Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-12, 21:23   #16
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Träningen har så många fördelar att det inte finns någon anledning att utesluta den för en frisk person men man behöver för den skull inte fokusera massor på den biten. Att röra sig mer när man väger 140 kg ger ganska så snabbt en ökad förbrukning nästan oavsett vad man gör men man får för den skull inte helt strunta i kosten då de två samverkar.

Hur man rör sig spelar däremot mindre roll så länge man inte går ut för hårt och skadar sig så att man inte kan fortsätta träna. Visst styrketräning är bra men på intet sätt nödvändigt då en person som väger 140 kg vanligtvis redan har massor av muskler och i stort sätt alla träningsformer man brukar utföra på gym tränar dessa muskler.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 21:25   #17
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Man ska heller inte överskatta kalorierna som krävs bara för att man är lite aktiv, det är busenkelt att äta ikapp promenader eller andra lätta aktiviteter. Den största förändringen man behöver göra som överviktig är att förändra kostvanorna.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 21:27   #18
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
De flesta överviktiga har en väldigt stillasittande livsstil som innebär en väldigt låg ämnesomsättning. Detta förändras inte över en natt då även om man börjar träna kan ens livsstil i övrigt vara ganska passiv(t.ex. ta hiss, åka bil etc).
Att ha en ett inaktivt liv är inte samma sak som att ha nedreglerad ämnesomsättning.

Senast redigerad av young_george den 2011-09-12 klockan 21:28.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 21:33   #19
Maysan
Registered User

Maysans avatar

Reg.datum: Mar 2011
Det bästa du kan göra är nog att lyssna på din PT. De kan sin grej (sålänge de är seriöst utbildade samt pålästa).

Bli inte förvirrad över alla svar du får här på kolo, det finns en massa olika knep på att just gå ner i vikt. Antingen så kör du cardio, bara styrketräning, både och m.m.

Så lyssna på din PT, följ hans instruktioner och följ det kostschema han har byggt upp för just dig! STRIKT! Det är nyckeln till framgång.
Gammal 2011-09-12, 21:34   #20
Jokester
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Maysan Visa inlägg
Det bästa du kan göra är nog att lyssna på din PT. De kan sin grej (sålänge de är seriöst utbildade samt pålästa).

Bli inte förvirrad över alla svar du får här på kolo, det finns en massa olika knep på att just gå ner i vikt. Antingen så kör du cardio, bara styrketräning, både och m.m.

Så lyssna på din PT, följ hans instruktioner och följ det kostschema han har byggt upp för just dig! STRIKT! Det är nyckeln till framgång.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 21:42   #21
Maysan
Registered User

Maysans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jokester Visa inlägg
Förstår inte riktigt vad du är ute efter Jokester. TS är en nybörjare inom träning och han ska inte gå igång och bli förvirrad det första han gör. Han ska lyssna på sin PT, men om hans PT verkar misstänksam och en aning blåst så bör inte TS förlita sig på han.

Det finns miljoner sätt att gå ner i vikt men som nybörjare så bör han gå steg för steg. En personlig tränare är en person som är utbildad för just sånt här, om han har license för kostrådgivning så är det ju kanon.

Visst finns det många kunniga här på kolo men som nybörjare så tkr jag han ska lite på sin PT.

Läs rätt och gör rätt Jokester.
Gammal 2011-09-12, 21:47   #22
Jokester
Banned User

Jag är dock av den åsikten att jag inte tror på att överviktiga/feta människor är korkade och inte vet bättre och därför behöver lära sig hur man ska äta och motionera. De flesta vet vad som är bra och hur man går ned i vikt. Problemet ligger i att verkligen göra det.
Gammal 2011-09-12, 21:50   #23
mommy
Registered User

mommys avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Du är medveten om att man kan bli PT över en helg?

Böj: 75kg Bänk: 55kg Mark: 115kg
tjej, 168 cm/60 kg
mommy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 22:00   #24
Maysan
Registered User

Maysans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mommy Visa inlägg
Du är medveten om att man kan bli PT över en helg?
Självklart vet jag det. Då uppstår detta, är man verkligen påläst? Är man en duktig PT? Jag har berättat för er att man bör lyssna på sin PT om han är påläst och kunnig.

Kunden får ta det beslutet. Ska man lyssna på en PT som bara gått tex. SAFE utbildningen, högskoleutbildningen eller bara lyssna på folk på kolo? Tror det är bättre som nybörjare att ha en PT som stöttar en och är jävligt strikt. Alltså en med högskoleutbildning.

