Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-02, 20:40   #16
Fabritzio
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Korrekt. Den gamla harrangen om att "fettet brinner i kolhydraternas låga" är inte i sig felaktig men den blir ändå ganska konstig med tanke på att som bäst fettförbränning har man i en kost med högt fett och minimalt med kolhydrater.
Men gäller detta bara vid en insulinspik? Om man tex dricker en gainer tillsammans med en ordentlig måltid så borde detta motverkas? Sen kan man ju fråga sig hur "allvarligt" detta är, dvs en praktisk märkbar skillnad vid en ev. deff?
Fabritzio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:43   #17
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
Om jag lånar den här tråden lite. Hur är det när det gäller konditionsträning och kolhydratsbehovet efter. Undrar både över "korta hårda pass" och lugna långpass.
Kör man mestadels distans tror jag kolhydrater är ännu mer onödigt i kosten överhuvudtaget. Den träningen är ju enkel att genomföra på fett som bränsle. Men vid riktigt mjölksyrapressande träning blir det ju skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Fabritzio Visa inlägg
Men gäller detta bara vid en insulinspik? Om man tex dricker en gainer tillsammans med en ordentlig måltid så borde detta motverkas? Sen kan man ju fråga sig hur "allvarligt" detta är, dvs en praktisk märkbar skillnad vid en ev. deff?
Insulinet är beroende av mängden. Gainer plus mat blir ju mycket mer än gainer enbart.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:47   #18
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Hur är det då med kreatinintag och snabbakolhydrater, där finns väl en viss fördel?
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:47   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Fabritzio Visa inlägg
Om man tex dricker en gainer tillsammans med en ordentlig måltid så borde detta motverkas?)

Motverka? Tvärtom, påverkan blir ju ännu större.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:48   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av derivata Visa inlägg
aha ok, så skulle jag kunna köra rygg på morgonen, dra en fet gainer och sen köra rygg igen på kvällen?
Möjligen prestationsmässigt, men det är inte samma sak som att stimulera anabolism.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 21:28   #21
Fabritzio
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Motverka? Tvärtom, påverkan blir ju ännu större.
Jaha då vet jag trodde nämligen det berodde på sjävla spiken och att påverkan blev mindre vid en jämnare kurva..
Fabritzio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 07:17   #22
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av derivata Visa inlägg
aha ok, så skulle jag kunna köra rygg på morgonen, dra en fet gainer och sen köra rygg igen på kvällen?

Nej. Det centrala nervsystemet som matar signaler ned till musklerna behöver vila och återhämta sig först. Att fylla på med glykogen är inte så svårt som flera skrivit tidigare. Det är svårare att anpassa frekvens och intensitet på träningen.

Men inte den bäste på Kolozzeum kan prickskjuta bröstmusklerna utan att belasta triceps. Det är näst intill omöjligt att få ut maximalt i träningen av övre ryggen utan att belasta korsrygg, rumpa eller trapezius. Biceps behöver jag inte ens nämna.

Jag har min åsikt. Tränar man oftare än varannan dag så ska man nog tänka över vad man äter inför nästa träningspass. Jag använder gainer för att få bästa möjliga återhämtning i träningen.

Senast redigerad av Sverker den 2010-10-03 klockan 07:18.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 07:29   #23
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jag håller med Sverker. Tränar man hård styrketräning och med hög volym så ser jag fördelarna med gainer större än dess nackdelar. Jag presterar dessutom märkbart bättre med lite malto under passet.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 12:16   #24
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag håller med Sverker. Tränar man hård styrketräning och med hög volym så ser jag fördelarna med gainer större än dess nackdelar. Jag presterar dessutom märkbart bättre med lite malto under passet.
Tack för den påminnelsen. Hade jag nästan glömt. Har uteslutit gainer efter passet men lite malto i drickan under passet ska jag nog börja med igen. Iaf under tyngre pass. Kommer ihåg när jag gjorde det att jag blev förvånad över vilken effekt det faktiskt hade. Kände mig betydligt fräschare långt in i pass där jag normalt hade tappat rejält.
Gammal 2010-10-03, 14:54   #25
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
En tablett Dextrosol eller två (för att höja blodsockret) borde ha ungefär samma effekt gissar jag?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 16:25   #26
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Ja säkert.
Gammal 2010-10-03, 22:41   #27
derivata
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag har min åsikt. Tränar man oftare än varannan dag så ska man nog tänka över vad man äter inför nästa träningspass. Jag använder gainer för att få bästa möjliga återhämtning i träningen.
Det har du iofs rätt i, jag tränar själv varje dag och känner mig alltid helt återhämtad inför varje pass, det kan ju såklart vara tack vare gainern. Men jag ska undvika gainer ett tag och om jag känner att jag presterar sämre kommer jag såklart köra på det igen.
derivata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 18:53   #28
Pösk
Registered User

Pösks avatar

Reg.datum: Jan 2011
Jag tränar styrketräning efter frukosten och håller på och försöker deffa ner mig lite, ska jag lägga kolhydraterna innan träningen eller efter?
Äter normalt sätt gröt, ägg och macka med skinka innan och efteråt äter jag i stort sett bara protein och fett över hela dagen
Innan var det ju populärt att blanda i Maltodextrin eller Dextropur i drinkarna efter träning men det kanske har ändrats med ny vetenskap ?

Senast redigerad av Pösk den 2011-01-20 klockan 18:56.
Pösk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 10:01   #29
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Med en gainer eller drink med havregryn utblandat med vassleprotein efter ett uttömmande pass ger lite av effekten av kolhydratladdning dvs kroppen överkompenserar och det ger säkert en fördel till nästa pass. Normalt har man ca 100 gr glykogen i levern och ca 400 gr i muskulaturen. Men man kan öka på kapaciteten av lagringen till över det dubbla med ett medvetet tränings och kostupplägg.

Om kolhydrater är viktigt för att få goda träningsresultat. Det tror jag man är rätt klar över men även att de inte har avgörande betydelse för muskelproteinsyntesen.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-01-21 klockan 10:04.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 18:01   #30
emcalu
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Hur ska man äta om man "bara" tränar allmänt? Jag är en tjej på 17 år som tränar styrka 1-2 ggr/vecka och kondis 3-4, utan några högre mål så att säga. Har aldrig provat pulver, gainers osv utan käkar bara vanlig mat och brukar äta en banan o dricka typ 3 dl mjölk direkt efter träning, både styrka o kondis. Annars äter jag rätt bra, mindre kolhydrater, mer protein o bra fetter. Funkar min mjölk o min banan? ^^
emcalu är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:56.