Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-08, 14:32   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
På vilket sätt kan wikileaks klassas som demokrativerktyg?
Gammal 2010-08-08, 14:53   #17
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
På vilket sätt kan wikileaks klassas som demokrativerktyg?
Genom att erbjuda ett sätt att rapportera missförhållanden/inte låta staten gömma misstag för folket.
Att makthavare håller saker (speciellt diskussioner) stängda för folket är helt galet i en demokrati egentligen.
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 14:57   #18
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Tycker du att allt ska vara offentligt?
Gammal 2010-08-08, 15:07   #19
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tycker du att allt ska vara offentligt?
Jag tycker det ska vara helt öppet vad staten gör, eller planerar att göra såvida det inte finns en jävligt bra anledning att hålla det hemligt (rikets säkerhet, och så vidare)
You can do it maybe! ~
Citat:
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
Gammal 2010-08-08, 15:11   #20
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Reg.datum: Apr 2006
Flytta till Ryssland då om detta stör er. Betalar en enkel biljett till den som vill flytta! God bless America and God bless President Bush and his brain!

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 15:15   #21
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Jag tycker det ska vara helt öppet vad staten gör, eller planerar att göra såvida det inte finns en jävligt bra anledning att hålla det hemligt (rikets säkerhet, och så vidare)
Men vad som klassas som rikets säkerhet är ju en definitionssak så det smäller om det.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 15:17   #22
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag tycker detta är larv. Jag är för fria information och allt möjligt skit. Men vissa saker är inte offentligt material. Är liknande material som Svenska officerare skriver offentligt material? Nej, inte ens i Sverige där vi har offentlighetsprincipen.

Nu tycker jag dock att USA får skylla sig själva som lyckats förlora den här informationen, men sen är jag inte så snabb på att hurra för att informationen ska finnas på wikileaks, men nu gör den det.. så.

Det här är en ickefråga enligt mig!
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 15:21   #23
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Är liknande material som Svenska officerare skriver offentligt material?
Beror på säkerhetsklassningen.
You can do it maybe! ~
Citat:
Gammal 2010-08-08, 15:22   #24
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Beror på säkerhetsklassningen.
Och saker som är känsliga lär garanterat vara sekretessbelagda. Min fråga var mest retorisk.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 18:28   #25
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Blev det jobbigt att bemöta inläggen om att Wikileaks utsätter folk för livsfara genom att publicera dokumenten?

Citat:
Det ändrar dock inte att "Det är arrogant att en utländsk militärmakt hotar viktiga demokrativerktyg på svensk mark".
Förklara är du snäll. På vilket sätt skulle det vara arrogant att de försöker få Wikileaks att ta bort dokumenten? Sak samma om det är svenska, amerikanska eller kinesiska servrar saken gäller.
Pentagon anser att dokumenten utsätter folk för fara, kan inte det räcka som anledning att inte publicera, eller att nu i efterhand plocka bort dokumenten? Vari ligger ens nyttan med publiceringen? Vilka "missförhållanden (...) misstag" har uppdagats som är värda att utsätta personers liv i fara för?

Om det är något som är arrogant är det att försöka sig på att ha åsikter om vilka militära dokument som bör publiceras och inte utan att ha erforderlig kunskap inom ämnet. Vad vet Julian Assange, en journalist och programmerare enl. wikipedia, om såna här frågor egentligen?
Gammal 2010-08-08, 19:00   #26
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Text
Vad jag vet så kommer wikileaks inte släppa för ny information från den där läckan förens det inte är någon fara för några trupper.
Allt de släppt hittills är så gammalt att det knappast utsätter några soldater eller civila för fara.
"We have delayed the release of some 15,000 reports from the total archive as part of a harm minimization process demanded by our source."
Så det där med att utsätta någon för fara är bara skitsnack från Pentagon för att försöka hetsa folk mot Wikileaks.
You can do it maybe! ~
Citat:
Gammal 2010-08-08, 19:02   #27
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Text
Men jag förstår att Pentagon tycker att informationen om hur de försökt mörka antalet civila offer är "känslig" och hade föredragit att ingen kände till det...
You can do it maybe! ~
Citat:

Senast redigerad av r3mpuh den 2010-08-08 klockan 19:04.
Gammal 2010-08-08, 19:04   #28
lungan
Registered User

lungans avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Blev det jobbigt att bemöta inläggen om att Wikileaks utsätter folk för livsfara genom att publicera dokumenten?

