Visa resultat för omröstning: Vad bör personen som står först i kön göra?
|
Vänta för att se vilken kassa som blir ledig först, och sen välja.
|

|
12 |
12.37% |
Välja en kassa på direkten och hoppas att den blir ledig först.
|

|
82 |
84.54% |
Jag är obeslutsam och vek (a.k.a. Albatross).
|

|
3 |
3.09% |
2011-06-27, 18:46
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Att välja en kassa fort är en självklarhet för mig.
|
2011-06-27, 18:49
|
|
Det är oklart
Reg.datum: Jan 2011
|
Har studerat kötekniker och en gemensam kö är effektivast.
Dock kräver detta att alla är med på det, vilket inte är fallet i en matbutik så jag skulle inte göra så själv, men om personen framför gör det så skulle jag bara avvakta och inte gå före bara för att hamna i en viss kö.
|
|
|
2011-06-27, 19:00
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce
På Ignatius Kvantum har dom kölappar 
|
Hahaha, korrekt! Det är civilisation på hög nivå.
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2011-06-27, 19:06
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Kön blir för lång om det är en gemensam kö, därför bör man hålla sig till en kö. Om inte affären explicit uttrycker något annat.
|
|
|
2011-06-27, 19:47
|
|
Delusion of grandeur
Reg.datum: Mar 2008
|
Du har fel.
Det är ett bra system men används helt enkelt inte i Sverige, därför kan du inte börja argumentera med diverse tanter om vad som gäller. Hon hade rätt, tyvärr.
|
|
|
2011-06-27, 20:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Är det så otänktbart att man inför ett nytt system, även om det är på måfå? Jag får intrycket att många här är av mentaliteten "all förändring är dålig - vi fortsätter att göra det vi gör utan att reflektera över möjliga förbättringar".
|
|
|
2011-06-27, 20:32
|
|
Besserwisser
Reg.datum: Aug 2004
|
Fattar du vilken enorm kö det skulle bli om alla först skulle stå i en och samma kö innan man bestämde vilket kassa man ville till? Pitcha den idén till Ica Maxi du
|
|
|
2011-06-27, 20:34
|
|
Huuhkaja!
Reg.datum: Dec 2005
|
Går man före en kö på 5+ människor för att förste personen velar mellan kassorna (vilket ofta sker) är man tveklöst en dålig människa. Jag är på din sida Bahir.
|
|
|
2011-06-27, 20:42
|
|
Gamnacke & svällbuk
Reg.datum: Dec 2006
|
Skulle jag vara vek? Knappast. Veka människor ställer sig i kö direkt istället för att vänta.
|
2011-06-27, 20:46
|
|
Delusion of grandeur
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bahir
Är det så otänktbart att man inför ett nytt system, även om det är på måfå? Jag får intrycket att många här är av mentaliteten "all förändring är dålig - vi fortsätter att göra det vi gör utan att reflektera över möjliga förbättringar".
|
Fortsätt köra som du gör, kan tänka mig samma sak. Min poäng var att en diskussion med en 70-åring som gjort på ett vis sedan andra världskriget blir det svårt att vinna medelst teoretiska derivata som pekar på optimala kösystem.
|
|
|
2011-06-27, 23:25
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Äh. Jag ser inga större problem i det nuvarande systemet, ibland missbedömer man vilken kö som går snabbast, men vad spelar det för roll. Har man inte ett par minuter extra skulle man skippat att handla.
Bortsett från denna "orättvisa" ser jag inte att det nuvarande systemet har några nackdelar gentemot en gemensam kö. Att det skulle vara mindre effektivt måste ju vara rent bull, såvida ingen kassa står helt tom.
|
|
|
|
2011-06-28, 00:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Gemensam kö har många fördelar mot traditionella kösystem
1. En smart konstrukturerad gemensam kö kräver mindre plats, vilket lämna plats till fler varor vilket ökar omsättning per kvadratmeter.
2. Antal kassör kan ökas eller minskas sömlöst beroende på kölängden, annars måste de bli avbytt om inte alla kunder är klar vilket händer sällan i större butiker. Om det är lättare att anpassa antal kassörer som behövs behöver man färre personal då de på golvet kan lättare hoppa in och ut vid behov.
3. Lättare att fixa eventuella fel, cashguard haka upp sig ett par gånger om dagen som ibland kräver en omstart som ta 7-8minuter. Visst är det inga problem att byta kassa, men för kunden är det oftast en stor irritationsmoment när de var först och måste vänta långt bak igen.
Visst är det kanske inga större skillnad för de som handlar, men för en större butik innebär det en optimering som spara/tjäna mycket pengar.
Senast redigerad av Prankie den 2011-06-28 klockan 00:06.
|
|
|
2011-06-28, 00:41
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie
1. En smart konstrukturerad gemensam kö kräver mindre plats, vilket lämna plats till fler varor vilket ökar omsättning per kvadratmeter.
2. Antal kassör kan ökas eller minskas sömlöst beroende på kölängden, annars måste de bli avbytt om inte alla kunder är klar vilket händer sällan i större butiker. Om det är lättare att anpassa antal kassörer som behövs behöver man färre personal då de på golvet kan lättare hoppa in och ut vid behov.
3. Lättare att fixa eventuella fel, cashguard haka upp sig ett par gånger om dagen som ibland kräver en omstart som ta 7-8minuter. Visst är det inga problem att byta kassa, men för kunden är det oftast en stor irritationsmoment när de var först och måste vänta långt bak igen.
Visst är det kanske inga större skillnad för de som handlar, men för en större butik innebär det en optimering som spara/tjäna mycket pengar.
|
Det här kräver ju ganska specifika förutsättningar, men visst. Jag tänkte mer generellt och med nuvarande förutsättningar i t.ex medelstora butiker.
|
|
|
|
2011-06-28, 06:28
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
|
Mycket bra Prankie! Snygga argument och väl formulerat.
Mot nya köer i våra affärer!
Citat:
|
Det är bara detta jag undrar över. Hur ska man få folk att ta mindre plats?
40 personer i 5 köer tar väl lika stor plats som 40 personer i en kö?
|
|
|
2011-06-28, 07:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Det är bara detta jag undrar över. Hur ska man få folk att ta mindre plats?
40 personer i 5 köer tar väl lika stor plats som 40 personer i en kö?
|
Personer som står i samma kö står närmare varandra.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.
|

|