2010-11-22, 22:42
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av chrilledude
Grejen är att det är omöjligt att räkna exakt rätt. Felet kan ligga runt 500kcal, bara av att du kanske väger kycklingen stekt och inte innan tillagning, osv.
|
Men det gör jag inte. Som jag sagt innan, kosten är exakt densamma, bara att jag ökat kcalintaget av samma kost till 1500 istället för runt 1000. Jag har stenkoll på vad jag stoppar in mig.. Även om jag inte hade det så har jag dragit ner till lägsta möjliga aktivitetsfaktor samt dragit av -100kcal bara för att ha en felmarginal. Jag tycker det hela är mystiskt.
|
|
|
2010-11-22, 23:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Du har redan deffat rätt så hårt ett tag, du kan ha fått din ämnesomsättning att gå på sparlåga som jag har förstått det. Dessutom, även om du är exakt så kan du inte svara för fel på innehållsförteckningar, vågar eller den stora felmarginalen i kaloribehovsberäkningar.
|
|
|
2010-11-25, 00:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Som någon annan nämnde så tycker jag att du bör ta det lugnt med deffen ett tag och ligga på överskott och styrketräna. Kanske ändra lite på när du äter? Typ köra periodisk fasta? Kroppen kanske har vant sig vid din deff helt enkelt, idk try stuff.
|
|
|
2010-11-25, 15:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Du skriver att du har en del fett kvar. Låt oss säga att du har 12% BF och väger knappt 70kg. Då har du 8kg fett på kroppen, det är nog mindre än 90% av alla på de här forumet, minst!
Tro på faan att du har svårt o gå ner i vikt :o)
Kör du "ätar-dagar"?
|
|
|
2010-11-25, 15:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
om det är som du säger att du står still i vikt men BF minskar, så låter det bara bra i mina öron
|
|
|
2010-11-25, 15:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Hade samma problem med min föregående deff. Kör på kaloribalans en vecka och ladda upp med lite fler kolhydrater och fortsätt sedan på nytt. Det släppte för mig.
|
|
|
2010-11-25, 16:08
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av eiri
om det är som du säger att du står still i vikt men BF minskar, så låter det bara bra i mina öron 
|
Som sagt, musklerna blev mer definierade under en månads period när jag var viktstabil, när man kollade i spegeln och körde simpla 3punkts kalipermätningar såg man att bf% sänktes, men nu senast verkar det ha fastnat lite. Tycker bara det är konstigt, för det borde ju knappast gå ihop, haha.
Citat:
Ursprungligen postat av karlingen
Hade samma problem med min föregående deff. Kör på kaloribalans en vecka och ladda upp med lite fler kolhydrater och fortsätt sedan på nytt. Det släppte för mig.
|
Tack, jag ska prova detta! Kan vara så att min kropp behöver en liten "kick" bara för att dra igång ämnesomsättningen. Har haft en ätardag idag (1000kcal+), ska prova lägga mig på balans ett tag och se om det händer nånting sen efter det.
|
|
|
2010-11-25, 16:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Har sedan 1augusti legat på en deff, vilket har lett mig till en viktnedgång från ca 74kg ---> 68kg. Men den senaste 1½-2 månaderna ligger jag fortfarande kvar på samma vikt eller högre (pendlar mellan 68.5kg-71kg, morgonvikt). Jag har inte ändrat min kost någonting förutom att jag har lagt mig på ett lägre underskott nu än i början (-1000kcal i början, nu ca -500kcal).
Jag för kaloridagbok och räknar INTE fel på maten. Jag äter 1500-1600kcal högst om dagen, vilket lägger mig på ett underskott på ca 500kcal. Så varför går jag inte ner någon mer?
Jag är 21 år och 181cm. Inte fan kan det vara så att min dagliga energiförbrukning kan ligga så lågt som på 1500kcal och att jag legat på balans i nästan två månader?.. Jag räknar alltid med en aktivitetsfaktor på 1.2, konditionstränar jag eller gör saker lägger jag till. Men en vanlig dag hemma räknar jag på 1.2, och de flesta av mina dagar är hemmadagar.
