Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-20, 15:53   #16
OneManArmy
Registered User

OneManArmys avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Om du blev bjuden på mat i USA eller av en italiensk familj skulle de inte reagera då? Eller libaneser, indier etc.? Jag skulle tro att det finns kulturer där det är rejält mycket mer hånfullt att tacka nej till mat faktiskt.
Ingen aning. Dåligt med erfarenhet av internationella seder osv. Tycker iallfall det är jävligt oförskämt att kommentera hur mycket och vad man äter. Speciellt om man lagat maten själv åt hela kontoret.
Gammal 2011-08-20, 15:57   #17
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av OneManArmy Visa inlägg
Ingen aning. Dåligt med erfarenhet av internationella seder osv. Tycker iallfall det är jävligt oförskämt att kommentera hur mycket och vad man äter. Speciellt om man lagat maten själv åt hela kontoret.
Det håller jag med om. Men du har fel i att det är "typiskt svenskt" i alla fall. Och det har då rakt inte med avundsjuka att göra, finns ju som sagt inget som helst att vara avundsjuk på. Folk går inte runt och tänker "Oj han lever på kyckling och tonfisk, tänk om jag kunde göra detsamma vad mycket bättre mitt liv skulle bli!" kan jag lova.

Men som sagt, trugandet och oviljan att acceptera är mycket trist. Precis som det är lika trist att det i motsatt riktning ofta framstår som om extrem asketism skulle vara moraliskt högre och att det är fel på att gilla sponken och skräpmat. Att vara oförstående och nedsättande tillbaka är ju lika illa det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 16:02   #18
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Mat är till mångt och mycket en social grej, och äter man inte som andra så upplever många omedvetet att man hotar gemenskapen inom den sociala gruppen, eller ngt dylikt. Plus det förstås uppenbara att folk som har dåligt samvete över att de själva kanske inte tar hand om sig själva som de borde, gillar inte att andra lyser lampan i ögonen på dem.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 16:05   #19
Robbmeister
Registered User

Robbmeisters avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av doctor snuggles Visa inlägg
mat är till mångt och mycket en social grej, och äter man inte som andra så upplever många omedvetet att man hotar gemenskapen inom den sociala gruppen, eller ngt dylikt. Plus det förstås uppenbara att folk som har dåligt samvete över att de själva kanske inte tar hand om sig själva som de borde, gillar inte att andra lyser lampan i ögonen på dem.
+1
Robbmeister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 16:05   #20
lofito
Registered User

lofitos avatar

Reg.datum: Mar 2010
Känner igen detta som fan, speciellt på jobbet så kommenterar alla min mat.

Det vanligt förekomna föregående veckor har varit:

"Aha, det är tonfisk och sallad som gäller igen?" (käkade tonfisksallad 2 dagar i rad)

"Oj, du äter ju som ett riktigt djur" (när jag käkade lite rostbiff)

"Vad ofta du äter" (Äter små portioner ungefär var tredje timme och då tryckte jag bara i mig keso och banan under de 2 gångerna - dessutom var det ett riktigt fetto som påtalade detta).

"Ah, är det grädde du äter?" (nej, kesella).

Sen kommenterar folk ALLTID maten när man tar ur den från micron i form av: "Aha, det blir xxx idag." Så jävla trött på kommentarer - bättre de kan sköta sig själva jävla pajaser.
lofito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 16:10   #21
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Jag har inte så mycket problem med maten. Folk har accepterat att jag är konstig (perodisk fasta).

Men då jag inte dricker så mycket alkohol så blir det mycket klagomål.
De flesta vet varför jag äter och dricker som jag gör.
Gammal 2011-08-20, 16:26   #22
Jokester
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Inga problem för mig faktiskt, om jag inte vill äta något så gör jag inte det. Frågar någon varför säger jag att jag är för fet.
Angående alkohol så finns det massor av ursäkter om man nu vill komma undan utan att sticka ut. Ett tips är ju att ta bilen dit man ska då finns det en självklar ursäkt till att inte dricka.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 16:30   #23
tumme
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
Tycker ni inte att ni göra lite stor grej av det här? Klart det pratas om mat på lunchen på jobbet. Precis som det pratas om vad man ska göra på semestern,vädret eller något annat totalt ointressant. Små prata kallas det ofta. Bara för att vi är kolloförstörda och tänker på träning/kost större delen av dygnet gör inte andra det. För dom är det antagligen ingen peak utan bara kallprat. Dom flesta bryr sig inte nämnvärt att vi tränar och sköter kosten, så en liten kommentar för dom är obetydlig men blir något så mycket mer för oss eftersom vi har intresset.

