framstå som att du tror på det utan att vara särskilt påläst och bara säger till alla andra "läs själv".
Så det känns mer rationellt att jag härleder de biologiska aspekterna från grunden, länkar till studier med absoluta sanningar (vilket var vad som efterfrågades i inlägg #25) och motiverar varje bit av IF/LGs påverkan på de som utövar det?

Hur kan du kritisera svaret när det är frågan som är bristande?
Gammal 2012-04-07, 16:15   #30
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Hur kan du kritisera svaret när det är frågan som är bristande?
Därför att jag inte tycker att du ger ett svar. Bara att du säger att det står i pdf:en och ger en länk till Pubmed men varken i länken eller på Pubmed hittar man svaret.

IF (och LG) är som sagt ett intressant koncept, missförstå mig inte. Men det bygger på hypoteser som pusslas ihop. Inte några klara bevis. Det är som sagt hälsomässiga effekter som i sig inte gynnar tillväxt men som i ett visst sammanhang kanske ändå kan anpassas för att maximalt gynna tillväxt. Att ha kakan och äta den som sagt, det bästa av två världar.

Några bevis har du inte. Det har ingen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:08.