I början trodde jag att det var varierad vätskebalans i min kropp men efter en sån här lång tid fattar jag ingenting. Vad tror ni?
|
Jag har exakt samma problem som du och kan ej få ihop hur jag ej kan gå ner trots att jag gör kalorikalkylator och tränar 5 dagar i veckan. Blev deppig över tanken att min kropp skulle ligga på kaloribalans när jag endast äter 1200 kcal per dag! Vore hemskt! Men nu har jag börjat mäta mig och ska se om det förändras på så vis istället för på vågen. Har även läst en del artiklar från USA där personer som legat på kaloriunderskott en längre period slutar gå ner i vikt, totalt stopp. Man kanske ska ligga på kaloribalans ett tag och efter ett par månader försöka deffa igen. Kanske funkar... I don't know.....
|
|
|
2010-11-25, 16:26
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Ämnesomsättningen sjunker allt eftersom man går ner i vikt.. men ska man ligga på balans på 1200kcal ska man i stort sett vara totalt sängliggande och väga ganska lite.
Jag undrar också hur det fungerar, om man bör testa lägga sig lite högre under en tid.
|
|
|
2010-11-25, 16:41
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Hade samma trubbel, lång diet, 5månader, stod stilla länge. hade legat på ganska högt underskott, 800-1000. Höjde upp till kaloribalans någon dag och sen runt -400, då släppte det igen.
|
|
|
2010-11-25, 16:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Nolla kolhydrater nån/några dagar följt av en refeed för en boost!
Experimentera lite med Kcal mängd som ovan säger!
Senast redigerad av nocantdo den 2010-11-25 klockan 16:42.
|
|
|
2010-11-25, 17:17
|
|
Banned User
|
Tack för input, ska försöka lägga om min kost lite grann kommande dagar och sen prova på nytt!
|
|
|
2010-11-28, 12:53
|
|
Banned User
|
Kan ju säga att vågen idag visade 67,5kg, och att jag känner mig mer tight än någonsin i spegeln... Verkade släppa bara sådär efter en laddning av kolhydrater i form av hallongrottor och ett överskott häromdagen. Så en månads trend är helt plötsligt bruten! haha.
Känns bra, nu ska jag fortsätta lägga mig på ett -500kcal underskott och se om det fortsätter i rätt riktning.
|
|
|
2010-11-28, 14:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Kan ju säga att vågen idag visade 67,5kg, och att jag känner mig mer tight än någonsin i spegeln... Verkade släppa bara sådär efter en laddning av kolhydrater i form av hallongrottor och ett överskott häromdagen. Så en månads trend är helt plötsligt bruten! haha.
Känns bra, nu ska jag fortsätta lägga mig på ett -500kcal underskott och se om det fortsätter i rätt riktning.
|
Va bra att det släppte! Kör hårt!
|
|
|
2010-12-20, 18:11
|
|
Banned User
|
Det händer fybanne mig inte mycket fastän jag ligger på högst 1500kcal energiintag om dagen.
Detta har lett till att man börjat spekulera och noja vad fasiken det kan bero på att det går så extremt trögt.
Har läst på flera amerikanska medicinska sidor m.m. att när man ligger på lågkaloridiet så ska man äta många gånger (upp till 6 gånger). Äter man säg, 1-2 gånger, som faktiskt jag gör varje dag och har gjort under min diet, så påstår sig dessa "sidor" att kroppen signalerar att fett ska sparas och en följd av sänkt ämnesomsättning, tills man börjar käka igen. Äter man regelbundet dock så ska det gå smort..
Sanningshalt i detta? Hur som helst, nojjig och desperat som man är för att få bort ca 1-2kg fett så kommer jag prova på och se om det blir någon skillnad.. Men säg gärna till om det bara är humbug.
Kan förövrigt säga att det knappt ens har hänt ett piss med min kropp rent utseendemässigt under den senaste månaden. Fastän jag har 98%koll på mitt kalori-intag (då räknar jag inte ens in den termiska effekten av allt kött jag trycker i mig heller), så borde egentligen gå ner snabbare. Jag är inte en hypokondriker men jag tror fanimej att min ämnesomsättning, eller nått, är helt rubbat.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:15.
|

|