Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-14, 15:29   #16
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Socker? I min erfarenhet är oftare stärkelse folk blir "beroende" av.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 15:30   #17
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Socker? I min erfarenhet är oftare stärkelse folk blir "beroende" av.
I din erfarenhet? Av alla du träffat på som inte utesluter kolhydrat, så finns en grupp som utvecklat tydligt beroende av någon del av kolhydratsriket och av alla dem har just du identifierat att stärkelse är boven.

Mikael, jag vill dra dig lite i örat.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 15:47   #18
espeto
Registered User

espetos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=1186
espeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 15:47   #19
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Tack, espeto.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
I din erfarenhet? Av alla du träffat på som inte utesluter kolhydrat, så finns en grupp som utvecklat tydligt beroende av någon del av kolhydratsriket och av alla dem har just du identifierat att stärkelse är boven.
Ja.

Förtydligande: det gäller framförallt kolhydrattäta stärkelsekällor typ bröd, pasta och ris, om de nu fastnar. Jag säger inte att alla fastnar, det är naturligtvis helt befängt. Utan att stärkelse är något som vanligtvis inte undersöks här.

Om du rådfrågar Google om "beroende av pasta" resp. "beroende av bröd" kommer du att hitta träffar. På dig låter det som att dylika inte existerar eller är det en feltolkning på min sida av ditt påstående ovan?

Citat:
Mikael, jag vill dra dig lite i örat.
Ohh! Är det ett löfte?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2011-03-14, 15:49   #20
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tack, espeto.

Ja.

Förtydligande: det gäller framförallt kolhydrattäta stärkelsekällor typ bröd, pasta och ris, om de nu fastnar. Jag säger inte att alla fastnar, det är naturligtvis helt befängt. Utan att stärkelse är något som vanligtvis inte undersöks här.

Om du rådfrågar Google om "beroende av pasta" resp. "beroende av bröd" kommer du att hitta träffar. På dig låter det som att dylika inte existerar eller är det en feltolkning på min sida av ditt påstående ovan?

Ohh! Är det ett löfte?
Du menar att folk på riktigt är beroende av att äta pasta? Regelbundet behöver de få en fix tagliatelle till livs; dosen behöver ökas för att ge samma kick och de upplever withdrawals om de måste hålla till godo med annat?

Du kan få en puss istället nästa gång vi ses så att skammen bränner.
Gammal 2011-03-14, 15:51   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Beroende i det här fallet är mer "dålig karaktär". Jag skulle också vilja trycka i mig ett dussin Japp nu. Det är väldigt gott. Men gör jag det? Nej, eftersom jag har ett visst mått av självkontroll, vilket en råtta saknar.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 16:18   #22
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Beroende i det här fallet är mer "dålig karaktär". Jag skulle också vilja trycka i mig ett dussin Japp nu. Det är väldigt gott. Men gör jag det? Nej, eftersom jag har ett visst mått av självkontroll, vilket en råtta saknar.
Är liknelsen riktig? Har du ett Japp-sug just nu?

Citat:
Du menar att folk på riktigt är beroende av att äta pasta?
Njae. Mer åt det hållet som espeto länkade till:

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Franck, docent, överläkare, Beroendecentrum Stockholm
»Sockerberoende«? Nej, missbruksbeteende eller ätstörning

Charlotte Erlanson-Albertsson erkänner att »sockerberoende« hos människa ännu inte har kunnat beläggas i vetenskapliga undersökningar. Jag menar att uttrycket »sockerberoende« är olyckligt eftersom det jämställer socker med alkohol och narkotika. Beroendebegreppet är sammansatt av flera delsymtom, och uttrycket »addictive behaviours« kan vara ett pragmatiskt sätt att sammanfatta olika beteendestörningar som uppvisar vissa, men inte alla, av dessa symtom. Exempel på sådana, komplexa, beteendestörningar är »sexmissbruk«, »shoppingberoende«, »spelberoende« mfl. Möjligen kunde termen översättas till »missbruksbeteende«.

