2010-12-23, 11:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag pendlar själv runt 8mil om dagen och har så gjort de senaste 10åren, en hel del bilar har passerat revy för mig, de bilar jag uppskatta mest är de som är lite mindre och smidigare men utan att bli för små. Bilar i Golf-storlek tycker jag är en bra avvägning mellan komfort, ekonomi och avslappning på färden. Om det är motorvägspendling så titta gärna på lite tystare bilar, skippa för stora fälgar etc för att få ned ljudnivån i bilen, en tyst bil ger en helt annan komfort (tycker jag). Sedan är ju Diesel ett hett tips då de är snåla och tystare i motorvägsfart pga det lägre motorvarvet, Jag skulle undvika underdiemsnionerade motorer som ligger på 4k-varv i motorvägshastighet då det blir ett väldigt surr.
|
2010-12-23, 11:29
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Ej kombi, wtf  Är du sjuk på någe vis? När vill du ha lite plats i bilen?
Jag tycker du skall kika på VAG dieslar med 1.9l turbomotorn; Passat, Octavia, A4/A6. För egen del skulle jag naturligtvis leta med fyrhjulsdrift men det är ju inget krav kanske om du verkligen vill snålpendla. Vill du komma undan skatten så leta lastbilsreggade ex.
Vill du ha lite mer pondus i grejerna så kika även på 2,5 liters dieseln. En sådan o-quattro är väldans snål. Speciellt 140 hästarn. Har själv kört många mil med sådan (quattro) en bit under 0,6l/mil.
En mycket underskattad vagn är också Ford Mondeo! Nu kommer jag få på nöten
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2010-12-23, 11:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av arf pingvin
problemfri och saab hör liksom inte ihop.
|
+1
|
|
|
2010-12-23, 11:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
.
En mycket underskattad vagn är också Ford Mondeo! Nu kommer jag få på nöten 
|
WTF  Nu satte jag kaffet i vrågstrupen. Sedan när gick Ford och Bra ihop i samma mening?
|
2010-12-23, 11:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
http://www.blocket.se/vasternorrland...7.htm?ca=4&w=1
Drar lite mer än en liten bil men känns lätt värt det om man smäller. Är det inget missljud från motorn så borde den vara frisk och börjar du byta olja ganska ofta(1000 mils intervaller) och inte bara kör korta svängar så har du nog ett problemfritt ägande med tanke på motorn.
Oil-sludge drabbar flera motorer än SAABs, korta körningar och långa intervaller mellan oljebytena är som gjort för att bryta ner oljan.
Kör en likadan 9-5:a men som gått 20k mil dagligen och drar ca 0.85 landsvägskörning för mig, gillar vänsterfilen=) kör man efter skyltarna så drar den ca 0.75. 1.1 vid pendling till jobbet, bara kallstarter och 4 km körning mycket start, stopp och körning på 1:an. Enda som gör mig sugen att byta är suget efter 4-hjulsdrift på vintern  Har ägt den i 3 år och endast bytt olja + filter ett antal gånger.
|
|
|
2010-12-23, 12:00
|
|
is this real life
Reg.datum: Nov 2004
|
Tyskt/japansk>volvo>ford>saab>franskt.
Efter åren man gick fordons utbildningen på gymnasiet och hade en bra inblick i dessa märken/länders bilar så va fan peguot och sittochträngs dom som hade mest problem. Man kunde få in dom i verkstaden för minsta lilla grej som kunde kosta multum om det inte åtgärdades. (syftar på mina praktik platser och fö. klasspolarnas praktikplatser då man diskutera detta i plugget hur mycket man mecka med vilken modell osv).
