Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-26, 23:47   #16
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Får väl be om ursäkt i denna tråden istället då tolkia hann stänga min förra tråd.

Jag sökte faktiskt i forumet först innan jag skapade min tråd. Men jag sökte på "fusion" och eftersom sökfunktionen inte matchar delar av ord så hittade den inte denna tråden, då denna har "fusionskraft" i titeln...

Sorry, var inte meningen att starta trådar i onödan.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 00:07   #17
astrodog
Sup, registered user?

astrodogs avatar

Reg.datum: Sep 2005
http://newenergytimes.com/v2/library...-ACS-PRINT.pdf
Gammal 2011-02-02, 09:55   #18
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Nu har NyTeknik internjuat de italienska fusionssnubbarna. Intressant läsning.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...cle3080567.ece

Citat:
– Vi inviger ett värmeverk på en megawatt i Aten i höst.
Det uppger Andrea Rossi, uppfinnaren av ”energikatalysatorn” som nyligen visades i Italien och som möjligen bygger på kall fusion.
Citat:
Den svenska fysikern Hanno Essén som Ny Teknik pratat med har hypotesen att det kan röra sig om lösgjorda elektroner med relativistisk hastighet (nära ljusets) som bildar ett slags plasma (artikel av Essén här). Kan det stämma?

– Det är med säkerhet en mycket intelligent teori. Det visar att vi måste vara mycket försiktiga att visa något innan vi får patentet godkänt.
Citat:
Andrea Rossi gjorde en patentansökan i sitt och sin frus namn i augusti 2008. Han väntar sig någon form av godkännande inom några månader.

– Vi måste se vilka delar av patentet som godkänns. Om centrala delar godkänns kan vi lugnt släppa industrihemligheterna, men om de avgörande delarna inte godkänns måste vi fortsätta att hålla tyst om dem.

– Det är klart, påpekar du säkert, att när vi väl börjar sälja produkten faller hemligheterna. Jag vet det också, men vi försöker utnyttja dem så långt möjligt. Sedan blir tekniken oundvikligen kopierad ändå, förr eller senare.

Han medger att demonstrationen med en hemlig burk skapat mycket osäkerhet.

– Därför hade jag gärna väntat.

Det tycks i stället ha varit Andrea Rossis vetenskapliga rådgivare sedan fyra år, professor Sergio Focardi som velat visa upp resultaten.

– Jag hade gärna gjort det tidigare. Ni förstår, när man uppnår resultat är det tillfredsställande att sprida dem. Dessutom är jag 78 år och kan inte vänta så länge, säger Sergio Focardi.
Titta även på de experiment som gjordes av Fleischmann och Pons på 80-talet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_fusion

http://www.newenergytimes.com/v2/rep...nAndPons.shtml

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 12:04   #19
Dav0d
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Ska bli så jäkla spännande, hoppas innerligt att det inte är en skam!
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 12:07   #20
cirkelrak
Registered User

cirkelraks avatar

Reg.datum: Mar 2008
Varför inte visa upp ett slutet system som driver sig självt under en längre period?
Verkar vara troll science.
cirkelrak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 12:16   #21
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av cirkelrak Visa inlägg
Verkar vara troll science.
Såg du några magneter?

TK Trossö
Gammal 2011-02-02, 12:22   #22
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Detta låter för bra för att vara sant.

Jag läste i dagens Ny Teknik att två italienska forskare byggt en värmeapparat med vilken de kokade bort 13 liter vatten på en timme med bränsle i form av 1 pikogram nickel respektive väte. Apparaten producerade mellan 10-12 kW värme, efter att ha tänts med en elektrisk resistans på 1 kW.

Efter användningen hittades spår av koppar, vilket alltså är resultatet av fusion mellan nickel och väte.

Det här låter helt sagolikt. Visst, det är inte på fusionverksnivå men ändå på helt brukbar nivå för en vanlig konsument.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...cle3073394.ece

För bra för att vara sant? Jag trodde själv "kall" fusion var omöjlig att uppnå. Problemen har väl historiskt sett varit att kunna hålla processen stabil då det har krävts flera miljoner graders värme.

Är det en scam?
Det har påståtts från olika håll att man skapat kall fusion flertalet gånger tidigare och varje gång har experimenten visat sig vara såna vars resultat inte är repeterbara. Det finns naturligtvis en anledning att de inte publicerat i en vetenskaplig tidskrift ännu. Det hade vart världens största upptäckt om man kom på det, och då känns det extremt tveksamt att man inte skulle vilja ha credit för sin upptäckt och direkt publicera det
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 13:50   #23
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Det verkar inte vara första gången de försöker scamma folk, de här grabbarna, enligt några forum på nätet.

Vi får se hur det går med det där 1MW-verket då!
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 13:53   #24
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Det verkar inte vara första gången de försöker scamma folk, de här grabbarna, enligt några forum på nätet.
Nejdå, de har försökt förr.

Men det betyder ju inte att de inte har lyckats med fusion.

Citat:
Vi får se hur det går med det där 1MW-verket då!
Megawatt! De har inte ens alla tillstånd klara och räknar med att starta i september.

TK Trossö
Gammal 2011-02-02, 14:03   #25
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Megawatt! De har inte ens alla tillstånd klara och räknar med att starta i september.
Tomtar..
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 14:06   #26
cirkelrak
Registered User

cirkelraks avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Såg du några magneter?
Nej dom verkar lite smartare än medeltrollet och har använt något annat för att göra det mindre uppenbart

Några andra kommentarer jag har sett har påpekat att den mängd väte dom påstår sig ha förbrukat (1 g eller vad det var) verkar ha mätts upp från nån extern tank vilket inte utesluter att dom kan ha fyllt apparaten med väte från början och helt enkelt förbränt den.

I nått papper från patentverket står det dessutom (om jag läste rätt, tittade bara fort) att en del av tanken/skyddet är gjord av koppar så det kanske inte är så konstigt att det finns spår av koppar
cirkelrak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 14:13   #27
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Eller så gömde de magneterna under brädan. Man vet aldrig.

TK Trossö
Gammal 2011-02-02, 14:57   #28
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av cirkelrak Visa inlägg
Nej dom verkar lite smartare än medeltrollet och har använt något annat för att göra det mindre uppenbart

Några andra kommentarer jag har sett har påpekat att den mängd väte dom påstår sig ha förbrukat (1 g eller vad det var) verkar ha mätts upp från nån extern tank vilket inte utesluter att dom kan ha fyllt apparaten med väte från början och helt enkelt förbränt den.

I nått papper från patentverket står det dessutom (om jag läste rätt, tittade bara fort) att en del av tanken/skyddet är gjord av koppar så det kanske inte är så konstigt att det finns spår av koppar
Hahaha. Kopparn ja.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 14:58   #29
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Varför gör man en liknande scam, det finns väl inga direkta pengar att hämta i något sånt här när det inte fungerar?

Uppmärksamheten kan vara trevlig antar jag, och det är väl reklampengar i sig dock.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 16:10   #30
Dav0d
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Varför pratar människor om kall fusion? Är ju inte ens det de säger sig ha upptäckt. Det skulle vara på en helt annan skala.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.