Vi börjar ana att höga doser av högrenade kolhydrater kan ge effekter på hjärnans belöningssystem som liknar dem man får av beroendeframkallande medel. Detta är inget konstigt i sig, men innebär inte automatiskt att socker är beroendeframkallande i samma grad som tex alkohol eller narkotika. Det handlar om en gradskillnad, inte en artskillnad. Samtidigt är regleringen av födointag en oerhört komplex process som innefattar delvis andra områden i hjärnan än dem som anses påverkas av alkohol och narkotika.
Citat:
Regelbundet behöver de få en fix tagliatelle till livs; dosen behöver ökas för att ge samma kick och de upplever withdrawals om de måste hålla till godo med annat?
Kan det vara så att du var med i Finns i brunnen när det begav sig? Lysande komik här!

Citat:
Du kan få en puss istället nästa gång vi ses så att skammen bränner.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-03-14 klockan 16:20.
Gammal 2011-03-14, 16:21   #23
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Tack.

Men hur kommer stärkelsen in då? Hur har du observerat detta?
Gammal 2011-03-14, 16:21   #24
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Men hur kommer stärkelsen in då?
Oralt. (va?)
Gammal 2011-03-14, 16:24   #25
espeto
Registered User

espetos avatar

Citat:
Så alla som tex tröstäter glass, godis och kakor lider bara av dålig karaktär?
I min värld låter det mer troligt att de har ett sockerbegär och mår tillfälligt bättre av den goda söta smaken och sockerkicken det medför.. Även om de inte lider av ett fysiskt beroende så är det fortf ett "missbruk".
Gammal 2011-03-14, 16:40   #26
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
I min värld låter det mer troligt att de har ett sockerbegär och mår tillfälligt bättre av den goda söta smaken och sockerkicken det medför.. Även om de inte lider av ett fysiskt beroende så är det fortf ett "missbruk".
Är det rimligt tycker du att bara rätt och slätt förklara all världens ätstörningar på det viset?
Gammal 2011-03-14, 16:46   #27
espeto
Registered User

espetos avatar

Citat:
Är det rimligt tycker du att bara rätt och slätt förklara all världens ätstörningar på det viset?
Absolut inte.
Det lär finnas lika många olika varianter av ätstörningar som det finns människor.
Vad jag ville få fram bara att "Dålig karaktär" inte bör blandas ihop med missbruk.
Gammal 2011-03-14, 16:47   #28
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Om vi ska generallissera om störda ätbeteenden, och i förlängningen ätstörningar, så är det snarare ett beroendet av kontrollen och det är när de tappar den som de äter stora mängder kolhydrater eftersom det är något som inte är tillåtet och/eller lätt att få sig och/eller få upp. Sen straffar de sig ofta genom att inte normalisera kosten utan försöker återigen äta lite kolhydrater eller energi för att få kontroll.

Tittar vi på att äta några kakor eller en liten påse godis under en bantning så är det snarare att de tycker sådant är gott och ingen har talat om för dem att det utan problem kan ingå i en bantningsdiet samt att de faktiskt inte vill gå ner tillräckligt mycket.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 16:48   #29
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Det lär finnas lika många olika varianter av ätstörningar som det finns människor
Nej det gör det inte.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 16:55   #30
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Om vi ska generallissera om störda ätbeteenden, och i förlängningen ätstörningar, så är det snarare ett beroendet av kontrollen och det är när de tappar den som de äter stora mängder kolhydrater eftersom det är något som inte är tillåtet och/eller lätt att få sig och/eller få upp. Sen straffar de sig ofta genom att inte normalisera kosten utan försöker återigen äta lite kolhydrater eller energi för att få kontroll.
Jag är ett exempel på motsatsen. Hur många motexempel på din generalisering behöver du?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.