Förklara är du snäll. På vilket sätt skulle det vara arrogant att de försöker få Wikileaks att ta bort dokumenten? Sak samma om det är svenska, amerikanska eller kinesiska servrar saken gäller.
Pentagon anser att dokumenten utsätter folk för fara, kan inte det räcka som anledning att inte publicera, eller att nu i efterhand plocka bort dokumenten? Vari ligger ens nyttan med publiceringen? Vilka "missförhållanden (...) misstag" har uppdagats som är värda att utsätta personers liv i fara för?

Om det är något som är arrogant är det att försöka sig på att ha åsikter om vilka militära dokument som bör publiceras och inte utan att ha erforderlig kunskap inom ämnet. Vad vet Julian Assange, en journalist och programmerare enl. wikipedia, om såna här frågor egentligen?
Vad Pentagon anser vara fara och vad som är verklig fara kan det vara väldigt stor skillnad på. Kika på videon som läckt ut där man beskjuter journalister. Tror du dom ville att den skulle komma ut? Varför tror du dom ville hålla den hemlig?

Rent spontant, vad tror du själv?
lungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 21:21   #29
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Vad jag vet så kommer wikileaks inte släppa för ny information från den där läckan förens det inte är någon fara för några trupper.
Allt de släppt hittills är så gammalt att det knappast utsätter några soldater eller civila för fara.
"We have delayed the release of some 15,000 reports from the total archive as part of a harm minimization process demanded by our source."
Så det där med att utsätta någon för fara är bara skitsnack från Pentagon för att försöka hetsa folk mot Wikileaks.
Vem eller vilka begränsar vad Wikileaks får lägga upp? Det goda omdömet? De finniga nittonåringarna som är medlemmar i Piratpartiet och på Existenz?
Gammal 2010-08-08, 21:36   #30
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
"För ny information" enligt vem? Wikileaks? Utsätter inte soldater eller civila för fara enligt vem? Wikileaks? För de har koll på läget? Upplys mig gärna om vilken kompetens de besitter i ämnet för att avgöra vad som är farligt eller inte.

Att ens ta den risken känns extremt korkat. Vad fick vi ut av den här läckan förutom att öppenheten från USA:s militärs sida, som faktiskt var på väg framåt, nu tar några steg bakåt och att personer utsätts för fara (enligt Pentagon vill säga men du tycker dig veta de inte själva har koll på vad som är farligt för deras personal och allierade så det är väl sak samma)?

Citat:
Ursprungligen postat av lungan Visa inlägg
Vad Pentagon anser vara fara och vad som är verklig fara kan det vara väldigt stor skillnad på. Kika på videon som läckt ut där man beskjuter journalister. Tror du dom ville att den skulle komma ut? Varför tror du dom ville hålla den hemlig?
Om du menar helikoptervideon är det en helt annan fråga som jag föreslår att vi lämnar därhän. Diskussionen kommer att behöva handla om soldaternas agerande i själva videon och det riskerar att spåra rätt rejält. Finns redan en tråd om det.

Jag anser att Pentagon vet bäst om vad som är verklig fara för deras personal och allierade. Inte Wikileaks. Att vem som helst kan finna tämligen detaljerad information om hur USA förde krig i Afghanistan mellan 2004 och 2009 kan i min värld helt klart innebära verklig fara för USA:s, ANA:s med fleras personal. Nu hade vi tur att det inte var särskilt komprometterande information om våra svenska trupper men det hade lika gärna kunnat vara dokument som innebar fara för oss. Hur tror ni att Försvarsmakten eller regeringen agerat då? Klart de också velat få väck dokumenten illa kvickt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.