Men det är väll som mycket på forumet. Många kommentarer skrivs för att verka "hardcore" osv men låter bara som ätstörningar, mani eller överreaktioner. Intressant också hur sällan man ser några av dom större på forumet skriva "hardcore" inlägg. Tror manin har släppt och övergått i vardag bara. Väldigt avslappnad attityd till det hela helt enkelt.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 17:22   #24
Spridis
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Ademius Visa inlägg
Varför måste folk alltid kommentera andras matvanor?
För att alla andra har fel!!!
Spridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 17:24   #25
xlucasx
Registered User

xlucasxs avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av lofito Visa inlägg
Känner igen detta som fan, speciellt på jobbet så kommenterar alla min mat.

Det vanligt förekomna föregående veckor har varit:

"Aha, det är tonfisk och sallad som gäller igen?" (käkade tonfisksallad 2 dagar i rad)

"Oj, du äter ju som ett riktigt djur" (när jag käkade lite rostbiff)

"Vad ofta du äter" (Äter små portioner ungefär var tredje timme och då tryckte jag bara i mig keso och banan under de 2 gångerna - dessutom var det ett riktigt fetto som påtalade detta).

"Ah, är det grädde du äter?" (nej, kesella).

Sen kommenterar folk ALLTID maten när man tar ur den från micron i form av: "Aha, det blir xxx idag." Så jävla trött på kommentarer - bättre de kan sköta sig själva jävla pajaser.
Riktigt oförskämt och jobbigt när människor ska analysera det man äter och kommentera. Kommentarer i stil med "får du äta sådant?" som om man måste ha någon anledning till allt man stoppar i sig är inte ovanligt. Någon gång jag lagt upp majs på tallriken eller likvärdigt så blev jag haffad av någon gymnisse med frågan "vad är tanken bakom det där upplägget på tallriken?".

Att maten är njutbar är viktigare för mig än en perfekt fördelning av makro och mikronutrienter, man överlever och presterar även om det inte är helt perfekt. Att jag älskar ordentligt lagad mat som råkar vara näringstät är bara tur antar jag. Att vara kostmedveten men ändå inte äta 100% opti är tydligen inte heller okej hos omgivningen, det gäller att vara konsekvent om man avviker från normen, annars kommer pekpinnarna.

Efter många år som vegan (då får man lära sig stå ut med kommenterar) så har jag hittat något vattentätt. Att inte gå i försvar, ta diskussion eller om man bara ger korta tråkiga svar får folk att tröttna illa kvickt. Ofta så blir sättet man äter på bara så intressant eller avvikande som man själv gör det. Fortsätter samma människor att kommentera och truga gång på gång så beror det ofta på att man göder trollen.

Tyvärr så har jag själv ofta svårt att undvika att ta diskussion om jag blir irriterad på människor.
Gammal 2011-08-20, 17:40   #26
Grapeman
Registered User

Grapemans avatar

Käkar samma lunch på jobbet varje dag, folk tycker det är kul
Strongman har tvärtemot ett bra rykte. Starka bönder, frisk, fet go och glad kexchoklad - krallig arbetarklass. Här dansar bönder korta och långa breeeda om röven stora och stronga! Potatis och gröt, hårt arbete, manlig svett och white trash-idyll!
Grapeman, mot ännu ett år av träning. Pics
Grapeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 17:51   #27
1684_
Registered User

1684_s avatar

Reg.datum: Jul 2007
Mest jobbigaste tycker jag är:

Alkohol

ALLA runt omkring mig, som vet vem jag e, vet att jag e hel nykterist och har så alltid varit i mitt 21åriga liv. Men vid tillfällen ska vissa alltid försöka få med mig till att smaka, ta några glas, ta en öl osv... Dom säge: Men lite kan du väl ta? Aldrig varit full? De e så gött sara, fan du missar något.