Hade själv valt att lyssna på en utbildad PT än en person som endast gått SAFE utbildningen. Undantag finns ju såklart när man har PT:s som har det lilla extra som bara gått SAFE. Exempelvis Akorahim och vrf inte Mikael Hollsten? Men de brinner verkligen för träning osv.
Gammal 2011-09-12, 22:12   #25
Chares
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Alla sätt är bra så länge man har ett schema. Sedan tycker jag PT-hatet är lite väl starkt de senaste posterna. Imo spelar utbildningslängd väldigt liten roll skiljt emot intresse inom alla ämnen. Man kan vara sjukt påläst samtidigt dom så skygglappad att man inte kan ett piss.

Man kan vara bra på att hitta vad en person kan följa, och bättras på utan diger utb.

Alla yrken handlar om personer.

Sedan är nyckeln till all personlig förändring att hitta positiva inklusioner som ligger så nära ens nuvarande beteendemönster som möjligt, samt skala av de negativa som är lättast att skära bort.

Desto längre bort man rör sig från nuvarande mönster, desto bättre effekt men sämre långsiktigt genomförande om jag inte missminner mig.

Sedan är det inte samma sak att tycka det är roligt att böra styketräna om man är helt ovan, tycker det är tråkigt och int ehar någon som kan hjälpa en som om någon som tycker det är kul, drar 100 i bänk första försöket gör samma sak.

vid 140kg otränad:

Allt som förbränner = bra

Allt intag som inte kräver stora uppoffringar att skala av = bra att skära bort.

Resten handlar om finlir, men det känns som ett långt senare problem.

Sedan tycker jag personligen att de flesta troligtvis hade mått bättre av lit styrketräning oavsett vad de vill syslla med, har bekanta som ligger på 65 taniga kilo och deffar genom kaloriminskning utan styrketräning för att "opti" klättring när jag tror de hade gynnats av styrketräning + deff. Men det är en helt annan fråga.

Alla sätt att gå ner på är bra sätt vid en viss vikt, och då gäller det att hitta det som funkar.

Senast redigerad av Chares den 2011-09-12 klockan 22:14.
Chares är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 22:12   #26
Jokester
Banned User

Citat:
Självklart vet jag det. Då uppstår detta, är man verkligen påläst? Är man en duktig PT? Jag har berättat för er att man bör lyssna på sin PT om han är påläst och kunnig.

Kunden får ta det beslutet. Ska man lyssna på en PT som bara gått tex. SAFE utbildningen, högskoleutbildningen eller bara lyssna på folk på kolo? Tror det är bättre som nybörjare att ha en PT som stöttar en och är jävligt strikt. Alltså en med högskoleutbildning.

Hade själv valt att lyssna på en utbildad PT än en person som endast gått SAFE utbildningen. Undantag finns ju såklart när man har PT:s som har det lilla extra som bara gått SAFE. Exempelvis Akorahim och vrf inte Mikael Hollsten? Men de brinner verkligen för träning osv.
Om främsta mål är att gå ned i vikt är det nog både billigare och bättre att bli stöttad av en god vän eller familjemedlem.
Gammal 2011-09-12, 22:19   #27
Maysan
Registered User

Maysans avatar

Tror fortfarande en PT är det optimala valet för en på 140kg.

Varför har Biggest Looser programen 2st väldigt kända och bra PT:s och inte ens föräldrar till respektive deltagare? Familjen kan inte pressa och pusha sitt barn till det yttersta, men en PT kan!
Gammal 2011-09-12, 22:20   #28
Jokester
Banned User

Citat:
Tror fortfarande en PT är det optimala valet för en på 140kg.

Varför har Biggest Looser programen 2st väldigt kända och bra PT:s och inte ens föräldrar till respektive deltagare? Familjen kan inte pressa och pusha sitt barn till det yttersta, men en PT kan!
Gammal 2011-09-12, 22:24   #29
Maysan
Registered User

Maysans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jokester Visa inlägg
Gammal 2011-09-12, 22:50   #30
Chares
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Biggest Loser har väl ökänt resultat post-show?

Även om PT nyttigt för de flesta som börjar träna.

Senast redigerad av Chares den 2011-09-12 klockan 22:56.
Chares är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:00.