Jag skulle ta Audi före vilken bil som helst. Mest bil man kan skaffa idag ny/beg i min mening.
|
|
|
2010-12-23, 12:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald
Kan absolut ingenting om bilar, men jag hade alla gånger hellre köpt en lite äldre Volvo eller tysk framför en fransk Peugeot/Citroën. Tycker det är riktigt plastiga biler.
|
Jag har också den inställningen lite. Men jag har inte heller speciellt bra koll på bilar.. Volvos och Saabs etc är kanske inte så mycket "rejälare" än japanare/fransoser etc?
|
|
|
2010-12-23, 12:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Ej kombi, wtf  Är du sjuk på någe vis? När vill du ha lite plats i bilen?
|
Heh, det är ingen dealbraker. Jag tänker att kombis är mer högljudda än sedaner, men jag kanske har fått det om bakfoten? Det är motovägspendling, framför allt.
|
|
|
2010-12-23, 12:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow
Jag har också den inställningen lite. Men jag har inte heller speciellt bra koll på bilar.. Volvos och Saabs etc är kanske inte så mycket "rejälare" än japanare/fransoser etc?
|
Har inget emot japaner förutom att det är lite trångt (och ganska fula bilar), och jag sa absolut inte att jag gillar Saab
Men det kanske är som du säger. Det är bara en känsla jag får när jag sitter i en Citroën.
|
|
|
2010-12-23, 12:16
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald
Har inget emot japaner förutom att det är lite trångt (och ganska fula bilar), och jag sa absolut inte att jag gillar Saab
Men det kanske är som du säger. Det är bara en känsla jag får när jag sitter i en Citroën.
|
För mig kommer du alltid vara mannen med en stark förkärlek för Saab.
|
|
|
2010-12-23, 14:20
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2007
|
Köp för fan inte saab. Skitdyra att få lagade när de krabbar, vilket inte är sällan. Familjen har haft saab sedan Saab 99 nån gång på åttiotalet, och det har inte varit en smärtfri historia. (fråga inte ens varför farsan fortsatt köpa saab..)
|
|
|
2010-12-23, 14:21
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2007
|
Sedan går ju inte komfort och en "sittåträng" ihop särskilt väl heller.
|
|
|
2010-12-23, 14:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Remokillen
Om du köper en Saab av de årsmodellerna så se till att
bilen har varit återkallad av Saab för åtgärder mot oil sludge.
Annars kan det bli dyrt.
|
Dieseln är inte drabbad. Där behöver du istället se upp för dieselpumpen, lika dyrt det.
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2010-12-23, 14:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Problemfri och Saab hör liksom inte ihop.
|
Problemfri och bil hör liksom inte ihop. Säg mig en bil med några år på nacken som är helt problemfri. Alla modeller har sina egenheter. Kära Volvo 850/Sx0 har väl problem med motorerna, BMW fick rejäla problem med oilsludge förra vintern utan att det väckte stora rubriker, och Audi har i ett par decennier tyckt att man får acceptera att motorn pga oilsludge drar 1l olja per 100 mil och hur mycket rostar inte en sekelskiftsmerca?
Det verkar som att många tycker att det är kul att racka ned på Saab, men när man ber dom att motivera vet de inte varför, brukar bli ungefär:
- ööööh, bah, de är töntiga liksom?.... VOLVO POWER!!! *drar iväg med enhjulsspinn på skitförtin*
|
Citat:
|
Senast redigerad av saab900 den 2010-12-23 klockan 14:28.
|
|
|
2010-12-23, 14:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av victor_n
Tyskt/japansk>volvo>ford>saab>franskt.
Efter åren man gick fordons utbildningen på gymnasiet och hade en bra inblick i dessa märken/länders bilar så va fan peguot och sittochträngs dom som hade mest problem. Man kunde få in dom i verkstaden för minsta lilla grej som kunde kosta multum om det inte åtgärdades. (syftar på mina praktik platser och fö. klasspolarnas praktikplatser då man diskutera detta i plugget hur mycket man mecka med vilken modell osv).
Jag skulle ta Audi före vilken bil som helst. Mest bil man kan skaffa idag ny/beg i min mening.
|
Jag måste ändå säga som gammal Audi-ägare att Audi har mycket krångliga lösningar och dyra reservdelar, och mekandet är ganska piss jämfört med svenska bilar överlag. En billig pendlarbil vill man ju fixa med själv.
Med det sagt är ändå Saab 900 94-98/9-3 98-02 de jäkligaste bilar jag skruvat förutom Renault Laguna II.
|
Citat:
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.
|

|