2011-12-08, 21:38
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk
VEt inget om cancerrisken men vet att alhoholen torkar ut slemhinnorna i munnen vilket är crappy.
|
Jao. Orka känna sig som ett sandpapper i käften, och att allt börjar smaka konstigt.
|
|
|
2011-12-08, 21:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Googlade lite och hittade denna sida.. sen om den stämmer eller inte vet jag dock inte.
"Tobak och alkohol
I västländerna skulle så mycket som 75 procent av muncancerfallen kunna undvikas genom sundare levnadsvanor.
Tobak och alkohol är de största enskilda riskfaktorerna för muncancer, och de som använder både tobak och alkohol löper en mångdubbel risk att insjukna. Hos den som slutat röka når risken för muncancer först efter 20 år ned till nivån hos en ickerökare.
Ju mer man använder alkohol och röker, desto större är risken att få muncancer. Redan en daglig mängd alkohol på 25 gram, dvs 2 restaurangportioner (2x12 cl matvin/champagne eller 2 glas öl, klass III. eller 4 cl starksprit), ökar risken markant. Öl och starksprit ser ut att vara farligare än vin.
Regelbunden användning av munvatten, som innehåller 25% alkohol eller mera, ökar risken för muncancer, om användningen börjat redan som ung.
Risken för läppcancer ökar, förutom av rökning och alkoholbruk ockå av riklig UV strålning (utearbete, annan riklig exponering).
Rätt kostvanor minskar klart risken för muncancer. Färsk frukt, råa grönsaker, fisk och en i övrigt mångsidig kost skyddar - en kost, som innehåller mycket kött ökar risken."
http://www.terveyskirjasto.fi/tervey...kkeli=khr00027
|
2011-12-08, 21:53
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Ingen alkohol som gäller enligt min tandläkare. Han rekommenderade inte Listerine heller. Då har vi alltså två länder som inte tycker det är något att ha.
Dentan är det som gäller i Sverige.
|
|
|
2011-12-08, 22:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Jag är i samma sits, köpte häromdagen en listerine utan alkohol (någon ny variant), har aldrig tidigare använt listerine så tänkte ge det ett försök men nu när jag fick höra att den ska vara dålig/farlig för tänderna så har jag inte öppnat den än. Hur ligger det till med just den här varianten utan alkohol? Är den fortfarande dålig eller kan jag använda den för en bättre andedräkt och vitare tänder utan att riskera att mina stackars tänder far illa på något sätt?
|
|
|
2011-12-08, 22:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Advertising too is a brilliant tool for creating conventional wisdom. Listerine, for instance, was invented in the nineteenth century as a powerful surgical antiseptic. It was later sold, in distilled form, as a floor cleaner and a cure for gonorrhea. But it wasn’t a runaway success until the 1920s, when it was pitched as a solution for “chronic halitosis”—a then obscure medical term for bad breath. Listerine’s news ads featured forlorn young women and men, eager for marriage but turned off by their mate’s rotten breath. “Can I be happy with him in spite of that?” one maiden asked herself. Until that time, bad breath was not conventionally considered a such a catastrophe. But Listerine changed that. As the advertising scholar James B. Twitchell writes, “Listerine did not make mouthwash as much as it made halitosis.” In just seven years, the company’s revenues rose from $115,000 to more than $8 million.
-Steven D. Levitt and Stephen J. Dubner, Freakonomics
|
2011-12-08, 22:15
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av krappen
Jag är i samma sits, köpte häromdagen en listerine utan alkohol (någon ny variant), har aldrig tidigare använt listerine så tänkte ge det ett försök men nu när jag fick höra att den ska vara dålig/farlig för tänderna så har jag inte öppnat den än. Hur ligger det till med just den här varianten utan alkohol? Är den fortfarande dålig eller kan jag använda den för en bättre andedräkt och vitare tänder utan att riskera att mina stackars tänder far illa på något sätt?
|
tror inte det kan hända så mycket bara efter att ha använt en flaska.. tror man mer pratar långsiktligt?
men om du är orolig så är det väl bara byta (om du har kvitto) annars får du väl köpa nån annan.
|
2011-12-08, 22:15
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av krappen
|
Är den utan alkohol så är det ingen fara. Däremot är den nog inte lika bra som Dentan.
|
|
|
2011-12-08, 23:54
|
|
|
Madamp!
Reg.datum: Sep 2008
|
Vad säger panelen om SB12 då? har den som heter duo med extra fluor, den ska vara för både säker andedräkt och säkra tänder står det utanpå.
|
|
|
|
2011-12-09, 00:17
|
|
|
Registered User
|
Återigen: Är det alkohol i?
|
|
|
2011-12-09, 00:20
|
|
|
Madamp!
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Återigen: Är det alkohol i?
|
jag vet inte! Det står inte utanpå :S
|
|
|
|
2011-12-09, 03:16
|
|
|
Registered User
|
Det finns ingen innehållsförteckning?
|
|
|
2011-12-09, 03:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Finns, som bekant, flera olika Listerine och minst en av dem innehåller mer fluor. Den har lika mycket fluor som nästan alla fluorprodukter. (Förutom högkoncentrerade Flux.)
|
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
|
Carl Von Linné x 3
|
|
|
2011-12-09, 03:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Är den utan alkohol så är det ingen fara. Däremot är den nog inte lika bra som Dentan.
|
Okej, då kör vi på det.
|
|
|
2011-12-09, 07:03
|
|
|
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
Reg.datum: Apr 2004
|
Kör vanligt flour. Dentan, Flux typ..
|
|
|
|
2011-12-09, 09:19
|
|
|
Gillar just DIG!
Reg.datum: May 2005
|
Mjaha, då åker listerinet ut från och med nu!
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:35.
|

|