Sen ska det alltid bli lååånga diskussioner folk i olika åldrar som INTE e nykterister, om VARFÖR jag e nykterist. Som om dom skulle lyckas vända min livsstil och mina åiskter...
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge

Sen försvann hon...
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 17:57   #28
Grapeman
Registered User

Grapemans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1684_ Visa inlägg
Mest jobbigaste tycker jag är:

Alkohol

ALLA runt omkring mig, som vet vem jag e, vet att jag e hel nykterist och har så alltid varit i mitt 21åriga liv. Men vid tillfällen ska vissa alltid försöka få med mig till att smaka, ta några glas, ta en öl osv... Dom säge: Men lite kan du väl ta? Aldrig varit full? De e så gött sara, fan du missar något.

Sen ska det alltid bli lååånga diskussioner folk i olika åldrar som INTE e nykterister, om VARFÖR jag e nykterist. Som om dom skulle lyckas vända min livsstil och mina åiskter...
+1, maten kommer jag alltid(oftast) undan med.

Men till och med mina bästa vänner som normalt sett är 110% förstående till att man inte dricker kan bli tokdräggiga vid vissa tillfällen och ta riktigt illa upp om jag väljer att vara nykter.
Det gör lite ont på sätt och vis, att dom inte bara kan ta det.

Är väl även det bara om det sociala, "läskigt med nyktra personer". Men ändå.....
Strongman har tvärtemot ett bra rykte. Starka bönder, frisk, fet go och glad kexchoklad - krallig arbetarklass. Här dansar bönder korta och långa breeeda om röven stora och stronga! Potatis och gröt, hårt arbete, manlig svett och white trash-idyll!
Grapeman, mot ännu ett år av träning. Pics

Senast redigerad av Grapeman den 2011-08-20 klockan 17:59.
Grapeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 18:38   #29
lofito
Registered User

lofitos avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av xlucasx Visa inlägg
Riktigt oförskämt och jobbigt när människor ska analysera det man äter och kommentera. Kommentarer i stil med "får du äta sådant?" som om man måste ha någon anledning till allt man stoppar i sig är inte ovanligt. Någon gång jag lagt upp majs på tallriken eller likvärdigt så blev jag haffad av någon gymnisse med frågan "vad är tanken bakom det där upplägget på tallriken?".

Att maten är njutbar är viktigare för mig än en perfekt fördelning av makro och mikronutrienter, man överlever och presterar även om det inte är helt perfekt. Att jag älskar ordentligt lagad mat som råkar vara näringstät är bara tur antar jag. Att vara kostmedveten men ändå inte äta 100% opti är tydligen inte heller okej hos omgivningen, det gäller att vara konsekvent om man avviker från normen, annars kommer pekpinnarna.

Efter många år som vegan (då får man lära sig stå ut med kommenterar) så har jag hittat något vattentätt. Att inte gå i försvar, ta diskussion eller om man bara ger korta tråkiga svar får folk att tröttna illa kvickt. Ofta så blir sättet man äter på bara så intressant eller avvikande som man själv gör det. Fortsätter samma människor att kommentera och truga gång på gång så beror det ofta på att man göder trollen.

Tyvärr så har jag själv ofta svårt att undvika att ta diskussion om jag blir irriterad på människor.
Haha, jag håller med. Det värsta är dock när de själva trycker i sig massa färdigmat som de värmer i micron 7 minuter och käkar. Då jävlar är dom tysta. Eller när dom har med sig lite bullar eller godis och annat.
lofito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 18:50   #30
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av lofito Visa inlägg
Haha, jag håller med. Det värsta är dock när de själva trycker i sig massa färdigmat som de värmer i micron 7 minuter och käkar. Då jävlar är dom tysta. Eller när dom har med sig lite bullar eller godis och annat.
Har du sagt att du tycker kommentarerna är jobbiga då?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.