2011-10-26, 14:28
|
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Näe, problemet är ju snarare att folk är för lata för att ha olika lösen för olika sidor, det är så man blir sårbar. Ingen gråter väl för at deras gratisbio.se konto hackas. Men om de använder samma lösen på mailen, facebook och 214 andra sidor så blir det trist att vara på listan, speciellt om man gillar att ha samma användarnamn över halva internet.
2011-10-26, 14:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Näe, problemet är ju snarare att folk är för lata för att ha olika lösen för olika sidor, det är så man blir sårbar. Ingen gråter väl för at deras gratisbio.se konto hackas. Men om de använder samma lösen på mailen, facebook och 214 andra sidor så blir det trist att vara på listan, speciellt om man gillar att ha samma användarnamn över halva internet.
|
Jo så det är, tips för folk som orkar bry sig är ju att ha ett skitlösen som man använder på alla sidor man inte kunde bry sig mindre om att dom blev hackade och sen olika på varje sida man faktiskt bryr sig om, facebook mailen osv. (detta borde ju vara något som alla vet om men tyvärr inte gör det).
Kan även rekommendera diverse program så som keepass eller passkeeper.
http://computersweden.idg.se/2.21695
här kan du testa om din mail var med i listan.
Senast redigerad av Snobbe den 2011-10-26 klockan 14:37.
|
|
|
2011-10-26, 14:38
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe
Rätt kul att se, undra om det skulle va likadant om man gick över listan för lösenorden som användes för personligt bruk inom yrken? 
|
Har man inte automatgenererade lösenord så är det säkert lika illa.
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe
Dock så spelar det väl ingen större roll om man hade haft ett otroligt komplicerat lösenord eller "hejhej" om lösenorden hackas som de gjorde nu, dvs via att komma åt databasen och bruteforca dom via det?
|
Om databasen hade varit "saltad" och inte bara hashad så hade det varit grymt mycket svårare (bl.a. för att det blir svårt att veta vad som är salt och vad som är lösen).
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
|
Precis. Dåliga lösenord och samma användarnman på alla ställen != win
|
|
|
2011-10-26, 14:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Själv kan jag ju med säkerhet säga att man har ett unikt lösenord för varje sida som ändå är lätt att komma ihåg pga ett eget system som man tänkt ut.
I tonåren hade man mycket enklare lösenord som t ex "champinjon" eller "leggins666".
En klasskompis lösenord till hotmail listades ut på ren gissning. Hon hade sin pojkväns namn som lösen. Då får man skylla sig själv!
|
C4L
|
|
|
2011-10-26, 14:41
|
|
|
Hissen går inte alls
Reg.datum: Mar 2005
|
Vilken tur att mitt "kolozzeumrockar" lösenord inte låg på listan.
|
|
|
2011-10-26, 14:43
|
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Ett annat bra tips som egentligen borde vara en självklarhet är att inte ha samma lösen som användarnamn.
DOH !!!!!!!!!
|
|
|
2011-10-26, 14:43
|
|
|
Hissen går inte alls
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Ett annat bra tips som egentligen borde vara en självklarhet är att inte ha samma lösen som användarnamn.
DOH !!!!!!!!!
|
Redan onykter?
|
|
|
2011-10-26, 14:47
|
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grotesk
Redan onykter?
|
Gafflar du om TÖNT ?
|
|
|
2011-10-26, 14:48
|
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
DOH !!!!!!!!!
|
Tänker du på "hackarattacken" mot Socialdemokraternas intranät nu?
Det var väl sigge/sigge de använde?
|
|
|
2011-10-26, 14:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Angående lösenord så mitt första jobb var jag mycket på stadsdelsförvaltningar runt om i sthlm o skolor och mycket statligt som har rätt mycket saker som absolut inte får gå utanför de som faktiskt håller på med det.
Kanske 70% av de som jag kom och hjälpte med datorerna hade sina "komplexa" lösenord nedskriva på postit lappar som satt på skärmarna.
|
|
|
2011-10-26, 14:51
|
|
|
Mjäll & SL
|
Inte ovanligt Snobbe, men då är de iaf inte på drift på nätet....
|
|
|
2011-10-26, 14:52
|
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
|
Fast jag tycker inte det är så farligt ändå, inte så många riktiga skitlösen av 211 000 lösenord.
Det jag fick lära mig för en 20 år sen var att ca 25% av alla lösenord är ett namn, något som verkar ha bättrat på sig sen dess.
|
|
|
2011-10-26, 14:57
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew
Någon mer än jag som ska gå igenom kolozzeums medlemslista och testa mig fram ikväll? 
|
Neh,
Här på Kolozzerum tror jag mer på lösen likt:
ArnoldNumero Uno
Lajt Weijds
DatDereCelltech
Wienerbröd
Pommes
EAA
hahavaffan
Piranha_är_klen
Jense_fisken
För_bövelen
etc etc.
|
2011-10-26, 15:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
On a seroius note, hur gör man för att säkra sina konton? Jag är nog inte unik med att vara registrerat på 20-30-talet olika forum och har dessuom en del inlogg till e-saldon mm. Till vissa av dessa sidor har jag hör och häpna samma lösen (dock ganska svårgissat och ej samma som inloggn.)
Visst är det säkrast att ha 35 oplika lösen och användarnamn men det blir ju något jobbigt i längden. har funderat på att ha alla lösen uppskrivna på en lapp hemma men det har aldrig blivit av utan jag kör oftast på tre olika i olika varianter. Dock är alla skilda från den e-mail adress som angetts i de olika profilerna. Har inte blivit hackad ännu...
|
2011-10-26, 15:02
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Jag kom ihåg förut på hotmail, folk hade såndär "hemlig fråga", som inte var särskilt genomtänkt. Typ: Vad heter jag eller min hund?
Har man tillgång till mail så kan man ju sen "begära" lösenord från alla möjliga hemsidor.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.
|

|